handdator

Visa fullständig version : Formula - Firebird 464"

Formula
2004-06-03, 00:47
Bil: Pontiac Firebird Formula 400 -71

Det började i höstas att jag inte ville förstöra original motor och låda så jag beslutade att byta. Och när man ändå byter så kan man ju lika gärna byta till lite värre saker...

Detta är ingen dragracebil men den kan ändå piska lite bilar på gatan!

Lite snabbfakta:
Nybyggd motor:
Pontiac 455” block borrat till 464".
Toppar: Edelbrock Performer RPM (87cc).
Insug: Edelbrock Performer RPM.
Kamaxel: Erson Cams 288/296 562”/562”.
Komp. 10.4

Färgasare: Holley 830AD cfm.

Tändsystem: MSD 6AL Box.
Fördelare: MSD Pro-Billet Pontiac.
Tändspole: MSD Blaster 2.
Tändkablar: MSD 8.5mm Super Conductor

Växellåda: Super T-10. 4-vxl.
Koppling: Centerforce Dual Friction. 11” lamell.

Avgassystem: Headers, dubbla 3” rör.

Däck: Mickey Thompson Indy Profile S/S. 15” 255mm

Stötdämpare: Röda Koni (ställbara)

Bakaxel: 10 Bult. 3.42 utv. Diff. (Original)

Blev "färdig" med bilen för ca. 2 veckor sedan. Har provat lite streetracing och har inte förlorat något race än. :D

Inte så otroliga skalper men: Ny BMW M3. Volvo Autotech steg 6. Sveriges snabbaste Honda... och några till.
Har några snabba 4WD bilar i stan. Skall köra mot dem och se om jag har någon chans? Om inte så åker det i lustgas i slutet av sommaren... :twisted:

Mvh Formula

Born free taxed to death
2004-06-03, 09:42
åååååååååååå jääklar....... nåra bilder?? :D

vigg
2004-06-03, 12:49
Formula,nice!,några uppskattade tider?,kanske kört med g-tech?
mvh.

Stefan N
2004-06-03, 14:50
http://www.tacs.nu/forum/images/smiles/icon_ysuper.gif

http://www.performerz.nu/images/smiles/thread.gif

:wink:

Turbo Uffe
2004-06-03, 20:34
Å fan.... roligt att höra att det filas lite här å där!

Du har inte haft en tanke på att gå med i Trans Am klubben?
Det delas ut pris bla. till snabbast på strippen där! 8)

www.tacs.nu

DusterV8
2004-06-03, 23:03
mums mums det dära!

Formula
2004-06-03, 23:08
Formula,nice!,några uppskattade tider?,kanske kört med g-tech?
mvh.

Provade G-tech idag. Körde bara 1 gång. 0-100km/h gick på 4.9 sek...
OK för en raggarbil på 1700kg...
Finns lite att justera där, var endel däckspinn i början.

Skall försöka få dit en glasfiber huv och 4" K&N Luftfilter med K&N XStream Top...

Formula

Formula
2004-06-03, 23:11
Bilder på motorn när jag precis stoppat i den:
http://images.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_21_full.jpg

http://images.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_20_full.jpg

Formula

vigg
2004-06-04, 01:49
4.9 inte illa!..med radialer osv.Snygg maskin också..men "ska" den verkligen vara blå? mvh.

Formula
2004-06-04, 11:06
4.9 inte illa!..med radialer osv.Snygg maskin också..men "ska" den verkligen vara blå? mvh.

Indy Profile S/S är som sagt "vanliga" däck. Inte några "dot" eller "dragradialer". MEN det är racegummi i dem...

Ang. blå motor... Blocket var blått när jag köpte det... Brydde mig inte om att lacka om det... Du är inte den första som reagerat! :roll: :)

Formula

MoPar66
2004-06-04, 12:18
Provade G-tech idag. Körde bara 1 gång. 0-100km/h gick på 4.9 sek...
Formula

Lite slött va :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

87gt50
2004-06-04, 15:22
Blåa motorblock gör bilen snabbare och allmänt bättre!!!! :D :D :D

Bara Ford på min gård...

Ha en trevlig helg allihopa!

/jocke

Ramair
2004-06-05, 14:46
Jäkla tjusig motor !!!! Gå med i T/A klubben nu , alla är välkomman med firebird !!!

Formula
2004-06-10, 13:41
Jäkla tjusig motor !!!! Gå med i T/A klubben nu , alla är välkomman med firebird !!!

Fortfarande skeptisk till "TransAm" klubben. Vill ha en "Firebird" klubb... :roll:

Formula

Christer Lundman
2004-06-30, 22:25
4,9?! :shock:
Hm...
Det är tur att man håller på att byta religion...
Men jag är fortfarande våldsamt sugen på att teståka v8 med man. låda!
Har fått en väldigt envis ide i hövet som vägrar försvinna. :oops:
Underbart ljud är det i alla fall!
Mvh Christer

Formula
2004-07-06, 02:31
4,9?! :shock:
Hm...
Det är tur att man håller på att byta religion...
Men jag är fortfarande våldsamt sugen på att teståka v8 med man. låda!
Har fått en väldigt envis ide i hövet som vägrar försvinna. :oops:
Underbart ljud är det i alla fall!
Mvh Christer

Det var som fan! Är du inne på det här forumet också?!? Kul! :D

Du behöver väl inte säga något till de andra pöjkarna om vad jag har gjort med bilen? Det är roligare när de får stryk av vad dom tror är en "nästan original" Firebird! :lol:

Mvh Formula

Formula
2004-07-06, 03:07
Några nya bilder på bilen med den nya huven:

http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_25_full.jpg
http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_26_full.jpg
http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_27_full.jpg
http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_24_full.jpg

Och Pontiac V8 med ett "litet" K&N luftfiler på toppen...
http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_23_full.jpg

Skall prova G-techen igen och se om det gav någon förbättring... Men jag väntar tills efter Power Big Meet... Fortsättning följer...

Mvh Formula

Formula
2004-07-14, 03:46
Testade G-tech igen. Dum som jag var så tankade jag bilen full när jag körde ut...
Som tidigare så går det inte att gasa iväg på något vidare varv (manuell låda) utan jag får helt enkelt starta på tomgång... tåkigt! :cry:

Men jag förbättrade min tid en aning och fick 4.6s! :D

Formula
Ps. Bilen skötte sig utmärkt på Power Big Meet! Ds.

Formula
2004-08-10, 10:29
Jahopp! Då är växellådan i bitar...

Den har levt ett tufft liv på gatan. Jag har faktiskt inte förlortat ett enda race ännu!?! (Det skall tilläggas att jag ej kört mot någon jänkare! :D )

Vi brukar köra stegar och jag har vunnit hittills, men denna gången så gick växellådan i bitar i finalen. Det var under burnouten...
En av de mer speciella bilar som jag vunnit över är en Ferrari 550 Maranello! Måste kännas snopet att en 30år gammal jänkare drar en...

Nu funderar jag på om jag skall gå över till automat istället eller om jag skall fortsätta att köra manuell?

Mvh Formula

DusterV8
2004-08-10, 23:02
oavsett om det blir manuel eller automat så måsta jag iaf få säga att det var tråkit att höra att lådan sköt, vet hur det känns och det är inte roligt..
hoppas på bättre lycka i framtiden!

vigg
2004-08-11, 00:18
:( ..trist med lådan..men juh mer man trimmar ..desto mer går sönder..såvida man inte e miljonär och kan handla allt värsta på en gång.

Men jag undra över en grej..varför "kan" du inte starta med någe varv att tala om med en manuell???

Formula
2004-08-12, 22:30
:( ..trist med lådan..men juh mer man trimmar ..desto mer går sönder..såvida man inte e miljonär och kan handla allt värsta på en gång.

Men jag undra över en grej..varför "kan" du inte starta med någe varv att tala om med en manuell???

Tyvärr är man ju inte miljonär, det är bara till och höja lånet... :roll:

Jo jag KAN starta med högre varv, MEN då spinner det hejdlöst... Startar jag på lägre varv får jag fäste och kan dra på snabbare... :)

Formula

Formula
2004-08-12, 22:37
Nu har jag bestämt mig. Det blir Automat. En PONTIAC TH400 som är racepreppad och har manuellt ventilhus.

Min gamla låda var det enda som inte var Pontiac på bilen. Slutsatsen av detta är att bilen helt enkelt inte vill annat "skräp" i sig. Så nu kommer det en Pontiac låda! :lol: PONTIAC POWER!

Byter samtidigt kyl till ett alu.kyl med automatkyl inbyggt...

Nu är det bara att införskaffa startkrans, turbin, växelreglage, automatkyl, korta kardan, ny växellådsbalk. etc etc... Och givetvis en växellåda!

Formula

Rune
2004-08-12, 22:40
Jo jag KAN starta med högre varv, MEN då spinner det hejdlöst... Startar jag på lägre varv får jag fäste och kan dra på snabbare...

Verkar ju funka iallafall

Jag har faktiskt inte förlortat ett enda race ännu

vigg
2004-08-12, 23:08

Jo jag KAN starta med högre varv, MEN då spinner det hejdlöst... Startar jag på lägre varv får jag fäste och kan dra på snabbare... :)

Formula

"Misstänkte" nästan det ..ville bara jäklas lite :P :wink:
Slicks? :D :wink:

Formula
2004-08-12, 23:48

Formula

Slicks? :D :wink:

Japp, skall testa det någon gång... Men om jag kör det på gatan så blir det bara en massa snack. Det har ju gått bra hittills... :lol:

Avvakat och ser hur bilen uppför sig med automat först.

Formula

vigg
2004-08-13, 00:31
[[/quote]

Slicks? :D :wink:[/quote]

Japp, skall testa det någon gång... Men om jag kör det på gatan så blir det bara en massa snack. Det har ju gått bra hittills... :lol:

Avvakat och ser hur bilen uppför sig med automat först.

