handdator

Visa fullständig version : Kan det Funka ??

Ron
2003-06-26, 22:23
Börjar nog bli tjatig men efter att ha hört skräckhistorien om vad som väntar om bensinpumpen pajar på Trans Am 87 – 90 ( ner med bakaxel och tank) så vill jag vara förberedd.
Jag har ingen lust att bli stående längs vägen så jag har tänkt så här.
Det är på ett par ställen som ledningarna går över till slangar på bilen.
Tror ni att om jag köper en elpump (typ allround) att om man har snabbkopplingar på elkablar att den pumpen skulle få bilen att gå så man kommer hem om man kopplar på den där det är slang.
Finns det pumpar som suger/trycker så pass mycket/hårt ?
Kan det funka ??
Tacksam för idéer… Ron

baging
2003-06-27, 01:23
Hur hårt är hårt??

Kan denna funka månne?? Lite dyrt iofs för en reservpump som förhoppningsvis inte behövs :) 45psi trycker den här...
Borde gå att hitta nåt på nån Europajunkbil, typ tysk kvalitetskärra ;)

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=AEI%2D11106

Ron
2003-06-27, 06:00
Ja bara så hårt så att jag får start på den.
Pumpen på bilden vore ju perfekt men precis som du sa, lite väl dyrt för en pump som förhoppningsvis aldrig skall behövas.
Skall nog göra lite snabbkopplingar och sedan leta efter en pump MEN INTE FRÅN NÅGON TYSK BIL !!!! ha ha ha.... Ron

baging
2003-06-30, 02:20
Antar att du först och främst behöver veta hur högt tryck du behöver... (Antar att du har ngn form a insprutning på bilen). Sen är det väl egentligen bara att leta bland skrotbilar efter en passande pump??

Ron
2003-06-30, 17:22
Jo jag har en Trans Am med insp motor.
Jag lurar på att om man köper en vanlig elektrisk bensinpump som man kan koppla på ledningen, orkar den då suga bensin genom den gamla elpumpen som sitter i tanken (som vi nu förställer oss har skurit).
"skovlarna" på den skurna pumpen står ju i det fallet stilla, orkar den andra med det ändå?
Och är det någon som vet vad det är för tryck på en Cheva 350 motor i insprutningen?
Det vore så gött att ha en med sig ifall ifall.... Ron

baging
2003-07-01, 01:04
Även om den nu skulle orka suga, betvivlar jag att trycket räcker till insprutningen dock....

Vad är detta?? Är det ett så vanligt fel? Låter som det är ngt som alla TransAm'er råkar ut för.... kan kanske vara ett lämpligt vinterprojekt att byta till en ny pump som hänger med lite bättre?? OM den nu håller över sommaren vill säga... ;)

Ron
2003-07-01, 08:09
Det verkar vara i alla fall ett ganska vanligt fel på bilar med pump i tanken. Allt från Pontiac till Renault. Men även en Pontiac älskare som jag måste ju säga att hur i helvete kan man bygga det så dumt att man måste ha ner bakaxel och tank för att byta pump?!.
Och det är just därför mitt tjat om allt detta.
Om du/ni har en Hansen katalog #15 så på sidan 188 finns det en Mallory Comp som ger 529 l/tim och tryck på 12 psi.
Om en sådan skulle räcka med tryck så vore den perfekt, lätt att koppla in under bilen längs vägen i fall min mardröm skulle bli verklighet.
Jag kör med bilen året runt så vinterprojekt blir det inte och jag tänkte slippa byta oavsett utan hoppas kunna "fuska" på detta viset istället :D
Ron

Garagekungen
2003-07-01, 08:42
Hej Ron !

Börja med att kontrollera vilket som är det minsta tryck du kan/vill åka med på insprutningen. Gissar att du måste ha ca 30 - 35 psi tillgängligt vid spridarna...(absolut minimum) :roll:
När du vet villket minsta tryck du behöver kan du beräkna flödet från det effekt uttag du tänkt dig (för du har väl ändå tänkt att trimma... :twisted: )

Sedan kan du kolla upp pump marknaden, det finns både "in-line" och tank pumpar av olika kvalitet, kapacitet och pris. :wink:
Istället för att spendera pengar på "vinst och förlust"...

Lycka till !

Nisse Hult
2004-01-02, 01:38
Appropå tryck.
Till insprutningen går det ju åt lite tryck naturligtvis,
men varför envisas många med att ha så bra tryck som möjligt med vanliga förknasare?
Det spelar väl ingen roll om det är 250 Kg fram till flottören?
När förknasaren väl tar hand om soppan så är det inget tryck längre.
Är det fråga om soppaslukande racemaskiner så borde volym vara en bättre enhet.
Rätta mej om jag har fel. Jag har aldrig fått nå´n vettig förklaring på det hela.

vigg
2004-01-02, 20:09
E det inte en vanlig TPI snurra?...runt 45 psi ska den ha i såfall (original)har jag för mig..dessa går juh att ställa upp trycket på och hitta fler "pållar"..mvh.

v8larsson
2004-01-03, 10:38
Appropå tryck.
Till insprutningen går det ju åt lite tryck naturligtvis,
men varför envisas många med att ha så bra tryck som möjligt med vanliga förknasare?
Det spelar väl ingen roll om det är 250 Kg fram till flottören?
När förknasaren väl tar hand om soppan så är det inget tryck längre.
Är det fråga om soppaslukande racemaskiner så borde volym vara en bättre enhet.
Rätta mej om jag har fel. Jag har aldrig fått nå´n vettig förklaring på det hela.
Man får en mer linjär flödes kurva med lite högre tryck (sjunker trycket minskar ju flödet)

Kent
2004-01-03, 21:40
Tänk om man skulle oroa sig för allt som kan gå sönder på en bil.
Och sedan gardera sig.
Undras hur den bilen skulle se ut?
"If it aint broke don´t fix it"

Självklart är volym nödvändigare än tryck när det gäller bränsletillförsel.
"10psi of nothing is nothing"

Turbo Uffe
2004-01-03, 21:53
Hähähä... angående tryck och volymer.... läs gärna hela tråden om alla experter.

http://lazzat.mer.nu/forum/showthread.php?s=e4df16c5b31ce79a95fe34319dd75f8b&threadid=15296

Patrik 440
2004-01-03, 23:17
Tänk om man skulle oroa sig för allt som kan gå sönder på en bil.
Och sedan gardera sig.
Undras hur den bilen skulle se ut?

Är väl inget fel i att ha ett "survival kit" med sig i bilen? Iofs så kanske man inte behöver ha med sig en reservdelbil på släp men lite småprylar och verktyg är ju knappast fel.

/ Patrik

GS455
2004-01-04, 00:02
Hähähä... angående tryck och volymer.... läs gärna hela tråden om alla experter.

http://lazzat.mer.nu/forum/showthread.php?s=e4df16c5b31ce79a95fe34319dd75f8b&threadid=15296

Hehe... det var mycket där... :D :D

//B-O
GS455-71

vigg
2004-01-05, 02:53

Hehe..tror fortfarande att jag har rätt..