Visa fullständig version : Regbesiktningar
Någon som har lite pejl på vad man generellt säger om ombyggda bakvagnar, stöttor istället för innerskärmar och sånt på besiktningen??
Tänkte försöka regga bilen och det skulle vara kul att veta ungefär vad man kunde vänta sej...
Har hört att så länge framvagn och torpedvägg är "relativt" orört, så brukar det gå bra utan regbes till Ombyggt fordon? Stämmer detta??
Pratat med Tekniska avdelningen på SBP, men det enda jag får ur dom är effekt, och uppstagning av fjädringen bak.....
Du får säkert igenom den.Men du måste SFRO besikta den först.Min Firebird fick jag igenom som ombygt fordon.Ombygd bakvagn,inflyttade hjulhus(till 18,5" däck),kortad bakaxel 8 3/4"och Chevamotor :D
Sedärja, åtminstone en riktig bakaxel ;)
Nä, skämt åsido, om det nu inte är värre än så, så är det inga problem...
Har dock hört en och annan som rullat igenom med en vanlig regbesiktning på en bil ungefär som din....
Skall kolla en gång till med SBF, annars blir det väl till att ringa nån SFRO-gubbe....
Nyfiket bara, vad kikade SFRO bes. mannen på?? Eller rättare sagt, vad tyckte han var viktigt??
Hmmm?? Kör du med GM bultcirkel fram och Mopar bak??
/Stefan
Han kollade svetsningen och måtten på materialet i bakvagnen.Han godkände även kortningen av axeln.GM fram och Mopar bak :wink:
Ok, låter ju vettigt....
Godkände axelkortningen?? På vilka kriterier?? Var du tvungen att visa drivaxlarna, eller gällde det spårviddsförändringen??
/Stefan
Han mätte bara axeln och skrev ett intyg till bilprovningen att det var godkänt.Dom bara kolla på papperet vad han hade godkänt sen titta dom inte på dom grejerna alls :wink: På tal om spårvidd så hade jag en spårviddsminskning på den.
Har under kvällen pratat med en SFRO-gubbe, och fick väl i stort sett veta att det inte borde vara några problem alls med mina grejer... stöttor istället för innerskärmar var ok, inflyttade bakramen var ok osv... allt förutsett att monteringen (svetsfogar osv) var godkänd.
Samma svar även där, bakaxeln i sig bryr dom sig inte om, bara spårvidden....
Fick oxå veta att det blivit lite bättre när det gäller motoreffekt, nuförtiden gäller formeln 15Kw per 100Kg bil.
Dvs 15Kw * 16 (1600kg) = 240Kw * 1,36 = 326,4 hk
Kanske räcker med att lägga på ett 2-ports insug för att klara den gränsen ;)
/Stefan
Stingray
2003-06-27, 00:50
Hmmmmm....... 2-portinsug.... då kanske den går bättre och utan att ryka svart he he he.....
En stor motor behöver möcke bensin!!!!!!! :!:
BjarneBärsärk
2003-07-03, 19:25
När man ändå är här kan man ju passa på att fråga om någon vet hur SBP ställer sig till avgaskraven på en bil som skall regas som ombyggt fordon??
Är det reglerna för årsmodellen som gäller, eller är det nyare/äldre mer liberala regler som gäller??
Om det är jobbiga regler med avgastester osv. vart får man det fixat via test eller dispens?
Någon som har koll??
-Ställer samma fråga gällande Amatörbyggt fordon!
-Vet inte vart det landar än :D
Jag hade inga problem när jag regga min.Det är fortfarande en 69:a :D
BjarneBärsärk
2003-07-05, 00:35
Jag undrar mest pga. att min bil är nyare än 75....ialla fall den ena:-)
MeFirstCharger70
2003-07-21, 13:02
Jag undrar oxå över det här med besiktningen???
Jag har planer på att stroka min 400cid motor (440 vevaxel, osv..) Slutresultatet med detta skulle bli att motorn presterar dryga 500-550hK... Jag använde formeln som MrBaging hade på sin post
15Kw * 18 (Bilen väger 1800kg) --> x 1.36 = 367.2 <-- Vad står det här värdet för???
Vad måste jag göra för troliga ändringar på bilen för att få den genom besiktingen??? Bilen blir dock inte trots 500+ hK någon 402m monster.. Bilen har i orginal utförande ca. 325hK
Ska oxå byta ut trumbromsarna fram till skivor från en 1973 Duster, de borde vara 10" skivor?? eller? Vad kommer besiktningen att säga om detta?
Tommen
ElCamino
2003-07-21, 17:30
Hej
Jag får medge att det var ett tag sedan jag slogs med Bilprovnings ibland elaka besikningsmän. :twisted:
Men om du strokar motorn så lär väl ingen besikningsman i världen se det? Tom tveksam om om dom kan märka skillnad på 325 och 500 hästar :-)
När det gäller skivbromsar, smma sak. Din bil fanns väl med både trum och skivbromsar? Eller ör det så att det står i några papper att just din hade trumbromsar?
Hans
MeFirstCharger70
2003-07-21, 23:09
Hej
Jag får medge att det var ett tag sedan jag slogs med Bilprovnings ibland elaka besikningsmän. :twisted:
Men om du strokar motorn så lär väl ingen besikningsman i världen se det? Tom tveksam om om dom kan märka skillnad på 325 och 500 hästar :-)
När det gäller skivbromsar, smma sak. Din bil fanns väl med både trum och skivbromsar? Eller ör det så att det står i några papper att just din hade trumbromsar?
Hans
Hmm, det här var ju intressant.. I mitt hemland, Finland e besiktings männen riktiga jävlar och lagstadgarna är oxå jävl**t hårda vad gäller ombyggnad av bilen, mycket hårdare än här i Sverige... Detta är en orsak till att det finns så få "riktiga" muskelbilar i Finland...
Jag måste kolla upp det där med bromsarna, men jag tror inte att det står i reg. lappen att det är trummor fram --> Kollade reg.beviset och där står inget om bromsarna.
Chargern fanns både med skivor och trummor, trummbromsarna kom automatiskt med bilen om man inte SJÄLV beställde den med skivor, till och med Charger bilarna 440 RT/SE och HEMI hade trummor i alla fyra hörnen, om man inte sa till om och beställde den med skivor fram!!!???
Men jag undrar fortfarande vad det lönar sig att göra för förstärkningar på bilen, om man ska ha in en strokad motor med 500+hk??? Man lär väl oxå ändra utväxlingen på bakaxeln... Har någon ideer så berätta dem gärna...
Tommen
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.