Visa fullständig version : Dragradial däck.
Nova67ss
2005-01-18, 13:23
Är lite fundersam med detta slicks kontra gatslicks (et street) kontra dragradials däck..
Vill gärna ha input i detta med förbudet på dessa mm. på svenska evenemang...
Vad jag har förståt så är detta förbud baserat på att banpreppareringen förstörs?? men förbudet existerar inte enligt "loffe" i reglerna i bilsportsförbundet.. där står att däck med mönster ska ha min XX mm..
vissa arrangörer har satt dessa förbud!!!! men vad jag fått höra gäller detta bara i SVERIGE????
Då jag vet att många vill köra med dessa dragradial däck då de är stabilare för "oss" med mera gatbil än racer bil så är det en del inblandade i detta...
fick höra av en person att prepareringen "rivs upp som fiskfjäll" men detta borde då endast inträffa när man inte har fäste på däcken... borde oxå då innebära att det borde vara förbjudet för rena slicks bilar att "gå upp i rök" eller få "däcksvibrationer"..
Alltså jag har inte råd att skaffa slicks till vissa tävlingar och radialer till andra tävlingar...så jag söker en sansad och vettig debatt kring detta..
MVH Anders. göteborg.
Detta inlägg även infört till SSSA.. http://www.sssa.org/
Nova Jörgen
2005-01-18, 21:50
Det radialdäcks förbud som jag nämnde för dig, gäller endast SDC serien. Det som river sönder banprepareringen är mönstret i däcken, då handlar det om däck med tvärgående eller diagonalt mönster. Eftersom Mönstringen rör sig och ändrar vinkel mot det mjuka underlaget (ungefär som sajpningen på ett par vinterdäck) så river dom upp spår i gummiskiktet på start plattan På Tullinges Lazzat/Stockholm Cup evenemang där det är "fritt" däcks val så ser vi problemet varje tävling.
Däck typ, M/T ET streets och M&H racemaster som i princip är Slicks med ett par längsgående skåror i är det inga så'na problem med.
Mvh.
Nova Jörgen
2005-01-18, 21:57
Ska du använda Dragradialerna som enda uppsättning däck till bilen eller tänker du ha vanliga gat däck när du åker på vägen?
Varför lägga dyra pengar på Dragradialer när dom inte är i närheten av fästet i ett par riktiga slicks. Om dom enbart ska användas på Strippen?
Två tankar dök över mig efter att ha läst detta..
Vad jag vet e det ingen som har klagat över greppet på Tullinge senaste åren ens under "småtävlingarna"..Jörgen/har du haft grepproblem ?
Och..dragradialer är väl som jag ser det en halvdålig kompromiss i princip..."klasskapade" däck e väl en annan sanning.
Nova67ss
2005-01-19, 08:57
BFGoodrich Comp T/A Drag Radial Tire
The Comp T/A Drag Radial, the world's first radial-construction, street-legal (meets U.S. Department Of Transportation street tire standards)
Drag racing tire brings the benefits of BFGo
http://www.epinions.com/BF_Goodrich_Drag_Radial_Comp_T_A_Competition_Tire
Detta stod för de äldre Dragradialdäcken med ett mönster som KANSKE skavde ban prepp.....
Så här ser de nya Dragradialerna ut. och jag är fundersam på varför de tillverkas då de "borde" förbjudas???
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=BFGoodrich&tireModel=g-Force+T%2FA+Drag+Radial
The BFGoodrich g-Force T/A Drag Radial is a DOT-approved street legal drag racing tire that was developed to meet the needs of the drivers of sport compact vehicles by providing race winning traction and control at the strip from a tire that is fully streetable. The g-Force T/A Drag Radial is BFGoodrich’s first tire to combine a proprietary drag racing tread design with a special radial carcass construction. The g-Force T/A Drag Radial…fully streetable with hero-making traction for the strip.
