Visa fullständig version : ..en riktigt "hårig" Camaro.....phuu... :)
OK Guys, here is the one you have been looking for. This auction is for an excellent example of a 69 X-44 COPO 427/425 Camaro, the car has had an excellent correct restoration, it is numbers matching, and has General Motors of Canada Documentation...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2418944510&category=6161
http://forum.camaro.nu/bilder/copo69.JPG
Kolla in priset :shock:
..blir safrig slant för denna :lol:
1969 * Chevrolet : Camaro * COPO 427/425
Current bid
US $75,100.00 *
Time left
1 days, 16 hours +
Started
Jun-09-03 21:30:06 PDT
Ends
Jun-19-03 21:30:06 PDT
Jag har faktiskt haft nöjet att få se en COPO Camaro -69:a köra dragracing.
Det finns en kille i GBG som kör på Blackrace med sin...
www.blackrace.nu
Formula
Den där snik-camaron var väl ingenting :( . En annan har ju en 1988 Chevrolet Camaro Sport Coupe :D . Silverklupen på Ebay har väl inte ens AC. Försöker vara ironisk :wink: . Undra hur mycket ägaren vill ha för 427 Camaron :shock: . Reservationspriset är ju inte uppe än, och högsta budet ligger på US $75,100.00 :!: :!: .
wowbagger
2003-06-19, 22:23
E det en av dom 69 ZL1 Camarona?
Vilken vacker skapelse!!! :)
Turbo Uffe
2003-06-23, 17:54
Jänkarna är helst sjuka på såna bilar och priser!
Anyway..... bilen nådde inte reserven på $80000 utan har blivit omlistad med lägre reserve men den är inte nådd på strax under $75000!!! :shock:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2420569679
Pianoman
2003-10-28, 21:32
Jag har faktiskt haft nöjet att få se en COPO Camaro -69:a köra dragracing.
Det finns en kille i GBG som kör på Blackrace med sin...
www.blackrace.nu
Formula
Va? En ÄKTA COPO? Vem då? :shock:
Nova67ss
2003-10-28, 23:08
Jag ska jävlas lite med er "gubbs" :D
Anders Xxxxxx som äger denna ÄKTA NR-MATCHING COPO camaron är en MYCKET god vän till mej och har låtit mej få äran att ratta dena best ett otal ggr :lol: :lol: ...
och för att vara en fabriks "orginal" bil rör den sej regält... med torra vanliga hjul så körde Anders själv iGbg på 13,1 sec rakt av inga justeringar....
med slicks och ett bättre avgas system gör bilen mitten 12ór....
Maskinellt är bilen helrenoverad med den behöver tillsyn både kaross och inrednings mässigt... den är dessutom erkänd av jänkarna som en Copo och ingår i deras register..
Anders.. med vänner Copo-Anders, Bostic-Anders, Flatout-Anders och några fler Andersar
Nova67ss
2003-10-31, 20:32
http://www.classiccar.com/black_panther1.asp
ännu hårigare camaro denna har päls oxå.. :lol:
KickAss_Prod´s
2003-11-23, 16:17
Jag ska jävlas lite med er "gubbs" :D
Anders Xxxxxx som äger denna ÄKTA NR-MATCHING COPO camaron är en MYCKET god vän till mej och har låtit mej få äran att ratta dena best ett otal ggr :lol: :lol: ...
och för att vara en fabriks "orginal" bil rör den sej regält... med torra vanliga hjul så körde Anders själv iGbg på 13,1 sec rakt av inga justeringar....
med slicks och ett bättre avgas system gör bilen mitten 12ór....
Maskinellt är bilen helrenoverad med den behöver tillsyn både kaross och inrednings mässigt... den är dessutom erkänd av jänkarna som en Copo och ingår i deras register..
Anders.. med vänner Copo-Anders, Bostic-Anders, Flatout-Anders och några fler Andersar
Bullshit!! Jag VET att det inte är en äkta Copo. Kör själv där, har själv sett specen på bilen. Han har gjutjärnsmotor :roll: Säger din kompis ngt annat så ljuger han. Finns för övrigt en 69 pace modell som skruvas ihop just nu här i gbg med en brutal drivkälla. Runt 800hp orörd.