Formula[/quote]

Vågar "lova" dig att det kommer att spinna hejdlöst med automat(oavsett) också..vi verkar ha liknande prestanda och min Nova är hysteriskt hal med 235:orna och automat.
Hehe..så slicks e "förbjudet" där du bor :wink: ..ET-streets då kanske?..då kan de juh få kolla in D.O.T märkningen i alla fall :wink:
mvh/

87gt50
2004-08-13, 14:26
Real racecars has 3 pedals!!!!

Det är bara att sätta upp chassiet ordentligt, skaffa en bra koppling/shifter och riktiga däck, så ska det funka med en manuell låda! Det finns väl inget coolare än att kunna åka fort med manuell låda. Har du tillfälle, se och lyssna på de som åker fort i Stock och Superstock med manuella bilar. Enligt NHRA så går det faktiskt fortare att åka manuell då index är lägre för bilar med manuell låda!

Lycka till, och ge inte upp!

mvh

jocke

Formula
2004-08-16, 00:55
Bilder på växellådan:
(Den ligger upp och ner!)
http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_30_full.jpg

http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_29_full.jpg

http://memimage.cardomain.com/member_images/9/web/525000-525999/525829_28_full.jpg

När jag skruvde ur oljepluggen så trillade det ur lite delar.... :(

Formula

Formula
2004-09-20, 23:50
Växellådan sitter på plats sedan 2 veckor tillbaka. Växlingarna går "något" snabbare nu! Är ganska nöjd med bilen men kommer givetvis uppgradera under vintern.

Provade G-tech igen. Flickvän och jag i bilen + lite packning.
4.41 sek 0-100km/h är ganska OK. Men med en riktig turbin och däck så kommer det gå bättre!

Står framför lite svåra beslut. Jag vill ha bilen som en "vardagsjäkare". Med detta menar jag att jag vill kunna utnyttja den som vanlig bil på sommaren. Jag åker alltid till Power Big Meet och Wheels & Wings etc. Men om jag fortsätter trimma kommer det bli svårt.... Vet inte hur jag skall göra....

Får se vad som kommer framöver?

Mvh Formula

Rune
2004-09-21, 12:52
Finns det inga schyssta stroker-kits till 455:an?

Formula
2004-09-22, 21:22
Finns det inga schyssta stroker-kits till 455:an?

Inte kollat upp det? Tror inte det blir aktuellt för min del.

Tänker mer på ny bakaxel, lustgas etc
Mvh Formula

Formula
2004-10-05, 14:08
Filmade bilen i helgen. Burnade, sladdade, "Flyby" etc etc. Skall klippa ihop detta till en liten film tänkte jag.

Här är ett litet smakprov. Höj volymen! :twisted:
http://www.performerz.nu/media/upload/mov00005.mpg

Vad tror ni? Kan det bli något?
Mvh

Hugger
2004-10-05, 14:54
Stiligt ;) ..det blir nog bra det där :)

Rune
2004-10-05, 18:20
Mycket bra ljud... 8)

vigg
2004-10-08, 01:29
Filmade bilen i helgen. Burnade, sladdade, "Flyby" etc etc. Skall klippa ihop detta till en liten film tänkte jag.

Här är ett litet smakprov. Höj volymen! :twisted:
http://www.performerz.nu/media/upload/mov00005.mpg

Vad tror ni? Kan det bli något?
Mvh

NICE!
Saknade dock en schysst värmare modell "rakt fram" :D

Formula
2004-10-09, 00:07
NICE!
Saknade dock en schysst värmare modell "rakt fram" :D

Det kommer! :D

Formula

Formula
2004-10-09, 00:09
Filmen är klar nu! Riktigt nöjd faktiskt!

Skall bara hitta någon server att lägga upp den på.... (42mb)

När jag fått tag på det så länkar jag den här.

Formula

Formula
2004-10-10, 17:29
Då har min bil fått en garageplats på Internet också! :D

Här är länken:
http://tower.myftp.biz:85/formula.mpg

Kom gärna med synpunker!

Formula

Stefan N
2004-10-10, 18:16
8) Hur många hästar ruvar under huven?

Formula
2004-10-10, 21:45
8) Hur många hästar ruvar under huven?

460+ skulle jag tro... Blev något sådant när jag la in det i Desktop Dyno...

Formula

Stefan N
2004-10-10, 22:38
NICE :wink:

MeFirstCharger70
2004-11-18, 18:38
Formula** -Härlig Burnis, tack för filmen :D

Den värmde något grymt, nu när snön ligger på marken och Chargern står i garaget ner plockad i bitar och surar..

Men om allt går som planerat så ska ett X antal bilar är i El´Stokolmo få smisk (o nu pratar jag inte om någon myspys smisk :twisted: ) inkommande sommar...

/Tomme

DusterV8
2004-11-18, 19:31

Den värmde något grymt, nu när snön ligger på marken och Chargern står i garaget ner plockad i bitar och surar..

Men om allt går som planerat så ska ett X antal bilar är i El´Stokolmo få smisk (o nu pratar jag inte om någon myspys smisk :twisted: ) inkommande sommar...

/Tomme

tomme ser framemot lite riktig mopar power att få piska,har lessnat på trötta chevor här i stan

vigg
2004-11-18, 22:58

/Tomme

tomme ser framemot lite riktig mopar power att få piska,har lessnat på trötta chevor här i stan

Anytime,anywhere.. :twisted:

Formula
2004-11-19, 13:53

/Tomme

Tackar! Kul att du gillade den!

Tur jag inte bor i Stockholm då... :)

Formula

DusterV8
2004-11-19, 19:52

/Tomme

racernovor går oxå bra 8) får dopa dassdörn i vinter om mitt ego ska växa mera...

vigg
2004-11-20, 01:30
racernovor går oxå bra 8) får dopa dassdörn i vinter om mitt ego ska växa mera...

Hehe..får väl se hur långt mina cheva "ponnys" i gubbnovan räcker mot Moparmuskler :P :twisted: :wink:

MeFirstCharger70
2004-11-20, 04:54
Vigg*

Vi får väl ta reda på :twisted: Vi får bestämma mot sommaren -När, Var och Hur....

Nåväl, ska tillägga innan jag biter i sura äpplen, att det lär nog ta en stund för mig att bli polare med min moddade Charger (hk steg med ca. 350% från tidigare och chassiet är moddat med relativt tung hand), innan jag kan visa Novor etc.. var skåpet ska stå.. :D

Men det ska bli en sju jäkla intressant och rolig sommar, men innan så blir det nog ett jäkla slit i garaget...

Mvh. Tomme :twisted:

vigg
2004-11-20, 12:03
Absolut..ett matchrace e alltid kul!
Ok,blir det racebil/sardinburk av den eller ruppig gatbil?
mvh

DusterV8
2004-11-20, 15:33
gubbnovor måste helt klart vara jämstält raggardassdörr!
sardinburkar är lite kämpigare men ska nog gå å piska det med om jag nu bara får det dära förbannade pengaträdet att slå rot här hemma på gården :wink:

vigg
2004-11-20, 17:49
Formula,nice film..ser ut som den rör på sig 8) ..dock lite för lite rök :wink: ..stå kvar när du börjar börnisen och växla så du får upp varvet på hjulen sen släpper du av på broms så den sakta glider iväg med kraftig rök från båda hjulen! :D det ser hårigt ut!
Men det allvarliga var att man aldrig fick se racet mot japsen på slutet av filmen...fick du pisk? :P
Såg du filmen jag la länk på i min tråd?(Norr vs Söder)
jänk vs pys och puff i verkligheten..hehe.

P.s sorry för lite offtopic en stund i din tråd :oops:

Formula
2004-11-20, 23:29
Formula,nice film..ser ut som den rör på sig 8) ..dock lite för lite rök :wink: ..stå kvar när du börjar börnisen och växla så du får upp varvet på hjulen sen släpper du av på broms så den sakta glider iväg med kraftig rök från båda hjulen! :D det ser hårigt ut!
Men det allvarliga var att man aldrig fick se racet mot japsen på slutet av filmen...fick du pisk? :P

Tackar! Du är inte den enda som frågat ang. racet! Vi rejsade aldrig då...
MEN jag har kört mot flera sådana bilar tidigare och det har aldrig varit några problem...
Bilen går ganska skapligt för att vara en någorlunda "normal" gatbil! Skall köra den på strippen till sommaren för att få en tid på den också!

Jag såg din film och njöt! V8-Power!!!

Formula

MeFirstCharger70
2004-11-21, 00:05
mvh

VIGG**

Nejdå, ingen fullblods racebil. Skulle väl definiera Chargern som en mycket potent gatbil och om allt fungerar i praktiken så kommer den nog inte heller att skämmas för sig på stripen.. Hmm, eller egentligen kommer nog inte bilen i sig själv att behöva skämmas varken på gatan eller stripen, utan det är nog mera hur jag klarar av att köra med den, nåväl, träning ger färdighet..

/Tomme

vigg
2004-11-22, 02:56

Tackar! Du är inte den enda som frågat ang. racet! Vi rejsade aldrig då...
MEN jag har kört mot flera sådana bilar tidigare och det har aldrig varit några problem...
Bilen går ganska skapligt för att vara en någorlunda "normal" gatbil! Skall köra den på strippen till sommaren för att få en tid på den också!

Jag såg din film och njöt! V8-Power!!!

Formula

Kul,håll oss uppdaterade!,nyfiken på tid då vi nog bör åka jämnt!
Personligen gillar jag bilar som bor i gränslandet så att säga,snabba med originalstuk och ärligt besiktiade,självklart är tömda sardinburkar i plast som inte besiktiats sen -79(när det satt en sexa i dem;) balla också! 8)

Och erkänn nu..du FICK pisk mot neonmonstret ! :P :D :wink: ..Hehe

Mvh

vigg
2004-11-22, 03:12
mvh

VIGG**

Nejdå, ingen fullblods racebil. Skulle väl definiera Chargern som en mycket potent gatbil och om allt fungerar i praktiken så kommer den nog inte heller att skämmas för sig på stripen.. Hmm, eller egentligen kommer nog inte bilen i sig själv att behöva skämmas varken på gatan eller stripen, utan det är nog mera hur jag klarar av att köra med den, nåväl, träning ger färdighet..

