handdator

Visa fullständig version : "To Paint or not to paint,,,,,," Det är frågan!!

Olle B
2004-10-30, 18:43
OK,, här är ett försök att belysa min fråga från ett antal "vinklar" !
Frågorna har jag för enkelhetens skull numrerat,, hoppas att någon kan hjälpa mig med svar på någon,, det behöver alltså inte alls ske i "ordning" !

Här är förutsättningarna.

Min Dodge Challenger är en i mina ögon "pärla" !!
Det är en äkta R/T cabbe ( en av 963) i den ofta efterfrågade färgen "Top Banana" !!
Den är dessutom matching# på allt och har ett antal original options!
PS, PB (skivor fram) (options), AC, Hoodpins, fendertag o doortag kvar osv,, anledningen till denna "intro" är för att få rätt nivå på eventuella svar!!

Detta har hänt :
När bilen kom till mig från Kalifornien 2000 var den ett fantastiskt "ämne" !
Den var som ovan nämnts bra utrustad och dokumenterad, den var dessutom rostfri och körbar!.
Den var givetvis "solbränd" i detta fall nästan vit på de stora gula ytorna.
Månader av puts med 2000 papper och vax av olika stryrka gjorde till sist underverk och bilen var "acceptabel" !

Den har varit med på ett par utställningar och får ca 6-7 poäng för den lack som finns kvar.

Bilen har tom vunnit tävlingar samt varit "featured" på 4 sidor i Power förra året.

Så hände det:
En parkeringskada!!
Skrapa och bula i tröskelådan,, inte kul längre,, ingen fara alls enligt plåtverkstan, men vad med lacken?

Den oberoende försäkringsbesiktningen vid polisens besiktningstation ritade in målning av tröskel och halva bakskärmen.

I Onsdags var jag och visade bilen för proffs lackaren som arbetar med försäkringsfrågor,, han var INTE nöjd med planen att måla endast ovan nämnda ytor,, minst dörr och hela bakskärmen var hans bud,,

BILEN SKALL INTE mälas om i motorrum och undersida huv,, redan gjort.

Nu kommer alla mina frågor:

1. Efter återkontakt med mitt försäkringsombud blev jag informerad om att själv reglera skadan i samråd med bolagets "tekniska experter" (LÄNSFÖRSÄKRINGAR).
Jag skulle återkomma med mina krav efter kontakt med målare och plåtverkstad!
Kan man acceptera att halva bilen är "ny och halva" "faded" men original?

2. Någon som vet någon som man skall prata med i detta ärende?
( ni får gärna skicka personligt mail:
olle.briselius@telia.com
)

3. Enligt målaren skulle jag kunna hålla nere kostnaderna OM jag nu fick stå för merparten av kalaset genom att själv slipa ner bilen till "ren metall" !!
Tips på verktyg för att få av all lack,,,
Pratar vi tryckluft eller el?

4. Rondell eller nån modern "strykjärnsslip" ?

5. Hur gör man vid ytor såsom dörr innerkanter osv?,,, verktyg/maskiner för detta??

6. Om nu bilen skall slipas "plåtren" ytrostar den då inte hysteriskt??

7. Vad med slipdammet,, ställer det till problem eller är det bara att damma av allt i garaget sen efteråt?

8. Egentligen vill jag INTE lägga pengar på detta,, men bulan är skittrist och som sagt godkännd som försäkrings objekt,, frågan är hur långt man kan pressa/ställa krav.
Ingen kan ju återge min "original lack" med bitvis till ren plåt nerslipade ytor,, lacken är ju även lite "skimrande" med tanke på färgdjup vid vertikala resp horisontella ytor!!
HUR GÖR JAG????

NÅGON ??

Glöm inte fråga 3 o 4 ifall jag nu får göra jobbet själv,, vad använder man??

MVH Olle B

http://mediaservice.photoisland.com/auction/Oct/200410303781206018599414.jpg

PeO
2004-10-31, 00:34
Hej Olle,

Tråkigt att höra om skadan.
Du nämde en av 963?? enligt mina lister så tillverkades det 684 st JS27N0 (R/T Convertible 383 1970) av dessa var 19st manuell 3 vxl, 149st manuell 4 vxl och 516st auto. Så jag skulle säga en av 516st, sedan finns det inte mera dokumentation för nedbrytning på options, färger etc. Av dessa 516st finns/fanns 18st (2 manuella och 4 med okänd trans övriga automat) i Sverige, 5 av dessa är avregistrerade skrotade/exporterade??? 12st har varit inregistrerade under de senast 3 åren och en avställd sedan 1989.

För att återgå till skadan så är ju inte din bil 100% original (med tanke på dina tidigare inlägg på olika forum) så personligen tyckar jag att det är OK att reparera (i många fall på 100% original bilar kan det vara bättre med en skada än att reparera). Nu är jag ingen lackare även om jag har gjort en hel del bilar och MC fast inte de senaste 10åren. Men min erfarenhet av bilar som blivit omlackade är inte bra.
Dagens bilar är ED doppade och slipar man ned dem till plåten kommer rost mycket fort och tydligt. Har själv en VW :oops: från 1997 som lackats om efter en skada, nu ett par år efteråt har det kommit rostanvisning på de omlackade ytorna men inte där den var fabrikslackad. Nu är inte bilarna från 1970 av samma ytbehandlings teknik som dagen bilar men jag tror inte att jag skulle slipa den plåtren.
Efter över 30år inom bilindustrin ( 20år som marknads- och garanti-sansvarig för olika biltillverkare) är jag väldigt mycket för att bevara fabriksutförande så mycket som möjligt. Men hör dig för med flera lackare och om de olika produkter som de använder och försök att själv utvärdera svaren.
Det var inte mycket hjälp till dig men det var mina egna funderingar när jag läste ditt inlägg.