Nova67ss
2003-11-23, 22:22
ÄKTA COPO bil var lugn för det...
Copo bilar var inte bara ZLI bilar med alu motorer...
sitter 427 Gjutjärns maskin i denna..+förstärkt Th400 och diffad 12Bult med 4,11:1 utvxling..
Tror du kan kontakta svenska Camaro klubben så kan du få fakta direkt.
Eller leta själv på denna länk http://www.yenko.net/
Nova67ss
2003-11-24, 00:26
Här är lite olika COPO beställnings nr..
9560
Camaro, 1969 427/430hp "ZL-1" engine
This deleted RPO L78 and added RPO ZL1, along with RPO ZL-2 (cowl hood), RPO V48 (heavy duty 4-core radiator), and RPO F41 (high performance suspension w/special springs/shocks).
9561
Camaro, 1969 427/425hp "L-72" engine
This deleted RPO L78 and added RPO L72, along with RPO ZL-2 (cowl hood), RPO V48 (heavy duty 4-core radiator), and RPO F41 (high performance suspension w/special springs/shocks).
Kanske ska säja oxå att "COPO" var inte en bilsort.. se mer av lista nedan
Known COPO Numbers:
9010
Nova, 1970 350/360hp "LT-1" engine
This deleted RPO L65 and added the same engine as used in the Z/28 Camaro.
9513A
Corvair, 1966-7 3:89 positraction differential The 3.89 positraction differential was not available for any other Corvair in 1966, but it could be purchased over the counter at Chevrolet.
9551B
Corvair, 1967
140 horsepower engine The 140 HP engine option was discontinued for 1967, but it was still available as a COPO option.
9560
Camaro, 1969 427/430hp "ZL-1" engine
This deleted RPO L78 and added RPO ZL1, along with RPO ZL-2 (cowl hood), RPO V48 (heavy duty 4-core radiator), and RPO F41 (high performance suspension w/special springs/shocks).
9561
Camaro, 1969 427/425hp "L-72" engine
This deleted RPO L78 and added RPO L72, along with RPO ZL-2 (cowl hood), RPO V48 (heavy duty 4-core radiator), and RPO F41 (high performance suspension w/special springs/shocks).
9562
Chevelle, 1969 427/425hp "L-72" engine
This deleted RPO L78 and added RPO L72, along with RPO V48 (heavy duty 4-core radiator).
9737
Camaro, 1968 Sports Car Conversion
This added heavy duty suspension components, a 140 mph speedomoter, and a larger carb.
9737
Camaro, 1969 Sports Car Conversion
This added 15 x 7 Rally wheels, a 140 mph speedomoter, and a 13/16" front stabilizer shaft.
9737
Chevelle, 1969 Sports Car Conversion
This added 15 x 7 Rally wheels.
9737
Nova, 1970 Sports Car Conversion
This deleted F40 and M-20, and added the F-41 suspension (which included the addition of a 13/16" front sway bar and added a rear sway bar, and was originally an SS only option), either the M-21 or 400 Turbo-Hydramatic transmission, and a special heat-treated ring and pinion.
9738
Nova, 1968 Experimental TH400 trans This combined the L-78 engine with a Turbo-Hydramatic 400 automatic transmission.
9796
Camaro, 1970 Trans Am rear spoiler
This replaced the shorter rear spoiler with a taller unti on the Z-28, which then became the standard spoiler in '71.
9861E
Corvair, 1966 Independent brake unit Dual Master Cylinder Unit. It is believed that this application was taken from a 1966 Cadillac.
VEM kunde tro att även en Corvair kunde vara en COPO bil?? :lol:
Faktum är att Yenko började sina specialbils försäljning med en Yenko Corvair spider... Fans Yenk Vega på programmet oxå...
Så Central Office Produktion Order COPO är inte EN specifik bil utan några olika modeller som är i sej specifika.. Alla Yenko, Nickey, Berger osv är egentligen COPO bilar dessa försäljare "Piffade" till...