/Tomme

Ok,hur fort ungefär är det tänkt att det ska gå?,ska den SBP besiktias?
Starta en egen projektråd vetja,kul att läsa om vad folk pysslar med i garagen!
mvh

Formula
2004-11-22, 14:41
Personligen gillar jag bilar som bor i gränslandet så att säga,snabba med originalstuk och ärligt besiktiade,självklart är tömda sardinburkar i plast som inte besiktiats sen -79(när det satt en sexa i dem;) balla också! 8)

Mvh
Gillar också när de är "ärligt" besiktigade! Roligare så...

Nej! Jag fick inte pisk av Jap-Crap bilen... Sådana bilar har aldrig varit några problem... De enda som skulle vara något problem är V8:or!

Formula

vigg
2004-11-22, 15:54

Mvh
Gillar också när de är "ärligt" besiktigade! Roligare så...

Nej! Jag fick inte pisk av Jap-Crap bilen... Sådana bilar har aldrig varit några problem... De enda som skulle vara något problem är V8:or!

Formula

Hehe..jaja..vi säger väl så,du fick p..flåt.. menar spöa tryck och pysarn :D :wink:
Nejdå..jag tror dig..så som din såg ut att röra på sig så bör det inte vara nå probs med de flesta euro/japs.
Dock finns det såna som går BRA!..framför allt 4-krafsarna på gata på 200m..de kan sticka duktigt!..då gäller det att ha slicks och koll på chassit så man kan kliva på ordenligt från början.Det är juh det absolut största problemet hos jänkefolket..pulver i maskin finns det en hel del som har..dock inte många som kan andvända det i den kritiska och viktiga starten!
Här i sthlm finns det nog en 30 st besiktiade gat euro/japs som åker 12:or på 402..och säkert 10 som åkt 11sek repor(dessa åker lika fort på gatan!).Vet ett par som åkt 10:or också(EVO Jocce t.ex).Menginhi´s Supra räknar jag inte då den inte e besiktiad(9.21 sek).
Hur är det hos er?..finns det några SNABBA euro/japs?
mvh

Rune
2004-11-22, 16:49
Har ju en lirare här i stan, chipsad 850 t5, påstod att han körde noll till hundra på 3 sek på vinter underlag, tror inte han förstod riktigt att mätaren visar fel när man spinner :lol:

MeFirstCharger70
2004-11-22, 19:47
Ok,hur fort ungefär är det tänkt att det ska gå?,ska den SBP besiktias?
Starta en egen projektråd vetja,kul att läsa om vad folk pysslar med i garagen!
mvh

Yep, Chargern ska besiktas i normal tid här i Maj 2005.. Charger borde vara god för 11.5-12sek på 402m, men detta är bara teoretiskt, får se i sommar..

Bygget är inget speciellt: Chassiet/fram-bakvagns fjädring moddat för stripen/gatan (Byggt enl. Mopar Chassie bibeln + använt några andra välbevarade Mopar chassie hemligheter), preppad 440 motor/låda/bakaxel.. Motorn ger ut mer än din Cheva motor :twisted: ...

Men som sagt, just nu är allt bara teoretiskt ang. 402m tider, vi får se sedan i sommar hur bra jag lyckats få allt att lira.. -Vill du fortfarande reisa???

/Tomme

MeFirstCharger70
2004-11-22, 19:58

VIGG* Jag håller helt med dig om det här. Jag gillar inte heller bilar som blivit tömda på allt vad som heter inredning och har näst intill rörram och ägarna kallar dem endå för "Gatbilar" fastän bilen är egentligen en fullblods racebil..

En Gatbil är i min åsikt en besiktigad bil o endast moddad på ett sådant sätt att den relativt enkelt kan bli gjord orginal igen, och att du kan ta ut den en fredag kväll och åka cruising på tomgång på Sveavägen... Jag skulle vilja se "Räven, Carsting, Brilko, etc." åka cruising med sina bilar, då skulle jag kunna tänka mig att acceptera ex. Birka Cupens slogan "Stockhoms snabbaste Gatbil" Vad jag sett så är det ganska få riktiga gatbilar som tävlar... Får söka efter gatbilar annanstans...

/Tomme

Formula
2004-11-22, 23:14
Hehe..jaja..vi säger väl så,du fick p..flåt.. menar spöa tryck och pysarn :D :wink:
Nejdå..jag tror dig..så som din såg ut att röra på sig så bör det inte vara nå probs med de flesta euro/japs.
Dock finns det såna som går BRA!..framför allt 4-krafsarna på gata på 200m..de kan sticka duktigt!..då gäller det att ha slicks och koll på chassit så man kan kliva på ordenligt från början.Det är juh det absolut största problemet hos jänkefolket..pulver i maskin finns det en hel del som har..dock inte många som kan andvända det i den kritiska och viktiga starten!
Här i sthlm finns det nog en 30 st besiktiade gat euro/japs som åker 12:or på 402..och säkert 10 som åkt 11sek repor(dessa åker lika fort på gatan!).Vet ett par som åkt 10:or också(EVO Jocce t.ex).Menginhi´s Supra räknar jag inte då den inte e besiktiad(9.21 sek).
mvh

De har inte lyckat övertyga mig ännu... Men snart kommer väl den dagen jag förlorar också... Jag har faktist aldrig förlorat, förutom mot en Supra. Han körde med slicks och jag med vanliga däck... Han tog mig i stargen och jag körde ikapp men kom aldrig förbi... :cry:

Vet om några som håller på att trimma som fan just nu så det är nog kört för min del. Jag skall inte trimma min bil i vinter utan bara fixa till lite småprylar... Jag vill inte trimma bilen mer då det blir svårt att ha den som "vardagsjänkare". Jag åker sverige runt med den på sommrarna och vill fortsätta med det!

Vi får väl se om jag kan hålla mig hela vintern? :?:

Formula

vigg
2004-11-22, 23:18
Håller med dig i det mesta.
I min värld så finns det gatbilar och gatbilar.Den ena är vad vi snackat om..fullplåt..ev en plasthuv max!,SBP besiktiade utan motorbyte,full inredning,och självklart ska gå att rulla 30 mil med och cruisa om man vill utan att tveka för hållbarhet osv.
Den andra sorten gatbil är vad du vill,kan,vågar åka med.
Gillar Birka,det e lite som S.O i början på 90 talet,skön stämning,snabba bilar,balla race,endast 201m och rätt mycket prestige och ära..som ett stort gatrace ska ha.Enda nackdelen är juh säkerheten som hur man än vänder och vrider på det ÄR sämre än på bana.
Tycker dock att det i somras var lite väl mycket "EDPS"/spoilerfolk där som egentligen inte var där för själva racet..utan för happeningen om du förstår vad jag menar,de har ingen aning om/och skiter i om "Nightshift ligger före Carsting i tabellen".osv. .eru med? Mycket publik e roligt och ballt och bra på ett sätt..men "rätt" folk i så fall..inte såna som i sin mammas polo är villig att sätta den i sidan för att tränga sig ut mellan race och följebil!..dem små kräken blir man vansinnig på..suck. Just detta hände på S.O i år fast det var en turkos Typhoon som trängde sig in emellan Mig och Räven när vi var på väg ut till rakan,jäkla puckon :evil: .

Ang gatbarhet på bilar i Birka så "släpade" jag Räven rätt genom stan på väg till Jordbro från Ropsten den kvällen(nästa samlingsplats var i Jordbro)..hehe..men den höll så fint så :cry: :wink:..och ja..jag fick stryk :shock: :wink:Det e som du kanske vet inte ovanligt med uppåt 10-15 mil en Birkakväll för racebilarna visserligen under ett antal timmar..men ändå.
Brillans Pontiac e ett "dåligt" exempel.(Vi e släkt,nära vänner,garagegrannar osv så jag vet).Finns inte en "sardinburk" som rullar så mycket gata som hans..trailrar i princip aldrig,rullar säkert 400mil/säsong,cruisas med osv.Den e juh som du förstår ej besiktiad men det hindrade inte en sväng till Gotland på semester med den..hehe finns ingen annan snabb Birkabil(8 sek) som andvänds så(men jag fattar vad du menar).Det finns juh lite andra mindre gatrace att åka..men då e det till 90% euro/japs..kan iofs vara skoj det med.
Birka nästa år kommer att bli ..hmm..intressant..folk bygger alldeles för vasst..det kommer rasa,bli w.o´s,spinnas bort sig osv.Den som har en kontinuerlig bil med prestanda för en mitten till låg nia och har fäste kommer att ta hem det/ha en mycket bra chans i cupen..det är min övertygelse.Några av Birkagänget bygger för 7:or..tror det kommer ligga dem till last mer än hjälpa i en gatcup.Dock har man inget med toppen i cupstriden att göra om man inte kan åka 10 blankt åtminstone.

DusterV8
2004-11-23, 15:05
men Vigg, godtar du SBP besiktad med "motor ändrad" i pappret då?
annars håller jag med!

vigg
2004-11-23, 21:27
men Vigg, godtar du SBP besiktad med "motor ändrad" i pappret då?
annars håller jag med!

Hehe,det e knappst jag som "bestämmer" vad som e ok eller inte! :wink:
Självklart e det "ok"(i min tankegång ang ärligt besiktiade bilar)med motor "utbytt" i regpappret..jag pratar inte matching numbers nu..utan ärligt besiktiad...dvs ej besiktiad med besiktningsmotor..utan med den maskin som bilen rullar med.