On the outside, the g-Force T/A Drag Radial molds a new tread rubber compound into a 5.5/32” deep directional tread design that features massive competition developed tread blocks for quick response and optimized for straight-line grip. High angle grooves help channel water toward the sides of the tire to enhance wet traction on the street. Internally, the g-Force T/A Drag Radial features two, full-width steel belts reinforced with BFGoodrich’s Equal Tension Containment (ETEC) system to stiffen the tread longitudinally and laterally. This helps prevent the contact area from distorting under acceleration while ensuring the consistency of the footprint from the starting line to its high-speed stability at the traps. The g-Force T/A Drag Radial also features a special radial carcass construction to enhance performance during the launch, provide high-speed control and reduce internal stresses for longer treadlife (compared to bias-ply drag racing tires).
BFGoodrich g-Force T/A Drag Radial tires feature sidewall styling with subtle black letters. They are available in selected 60-, 50-, 45- and 40-series sizes for the 14", 15” and 17" wheel diameters listed below. Due to their high grip tread compound g-Force T/A Drag Radial tires are not speed rated.
Nova67ss
2005-01-19, 09:01
Jörgen, jag är i valet och kvalet på detta med däck, jo jag kommer till vardags att använda vanliga däck på bilen, och sen ha en uppsättning "tävlingsdäck" men vill kunna köra i alla typer av race som ligger nära mej då pengar finns sas.. :D
brillko
8.88/240
Registrerad: Apr 2003
Detta inlägg är skrivet:
Igår, 15:03
Lazzat kör utan krav. Alla är välkommna i nån klass.
SDC har radialdäcksförbud om det har mönster.
EDPS har förbud mot icke Dotmärkta däck. tec R-däck, slicks osv.
Som du ser så är arrangörskraven olika så det nästan blir till att ha 2 uppsättninga.. det vill jag undvika...
Nova67ss
2005-01-19, 09:08
http://www.blackrace-forum.net/viewtopic.php?t=2304
Nu fick jag tag på sidan..
Mårten
Ranking:2000 hk
Status: Offline
Namn: Mårten Carlsson
Från: Härryda Skrivet: Tis Okt 07, 2003 7:23 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Har gått efter den här mallen, som Bostic skrev.
DOT- eller E-märkning.
Endast däck med fabriksgjutna mönster tillåts.
Däcken måste vara innanför skärmkanterna och får EJ ta i någonstans!
Minimum mönsterdjup 2 mm.
Ej slicks.
Ej handskurna slicks.
Älgbett är ruskiga saker.
Nova67ss
2005-01-19, 09:23
Så då börjar det likna ett grepp över däck´sfrågan...
Det som river sönder banprepareringen är mönstret i däcken, då handlar det om däck med tvärgående eller diagonalt mönster. Eftersom Mönstringen rör sig och ändrar vinkel mot det mjuka underlaget (ungefär som sajpningen på ett par vinterdäck) så river dom upp spår i gummiskiktet på start plattan På Tullinges Lazzat/Stockholm Cup evenemang där det är "fritt" däcks val så ser vi problemet varje tävling. Däck typ, M/T ET streets och M&H racemaster som i princip är Slicks med ett par längsgående skåror i är det inga så'na problem med.
Blackrace Crew Göteborg
DOT- eller E-märkning.
Endast däck med fabriksgjutna mönster tillåts.
Däcken måste vara innanför skärmkanterna och får EJ ta i någonstans!
Minimum mönsterdjup 2 mm.
Ej slicks.
Ej handskurna slicks.
Detta är mycket intressant diskussion och kanske den leder till en jämkning och ett gemensamt däcksval av arrangörerna så kommer man till punkten ”Bara en uppsättning race däck”
ser själv fördelar med dragradial däcket kontra slickset.. då min bil är mera vanlig gatbil och bristen på effekt gör att radialerna rullar lättare än slickset när väl 60`delen är över.. räknade med att radialerna skulle ge mej greppet i starten och sen längre ut ger det minskade rullmotståndet fördel då jag ska upp i fart med begränsad motor effekt...
Jag kommer aldrig att ha 1500 turboassisterade kompressor matade nitro hästar i min bil hahaha, :D så därför får jag jaga utvecklingen i chassie och däck..