KickAss_Prod´s
2003-11-25, 02:09
Men du snackar som om den jävla gjutjärnsdyngan vore ngt speciellt. Risig jävla skithög! Vem bryr sig o d e en copo då :roll: Får höra vad polarn som bygger sin "lilla" pacebil med 496 motor har o säga.
COPO_Anders
2003-12-04, 18:13
Det är tiderna som räknas i Blackrace, inte skicket ! Dessutom tror jag att polarn med 496:an tycker om min COPO. Have a nice day ! :D :D
COPO_Anders
2003-12-05, 18:58
Den som är intresserad av min gjutjärnsdynga och polarn Hasse´s ZL1-motor kan gå in på www.andersen-motors.com
Motorn åker snart i en -69 X66 bil (original 396 SS) som håller på att göras iordning. Have a look !
Nova67ss
2003-12-06, 15:53
KickAss_prod´s en fråga.. jag har inte varit otrevlig mot dej,
Varför då denna mycket arroganta och otrevliga attityd du lägger upp här på forumet???
Jag vågar iaf stå för mina åsikter med namn och så, vågar du???
69 pace car ORÖRD med 496cui på 800Hkr när tillverkade chevrolett en sån????????????
KickAss_prod´s en fråga.. jag har inte varit otrevlig mot dej,
Varför då denna mycket arroganta och otrevliga attityd du lägger upp här på forumet??
69 pace car ORÖRD med 496cui på 800Hkr när tillverkade chevrolett en sån????????????
Instämmer, lite väl aggresiv ton... :?
Nee GM har aldrig tillverkat någon 800Hk PaceCar, dom tillverkades som dom flesta vet med 350 eller 396cui motor.
Gjutjärnsdynga?! :? ..jag tror inte att hästkrafterna sitter i själva metallen... :wink:
KickAss har en tone som ikke stemmer med realiteten!!
Hvem bryr seg om en COPO??, hele den fornuftige og over middels interiserte bil verden, bryr seg om en COPO, og vet hva det er, og respekterer en slik bil!!
COPO Anders har en skit kul 427 Camaro, og de fleste innen COPO miljøet i USA vet om denne bilen!!
Det er bra at Sverige, nå snart får konkuranse fra Norge i COPO avdelingen!!!
:P :P
NEW
3 69¨s, 1 02 Camaro ++++
Nova67ss
2004-01-25, 14:03
Såå, en Copo på väg till NORGE.. :D
Grattis,
den är inte billig MEN VÄRD DET.. hoppas få se den på någon träff isåfall.. :lol:
Kanske dumt o fråga vad är där för speciellt med en COPO då,har själv bara haft jänke i några år så därav min fråga. Är det nåt ihoplockat från GM fabriken typ fabrikstrimmat eller vad ? Har aldrig hört talas om COPO innan.
hej hopp
EN COPO kan kort beskrves som følgende!!
Den måtte bli spesial bestilt sentralt ved Chevrolet, derav navnet COPO, som betyr Central Office Production Order!. COPO bilene som vi kjenner som L72 427, og ZL1 427(69stk), ble ikke annonsert i noen form for annonser, eller blad i fra Chevrolet..
Til å begynne med var det Don Yenko som var klar over at dette var mulig, senere ble flere High Performance dealers klar over at man fra fabrikk kunne få 427 levert i bilen. Det tok da av, og dealers som Berger Chevy, Motion, Nickey etc. bestilte bilene som COPO, og tunet de videre opp, til forskjellige formåle, og gjerne etter kundens ønske.
SSNOVA, takker, det blir skitkult, og bilen kommer til Sverige på treff..
(jeg er også NOVA fan,)
NEW
Kanske dumt o fråga vad är där för speciellt med en COPO då?