MeFirstCharger70
2004-11-24, 05:20
Vigg*

Du och jag delar lika åsikt.. Om Birka körs 2005 så kommer jag säkert att delta, var med nu 2004 som crew bil och måste nog säga så hade jag jäkla roligt trots att vi inte klarade oss så långt.. Vi fick faktist stryk av din kusin Brilko båda gångerna, först med en 70Cuda sedan med en 71Charger, men skit samma, det var endå spännande som fän... Jag tror det var du som filmade när vi körde Cudan mot Brilko? eller??

Nåväl, får se hur det går, vem vet.. men en sak är säker, får jag bara bilen att fungera så kommer jag att delta i varje race möjligt, både legala och illegala.. Jag tror dessutom redan att jag antagit en utmaning av dig :D eller hur blev det?

/Tomme

vigg
2004-11-24, 07:58
Ok,du e polare med Jonas?..långt svart hår och åker en svart 12 sekCuda?
Jag filmade på Birka 1 när Brillko körde mot Jonas i Vårberg.
Så du har tänkt åka Birka nästa år..då e det en helt annan sorts bil du bygger på än min Nova tror jag..men visst vi får väl köra ett "Musclecars competition" :D
Btw..hur visste du att jag och Stefan var kusiner?
Då kanske du sett min racer i somras? 8)

DusterV8
2004-11-24, 11:20
oki bara till å samla fler dispencer då!

MeFirstCharger70
2004-11-25, 02:55
VIGG**

Jo, jag och Jonas är polare. I filmen Jonas Vs. Brilko i Vårberget, det är jag som står med ryggen mot video kameran, med ljusa jeans, mörk collage tröja och flint, den andra kortare killen heter Mika...

http://www.streetnstrip.se/bilder/lasarbilder/bild_061.jpg

Jag höll på att springa över dig när vi drog från skådeplatsen.. Jonas 440 gick ju sönder senare på kvällen, ett vevlager sa upp kontraktet, när vi var på väg till samlings platsen i Bromma.

Hur jag visste att Brilko e din kusin, så skrev du att han e din släkting tidigare i den här threadden...

Ledsen men jag såg dig aldrig köra i somras, jag jobbade typiskt nog näst intill varje gång det var Birka/Tullinge. Jag kunde bara delta i två BC och var två gånger till Tullinge..

Jo, din Nova och min Charger blir väl något i olika klasser, men jag vågar nog inte tippa vem av oss skulle ta hem en seger på 402m. Jag tror faktist att du kommer att gå vidare som segrare... Jag ska ju lära mig köra bilen, sedan ska allt lira oxå. Jag kommer att satsa på en 11.5sek tid utan lustgas i sommar, men får se hur långt Chargern räcker till...

/Tomme

vigg
2004-11-25, 13:52
Nej,det var inte mig du höll på att "springa över"..måste ha varit någon annan..jag filmade för hembruk lite längre fram på rakan..från din bild sett.lite längre fram på höger sida.
Ok,då e det du som åkte med din Charger ihop bredvid Jonas den kvällen?..också en svart fast lite mer originalstuk?(framförallt på maskin)

Hehe..gud så ointressant egenligen..men jag skrev aldrig att vi var kusiner..kändes som onödig info så att säga..jag kan juh vara Stefans faster :roll: :wink: ..hehe

Ok,du missade inget särskilt.. :wink: ..bara undrade om du kände till bilen..Jag körde/tävlade inte i någon Birka deltävling i år..däremot körde jag S.O för skojs skull.Dock var jag ute på Birka några gånger med Novan som publik.Och körde SDC/Tullinge+3 vanliga st.cup/Tullinge.

Låter som du ska ha ett lite mer ändamålsenligt "recept" på din..mer maskin etc..då tror jag tvärtom i så fall..på 402(på en bana)..så har du en bit på dig att åka förbi/snabbare p.g.a mer maskin..även om du fibblar i starten(inte kan bilen ännu)..
På 200m(gata) så e juh starten både viktigare och svårare..tabbar man sig där/inte har ett fungerande chassi kan man torska mot betydligt "långsammare" bilar när man inte kommer ikapp för det är så "kort" sträcka.
:D ..låter som du "mörkar" lite..tror du "vet" om att det kommer att t.o.m gå fortare än 11.5..hehe
Själv har jag tänkt att få en 11.9x då jag "bara" åkt 12.01 och inte trimmar något direkt i vinter.
mvh.

vigg
2004-11-25, 13:53
M.a.o så har du en besiktningsmaskin? :twisted:

vigg
2004-11-25, 14:06
mvh

De har inte lyckat övertyga mig ännu... Men snart kommer väl den dagen jag förlorar också... Jag har faktist aldrig förlorat, förutom mot en Supra. Han körde med slicks och jag med vanliga däck... Han tog mig i stargen och jag körde ikapp men kom aldrig förbi... :cry:

Vet om några som håller på att trimma som fan just nu så det är nog kört för min del. Jag skall inte trimma min bil i vinter utan bara fixa till lite småprylar... Jag vill inte trimma bilen mer då det blir svårt att ha den som "vardagsjänkare". Jag åker sverige runt med den på sommrarna och vill fortsätta med det!

Vi får väl se om jag kan hålla mig hela vintern? :?:

Formula

Hehe..lalalalaala,,du har torskat mot en jaaaps! :wink:
Allvarligt talat så e det svårt mot ALLA bilar som har hyffsat med maskin och HAR grepp..euro/japs ..som..jänk.
Ja..mycket brukar vilja ha mer! :( :twisted:
Kommer du upp till fjollträsk något med pärlan nästa år?
mvh.

Offtopic e ju bara förnamnet på din tråd nu :lol: ..säg till om det stör..blev ju riktig fart på tråden i alla fall..hehe.

DusterV8
2004-11-25, 14:27
M.a.o så har du en besiktningsmaskin? :twisted:

nää ingen besiktings maskin, har iof en riktigt mysig 318 liggandes i delar i garaget som mycket lätt kan misstas för standardbetonad 8)

kommer besikta me trimmad 340,hoppas det går bra har ju en bra dispans som heter "motor ändrad" har även en dispans som lyder "spårvidd ändrad" och en tredje dipsens för mina framdäck i storleken 185/65-14 :wink:

Formula
2004-11-25, 23:16
Hehe..lalalalaala,,du har torskat mot en jaaaps! :wink:
Allvarligt talat så e det svårt mot ALLA bilar som har hyffsat med maskin och HAR grepp..euro/japs ..som..jänk.
Ja..mycket brukar vilja ha mer! :( :twisted:
Kommer du upp till fjollträsk något med pärlan nästa år?
mvh.

Offtopic e ju bara förnamnet på din tråd nu :lol: ..säg till om det stör..blev ju riktig fart på tråden i alla fall..hehe.

Jo turbobilarna går faktiskt riktigt fort nu för tiden! :shock: (men inte tillräckligt!)
Kanske kommer upp när det är Wheelsträff, men inget är planerat. Hade tänkt att åka upp och se Birka men man lär ju ändå inte så någonting för det är så mycket folk... :roll:

Som sagt, mycket offtopic men det gör inget, nu händer det ju något på forumet! :D

Formula

MeFirstCharger70
2004-11-26, 00:25
Vigg**

And I quote: "Brillans Pontiac e ett "dåligt" exempel.( Vi e släkt ,nära vänner,garagegrannar...."

Jo, Charger var crew bil den kvällen åt Jonas.. Då hade jag ännu kvar den lata smogger 400 motorn = inget pulver att hänga upp i julgranen direkt.. Nu så är smogger 400;an historia och jag har en 440 som ska i.

Nu håller jag på för fullt med att bygga om Chargern så att chasiet och fjädring, etc ska fungera på gatan/strippen...

Hurdå endamåls enlig maskin?? :roll: Jag förstod inte vad du menar :?:

440 är ganska moderat trimmad, inget direkt speciellt, men Dyno utskriften fick mig att svettas lite, motorn gav mycke mer än förväntat, ibland har man flyt... Hur mycket? är en hemlis 8) Till och med Jari Konola som körde motorn i dynon tyckte den fungerade mer än utmärkt..

Chassiet/fjädrings mod som jag gör ska räcka till medel/hög 10 på strippen, men i såfall behöver 440 lite mer pulver eller NOS... Jag kommer kanske att installera NOS..

Charger ska bli en 11sek bil, under 11 tänker jag inte åka, inte än i varje fall... Det krävs mer ändringar, pulver och en hård bantning på vikten i så fall, och Charger är inte rätta bilen till sådant. Vill jag åka fortare köper jag en riktig racebil...

Jodå, jag har mycket att träna vad gäller reaktions tid, hur Chargern ska köras för att få en bra tid, osv.. men "practice makes master"..

:twisted: Jag och några andra har spekulerart att Charger teoretiskt ska klar av 11.5, kanske till och med under, men vi får se, kanske den bra gör 13.2 :x Teori är bara teori...

/Tomme

Ps. Sorry att vi tog din tråd så här "off topic", håppas du inte tar illa upp Formula?

Adaknova
2004-11-26, 11:05
Ja nog går dessa bilar att få fart på. Såg denna Charger på Piteåstrippen göra 11.99 med årets smygstart helt utan lustgas bilen väger väl över 2-ton Repan efter gick visst bakaxeln sönder
http://img.photobucket.com/albums/v168/adaknova/charger.jpg
väldigt snygga är dessa bilar iallafall

DusterV8
2004-11-26, 12:30
kan inte ha varigt en mopar axel som rasade :wink:

Adaknova
2004-11-26, 12:42
8 3/4 hela huset var visst skrot

vigg
2004-11-26, 16:18
Hehe..skrev släkt..inte kusin,det skrev du. :wink:

Jo med ändamålsenlig menar jag mer ändringar (än mig)på bil/chassi/..stor maskin,gas,bur/båge osv...

Tror nog din blir skojig..har Jari sagt att han e nöjd med maskin..så e det bra! Ja,som du säger..teori och praktik går juh inte alltid hand i hand :lol:
Går den 11.5 utan gas..bör väl det ha hamnat runt 600hp i bänken..vet juh dock ej vad en Charger väger men e 1750kg tokigt gissat?