Däcksval, grejen är inte att kasta skit kring olika däck utan försöka få till en gemensam nämnare till de olika tävlingarna som har olika däcksval.... antingen tillåta ALLA däck som är tillverkade för DRAGRACE ANVÄNDNING.. alternativt en GENOMGÅENDE regel på däcksidan som säjer SLICKS ONLY..
Då slipper man detta med 'Indy profile ss'ET street' Dragradials' slicks'... som alla förutom mickey Thomson Indy profile är däck tillverkade för dragrace banan....
Mvh blivande återfallsracer Anders.
Intressant tråd!
Jag har själv funderat kring detta. I somras så körde jag med Indy Profile S/S... Gav inget vidare fäste när man har mycker NM...
Så i sommar tänkte jag ha vanliga däck när jag strögar och MT ET Street när jag rejsar...
Hur bra är greppet i dragradialerna?
Formula
BF´s Dragradialer har tidigare ej sålts på europeiska marknaden, vet ej hur det är nu med detta. Beställde en uppsättning sådana till 350´n jag hade (container från USA), men de var hala som såpa. När jag vid en mässa frågade IMPORTÖREN av BF om varför de inte tar in dessa blev svaret "Vi får inte för BF".
Jöran har sålt BF:s dragradialer länge...dock tog han inte hem några i år vad jag förstod?
Ingen jag hört talas om,känner osv har haft bra grepp med dragradialer..varken på stripp..eller gata.....sopig kompromiss tycker dem.Rätt eller fel?..tjaa?
De grymmaste Dragradialerna är utan tvekan M/T i mitt tycke:
"Mickey Thompson® ET Street® Radial
Polyester Ply, Steel Belted Radial, Black, Tubeless
SOFT DRAG TIRE COMPOUND FOR SUPERIOR TRACTION ON THE DRAG STRIP
D.O.T. APPROVED, STREET LEGAL
LOW VOID DIRECTIONAL TREAD PATTERN ELIMINATES FEATHERING
SPECIAL SIDEWALL CONSTRUCTION FOR QUICK LAUNCHES"
Om folk åkt fort på dem? Tja, vissa tom fortare på dem än på traditionella slicks i samma storlek enligt uppgifter på olika forum m.m.
Givetvis handlar detta om bilar med moderat effekt och med ett väl utprovat chassi.
Om de sedan klarar en poliskontroll eller ej är nog mycket upp till den som utför kontrollen...
Att dessa däck skulle förstöra banpreppning har jag svårt att se, de är gjorta för att åka fort på klistrad bana och fortfarande vara DOT-märkta då det finns en hel del Bigmoney-klasser i olika organisationer i USA som kräver detta, samt en enorm köpkraft i alla de som gärna tar sin bil till strippen en kväll för lite "fun and grudge" utan att klydda med att behöva byta däck.
Att det sen finns folk som har mage att rulla upp på klistrad bana med allt från banracingslicks till gamla vinterdäck handlar bara om okunnighet och respektlöshet mot alla de som lägger ner själ och hjärta för att få till bästa förutsättningar på banan. Ifall vi bara hjälps åt så kommer detta otyg förhoppningsvis att försvinna efterhand.
Ett annat minst lika stort problem är alla dessa framhjulsdrivna "grävlingar", som alla hamnar på exakt samma ställe vid stagning oavsett hjulbas. Redan efter det att 4-5 såna bilar startat har "baldspots" börjat komma fram och så småningom skapas ojämnheter. Hur man löser detta kanske växande problem framöver vet jag inte, men jag tycker att bilarna blir fula med frontrunners där bak... :D
mvh
Jocke
Nova67ss
2005-01-20, 08:37
Citat" Ett annat minst lika stort problem är alla dessa framhjulsdrivna "grävlingar", som alla hamnar på exakt samma ställe vid stagning oavsett hjulbas. Redan efter det att 4-5 såna bilar startat har "baldspots" börjat komma fram och så småningom skapas ojämnheter Citat"
Hm detta kanske är ett större problem för banprepparna än detta med dragradialerna??
