Visa fullständig version : Mercury Capri -79 -86
BoxCarOllie
2004-10-15, 13:12
Är det någon som känner till en sådan bil i Sverige?
Hej!
Letar du efter en bil, eller letar du efter någon som kan något om dem?
Har för mig att jag såg en annons på en sån på typ Blocket i somras.
Håller själv annars på att pillra med en -87 Foxbody, så är det något du undrar så kanske jag kan hjälpa till...
Berätta gärna mer om ditt Stock-project!
mvh
jocke
BoxCarOllie
2004-10-19, 13:28
Hej!
Kul att nån mer vill köra Stock med en nyare Ford. :D
Mitt projekt (som ännu befinner sig i planeringsstadiet):
Mercury Capri -82, 157 / 170 hp, 302, C4.
NHRA Q/SA index 14.10, minvikt 1.388 kg.
Letar bland annat efter tvåportsinsug E2ZE-CA (alu, fanns bara -82).
Bor i södra Mälardalen.
Skåning här! :D
En som jag med säkerhet vet kör Capri är Tony Denysenko, Team Moneymaker, som kör sin som en 86:a i O och P/SA, huvudsakligen i IHRA. Tror dock klasserna där är identiska med NHRA, kan skilja nån klass upp eller ner.
Här kan du hitta lite bilder och info på den:
http://www.mustangsandmore.com/ubb/Capri.html
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med insuget, men eftersom dollarn är snäll mot oss just nu så hade jag annonserat och efterlyst på typ www.racingjunk.com och www.classracer.com, men även på www.mustangsandmore.com, www.corral.net (min favorit), www.mustangforums.com m.fl
Jag håller på med en 87:a, T-top, som jag förhoppningsvis kan få in i
F-G/FI nån gång i framtiden.
Även om jag inte måste ha båge, så åker den i till helgen. Chassiet är sedan stort sett klart, tänkte sen försöka mig på att köra lite Bracket innan jag ger mig på drivlinan. Har ingen aning om hur fort det kommer att gå, index i G är 13.15 sek....
Blir ditt klart till våren?
mvh
jocke
BoxCarOllie
2004-10-20, 20:52
Känner till Mustangsandmore och herrarna Denysenko, kommer nog att köpa ett och annat av dom framöver.
Har en Fairmont bracketbil som har gått 13,75/155 kmh med en ganska mild 302, det blir nog den ett år till.
Du känner förstås till den svenska Stock / Superstockföreningen som för övrigt har möte snart. Är Janne Kretz bekant?
mvh
PeO
Jodå, Herr Kretz är bekant, och även föreningen. Kommer dock inte att åka till mötet, Janne får nog föra talan för flera av förarna här nere ifrån.
Jag är inte själv medlem, får väl bli det när det blir dags att börja köra på riktigt... Har hjälpt en kompis med hans SS/EA Chevelle (Wollmér) under ett antal år, så jag känner till de flesta som är verksamma inom S/SS i Skandinavien. Spenderade förförra helgen på Tri-State Raceway i Iowa, en kompis körde i en S/SS-combo där. Intressant att se hur de gör over there.
Jag har aldrig själv haft kontakt med familjen Denysenko, är de bra att ha att göra med? Tror att Hasse och Fredrik, (som kör gul Mustang) haft en del kontakt med dem, har för mig att jag såg ett Moneymaker-klistermärke på deras bil i somras.
Fairmonten är en tuff bil, jag gillar den! Såg bl.a. nåt reportage i Muscle Mustangs för nåt år sedan om en som åkte turbo i en sån.
Om jag kommer i håg rätt så passar en hel del av Foxprylarna även till den, stämmer det?
mvh
Jocke
BoxCarOllie
2004-10-24, 13:34
Tror jag vet vem Du är nu, själv har jag hjälpt Hasse o Fredrik på några tävlingar.
Ford Fairmont (och Mercury Zephyr) kom -78 som de första i raden av "Fox" chassier, följdes sedan av Mustang, Thunderbird, Cougar, Capri, LTD m.fl. Många chassiedelar passar / är samma men inte alla.
Den mest framgångsrika Pro Stockern var Gliddens -78 Fairmont som aldrig förlorade en runda under sin "karriär" och vann NHRA serien samma år.
Aha, så du känner Hasse och Fredrik!
Hälsa så gott från mig (Jocke) när/om du pratar med dem.
Hasse pratade lite i vintras om en FI Mustang Stocker, har det blivit något med det?
Fick min på hjul i helgen, och huvudbågen är nu bockad och klar, så nu blir det till att börja kapa rör. Ska byta garage i december, så min plan är att bli så klar som möjligt med den installationen tills dess.
Har du hittat nåt insug?
mvh
Jocke
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.