Visa fullständig version : Inga andra Big-Block....
.... A-body ägare som man kan byta lite tankar och ideer med här??
Måste man byta K-balken på darten för att lyfta i en BB eller går det bra att använda den för 6:an :?: är det någon skilnad på dom?
BjarneBärsärk
2003-08-17, 19:22
Det skiljer på dem, men det finns numera adapterfästen att köpa å du kan köra en HEMI på din leaning tower of power-balk om du vill.
Nu känner jag mig lite dum då jag inte kommer ihåg vad firman heter, men dm annonserade ofta i Moparmuscle när jag prenumererade för ett tag sedan.
Om du inte hittar dem så kan du ju hojta så ska jag gräva tidning åt dig!
Schumacher har väl allt man kan behöva för ett swap....
Adressen är: http://www.engine-swaps.com/
Verkar dock som att sajten ligger nere för tillfället.....
Annars kan du kasta ut frågan på Bigblockdart.com, så lär du få tillräckligt med svar ;)
Ok! tack för det :wink:
Det är väl igentligen inte motorfästena som är problemet för det är fixat nya...utan om dom säger något på besiktningen?...men det är kanske som vanligt när det gäller sånna här bilar att dom inte har någon koll!!
Sedan undrar jag "hade tänkt sätta dit manuell" vad som passar bäst...spak m.m från e eller b-body...ska ha 833!
//johnny
Iofs är inte min reggad med 440n ännu, men enligt både bilprovning och SFRO borde det inte vara några problem... SFRO har nån vikt/effekt-formel som säger 15Kw per 100 kilo bil. I Dartens fall borde det bli nånstans runt 325Hk. I mitt fall underlättas det av att det är en GTS, och bilprovningen har papper på att dom fanns med 383a.....
Å skillnaden mellan 325 och 500 Hk tror jag inte dom märker ;)
/Stefan
De e ju sant :wink:
O får man rätt gubbe där så brukar hornen växa ut på han så man nästan får ta tillbaka bilen med våld :twisted:
BjarneBärsärk
2003-08-23, 18:09
Ahh, det var Schumacher conversions dem hette jaa....
Minnet är bra, men kort :D
Varför inte bygga en 408:a SB på ett 360block och MOPAR Perf.'s billig vev förresten?
Det lär ju skotta på ordentligt med bra myckt mindre vikt dessutom!
Är själv sugen på en BigBlock-Dart. Ångrar att jag inte köpte en Dart GT 68-69 för en tre år sen, då de fortfarande gick att få för en någorlunda billig penning. :cry:
Som alla andra har jag vilda planer på motor. Men jag är tyvärr ingen supermekare. Dubbla lastbilsturbo/laddluftkylare, insprutning på en 440 cu.i skulle vara något mycket trevligt. Men även om man skulle lyckas bygga den motorn så ska ju helst resten av bilen hänga med. Alltså växellåda och bakaxel. Pengar är ju också ett problem. Men än har dom inte slutat med värdetransporter. :twisted: Och jag kommer att fortsätta drömma. :D
Jag har fullt upp med att hålla mina otrimmade bilar i bra, fungerande skick.
Har en Cuda -65 som har en 383:a monterad. Gjort egna motorfästen och headders, men dom ligger lågt...
Har kört med den kominationen i min förra -65:a Cuda, men den var så dålig att jag köpte en tom kaross och flyttade över motor och dyl.
Har inte haft igång motorn i "nya" bilen då jag försöker fixa till oljetråg och kanske ska bygga nya headders. Tänkte försöka låta bli att röra karossen, med undantag av golvet, för att få plats med 727:an. Det enda problem jag ser är att fixa till en kardan-stång och få den balanserad... Vem gör det här i Sverige??
Står lite om det på min sida...
http://w1.501.telia.com/~u50104887/
Moparlord
2004-01-06, 21:31
Skaffade en Dodge Dart GT -66 i somras.
Det sitter en 383 Magnum motor i den.
Ska lyfta ur motorn nu i vinter och "fräscha" upp den lite.
Har ett problem dock.. jagar headers som skulle kunna passa till den lilla A-body, någon som känner till något?
http://hem.passagen.se/homedust/bilar/dart67gt.htm
lite bilder på den!
Patrik 440
2004-01-06, 23:24
Har ett problem dock.. jagar headers som skulle kunna passa till den lilla A-body, någon som känner till något?
http://www.ttiexhaust.com/ vore kanske något att kika runt på?
Mvh Patrik
Klaesson
2004-12-22, 20:55
håller på att lägga i en 400" i en valle... startade motorn vid sidan om i helgen... lät härligt....
Enda hittils på komna problemet är kardanen... men det ska gå att lösa!
V8_Matte
2004-12-22, 21:37
håller på att lägga i en 400" i en valle... startade motorn vid sidan om i helgen... lät härligt....
Enda hittils på komna problemet är kardanen... men det ska gå att lösa!
Det där lät riktigt kul. :twisted:
Vad är det för årsmodell på vallen?
Håller på med att lägga i en v8a själv i min valiant 64a (dock så är det bara en liten 273a med 904TF och 7 1/4" bakaxel).
Klaesson
2004-12-23, 11:13
det är en 69:a..... funderade på 273 lr 318 innan me men bigblock är ju bigblock... :twisted:
tacksammare om man vill trimma vidare också...
V8_Matte
2004-12-23, 21:22
Okey, då har du lättare att släppa ner en bigblock mellan rambenen.
Jo, bigblock är fina spisar det, trimmad bigblock och raka rör sen är det bara ut och cruisa. :roll:
jag har nya shumacher fästen för bb på /6 balk passar 67-72,rea pris,nya!bilen är såld och dom passar inte i min -65a.1500:-
baging, är det fyrlink du har på bakaxeln eller vad är det för något?
Satellite65
2005-06-21, 15:07
Har en 65a satellite med en 470 byggd på ett 400block, mekkam, portade 906or, torker insug, rullvippor, msd tänding m.m om det intresserar nån,
Besiktningen är nog inte så glad om man låter den varva, men använder altid 3000 chipet när jag besiktar och då går det fint.
Patrik 440
2005-06-21, 19:58
Har en 65a satellite med en 470 byggd på ett 400block, mekkam, portade 906or, torker insug, rullvippor, msd tänding m.m om det intresserar nån,
Hej !
Alltid intressant att höra vad andra har under locket och även vad folk har för åsikter om ens egna planer, har dock inte fått någon större respons på mitt inlägg härom veckan:
http://www.smca.se/forum/viewtopic.php?t=1383
Mvh Patrik
Gör som jag, skär ut en bit av k-balken så får du plats med tråget på en bigblock;o)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.