Skulle vilja se den arrangör som förbjuder framhjuls "krafsare" pga banpreppningen försvinner....
Nå hoppas få till en debatt som kan få till vilka däcksorter man får använda alt en regel som säjer DESSA däck är de enda som tillåts..
Nova67ss
2005-01-21, 13:47
Radial
Polyester Ply, Steel Belted Radial, Black, Tubeless
• SOFT DRAG TIRE COMPOUND FOR SUPERIOR TRACTION ON THE DRAG STRIP
• D.O.T. APPROVED, STREET LEGAL
• LOW VOID DIRECTIONAL TREAD PATTERN ELIMINATES FEATHERING
• SPECIAL SIDEWALL CONSTRUCTION FOR QUICK LAUNCHES
PART # SIZE COMPOUND APPROX.
WEIGHT MEASURING
RIM SIZE
EQUIVALENT SIDEWALL
WIDTH TREAD
WIDTH OVERALL
DIAMETER
CIRCUMFERENCE
3752R† P235/60R15 R2 26 8 26 X 9.50R15 9.5 8.0 26.1 82
3753R† P275/50R15 R2 30 10 26 X 11.50R15 11.3 10.0 26.1 82
3754R† P275/60R15 R2 32 8 28 X 11.50R15 11.1 8.9 28.0 87
3757R† P325/50R15 R2 36 10 28 X 13.50R15 13.0 11.0 27.9 88
3762R† P295/65R15 R2 38 10 30 X 12.50R15 12.4 10.0 29.6 94
3763R† P315/60R15 R2 40 10 30 X 13.50R15 13.4 11.0 29.8 94
3793R† P255/50R16 R2 28 10 26X 10.50R16 10.3 9.7 26.1 82
3743R† P275/40R17 R2 28 9 26 X 11.50R17 11.0 10.2 25.7 82
† Estimated Specifications
WARNING: ET Street Radial tires have passed D.O.T. requirements but have reduced tread depth and compounds designed for racing. Due to the reduced tread depth these tires should be used on dry pavement only and are not suitable for normal highway use!
Product | Dealers | Links | History | Press Release | Contact Us
Mickey Thompson Performance Tires and Wheels
East Coast•4670 Allen Road•Stow, OH, 44224•Ph. 330-928-9092•Fax 330-928-0503
West Coast•43455 Business Park Drive•Temecula, CA 92590•Ph. 951-587-0101•Fax 951-587-0190
copyright © 2002 www.mickeythompsontires.com
Satan bilden kom inte med..... men dessa "Dragradial" däck har i princip inga tvärgående mönster utan bara längsgående ränder. då skulle problemet med avskavd grepp preppning vara klar sas..
Jag önskar att ni i SSSA + övriga arrangörer och SBF tog en diskution och koll av dessa däck i hänseende med de problem som sagts då en mera utökad bredd i sporten skulle kunna nytjas på samma tävlingar aka ge fler tävlingstillfällen...
http://www.mickeythompsontires.com/strip.html
Gå till drag tires, sen till ET street radials för en bild..
Nova67ss
2005-01-21, 14:00
Nedanstående Mail är skickat till SBF för kommentar, då dessa är de som sätter reglerna för sporten..
Vill fortfarande få en sund debatt i ämnet..
Har försökt få ett entydigt svar vilka däck man får ha på drag/street/provapå tävlingar i sverige och stött på lite lustiga saker..
Vill gärna skapa en debat som kan komma till ett klargörande då många av mina bekanta har hamnat i sitsen.."du får inte använda de däcken här"
Så här har det sett ut + en del komentarer...Frågan som jag ställde + svar
-2005 14:23 Rubrik: Dragradial däck.
--------------------------------------------------------------------------------
Är lite fundersam med detta slicks kontra gatslicks (et street) kontra dragradials däck..
Vill gärna ha input i detta med förbudet på dessa mm. på svenska evenemang...