MeFirstCharger70
2004-11-27, 10:30
Charger väger 1800kg, men runt 1750kg med glasfiberhuven...

/Tomme

Formula
2004-12-12, 23:13
Om jag nu får skriva lite om MIN bil igen... :D

Har beställt lite prylar från Jegs.com.
Det blev:

Nytt växelreglage
http://www.jegs.com/photos/5303162001.gif

Slide-A-Link Traction Bars
http://www.jegs.com/photos/2472100.jpg

Nya bakfjädrar (sänker bilen)
http://www.jegs.com/photos/5152407c.gif

Nya Moroso Tick Springs fram
http://www.jegs.com/photos/71047160.gif

Mer kommer under vintern... :D

Formula

Formula
2005-02-06, 20:38
Nu har jag fått min nya turbin. Undrar vad det ger för skillnad med 2500 i stall istället för original?

Och nu har jag skickat iväg en ny beställning.

Kardanfångare
http://www.jegs.com/photos/2473029.jpg

M/T Street 26-10.5-15
http://www.jegs.com/photos/6723755.gif

Nya fälgar bak
http://www.alven-ingvarsson.se/images/Ultra62big.jpg

Subframe Connectors
http://www.jegs.com/images/products/2473112_small.gif

En ny komplett 12-bults bakaxel från Strange. Byter till 3.73 utvxl.
http://emporium.markwilliams.com/Images/Products/58060-S-1.jpg

Funderar på ett lustgaskit men avvaktar då jag inte har tillräckligt med pengar...

Formula

vigg
2005-02-06, 22:34
Oj!..nu läggs det $$$..blir nog både fort och bra det där 8)
Turbinbytet kommer du att märka!,vad blev det för turbin?
Vad kostade bakaxelkitet?..var det kitet med ALLT?..vad för splines?,diff?,spole?,drivaxlar?
mvh

Formula
2005-02-09, 01:18
Jo det blev en hel del $! :? Hoppas det ger lite utdelning till sommaren...
Tror faktiskt inte bilen är/blir så fasligt snabb. Skulle vara kul att köra en 12.5s på 402m.

Det var en "custom" byggd turbin efter min bils egenskaper (vikt, effekt, utvxl etc etc.) Den kommer från Hughes och heter GMP25HP. Vilket blir General Motors Pontiac 2500 stall Heavy Duty (För tex lustgas).

Bakaxel är en helt komplett bakaxel från Stange. Jag har en 10bults axel idag som jag tänkte renovera och byta det mesta. När jag plockade ur drivaxlarna såg jag att diffen inte var helt kry vilket medförde att jag stoppade mina renoveringsplaner och köpte en sprillans ny bakaxel.
Det är 33 splines och diff (vill inte ha spole på crusingbilen :wink: ). 3.73:1 istället för 3.42:1. Skall nog räcka ganska långt! :D

Formula

Formula
2005-05-09, 01:03
Nu har delarna trillat in. Jag har dock inte fått bakaxel än. Hoppas att den är hemma om ca. 3 veckor. Börjar plocka isär bilen igen...

DusterV8
2005-05-09, 19:05
alltid lika skoj me nya pryttlar!

Formula
2005-05-10, 01:22
alltid lika skoj me nya pryttlar!

Japp! Det är som (h)julafton!

Mvh

Formula
2005-05-14, 00:44
Fick meddelande idag att bakaxeln dykt upp på speedshopen i USA. Nu blir det flygfrakt till Sverige! Hoppas att jag får den om 1-2 veckor... :D

Bodomite
2005-05-14, 02:05
Nu blir det flygfrakt till Sverige!

Och hur mycket går det på, om man vågar fråga? En bakaxel är ju inte så liten och nätt.

Formula
2005-05-28, 16:52
Vad skall man säga....
Bakaxeln kom för någon dag sedan. Kändes skönt!
MEN när jag mäter den så upptäcker jag att de gjort den 4 cm för lång!
:( :( :( :(

Jävla jänkare!!! Jag har gett dem exakta mått och ändå gör dom så här!!!
Nu blir det till att kapa...

Hugger
2005-05-29, 01:18
Nu blir det till att kapa...
Mycket tråkigt att höra :( Har du påpekat felet till dem? Jäkla trist att behöva ge sig på och kapa och justera nya prylar "som ska passa". Hoppas att det löser sig till det bästa iaf.

Formula
2005-05-30, 13:53
Inte nog att det har blivit fel längd. De har satt på fästen till en annan bil! Jag beställde utan fästen!!! :evil:

Jag skall provmontera bakaxeln för att se om jag måste kapa eller om jag kan ha den som den är... Jag återkommer... :roll:

DusterV8
2005-05-30, 21:03
trist när dom gör sådära.. inte så noga i usa som de verkar..

Formula
2005-06-07, 23:19
Jo det var en sak till. Yoken på nya axeln är kortare. Så nu måste jag antingen förlänga kardanen (jobbigt) eller skaffa en ny yoke...
Snart tröttnar jag på det här!

Blir nog en ny yoke... :roll:

vigg
2005-06-08, 10:33
Verkligen skittrist :cry: ...har du snackat med dem (strange)..om alla fel?..vore intressant att se vad dem säger.

Köp en ny yoke..det skulle jag nog gjort i alla fall.
Hoppas du får ihop det snart så du får lite lön för mödan :wink:
Bilder på bakaxeln?
mvh.

Formula
2005-06-08, 12:25
Verkligen skittrist :cry: ...har du snackat med dem (strange)..om alla fel?..vore intressant att se vad dem säger.

mvh.

Jag har köpt den genom en speedshop så det är dom jag får snacka med. Jag skall försöka fixa en ny yoke utan kostand istället. Har hotat med att skicka tillbaka den, men det vet dom att jag inte kommer att göra... :roll:

Men nu måste jag ju vänta på en yoke.......... :(

Formula
2005-06-17, 09:55
Nu jævlar! :P

Strange var inte villiga att kompensera før sina misstag, Autoshop kunde tænka sig att fixa till saker och ting... Men jag orkar inte vænta længre...
Jag lyckades få min gamla yoke efter lite modifering att passa! Så nu blir det åka av i helgen!
Kørde bilen igår... Underbar kænsla!
Dock så var bilen høg som en SUV fram! De nya fjædrarna måste kortast, hoppas jag hinner med det idag!

Så om allt vill sig væl så ses vi kanske på Nossebortræffen imorgon!

vigg
2005-06-17, 10:56
Tja..kul att det lirar!...du köpte väl trickfjädrar?...tänk på att dem sjunker ihop lite första veckorna!

Formula
2005-06-19, 23:56
Tja..kul att det lirar!...du köpte väl trickfjädrar?...tänk på att dem sjunker ihop lite första veckorna!

:shock: Skulle haft den informationen för 2 dagar sedan... Nu är dom kapade!

Mvh :roll:

Formula
2005-06-21, 15:53
Testade G-tech igår.

0-100km/h på 4.1 sek.
402m på 12.54 sek.

Inte nöjd med 0-100 tiden... Skall förbättras! :)

vigg
2005-06-22, 02:18
G-tech suger..tidkort duger :wink:

Skämt åsido..dem fungerar riktigt bra om dem e hela och kalibrerade..grattis till fin tid!...hur mycket grepp har du iväg?..rätt hyffsat av tiden att dömma...vad åkte du för däck nu igen?

Vill minnas att jag åkte något liknande på gatan i fjol med g-tech.

Formula
2005-06-22, 14:14
Att man inte kan lite på G-tech vet jag. Men det är kul att jämföra hur bilen blir när man trimmar.
Samma bil, samma väg, samma g-tech MEN olika setup!

Då ser man vad som ger reslutat. Första gången körde jag >5 sek. Och nu är jag nere på 4.1sek. Hoppas på att sänka den något med lite bättre starter. Sista repan stallade jag upp den till 2000rpm och släppte iväg försiktigt... Hoppas på att kunna justera slide-a-linken så jag kan starta aggresivare!

Jag kör med MT ET Street 10.5 27 15.

vigg
2005-06-23, 00:48
Att man inte kan lite på G-tech vet jag. Men det är kul att jämföra hur bilen blir när man trimmar.
Samma bil, samma väg, samma g-tech MEN olika setup!

Då ser man vad som ger reslutat. Första gången körde jag >5 sek. Och nu är jag nere på 4.1sek. Hoppas på att sänka den något med lite bättre starter. Sista repan stallade jag upp den till 2000rpm och släppte iväg försiktigt... Hoppas på att kunna justera slide-a-linken så jag kan starta aggresivare!

Jag kör med MT ET Street 10.5 27 15.

Självklart kan du se vad som händer med en g-tech när man provar olika set up´s...sen e det en kul leksak också.
Ok..jag har ett par exakt likadana spretans däck/slicks som ska på fälg i nästa vecka...e lite orolig hur dem ska funka..det lär juh märkas :roll:
Har du kört på preppat ännu?..om inte så har du något roligt framför dig..det känns helt sjukt..men på ett bra sätt :wink:

Formula
2005-06-30, 00:09
Besiktigade bilen idag... Den gick igenom med blankt papper! :shock:

Fattar ingenting? Det borde den inte göra... :roll:

Men jag är jävligt glad!!! :D :D :D

DusterV8
2005-07-03, 03:27
Besiktigade bilen idag... Den gick igenom med blankt papper! :shock:

Fattar ingenting? Det borde den inte göra... :roll:

Men jag är jävligt glad!!! :D :D :D

GRATTTIS

vigg
2005-07-03, 22:27
Grattis :D ..ingenting om ljud eller effekt?

Formula
2005-07-05, 00:16

Tackar! Om jag skall vara ärlig fattar jag ingenting? Han måste tyckt att jag hade en fräck bil...

