handdator

Visa fullständig version : Vilka däck?

Formula
2004-07-06, 02:45
Funderar på att prova 402m. Men vet inte riktigt vad man skall satsa på för däck.

Dragradialer eller Cheater Slicks (DOT)?

Mvh

Nova67ss
2004-07-06, 12:20
cheater slicks... alt rena slicks..

storlek ca 26x15x10 el 28x15x10..

Formula
2004-07-06, 15:28
Fästet sägs ju vara mycket bra på Mantorp. Hur mycket fäste kan man tänkas ha med ett par Indy Profile SS, diff och ca. 450-500hk?

Formula

Nova67ss
2004-07-07, 08:06
vet ej på klistrad bana men allmänt där slicks hjälpte snurrade indy ss lika bra som ett par vanliga puckar för mej iaf..

slicks har den mjuka sida du behöver för att greppa ..

87gt50
2004-07-07, 10:44
Rena slicks eller skurna däck av slickstyp, t.ex ET Street är att föredra på klistrad bana. Som andraval skulle jag välja Dragradials typ BFG eller M/T
Däck avsedda och godkända för gatbruk här hemma bör stanna på gatan...gatdäck drar bara med sig vatten och skit upp på banan, och blir bara hala när man "värmer" dem.
De förstör dessutom banpreppningen för de som väljer att åka på "rätt" däck!

mvh

jocke

Nova67ss
2004-07-07, 13:32
Indy profile ss var kanske föregångare till dragradialdäcken, komm vad jag vet tidigt -80..

Idag finns bättre alt.

DusterV8
2004-07-07, 23:07
vet inte om jag borde utrycka mej men mina indy ss greppar inge vidare när dom är kalla men om man värmer dom lite lagom så greppar dom bra iaf på gatan provade ett par vanliga cooper däck och dom spinner hejdlöst med min 340 medans indy däcken greppar bra så fort dom är varma.. men jag åker ju liten motor oxå...

vigg
2004-07-08, 02:05
Mina radialer som visserligen e rätt gamla nu..235:or/diffbroms e det hysteriskt halt med,provat nya slicksen(ET-drags 28.9.15") lite på gata..bra mycket bättre..går ej att jämföra.Ska bli intressant att se hur mycket preppad bana ger.Vill du axa?.."radialer suger..slicks duger" :wink:

Nova67ss
2004-07-08, 07:36
Har hittills aldrig haft under 410" på motorer jag racat med och då ville inte indy profile ss vara med riktigt..

men jag har mest kört race på strippen och hållt mej lite utanför gatan sas..

Formula
2004-07-16, 00:35
Skall ev få låna ett par slicks av en kompis. Kul att testa! Undrar hur mycket man vågar ladda!
Nu när jag kör på gata så startar jag på tomgång och gasar på när jag får lite mer fäste....

Någon som vet när man kan köra på Mantorp (vill köra 402m).

Mvh Formula

Formula
2004-07-29, 00:48
Okey! En fråga till då!
Får jag bättre fäste om jag släpper ur luften ur ett par vanliga (indy porfile ss) på gatan? Och vad bör jag i så fall köra med för lufttryck?

Tacksam för svar!
Mvh

Nova67ss
2004-08-09, 15:35
Börja med att pumpa däcken till ca 1,3 kg..

Värm däcken till temperatur (Slicks ca 70 grader) gör sedan flera provstarter på jämn och slät asfalt ca 2-3 m streck.. kolla "footprinten" efter däcken.

detta förfarande använder jag på slicks och ET drag däck.

2 kraftigt markerade yttersidor (på båda däcken) med tunn markering mellan dessa = för lite luft

2 kraftigt markerade ytor som inte är inom 1" av däcksbredden = för mycket luft

idealet är att ha en kraftig markering av 2 ytor med lite av vågmönster i kanterna med ca ½" min mått från däcksbredden i "dalarna" på vågmönstret

notera däcktrycket i däckena i varmt tillstånd, och mät igen när däcken kallnat (timmar senare) dels vet du vilken tryck däcket SKA ha vid rätt "footprint och dels vet du vilket tryck du ska ha i däcken vid kalla däck innan burnisar osv... då behöver du bara kolla trycket i däcken vid frammatningen och ev justera ytterst lite istället för att behöva panikpumpa/släppa trycket vid race dax..

detta förfarande borde även gälla för indyss däck dock inget vågmönster i sidkanten på markeringen i asfalten, då däcket är hårdare i sidan än slicken...

Good gripp I wich u.. Yoda.

Formula
2004-08-09, 21:50
Tack så mycket för svaret!

Formula