Vad jag har förståt så är detta förbud baserat på att banpreppareringen förstörs?? men förbudet existerar inte enligt "loffe" i reglerna i bilsportsförbundet.. där står att däck med mönster ska ha min XX mm..
vissa arrangörer har satt dessa förbud!!!! men vad jag fått höra gäller detta bara i SVERIGE????
Då jag vet att många vill köra med dessa dragradial däck då de är stabilare för "oss" med mera gatbil än racer bil så är det en del inblandade i detta...
fick höra av en person att prepareringen "rivs upp som fiskfjäll" men detta borde då endast inträffa när man inte har fäste på däcken... borde oxå då innebära att det borde vara förbjudet för rena slicks bilar att "gå upp i rök" eller få "däcksvibrationer"..
Alltså jag har inte råd att skaffa slicks till vissa tävlingar och radialer till andra tävlingar...så jag söker en sansad och vettig debatt kring detta..
MVH Anders. göteborg.
Detta inlägg även infört till SSSA.. http://www.sssa.org/
Skrivet: 18/1-2005 22:50 Rubrik:
Det radialdäcks förbud som jag nämnde för dig, gäller endast SDC serien. Det som river sönder banprepareringen är mönstret i däcken, då handlar det om däck med tvärgående eller diagonalt mönster. Eftersom Mönstringen rör sig och ändrar vinkel mot det mjuka underlaget (ungefär som sajpningen på ett par vinterdäck) så river dom upp spår i gummiskiktet på start plattan På Tullinges Lazzat/Stockholm Cup evenemang där det är "fritt" däcks val så ser vi problemet varje tävling.
Däck typ, M/T ET streets och M&H racemaster som i princip är Slicks med ett par längsgående skåror i är det inga så'na problem med.
Jörgen, jag är i valet och kvalet på detta med däck, jo jag kommer till vardags att använda vanliga däck på bilen, och sen ha en uppsättning "tävlingsdäck" men vill kunna köra i alla typer av race som ligger nära mej då pengar finns sas..
brillko
8.88/240
Registrerad: Apr 2003
Detta inlägg är skrivet:
Igår, 15:03
Min komentar till detta.
Som du ser så är arrangörskraven olika så det nästan blir till att ha 2 uppsättninga.. det vill jag undvika...Undrar också om det är FAKTA om detta att dragradialer ”river sönder” greppet för slicksbilar?
Hur är reglerna i andra länder? Någon som vet??..
Detta är mycket intressant diskussion och kanske den leder till en jämkning och ett gemensamt däcksval av arrangörerna så kommer man till punkten ”Bara en uppsättning race däck”
Citat" Ett annat minst lika stort problem är alla dessa framhjulsdrivna "grävlingar", som alla hamnar på exakt samma ställe vid stagning oavsett hjulbas. Redan efter det att 4-5 såna bilar startat har "baldspots" börjat komma fram och så småningom skapas ojämnheter Citat"
Hm detta kanske är ett större problem för banprepparna än detta med dragradialerna??
Skulle vilja se den arrangör som förbjuder framhjuls "krafsare" pga banpreppningen försvinner....
dessa "Dragradial" däck har i princip inga tvärgående mönster utan bara längsgående ränder. då skulle problemet med avskavd grepp preppning vara klar sas..
Jag önskar att ni i SSSA + övriga arrangörer och SBF tog en diskution och koll av dessa däck i hänseende med de problem som sagts då en mera utökad bredd i sporten skulle kunna nytjas på samma tävlingar aka ge fler tävlingstillfällen...
http://www.mickeythompsontires.com/strip.html
Gå till drag tires, sen till ET street radials för en bild..
Mvh ANders Forsberg i Göteborg
Nova67ss
2005-01-24, 17:43
Svar från SBF kansiet...
Det du skriver om att SBF sätter reglerna stämmer inte riktigt. Du har mailat till kansliet, där vi sköter det administrativa kring all tävling- och träningsverksamhet. Reglerna är det respektive utskott som hanterar. Mitt förslag är att du kontaktar SGA (SportGrensAnsvarig) i ditt distrikt. Information om distrikten finns på www.sbf.se.