När han hissade upp bilen så sa han: 187KW stämmer det?
Jag svarar: Där omkring... :roll:
Han svarar: Visst....... :wink:

När han satte sig i bilen och såg växelspaken bad han mig växla. Jag förklarade att jag hade manuellt ventilhus men att han kunde köra omkring på 2:an om han ville... Då säger han: Du kör endel race va?
Vad fan svarar men på det?. - Jo det händer väl... :roll:

När han sedan provkör så kör han lugnt omkring med 2:an på tomgång. Jag sa att han kunde dra på lite om han ville... Nja, det vill jag inte... Efter vi kommit förbi en byggnad så gasar han på lite... 10 meter däckspår och han bara garvar...
Vilken helt underbar besiktningskille!

:)

vigg
2005-07-05, 00:35

Tackar! Om jag skall vara ärlig fattar jag ingenting? Han måste tyckt att jag hade en fräck bil...

När han hissade upp bilen så sa han: 187KW stämmer det?
Jag svarar: Där omkring... :roll:
Han svarar: Visst....... :wink:

När han satte sig i bilen och såg växelspaken bad han mig växla. Jag förklarade att jag hade manuellt ventilhus men att han kunde köra omkring på 2:an om han ville... Då säger han: Du kör endel race va?
Vad fan svarar men på det?. - Jo det händer väl... :roll:

När han sedan provkör så kör han lugnt omkring med 2:an på tomgång. Jag sa att han kunde dra på lite om han ville... Nja, det vill jag inte... Efter vi kommit förbi en byggnad så gasar han på lite... 10 meter däckspår och han bara garvar...
Vilken helt underbar besiktningskille!

:)

Hehe..det e dom man ska få!..dem som gillar bilar och framför allt jänkare..ljudet,vridet osv.
Hoppas det går lika smärtfritt för mig..ska in i Aug..fan..det har gått 2 år sen sist..

DusterV8
2005-07-07, 01:20
härlig läsning! önskar att alla besiktningsmän var sådana!

Formula
2005-07-23, 12:00
Körde lite Bracket idag på SDC. Ville veta hur fort bilen gick. Den gick faktisk över förväntan.
Jag körde bilen dit och körde den precis som den var. Kul att det rör på sig fast man
inte plockar bort framlampor och hela inredningen!

Här är lite bilder på några av Boråsbilarna:
Här kör jag 12.09s.
12.09s (http://www.performerz.nu/media/upload/race_12.09.avi)

När jag gör en Burnout:
Burnout! (http://www.performerz.nu/media/upload/v_rma_d_ck.avi)

Sorry, stora bilder!

Moderator Nisse har mixtrat med dina bilder och lagt dom på denna servern istället.
Hoppas det inte blev fel nå´nstans. MAX 640 * 480 är det som gäller.
Jag och många andra HATAR att bläddra i sidled. :twisted:

Mvh Niklas

Formula
2005-07-24, 19:48
Körde 2 repor idag också (var på bröllop på lördagen :roll: ).

Det gick bra och det blev 11.88s!

Mvh

DusterV8
2005-07-25, 22:35
mycket fina bilder! :D
grattis 11.88 är ju definitivt inget å skämmas för!

vigg
2005-07-25, 23:23
Grattis grattis!
Tidkortsbög som man är...ALLA data tack :lol: :wink:
11.88...detta e juh sjukt likt min bil...fast 4 hundringar kort..hehe :lol: :wink:
Hur gick det i stegen då?
mvh.

Formula
2005-07-29, 01:09
Fick inte vara med i stegen då jag inte körde något på lördagen (kvalade inte in).

Bil: Pontiac Firebird -71

Bästa ET 402m: 11.88s
Bästa Hastighet: 186km/h

Bästa ET 201m: 7.62s
Bästa hastighet 148km

Bästa 60 fot: 1.74s

Vad tycker du om starten?

vigg
2005-07-30, 13:59
Tiderna är så gott som identiska med mina,1.71 60ft....7.55/148...11.84/184.
Det ser väl bra ut!(din bild)
Var det första gången på strippen?,åkte du slicks?....vad tyckte du om detta? :lol: 8)

mvh.

P.s..vad fick du till för bästa r.t?

Formula
2005-07-31, 01:58
Det var första gången på strippen! Skön känsla när det inte spinner hejdlöst! :D

Jag körde på ET Street däck.

Reaktionstiden är inget att skryta med, körde ju bara några repor första dagen. Hade finslipat reaktionstiden rejält om jag fått köra på lördagen också! Tror det blev 0.2 sek.

Hur mycket HK räknar du med att du har i din motor?
Funderade lite på 201m tid jämfört med 402m tiden. 7.62s 201m skall ju bli en bit över 12 sek på 402m, men slutar på 11.88? Vad kan det bero på? Såg att du som sagt hade liknande siffror?

Mvh

vigg
2005-07-31, 15:56
Det var första gången på strippen! Skön känsla när det inte spinner hejdlöst! :D

Jag körde på ET Street däck.

Reaktionstiden är inget att skryta med, körde ju bara några repor första dagen. Hade finslipat reaktionstiden rejält om jag fått köra på lördagen också! Tror det blev 0.2 sek.

Hur mycket HK räknar du med att du har i din motor?
Funderade lite på 201m tid jämfört med 402m tiden. 7.62s 201m skall ju bli en bit över 12 sek på 402m, men slutar på 11.88? Vad kan det bero på? Såg att du som sagt hade liknande siffror?

Mvh

Hehe..anade det..tycker det var helt sjukt underbart första repan på preppat med slicks när det knakade i hela bilen och jag trodde ett par ögonblick att jag skulle få se fåglar en stund :lol:

Helt ok r.t i och med att det var första gången!..jag låg runt 0,5-0,6 sek i r.t på min första tävling..hehe..det var ingen som berättat att man kunde trampa tidigare än på grönt med en 15-16 sek bil :lol:

Jo..så här funkar det!
En dålig 60ft resulterar automatiskt i ett dåligt ET..mer än vad "folk" tror.
Jag skulle kunna 60ft 1,5x tider med en RIKTIG turbin.
Av hyllan turbiner är och förblir kompromisser..bättre eller sämre.
Jag har enormt med slipp "at the big end"..turbin orkar helt enkelt inte med min tunga bil med min maskin...det saknas runt 10 km/h!.
Dessutom stallar min turbin runt 3k-3,2k...skulle behöva ca 4500 för att vara dragracing optimalt.
Dem formler som finns för att beräkna effekt,ET,slutfart osv är för en FULLT optimerad dragracingbil!
Min bil är inte ens nära det..därav åker jag inte så fort som formlerna säger att jag ska göra med den effekt och den vikt jag har i/på bilen.

Detta gäller i mångt och mycket angående din bil också..det vågar jag med bestämdhet påstå.

Bromsbänken sa lite över 500hp..och när jag räknar på det så får jag det att stämma hyffsat med vad jag har för kringgrejor och tid.

Här är en bra konverteringstabell för 201/402m´s tider.
http://cochise.uia.net/pkelley2/eight-to-quarter.htm

Vad hade du för turbin nu igen?

Formula
2005-08-03, 15:49
Kollad på din tabell och det stämmer nästan helt exakt med vad min bil körde 201/402m... Så det verkar ju stämma.

Jag skall någon gång under sommaren/hösten och testa rullande landsväg för att få reda på hur mycket hk jag har på hjulen. Jag har räknat med 400-450 i motorn och det kanske stämmer?

Jag har en turbin som stallar 2000-2500rpm. Skulle behöva mer! Man jag har min bil som varadagsbil och åker runt mycket med den. Jobbigt med en slirande turbin... :)

vigg
2005-08-07, 02:12
Jag gissar på ca 500 crank hp i din bil.
Vad exakt är det för turbin?,med risk för upprepning..utväxling?,låda?

En fin turbin kan man åka jätte snällt runt på stan och cruisa med nästan som en original..för att sedan under last få en massa stall när man vill ha det..men dem kostar en slant :(

Hade du/jag bott närmare så hade jag velat "leka" med dig :lol: :twisted: då bilarna är otroligt lika i prestanda.

Formula
2005-08-08, 00:12
Hade gärna lekt lite med dig också! ;) :)

Jag citerar mig själv:
Det var en "custom" byggd turbin efter min bils egenskaper (vikt, effekt, utvxl etc etc.) Den kommer från Hughes och heter GMP25HP. Vilket blir General Motors Pontiac 2500 stall Heavy Duty (För tex lustgas).

Utväxleing är 3.73 och jag har en preppad Pontiac 400 låda!

Jag körde lite nattligt race för 1 vecka sedan. Det gick bra och jag vann, men det finns många snabba bilar i Borås nu! Så jag har beställt ett lustgassystem för säkerhet skull! :twisted: :lol:

Formula
2005-08-08, 23:22
Idag har jag hunnit med mycket!
På morgonen körde jag rullande landsväg. Jag belv ganska förvånad när jag fick redan på hur mycket hk jag hade på drivhjulen. Jag har 360hk på drivhjulen och 500nm.

Efter detta så monterade jag mitt lustgassystem. Jag laddar 150hk. Det gick helt OK.

Man måste låta Tryck-O-Pysarna få jobba lite för att vinna! :)

vigg
2005-08-08, 23:58
Dem där siffrorna ställer jag mig lite tveksam till...500nm?..my ass..det där stämmer inte..det e för lite...och 360 hp på hjulen...då har du sämsta fall (med 20% drivlineförluster) inte mer än 430 hp i maskin..och du körde 11.88 med 1800kg bil som är långt ifrån dragoptimal...nej..det kan inte stämma.

Jörgen?

Formula
2005-08-09, 00:34
Jag blev som sagt förvånad själv.

Det blev 500nm vid 4400rpm. Bilen väger strax under 1700kg.

Hur mycket hk räknar man med att förlora med en th400 och GM 12bult?

Nova Jörgen
2005-08-09, 21:22
Med 186 km/h så är 11,88 långt ifrån en "idealisk" RACEBILs tid. Så jag räknar på hastigheten och 1680kg bil. En Dragrace bil bör klara av att åka en hög 11,3x med den slutfarten.

