Olle B
2004-10-30, 18:43
OK,, här är ett försök att belysa min fråga från ett antal "vinklar" !
Frågorna har jag för enkelhetens skull numrerat,, hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på någon,, det behöver alltså inte alls ske i "ordning" !
Här är förutsättningarna.
Min Dodge Challenger är en i mina ögon "pärla" !!
Det är en äkta R/T cabbe ( en av 963) i den ofta efterfrågade färgen "Top Banana" !!
Den är dessutom matching# på allt och har ett antal original options!
PS, PB (skivor fram) (options), AC, Hoodpins, fendertag o doortag kvar osv,, anledningen till denna "intro" är för att få rätt nivå på eventuella svar!!
Detta har hänt :
När bilen kom till mig från Kalifornien 2000 var den ett fantastiskt "ämne" !
Den var som ovan nämnts bra utrustad och dokumenterad, den var dessutom rostfri och körbar!.
Den var givetvis "solbränd" i detta fall nästan vit på de stora gula ytorna.
Månader av puts med 2000 papper och vax av olika stryrka gjorde till sist underverk och bilen var "acceptabel" !
Den har varit med på ett par utställningar och får ca 6-7 poäng för den lack som finns kvar.
Bilen har tom vunnit tävlingar samt varit "featured" på 4 sidor i Power förra året.
Så hände det:
En parkeringskada!!
Skrapa och bula i tröskelådan,, inte kul längre,, ingen fara alls enligt plåtverkstan, men vad med lacken?
Den oberoende försäkringsbesiktningen vid polisens besiktningstation ritade in målning av tröskel och halva bakskärmen.
I Onsdags var jag och visade bilen för proffs lackaren som arbetar med försäkringsfrågor,, han var INTE nöjd med planen att måla endast ovan nämnda ytor,, minst dörr och hela bakskärmen var hans bud,,
BILEN SKALL INTE mälas om i motorrum och undersida huv,, redan gjort.
Nu kommer alla mina frågor:
1. Efter återkontakt med mitt försäkringsombud blev jag informerad om att själv reglera skadan i samråd med bolagets "tekniska experter" (LÄNSFÖRSÄKRINGAR).
Jag skulle återkomma med mina krav efter kontakt med målare och plåtverkstad!
Kan man acceptera att halva bilen är "ny och halva" "faded" men original?
2. Någon som vet någon som man skall prata med i detta ärende?
( ni får gärna skicka personligt mail:
olle.briselius@telia.com
)
3. Enligt målaren skulle jag kunna hålla nere kostnaderna OM jag nu fick stå för merparten av kalaset genom att själv slipa ner bilen till "ren metall" !!
Tips på verktyg för att få av all lack,,,
Pratar vi tryckluft eller el?
4. Rondell eller nån modern "strykjärnsslip" ?
5. Hur gör man vid ytor såsom dörr innerkanter osv?,,, verktyg/maskiner för detta??
6. Om nu bilen skall slipas "plåtren" ytrostar den då inte hysteriskt??
7. Vad med slipdammet,, ställer det till problem eller är det bara att damma av allt i garaget sen efteråt?
8. Egentligen vill jag INTE lägga pengar på detta,, men bulan är skittrist och som sagt godkännd som försäkrings objekt,, frågan är hur långt man kan pressa/ställa krav.
Ingen kan ju återge min "original lack" med bitvis till ren plåt nerslipade ytor,, lacken är ju även lite "skimrande" med tanke på färgdjup vid vertikala resp horisontella ytor!!
HUR GÖR JAG????
NÅGON ??
Glöm inte fråga 3 o 4 ifall jag nu får göra jobbet själv,, vad använder man??
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Oct/200410303781206018599414.jpg
Frågorna har jag för enkelhetens skull numrerat,, hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på någon,, det behöver alltså inte alls ske i "ordning" !
Här är förutsättningarna.
Min Dodge Challenger är en i mina ögon "pärla" !!
Det är en äkta R/T cabbe ( en av 963) i den ofta efterfrågade färgen "Top Banana" !!
Den är dessutom matching# på allt och har ett antal original options!
PS, PB (skivor fram) (options), AC, Hoodpins, fendertag o doortag kvar osv,, anledningen till denna "intro" är för att få rätt nivå på eventuella svar!!
Detta har hänt :
När bilen kom till mig från Kalifornien 2000 var den ett fantastiskt "ämne" !
Den var som ovan nämnts bra utrustad och dokumenterad, den var dessutom rostfri och körbar!.
Den var givetvis "solbränd" i detta fall nästan vit på de stora gula ytorna.
Månader av puts med 2000 papper och vax av olika stryrka gjorde till sist underverk och bilen var "acceptabel" !
Den har varit med på ett par utställningar och får ca 6-7 poäng för den lack som finns kvar.
Bilen har tom vunnit tävlingar samt varit "featured" på 4 sidor i Power förra året.
Så hände det:
En parkeringskada!!
Skrapa och bula i tröskelådan,, inte kul längre,, ingen fara alls enligt plåtverkstan, men vad med lacken?
Den oberoende försäkringsbesiktningen vid polisens besiktningstation ritade in målning av tröskel och halva bakskärmen.
I Onsdags var jag och visade bilen för proffs lackaren som arbetar med försäkringsfrågor,, han var INTE nöjd med planen att måla endast ovan nämnda ytor,, minst dörr och hela bakskärmen var hans bud,,
BILEN SKALL INTE mälas om i motorrum och undersida huv,, redan gjort.
Nu kommer alla mina frågor:
1. Efter återkontakt med mitt försäkringsombud blev jag informerad om att själv reglera skadan i samråd med bolagets "tekniska experter" (LÄNSFÖRSÄKRINGAR).
Jag skulle återkomma med mina krav efter kontakt med målare och plåtverkstad!
Kan man acceptera att halva bilen är "ny och halva" "faded" men original?
2. Någon som vet någon som man skall prata med i detta ärende?
( ni får gärna skicka personligt mail:
olle.briselius@telia.com
)
3. Enligt målaren skulle jag kunna hålla nere kostnaderna OM jag nu fick stå för merparten av kalaset genom att själv slipa ner bilen till "ren metall" !!
Tips på verktyg för att få av all lack,,,
Pratar vi tryckluft eller el?
4. Rondell eller nån modern "strykjärnsslip" ?
5. Hur gör man vid ytor såsom dörr innerkanter osv?,,, verktyg/maskiner för detta??
6. Om nu bilen skall slipas "plåtren" ytrostar den då inte hysteriskt??
7. Vad med slipdammet,, ställer det till problem eller är det bara att damma av allt i garaget sen efteråt?
8. Egentligen vill jag INTE lägga pengar på detta,, men bulan är skittrist och som sagt godkännd som försäkrings objekt,, frågan är hur långt man kan pressa/ställa krav.
Ingen kan ju återge min "original lack" med bitvis till ren plåt nerslipade ytor,, lacken är ju även lite "skimrande" med tanke på färgdjup vid vertikala resp horisontella ytor!!
HUR GÖR JAG????
NÅGON ??
Glöm inte fråga 3 o 4 ifall jag nu får göra jobbet själv,, vad använder man??
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Oct/200410303781206018599414.jpg