Visa fullständig version : Automat gear
challenger
2003-06-22, 13:41
Hei!
Lurer på hva noen uttrykk som ofte er nevnt i sammenheng med automater betyr.
Stall speed?
Lock-up?
Shift-kit?
Kan noen gi en rask forklaring?
Amatør innen temaet..
Stallspeed
är det varvtal du kan ha på konvertorn innan bilen ger sig iväg.Alltså du kan ha ett högre varvtal på motorn vid start .
Lockup
är en typ av överväxel som låser fast konvertorn så man får direktdrivning i lådan alltså lägre varvtal
Shift-kit
gör väl så att man får ett högre oljetryck i lådan så den håller fast växlarna bättre och inte slirar ?( tror jag)
Detta är vad jag tror nån annan som har en bättre förklaring ??
Garagekungen
2003-06-22, 21:42
Hej Challenger!
Jag vill inte verka petig, tänkte bara att jag skulle förtydliga lite.
Stallspeed
Talar om hur tidigt/sent (varvtals mässigt) en converter överför kraften från motorn till växellådan.
Är det varvtal du kan få upp motorn i om du lägger i 1:an, låser utgående axeln på växellådan (med bromsarna eller transbrake) och trampar "gasen i botten".
Notera att samma converter får olika stallspeed bakom olika typer av motorer beroende på vilket vridmoment motorn lämnar.
OBS. Stå nu inte och prova stallspeed "timme ut och timme in" då växellåds oljan blir fruktansvärt varm = all effekt från motorn omvandlas till värme, vilket förstör oljan... :cry:
Lockup
Är en låsning mellan ingående och utgående axel i convertern vilket eliminerar det naturliga slir som annars finns. Detta upplevs som en ytterliggare växel då motorvarvet sjunker motsvarande procent. Fördelarna med lockup är att sliret i convertern annars genererar värme och detta kostar energi = högre bränsle förbrukning.
Lockup klarar inte allt för mycket vridmoment (ex då man monterar kompressor) eller för låga varvtal (då oljetrycket i lådan blir lågt).
Shift kit
Har blivit ett generellt uttryck för modifierings satser till automatväxel lådor i syfte att få dem att växla snabbare och klara större vridmoment/effekt.
Dessa består i allmänhet av att vissa kanaler (passager) görs större och att oljetrycket höjs. Modifieringarna går att göra i oändlighet... (manuellt ventilhus, fler lameller, andra utväxlingar...) :twisted:
Varje typ av shift kit kräver sina speciella åtgärder beroende på utformningen av de komponenter som byts ut - så se till att du får med beskrivningen på just det shift kit som sitter i den låda du tänker köpa, annars kan det bli svårt att veta hur du skall göra när du skall reparera eller då du vill gå vidare och ytterliggare förbättra lådan. :shock:
Jag fatta inte riktigt det där att man skulle lägga i ettan och bromsa.sen skulle man trycka gasen i bott.Gör jag det så spinner det hejdlöst :? :?:
Stone
Testa att använda bakbromsarna å inte bara linelocken ;)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.