Det du egentligen belyser är två frågeställningar. Ena är om däcken verkligen förstör, och andra är om arrangören kan sätta den typen av lokala regler.
På första så kan jag svara för vad jag själv sett, och hört från bla santa pod. Det är att "vanliga" däck med tvärgående mönster river upp preppningen, och speciellt på svenska "temporära" banor. Många gör här felet att jämföra med permanenta banor i USA som har körning på banan varje helg, feb-nov och ett helt annat klimat. Då får man andra förutsättningar. Hur de nya dragradialerna påverkar har jag inte sett något av.
På andra frågan så kan arrangören säga så enligt ET-reglementet. Så även om påståendet att mönstrade däck förstör bana vore fel så kan en arrangör fortfarande säga att "i våra ET-klasser ska alla bilar ha släta däck, OCH VARA BLÅ!" ET-reglementet öppnar nämligen för "fri" klasssättning, så i teorin kan man ha en klass för blå, och en för röda bilar. Arrangören kanske väljer att säga att alla ska åka på slicks, för att vi ska få så bra tider som möjligt. Detta är alltså en diskussion du får ta med respektive arrangör, eftersom SBF inte har något med det att göra.
Mvh
Daniel Azzarri
Nova Jörgen
2005-01-25, 20:57
Bilden är kanske lite liten. Men såhär blir banprepareringen efter en bil med mönstrade däck. Tänk er hur ytan ser ut efter flera bilar. Det blir som att köra på gummi-pellets när man kommer med ett par släta slicks och ska köra efter att banan ser ut så här.
Nova67ss
2005-01-26, 14:57
Tack Jörgen en bild säger mer än 1000 ord :D
Varför jag trycker på med mina frågor är ju för att det nya M/T dragradial har mönstret ungefär som ET-Street däcken som oxå har "mönster" sas..
I förlägningen vill jag öppna upp racingen och slippa denna gjutjärns racers contra euro/japs sidan... vi kör "rattlås" racing allihopa men på var sida staketet...
vill ju raca mot alla..
DusterV8
2005-01-26, 18:19
börjar förstå problemet med mönstrade däck nu.. men alla har ju inte råd att köpa t¨vå uppsätningar däck :(
börjar förstå problemet med mönstrade däck nu.. men alla har ju inte råd att köpa t¨vå uppsätningar däck :(
Nej,det ÄR dyrt med däck av slickstyp håller med..men det greppar.. :wink:
Hur gick det med bakaxeln btw?
Skojja inte att det är dyrt, framför allt då Proimp vägrar ge rabatter. Fick mina ET Streets för 2500/st genom en polare som jobbar på däckfirma. Då fick vi det iofs fraktfritt :roll: SUGER!!!
Lunkan,vad e det för dimension på dem?
mvh
Anders..kolla här ...rätt intressant.
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=22933
Lunkan,vad e det för dimension på dem?
mvh
28*11.5-16
Var de enda 16-tummare som passade på min fälg, och jag hade ingen lust att köpa nya.
Nova Jörgen
2005-01-28, 21:21
Skojja inte att det är dyrt, framför allt då Proimp vägrar ge rabatter. Fick mina ET Streets för 2500/st genom en polare som jobbar på däckfirma. Då fick vi det iofs fraktfritt :roll: SUGER!!! Jag måste vara ganska luttrad jag har aldrig reagerat över att det är dyrt, mycket pengar kan det kännas som ibland. Jag har en rally åkare i garaget och en banracing kille som garage granne. När man får veta vad deras däck-konto är på en säsong, då känns det som att man faktiskt har råd att gå ner på lokala puben och ta en fredags öl :)
Jag måste vara ganska luttrad jag har aldrig reagerat över att det är dyrt, mycket pengar kan det kännas som ibland. Jag har en rally åkare i garaget och en banracing kille som garage granne. När man får veta vad deras däck-konto är på en säsong, då känns det som att man faktiskt har råd att gå ner på lokala puben och ta en fredags öl :)
Alla har vi ju olika perspektiv till saker och ting. Din plånbok kan ju även vara betydligt tjockare än min. Lite tufft just nu, köpte kåk för ett år sedan samt har plöjt ned på tok för mycket pengar i Pontiac´en. Just nu har jag inte ens råd att göra ett sista köp med prylar (riktiga kopplingar och slangar till automaten). Säljer min reserv-bakaxel för att ha råd att lösa ut nya lådan då den kommer :(
Så för min del så är det VÄLDIGT dyrt med däck...