Precis som NEW skriver är COPO en förkotning av Central Office Production Order, alltså ingen speciell modell som t.ex. Z/28 eller SS. GM:s benämning på olika tillval är RPO och är en förkortning för Regular Production Option, och dessa tillval gick att beställa hos alla återförsäljare. Skillnaden med COPO var att dom tillval som gick att få till Camaro 1969, COPO #9561 - L72 427ci cast iron 425hp och COPO #9560 - ZL1 427ci all-aluminium 430hp (*500hp) var specialorder och fanns inte med i återförsäljarnas pärmar. GM:s officiella motiv till att ta fram dessa bilar vara att hamna i täten i Super Stock Drag Racing, något som dom också lyckades med. * Uppskattningsvis var 500hp den verkliga styrkan för ZL1 427 motorn
Nu var det inte så att GM var först med att plocka i en 427ci motor i en Camaro. Återförsäljaren YENKO gjorde det redan 1967 genom att byta ut 396ci motorer mot 427ci, och tillverkade 54st 427-Camaro 1967 och 64st 1968. Det blev självklart kostsamt att bygga om bilarna på det sätt som YENKO gjorde, och det sägs att Don Yenko gjorde påtryckningar hos GM och ville få 427ci motorerna monterade direkt på fabriken istället. 1969 gick den önska i uppfyllelse och YENKO tillverkade enl. uppgift 201st 427-Camaro, en väsentlig skillnad mot tidigare år. Samma år tillverkade GM 69st COPO #9560 och ~500st COPO #9561 för egen försäljning. Förutom YENKO fanns det fler återförsäljare som sålde specialbyggda 427-Camaro, bland annat NICKEY, BERGER, DANA och HARRELL. En intressant skillnad mellan t.ex. YENKO och GM:s COPO bilar vara att GM:s var mer "plain jane" (snikbilar) och såg i stort sett ut som en enkel basbil i jämförelse YENKO bilarna som var mer tillspetsade med tuffa stripes mm.
Precis som i många andra fall figurerar olika uppgifter och siffror, och är det någon som läser detta och tycker sig veta bättre hoppas jag att den personen delar med sig av sin uppfattning här på forumet.
COPO_Anders
2004-01-26, 19:56
Jag vill bara inflika att man idag betraktar Bill Thomas i Californien, som en av de allra första som monterade 427:or i Camaro -67. Han hade bra kontakter inom Chevrolet.
Det har visat sig på senare år att flera av Yenko´s -68:or också är COPO-bilar. Bland annat en med L-72 motor och två med L-88 motorer. Dessa två L-88:a bilar var beställda för dragracing och hade gjutjärnstoppar i stället för aluminium.
Chevrolet återförsäljaren Fred Gibb som beställde de 50 första COPO 9560
bilarna (ZL-1), hade redan -68 beställt och fått levererat 50 andra COPO bilar. Dessa var Chevy II (Nova) med L-78 motor (375 hk/396 cui) och en fabrikspreppad TH400 automat. Detta detta var första gången som Chevrolet byggde en bil med automat bakom en riktig high-performance motor. :)
Dom hade nog kul på den tiden :-)
I vårat läger (MoPar) är väl motsvarigheten bl.a. MrNorm som höll i Grand Spaulding Dodge.
1967 la han i en 383 i en Dart vilken sedan blev prototypen till den officiella 383 GTS Darten
Han tryckte även ner en 440 i en 68 Dart och kallade den GSS, vilken sedan blev "prototypen" för fabriksversionen 440 GTS
COPO_Anders
2004-01-29, 17:54
Jag har läst flera referat av killar som besökte Mr Norm på den tiden då
motorerna var hästkraft-stinna. Det stod rader med HEMI-bilar !
Det finns väl några i Dalarna som är köpta hos Mr Norm.
Vilka tider !
Born free taxed to death
2004-02-02, 15:26
Men du snackar som om den jävla gjutjärnsdyngan vore ngt speciellt. Risig jävla skithög! Vem bryr sig o d e en copo då :roll: Får höra vad polarn som bygger sin "lilla" pacebil med 496 motor har o säga.
Ey lugna ner dig!!!
Om du letar efter Pajjkastning så finns den i "allmänt".
För er som vill veta hur mycket en RIKTIG COPO 9560 är värd kan kolla vad de bjuder för denna kopia på eBay. Då kanske ni förstår vad dessa bilar står för.
Kolla här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2457349567&category=6161
Janne
En riktig ZL1 blir i dag omsatt for mellom 260000 - 320000 US $...