Enl. Moroso stickan blir det 430hk på hjulen.

Och enligt formeln i min fina matte bok blir det ca 450 i maskin.
OBS. den här formeln är för optimerade racebilar.

Tycker oxå att det låter väldigt lite, dom siffrorna du uppger.
Men Lufttryck och temp. m.m. kan påverka ganska mycket.

vigg
2005-08-09, 23:43
Kan sätta en stor peng på att vridpeaken e åt hälsingland mycket högre än 500nm...jag har en bit över 500 ft lbs..i en 3.76" maskin.

Formula
2005-08-10, 13:15
Med 186 km/h så är 11,88 långt ifrån en "idealisk" RACEBILs tid. Så jag räknar på hastigheten och 1680kg bil. En Dragrace bil bör klara av att åka en hög 11,3x med den slutfarten.

Enl. Moroso stickan blir det 430hk på hjulen.

Och enligt formeln i min fina matte bok blir det ca 450 i maskin.
OBS. den här formeln är för optimerade racebilar.

Tycker oxå att det låter väldigt lite, dom siffrorna du uppger.
Men Lufttryck och temp. m.m. kan påverka ganska mycket.

Det har stämt på andra bilar han bromsat? Han tog förresten och räknade om hk etc efter lufttryck, temp osv.

När jag byggde motorn räknade jag med 450 hk, efter att ha kört 11.88 så räknade jag med ca 500hk. Kan växellådan och bakaxeln sluka 160hk?!? Hur mycket brukar man räkna med att de tar?

Formula
2005-08-25, 00:26
Vigg: Vad är detta? Läser du inte min projekttråd, jag har ju skrivet att jag laddar lustgas! :)

Jag kör med ett NOS Cheater 150-250hk. Jag skall "bara" ladda 150 hk. Jag skall köra VCET i helgen och det skall bli jävligt roligt att få testa gasen! :shock:

Är lite orolig för att motorn inte skall palla med det, men det märker jag! 8)

vigg
2005-08-25, 10:28
:lol: ..Jodå..har minne som en guldfisk bara :wink:
Hur kändes det?...natt och dag eller? (gas och inte)
Hur har du byggt upp ditt system..vad för matningar,pumpar osv.
mvh.

Formula
2005-08-25, 23:59
Jag har bara testat det med vanliga däck. Och då spinner det bara om jag inte kör på 3:an och ligger i 140km/h... Så det blev ingen otrolig känsla. Blir nog bättre med riktiga däck och preppad bana!

Jag har extra tank, holley blå, regulator, tryckvakt, retardbox etc.

Formula
2005-08-31, 13:09
Nu har jag testat gasen.
Körde VCET i helgen. Det var halt! Gick inte alls att köra som på riktig stripp.
Iom det kunde jag inte anv gasen förrän lite senare på 2:an, när jag fått till starterna så kunde jag anv det hela 2:an...

Blev en 3:e plats. Körde Sportsman 7.50. I Semi så körde jag 7.57s och han som vann körde 7.52s.

Bästa tid 7.56s 164km/h.... Slutfarten skvallrar lite om fästet... :roll:

Men jag hade jävligt roligt och MOTORN HÖLL!!!! :D

Duster70
2005-09-03, 01:01
Hehe mm det gick ju utan tvekan bra för dig. själv fick man ju bara köra på blöt bana den dagen =( fast va lite bättre på söndagen men men

Formula
2005-10-08, 00:44
Var ute och filmade i helgen... Så snart kommer det en ny film! :)
http://www.tacs.nu/forum/files/slutburnat_766.jpg

DusterV8
2005-10-08, 14:27
härligt! ser att däcket gått en värdig död till mötes!

Formula
2005-10-08, 23:43
Då är vintern snart här och man måste ha något att blicka tillbaka mot...

Så jag och en kompis gjorde en film......

Här kommer The Beauty & The Beast (http://tower.myftp.biz:85/film/Beauty&Beast.wmv)

Vad tycker ni?

Hugger
2005-10-09, 19:31
Nu har jag sett filmen. En riktig "rökare" ;) Helt klart något ni kan blicka tillbaka på i vintermörkret! 8)

DusterV8
2005-10-10, 21:52
:D nu fick man ju ett bra uppslag om att knalla ute med kameran och ryka lite fint :wink: härlig video!

87gt50
2005-10-11, 01:10
Formula! Det var mycket runtrunt! :)
Inte konstigt att du har problem med fästet på gatan när du kör med Indy Profiles. Jag har ett par justa MT ET Street till salu som du borde kunna få på din bil. 28x11.5.15. Hör av dig! Vill ju inte att du ska få problem med fästet när du kommer söderut till våren!! :D
Ingen annan har ju haft det hittills...

mvh

Jocke

Formula
2005-10-18, 23:10
87gt50: Jag kör på ET Street när jag rejsar... :D

Formula
2005-11-13, 03:18
En kompis är över i USA och handlar lite prylar åt mig. Blir smidda kolvar och stakar. Han skall troligtvis ta dem i resväskan så jag får dem ganska fort! :)

Jag har köpt nya fälgar som jag skall ha till "vardags". Det blev 18"are. Lägger upp lite bilder när jag är färdig med dem, men det är meningen att bli lite protouring över det hela...

Uppdaterar när jag beställt lite mer saker (för mera kommer det att bli! :twisted: )

Over and out!

Duster70
2005-11-13, 11:30
hmm men gör bara så det håller annars blir jag ensammen mot tryck o pysarna..

Fast Josef håller la på lite med sin så kanske inte blir så ensam.. Men han kanske inte vill ha en riktig dräpare som din o ev min..

Formula
2005-11-13, 13:41
hmm men gör bara så det håller annars blir jag ensammen mot tryck o pysarna..

Fast Josef håller la på lite med sin så kanske inte blir så ensam.. Men han kanske inte vill ha en riktig dräpare som din o ev min..

Jo då, men som det ser ut nu så skall han bara få Camaron i OK skick så han kan få iordning sin F100.
Tror inte vi behöver oroa oss så jättemycket. Men man vet aldrig då han har en tendens till att ändra sig väldigt lätt! Hans nya motor har potensial kan jag säga!

Mvh

Duster70
2005-11-15, 17:42
Asså blir det BB i den me :twisted: För då blir det roligt o börja knuffa ner pysarna på listan hehe

Formula
2005-11-15, 22:17
Inte BB. En rejält trimmad CSB med lustgas... Det räcker jävligt långt! (tyvärr :( :wink: )

Duster70
2005-11-16, 13:22
men fortfarande sb hmm vi får dra in honom bakom huset o fixa lite vett där uppe :D nee skoja bara..

Ahh lustgas fyy ska alla köra på det nu då får jag det tufft.. Har han tänkt på fäste då eller ska han chansa på att det går bra, annars har jag lite däck liggandes :D

Formula
2005-11-16, 14:41
men fortfarande sb hmm vi får dra in honom bakom huset o fixa lite vett där uppe :D nee skoja bara..

Ahh lustgas fyy ska alla köra på det nu då får jag det tufft.. Har han tänkt på fäste då eller ska han chansa på att det går bra, annars har jag lite däck liggandes :D

Han skall som sagt bara göra den körduglig, och sedan sätta igång med sin F100 istället. Så jag tror inte vi behöver oroa oss. Men han kan ändra sig väldigt snabbt! :D

DusterV8
2005-11-16, 19:37

mmm kanske är en kille till hära som ska skaffa en blå flaska....har förövrigt även en halvtaskig 400mopar bb stående i förådet som väntar på att ägaren ska få fram en vettig bil till;)
(vettig bil när det gäller 400bigblock är en mopar A body)
vill ju inte att duster70 ska få det ensamt på gatan...

Duster70
2005-11-17, 00:13
Hehe rätta takter =)

men blå flaska blir det nog inte då jag inte tycker det är lika roligt o behöva "fuska" sig till dom hästarna.. Då tar jag hellre o borrar lite mer i motorn..

Formula
2005-11-17, 19:55
Hehe rätta takter =)

men blå flaska blir det nog inte då jag inte tycker det är lika roligt o behöva "fuska" sig till dom hästarna.. Då tar jag hellre o borrar lite mer i motorn..

Jag hade inte tänkt ha lustgas jag heller från början. Men mycket vill ha mer.
Så vi får se vad du gör i framtiden! :lol:

Hur mycket hk har du planerat att få ur din 440"? Runt 500hk?
Hur mycket måste inte du borra och trimma för att öka effekten med 250hk? I början kostar inte hk så mycket, men att öka från 500hk till 750hk på en sugmotor kostar MYCKET!
Dessutom får du en motor som är väldigt svår att ha som gatmotor!

Därför valde jag lustgas. Bilen beter sig precis som vanligt när jag är ute och cruisar på stan. Sedan är det "bara" att trycka på knappen när man är på strippen! :twisted:

Mvh

Duster70
2005-11-17, 20:57
hehe får se va framtiden bringar.. men då lustgas sliter så jävligt på motorn vet jag inte om jag ska ha detta..

Sen e denna motorn ganska lätt o plocka HK ur så vi får la se..

Sen e detta en MOPAR motor viken spottar ur sig riktiga fullblods hästar o inte några ponny hästar som dom har i pontiac :twisted: :D :wink:

Formula
2005-11-17, 21:31
Vi får väl helt enkelt se vem som har bäst tidkort när sommaren är över 2006...
Vad har du för mål på strippen?

DusterV8
2005-11-17, 21:40
formula: jag förstår fullkomligt ditt resonemang var tidigare helt inne på stigen att det ska vara "rena hästar" men när man kör liten maskin 344,5cui med en halvhemlig rullkam som ja iaf kan råka säga att den lyfter .630 så börjar man ju närma sej gränsen för vad som är skoj å köra med på gatan maskin blir ju som bekant lite lätt nervös;)

till den vettiga meningen med mitt inlägg: hur mycket effekt extra tar du ut med flaskan och går det åt mycket gas?
vet att frågestälningen är lite halvdumm men vill ha ettt humm om detta innan man beställer om jag nu beställer

Duster70
2005-11-18, 13:16
Vi får väl helt enkelt se vem som har bäst tidkort när sommaren är över 2006...
Vad har du för mål på strippen?