Lunkan,låter lite dyrt för dem..vad tar Skanstull´s däck i sthlm?
Tommy tiger tog 2k-eller 2200 för dem (dina) om jag minns rätt.
Skojja inte att det är dyrt, framför allt då Proimp vägrar ge rabatter. Fick mina ET Streets för 2500/st genom en polare som jobbar på däckfirma. Då fick vi det iofs fraktfritt :roll: SUGER!!! Jag måste vara ganska luttrad jag har aldrig reagerat över att det är dyrt, mycket pengar kan det kännas som ibland. Jag har en rally åkare i garaget och en banracing kille som garage granne. När man får veta vad deras däck-konto är på en säsong, då känns det som att man faktiskt har råd att gå ner på lokala puben och ta en fredags öl :)
Jörgen! din gamla smallblocksentusiast :D ..antingen har de sponsorer,FET lön,tältar,eller så kostar inte bilarna i övigt lika mycket som en drag/stripbil typ våra.
Nova Jörgen
2005-01-28, 22:38
Jag måste vara ganska luttrad jag har aldrig reagerat över att det är dyrt, mycket pengar kan det kännas som ibland. Jag har en rally åkare i garaget och en banracing kille som garage granne. När man får veta vad deras däck-konto är på en säsong, då känns det som att man faktiskt har råd att gå ner på lokala puben och ta en fredags öl :)
Alla har vi ju olika perspektiv till saker och ting. Din plånbok kan ju även vara betydligt tjockare än min. Lite tufft just nu, köpte kåk för ett år sedan samt har plöjt ned på tok för mycket pengar i Pontiac´en. Just nu har jag inte ens råd att göra ett sista köp med prylar (riktiga kopplingar och slangar till automaten). Säljer min reserv-bakaxel för att ha råd att lösa ut nya lådan då den kommer :(
Så för min del så är det VÄLDIGT dyrt med däck...
Njaa, när det gäller tjockleken (eller snarare tunnleken) på plånboken så spelar vi nog i samma liga. Det var mest jämförelsen med vad andra motorsport utövare lägger ner på däck, som gjort att jag inte har reagerat på att det kan kännas dyrt. 5000 kr för däck/säsong känns ganska överkomligt när jag jämför med rally/racing åkarna. Däremot kan det vara ett rent elände att skaffa fram dom pengarna när det är dags för nya slicks. :cry:
Lunkan,låter lite dyrt för dem..vad tar Skanstull´s däck i sthlm?
Tommy tiger tog 2k-eller 2200 för dem (dina) om jag minns rätt.
Detta var 200309, tror de låg på det priset då. Stod bredvid när han kontaktade Proimp.
Visst, de är inte flång nya, men vad gör man... Får se hur fästet är i år, får väl göra en REJÄL burnis vid första vändan och få bort det torraste :roll:
Nova67ss
2005-03-15, 14:00
hmm Jörgen har tittat lite närmare på fotot med mönsterreporna i preppningen.... ser faan i mej ut som det har varit fullmönstrade vinterdäck som gjort dessa fisk mönster....
de äldre dragradialerna elller de nya har inte dessa mönster i sin slitbana... nå spelar roll.. kan inte alla arrangörer gemensamt komma överrens om däcken.....
dessutom är ju dessa dragradialer framtagna och vad jag förstår tillåtna världen över men inte här???
skulle vara roligt med en rent vetenskaplig test och avliva frågan en gång för alla...
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.