NEW
Snabbaste Fabriksracern
För den som är intresserad och nyfiken i ämnet kan jag rekommendera att köpa senaste numret av BILSPORT CLASSIC #3-2004. Där finns en artikel om vad man kallar "den mest brutala som någonsin tillverkats" YENKO Camaro ZL-1 1969, samt ett litet reportage om Rachel Pieschke's 673hp :shock: YENKO Camaro '69.
Man påstår bl a att GM undanhöll att man ( efter påtryckningar från Don Yenko) fabriksbyggde 427 Camaro redan 1968.
http://forum.musclecars.nu/bilder/2f2fcam2.jpg
http://forum.musclecars.nu/bilder/2f2fcam3.jpg
http://forum.musclecars.nu/bilder/2f2fcam4.jpg
COPO_Anders
2004-02-26, 20:26
Jag läste artikeln, vilken bil ! Men en sak ger mig huvudbry, motorblocket. Mig veterligt köpte Yenko rättigheterna till ZL-1 blocket av Chevrolet efter -69.
Om det är så att Yenko-blocken producerades i början av 70-talet, kan väl inte en 69:a ha sålts ny med en sån motor. Är det någon som vet ?
Hur som helst så har jag förmånen att vara kompis med Mr Chevrolet från Rya (Hasse Olsson). I somras ruppade vi runt med hans LS5 Chevelle
och till sommaren blir det den nyrenoverade Camaro -69:an. En X66 bil som lackats Daytona yellow med vita Yenko stripes, vitt vinyltak och svart bakpanel. Invändigt blir det houndstooth inredning. Drivlina blir en 12-bult axel, TH400 och kronjuvelen: en ZL-1 motor byggd på ett NOS YENKO block. I sommar så ger vi järnet, o vi bangar inte för nå´t ! :lol:
Nova67ss
2004-02-26, 20:40
Ja det låter Anders..
Ska jag köra igen , på varbergs cruzen?? eller så... klart man ställer upp.. hahaha
Kolvringarna strax ingapade. sen tvätta blocket och i med kamlagren..
Meckar mycket men tid å pengar.......klart blir det dock..
COPO_Anders
2004-02-26, 22:56
Ja du Anders, till sommaren gäller det !
Jag ställde frågan om Yenko-blocken till killarna på Supercar Registry (www.yenko.net). De anser att dessa block började produceras i slutet
av 70-talet eller början av 80-talet. Vi får se om de kommer med någon mer exakt siffra.
Jag läste artikeln, vilken bil ! Men en sak ger mig huvudbry, motorblocket. Mig veterligt köpte Yenko rättigheterna till ZL-1 blocket av Chevrolet efter -69.
Om det är så att Yenko-blocken producerades i början av 70-talet, kan väl inte en 69:a ha sålts ny med en sån motor. Är det någon som vet ?
ZL1-History » (http://www.copo.com/ZL1-History.htm)
L72-History » (http://www.copo.com/L72-History.htm)
http://forum.musclecars.nu/bilder/ZL1Engine.gif
Dom flesta uppgifter pekar på att ZL-1 motorn officiellt lanserades 1969 och fabriksmonterades av GM i 2/3st Corvetter samt i 69st Camaro's. ZL1 är i grund och botten en aluminium version av L88 motorn, där ZL1:ans styrka ligger i den låga vikten som motsvarar en small block motor. Flera av dom 69st ZL-1 Camaro som tillverkades fick motorn utbytt mot gjutjärns 396 alt. 427 motorer för att man över huvud taget skulle bli av med bilarna. Enligt uppgift såldes den sista ZL1 Camaro'n 1972/73 och då till ett kraftigt rabatterat pris, vilket styrker uppgiften om hur svårsålda bilarna var.
Det sägs även att YENKO bilarna var "radioaktiva" :wink:
http://forum.musclecars.nu/bilder/yenkos.gif
Here's the "holding lot" behind behind Yenko Chevrolet where the COPO's waited to be turned into sYc Camaros...
This field in Cannonsburg, Pennsylvania, where the cars were stored, was condemned by the EPA as one of the highest areas of radioactive waste leakage in the United States :wink:, as was the warehouse facility where the actual conversion of the cars was.