Lycka till,
PeO

Olle B
2004-10-31, 10:41
För att återgå till skadan så är ju inte din bil 100% original (med tanke på dina tidigare inlägg på olika forum)

Original o original,,,

Bilen är INTE MYCKET från original,,, enligt många är den en av de mest originalliknande Challengers de sett.

Vad som saknas är lite motordelar, insug, grenrör, original förgasare,,, allt finns kvar på vinden,, t om förvärmningsröret och tändstiftsplåtskydden!!

Bilen kan återställas på en dag ,,,, max!!

I motorrummet finns nu original luftrenaren (dualsnorkler) samt original AC med alla "rätt slangar" därtil samt sin kylare.

All plåt är original,, fendertag intygar om original Top Banana gul med svart "Bumble bee" precis som det är.

Dashpad är original.

Stolarna är original Challenger men i fel färg!
Någon bytte stolarna 1983,, jag har kontakt med mannen i CA,, Foresthill!!

Speglarna är bytta mot 1971 speglar men originalet ( bara en,, ligger i en låda i skafferiet!).

Alla skruvar typ "tårtskalle sitter där dom skall,,

T om mattorna är original med brun cocosbaksida!!

Sedan kan ju allt vara mycket mer "original" än så här!!
Det finns dom som gråter om dom inte har en korrekt oljepumpspackning från en NOS-påse på sin bil!!

Jag använder min bil nästan dagligen under sommaren och älskar att använda den!!!
Den är nu nästan så perfekt som jag vill ha den,, 3.91:an bak gör att den svarar bra, topparna som Erland C hjälpte mig med (inte gjorde,, bara besiktigade och planade) ger 10.2 i verklig komp och bilen går som ett troll, troligtvis en bra bit under 13.0 på 1/4.

Original eller original,, den låter bra och har alla matching # delarna kvar, jag tror den har ett hyfsat värde.

Javisst ja hjulen,,, satt 4 st 14" Rallye på från början, satte 2 st 15" där bak,, de gamla 14" finns givetvis kvar!
Alla 4 är "rallyewheels" med kromlist och rubbet, inga centerline här inte!!

Angående nerbrytningen av antal så har jag fått dessa uppgifterna oxå:

8.8% av alla bilar var "Top Banana" ( Plumcrazy mer än 25%!) det fanns 18 färger att välja på!!

25% av alla bilar hade PS.

25% av alla bilar hade PB

Lägg ihop de ovan talen, JA min bil har PS, PB (med skivor fram, X:tra option inom valet PB!), samt AC, alla nummer rätt samt fendertag och dokumenterade ägare ner till 1975 med folder full av gamla kvitton.

Nåväl,,, frågan gällde ju målningen!

Hur mycket kan man begära?
Vad skall man använda?
Proffs målaren anser att endast renplåt är korrekt!
Kanske slipa ner till nästan detta läge, eller lägga på en tunn grund med sprayflaska som man enkelt kan thinnertvätta bort?
Vilka verktyg?

Ja helt enkelt några svar på mina frågor 1-7!!

:D :D :D

MVH Olle B

http://mediaservice.photoisland.com/auction/Oct/200410311008722226563834.jpg

storbäcken
2004-10-31, 11:57
De där med originalskick är ju alltid en bedömnings fråga, finns ju dom som river isär en bil å sätter ihop den enligt hur dom gjorde på fabriken å kluddar dit sina färgmärkningar.. men är de en mer original bil än en orörd bil med sliten lack??? De anser inte jag iallafall...

Angående lacken så kan ja inte säga att ja har rätt, men om de var min bil så skulle jag matta ner bilen med 600-800 våtslip utan att slipa igenom lacken.. sen lägga en sealer (en typ av primer/grund som man lägger på den gamla lacken för att inte råka ut för krackeleringar eller resningar när man lägger den nya lacken)
Sen våtslipa med 800 våtslip, sedan Topplack.

Nackdelen är väl att du inte har en original lack längre men som du själv säger så använder du ju bilen flitigt, och ja tror du tycker de kännas bättre att ha en bil med fräsch lack än en bil som delvis har en sliten original lack å delvis nylackat. Dessutom så med den där kulören så kommer du få grymma nyans skillnader...

Jag blev påbackad i början av sommaren, en kärring mosade bakskärmen på gammforden min...
Och jag hade en grönmetallic pearl effect lack, å där skulle de bli väldigt stora nyans skillnader, men försäkringsbolaget vägrade ersätta hellack även fast lacken var i övrigt gott skick och endast två år gammal..
De blev en kontant ersättning på 5000lack å 5000 rikt.... Eftersom ja lackar själv så fick ja ju pengar till materialet iallafall så de löste sej juh...