Visa fullständig version : Ta bort kränghämmare?
Hej
Har "hört" att om man tar bort främre kränghämmare kan det ge bättre chassireaktioner och därför snabbare starter. Är det nån som har erfarenhet från detta?
Nova67ss
2004-08-10, 17:52
Förr var det ett "Gjutjärnstrick" att lossa anslutningarna mellan bärarmen (båda sidor) och kränghämmaren för att framvagnen skulle kunna resa sej snabbt utan att behöva vrida med krängen i denna rörelse.. och på så sätt skifta vikten snabbt bakåt för grepp, jo funkar men i vilken utsräckning??? det gäller att ha en G-tech och prova prova prova...
ytterligare vinner man ju några Kg på att montera bort den helt.. mycke jobb bara.. :wink:
ytterliggare ett "Gjutjärns trix"... när man inte hade Dragstötdämpare så gjorde man en fuling med vanliga dämpare... Man lossade muttern på topp så mycket det gick utan att överskrida full mutter på gängorna...
Vid start så hoppade framvagnen till och "shockade" dämparen med ett par cm fri utrymme att accsa på innan dämparen skulle dämpa rörelsen och därmed kunde man vinna en 90/10 effekt på vanlig dämpare ... hm.. var mycket hokuspokus förr.. :roll: :lol:
en sak som verkligen fungerar är även ett hemmabyggt ramair system, kan ni så gör ett thats realy works...
en sak som verkligen fungerar är även ett hemmabyggt ramair system, kan ni så gör ett thats realy works...
Vad är det?
Nova67ss
2004-08-11, 16:47
Man innesluter luftrenaren i en stor låda och tar luft till motorn ENDAST utifrån.. med scoop eller slangar från fronten så bildar fartvinden en "compressor/turbo" effekt kallad på -60 talet RAM AIR..Även COWL INDUCTION, olika namn på samma sak.
http://www.hioutput.com/tech/air2.html
Titta in och se hur enkelt det är...
Misstänkte att det var något sådant..
Cowl inductionhuv är väl dem som har en "mittbula" (brukar finnas som eftermarknad i 2,4,6" höjd och som är öppen i bakkant mot framrutan?
Dem "scoopen" sägs juh vara effektivare än dem scoopen som har öppningen framåt.Dock är det inte många som försluter kring luftburken så att endast uteluft tages,i alla fall inte som man brukar se.
Patrik 440
2004-08-11, 18:17
http://www.ultimatesaab.com/upload/10_2.jpghttp://www.ultimatesaab.com/upload/21_2.jpg
/ Patrik
Nova67ss
2004-08-11, 20:22
Patrik ,
enligt skolboken, :D
Vigg, orginalbilar med ramair eller cowl induction har luftrenaren innesluten i låda för endast kallluft VID WOT. men det är inte svårt att täcka av för detta..
jag kunde ju vid 20 år göra det så det ska vilken normalbegåvad motorintreserad individ fixa..
Anders,ja jag tror jag kan klara av det om jag skulle vilja ha detta.. :wink:
Patrik,tycker det ser lite restriktivt ut när slangarna är såpass långa..är det en mer standardbetonad maskin du har detta på?
Nova67ss
2004-08-12, 18:06
Eh Missa inte att vågiga slangar flödar mer än samm diameter raka släta rör..
Alltså ett 5 tums rör som är slät flödar vätska/gas/luft mindre än ett 5 tums rör som är vågit.. där vågdelen är smalare än 5 tum..
samma fenomen som med golfbollar, en slät golfboll gå bara ½ av längden som en vanlig golfboll..
SKoj va? onödigt vetande kan vara bra ibland.
Tjena!
Alltid inkopplad Ram Air på min bil! :D :twisted:
http://gs455.no-ip.org/Buickbilder/bild8%20(Custom).jpg
B-O
GS455-71
DusterV8
2004-08-12, 20:52
fränt med ramair! specielt när det är orginal!
hur ska det gå till å "räffla" fuggen då för att få den att flöda mer? :roll:
Nova67ss
2004-08-12, 21:07
Fuggen har en venturi för ökat flöde....
Vet dock inte hur stora vågorna ska vara men har sett fabriksportade insugskanaler som såg ut som ytan på en .... golfboll...hm.....
Cowl Induction scoop:
http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_27_full.jpg
Formula
Patrik 440
2004-08-14, 19:22
Patrik,tycker det ser lite restriktivt ut när slangarna är såpass långa..är det en mer standardbetonad maskin du har detta på?
Ja, det är en liten snäll 440" på 350hk/657Nm.
(De avsteg från original som gjorts är att dubbelt avgassystem monteras i USA någongång i tiden och att det monterats en Mallory brytarlös fördelare någon gång på 70 talet.
Luftburken med dubbla snorklar(440TNT luftburk) köpte jag förra året).
Har KN luftfilter i burken.
Skulle gärna ha gröve och kortare slangar om det gick fast tror inte det är så restriktivt ändå. Std så satt det en luftburk med bara en snorkel som suger varm äcklig luft så det lär ju inte vara sämre nu iaf.
Kanske får jag tummen ur i morgon eller nästa vecka och mäter undertrycket i luftburken med och utan slangar för att se om det blir någon nämnvärd skillnad.
Har dock planer på att sätta några "snöskyfflar" under stötfångaren som vinklas ned vid fullgas.
(Eller är det någon som har en huv till övers till en New Yorker -66 så är jag intresserad) :)
Sedan några dagar tillbaka ligger det även ett Edelbrock performer insug i garaget och skräpar, får väl se vad som kan hända med det. :)
Mvh Patrik
Kanske får jag tummen ur i morgon eller nästa vecka och mäter undertrycket i luftburken med och utan slangar för att se om det blir någon nämnvärd skillnad.
vet inte på vilken bil det var men jag läste iallafall att ett orginalmonterat ramair-kit ska ge ca 5 hk
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.