Källa: Camaro- Untold Secrets » (http://www.camaro-untoldsecrets.com/stuff/fotos1.htm)
COPO_Anders
2004-03-04, 18:33
Det är ju skillnad mellan ett GM tillverkat ZL-1 aluminiumblock, och ett Yenko Aluminiumblock. GM blocken monterades i 69 styck Camaro -69 och 6 st Corvette -69 (enligt Arkus Zora Duntov,"RaceCorvettens fader"). Av de sex som tillverkades, tog sig två utanför grindarna. De andra fyra demonterades. GM levererade ZL-1 motorer i början av 70-talet men sålde sedan rättigheterna att tillverka blocket till Yenko Chevrolet (en återförsäljare).
Det block som sitter i Rachels bil är troligtvis tillverkat i slutet av 70-talet. Adressen till Yenko Chevrolet (inte Don Yenko Chevrolet) är felstavad, och även andra saker tyder på att bilen "skapad" relativt nyligen.
Jag ställde en fråga om detta på www.yenko.net och det kom ett antal synpunkter. Jag har COPO Connection boken och läser allt som oftast i den. När jag tänker på saken så tillverkades det ytterligare två Camaro -69:or med en nertrimmad version (som L-72) av ZL-1:an. Dessa två bilar finns tydligen fortfarande i livet, enligt uppgifter i somras.
Man kan väl tillägga när det gäller skilnader på GM och Yenkoblocken är att yenkos block är lite förbättrade i smörjkanaler samt att de har förstärkta "ribs" i liftardalen.
De har även lite kraftigare liners.
De flesta Yenko-blocken var talldeck block och avsedda för båtracing.
En del shortdeck block gjordes dock för gatan.
Det block som Hasse äger är ett "race-block" shortdeck med skruvade frostpluggar, och färdigt för torrsumpsmörjning.
När vi hittade detta block var det helt oanvänt, och inte ens färdigborrat från fabrik.
Mvh Janne.
PS: Anders Copo-Camaro är inte snygg eller fin, men den har rejält med attityd och karisma.
Det är inte många moderna bilar som har det.
Nova67ss
2004-03-12, 16:47
Poncho, kan bara hålla med i dina kommentarer på Copo´s camaro...sicken ulv i fårakläder.. hahaha
Hade själv en liten "slogan" hemmagjord på T-shirts...
" The punch come´s whit the 400 Poncho Pontiac´s.."
man var ung och "såld" :lol:
Det var väl egentligen så att ZL-1 blocken tillverkades för racing och i första hand McLarens CanAm bilar. De var ju lätta som en smallblock och gav mer häst än en gjutjärns bigblock.
Själv hade jag ett sådant block i min ägo 1983, det hade köpts i England av några killar i Norrland som vi köpte det av. Det hade enligt uppgift sitt ursprung hos McLaren.
Vi hade ingen användning av det för vår ProStock då det var för klent för den typen av belastning.
Vi sålde det till, jag tror han hette Hazze Lindholm, som skulle ha det som underede till ett soffbord!!
Janne
COPO_Anders
2004-03-13, 20:43
Det du skriver Janne (Suhr) är nog helt rätt vad gäller GM-original ZL-1 blocken. Hade det inte varit för CanAm-racingen så hade nog dessa block inte tagits fram och senare (-69) hamnat i "vanliga" bilar.
Det Poncho-Janne skriver om Yenko-blocken är också helt rätt vad jag vet. Don Yenko, med sitt förflutna inom banracing och sina Yenko Camaros avsedda att vinna inom dragracing, tog fram flera förstärkta versioner av aluminiumblocket. Dessa användes inom båt-,ban- och dragracing. Och något har senare hittat ner i någon COPO-9560 Camaro som ersättning för det vekare original-blocket. :)
COPO_Anders
2004-03-30, 22:30
Min käre vän, ZL-1 Hasse i Hyltebruk, hittade en artikel i kväll i en av mina gamla tidningar. I Chevrolet High Performance vinterupplagan från 1986 står det att Yenko köpte verktygen för att producera 427 aluminiumblocken 1976 !
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.