Tja det är tänkt att den kommer kunna gå högre 11or men vi får se hur han beter sig i mona händer..

Formula
2005-11-18, 13:35
till den vettiga meningen med mitt inlägg: hur mycket effekt extra tar du ut med flaskan och går det åt mycket gas?
vet att frågestälningen är lite halvdumm men vill ha ettt humm om detta innan man beställer om jag nu beställer

Jag skall ta ut 250hk, men har inte gjort det än. Därför vet jag inte hur mycket gas det går åt. Jag har inte kört med gas på stippen överhuvudtaget. Jag har kört det på gatan (150hk), men har aldrig kunnat ha det från start då det spinner för mycket... Så för mig har det inte gått åt så mycket än... :D

Formula
2005-12-12, 23:27
Som vanligt spårar det ur... :( :roll:

Det blir ett progressivt lustgassytem (Edelbrock).
Nya kolvar och starkar (smidda).
Lite småplock så som damper, pinbultsats, packningar, flexplatta, remskivor etc.
Blir även en Rullkam.... Och portning av topparna (fast bara lite).

Varför kan man inte bara gör lite småjusteringar?!?

Dessutom har jag beställt en frontnos i glasfiber... :oops:

Blocket skall lackas med Alumablast (tack Ögonbynolf).

Over and out! :D

Duster70
2005-12-13, 11:55
säger det samma, det e svårt o finjustera men du håller dig ju ialla fall med samma motor :D

Formula
2005-12-14, 11:02
säger det samma, det e svårt o finjustera men du håller dig ju ialla fall med samma motor :D

Du håller dig iaf till en färdigbyggd motor... :)

Ditt bygge blir nog riktigt brutalt. Undrar vem som blir snabbast av oss (om jag inte anv gas vill säga). Tror jag har lite värre prylar i min motor, men du har 4.11 utv och det gör ganska stor skillnad... Vi få se till sommaren!

Mvh

Formula
2006-01-08, 02:10
Dax för en uppdaterning!

Nu har jag fått alla delar till shortblocket så det skall iväg på balansering i nästa vecka.

Har även fått besked om att kammen är skickat och bör komma om några veckor! :)

Jag har slipat bort endel av mellanväggen på insuget. Står i "How To Build Max-Performance Pontiac V-8s" att det ger lite extra hk. Dessutom så är det bättre när man kör lustgas med platta på tvåplansinsug.
http://www.tacs.nu/forum/files/insug_303.jpg

Motorblocket, oljetråg och alla motordelar är slipade och sedan lackade med Alumablast.
http://www.tacs.nu/forum/files/alublock_133.jpg
http://www.tacs.nu/forum/files/alutr_g_642.jpg

SFI godkänd flexplatta och damper. Ny kamdrivning, fördelardrev, remhjul etc.
http://www.tacs.nu/forum/files/blandat_760.jpg
http://www.tacs.nu/forum/files/flexplatta_528.jpg

Det har även kommit lite lustgasprylar. En prog.controller och flaskvärmare.
http://www.tacs.nu/forum/files/edelbrocknitrous_116.jpg

och en fuelcell...
http://www.tacs.nu/forum/files/nitroustank_895.jpg

Mvh PontiacPower :cool:

Anderssonsgalaxie
2006-01-08, 10:07
Mumma mumma.. Är allt jag kan säga :D

Formula
2006-01-22, 12:18
Mumma mumma.. Är allt jag kan säga :D

Tackar... Jo det är roligt med nya prylar!

Formula
2006-01-22, 12:19
Det blev en stor besvikelse i garaget idag.
Har fått hem prylarna från balanseringen idag och skulle sätta igång.

Satte ihop kolvar och stakar, fixade kolvringarna... Och så skulle jag sätta i vevlagren... Passar inte?!?
Mäter dem och upptäcker att de skickat fel lagar. De lagren jag har är till en Pontiac 350" eller 400" etc. Altså inte till 455" (och 421" och 428").
Så det var bara att lägga ner det hela för tillfället och göra en ny beställning från USA... :(

Lägger upp två bilder på motorn. På andra bilden så tänkte jag visa vad en kompis tillverkat åt mig. Den är konisk. Jävligt praktiskt då det bara är att skjuta in kolvarna i cylindrarna! :)

http://www.tacs.nu/forum/files/motor_129.jpg
http://www.tacs.nu/forum/files/koniskkolv_171.jpg

krillecheva
2006-01-22, 16:06
Aj då, va tråkigt. Men måste du beställa från usa då? Borde väl finnas här i sveirge och så mycket dyrare kan det väl inte bli att köpa här hemma.

Hur mycket hästar räknar du att få i motorn nu?

MVH Krille

Nisse Hult
2006-01-22, 16:44
Kan du inte lägga upp kolvringskompressorn med lite text och bild på Mektips-sidan?

DusterV8
2006-01-23, 21:33
vackert:) trist bara att du fått fel prylar,, är de inte läge att försöka få fram lagrena här i sverige då, borde ju gå väldigt mycket fortare att bromsa upp besvikelsen på iaf?

Formula
2006-03-05, 14:45
Då har plastnosen kommit.

Vägde båda när jag hade tagit bort fästen etc.
Nya väger 2 kg och den gamla väger 18kg!
Dessutom så har jag plockat bort dem enorma fästena bakom fronten. De vägde 8 kg!
Men lite skruvar och tjafs så sparar jag mellan 24-25kg! :eek:

Det var mycket mer än jag räknat med! Och på RÄTT ställe på bilen också!

http://www.tacs.nu/forum/files/frontfram_164.jpg
http://www.tacs.nu/forum/files/bak_117.jpg

Klar!
http://www.tacs.nu/forum/files/klar_806.jpg

DusterV8
2006-03-05, 15:03
det var ingen dålig viktbesparing!! vad är det för fabrikat på plasten då?

chief many horses
2006-03-05, 15:45
det var ingen dålig viktbesparing!! vad är det för fabrikat på plasten då?

samma fråga??

Formula
2006-03-05, 19:24
RP Glasfiber...
Är man beredd på att spackla och slipa en hel del så är de OK...

DusterV8
2006-03-05, 21:58
ok, mitt scoop är därifrån oxå men det var inte alls lika fullt med skägg som måste trimmas bort.. ser iaf bra ut!

chief many horses
2006-03-06, 16:36
RP Glasfiber...
Är man beredd på att spackla och slipa en hel del så är de OK...

tänkte de de är min front dom gjort form på...

skulle ha fått en front för några år sen men dom är inte så snabba heller
så ja hann få mig en hel flipp iställe..

Formula
2006-03-06, 23:32
ok, mitt scoop är därifrån oxå men det var inte alls lika fullt med skägg som måste trimmas bort.. ser iaf bra ut!

Min huv var inte rolig när jag fick den.... Mycket jobb med den...
Skönt att din var bättre.

Formula
2006-03-06, 23:35
tänkte de de är min front dom gjort form på...

skulle ha fått en front för några år sen men dom är inte så snabba heller
så ja hann få mig en hel flipp iställe..

De är inte snabba. Jag beställde nosen i höstas. Varje gång jag ringde sa han att jag skulle få den nästa vecka. Blev lite komiskt till slut då jag fick samma svar i 4 månader... :)

Men jag hade inte bråttom så det gjode inte så mycket...

Duster70
2006-03-19, 00:19
ser bra ut formula, hoppas att allt går bra, vi måste ju köra i sommar =) annars kommer domdäringa tryck och pys killarna och tro att dom är någet ;)

Formula
2006-03-24, 16:26
ser bra ut formula, hoppas att allt går bra, vi måste ju köra i sommar =) annars kommer domdäringa tryck och pys killarna och tro att dom är någet ;)

Ja! V8-Power är det som gäller!

krillecheva
2006-03-26, 10:41
Hello

Har liter frågor ang. dina ET Street. Måste du ha slang till dem? Är de godkända att köra på gatan med? Samt är de godkända vid tex blackrace? De har ju lite regler med mönsterdjup, DOT märkning m.m.

MVH Krille

Formula
2006-03-26, 12:36
Hello

Har liter frågor ang. dina ET Street. Måste du ha slang till dem? Är de godkända att köra på gatan med? Samt är de godkända vid tex blackrace? De har ju lite regler med mönsterdjup, DOT märkning m.m.

MVH Krille

De rek att köra med slang, men jag kör utan. Inga problem alls...
De är godkända att köra på gatan (vad jag vet iaf). Men tror Blackrace tillåter inte däck som "skrynklar" sig... Om de inte har ändrat reglerna.

krillecheva
2006-03-27, 18:03
Oki, Håller på att kolla på lite "gatdäck", men det finns ju miljarder olika sorter och märken. Tror jag blir galen på alla dessa däck :)
Det var 26-10.5-15 du körde va? Har du några problem med att de slår i skärmkanterna något? Vet du vad du har för backspace på dina fälgar.

Eftersom Camaron och Firebirden är så lika så borde ju 26-10.5-15 gå in på min 70 Camaro också.

De däck jag har nu är ju BF-G 275/60-15 är 28" i diameter, och dessa bara 26"? Tänkte bara på markfrigången....men det har du inga problem med?

Vart köpte du däcken? Samt vad fick du betala när alla avgifter var betalda?

Oj...många frågor blev det.

MVH Krille

vigg
2006-03-28, 17:27
Blackrace har tillåtit dot slicks alá M/T ET-streets förrut..tydligen inte längre då det idag står på deras sida att däck med tunn sida ej är tillåtet.

Skit i blackrace..inge kul i alla fall ;)..EDPS tillåter ET-streets..SDC tillåter ET streets..och vad jag förstått så skall dot märkta gatslicks..(jag vet att det är fel uttryck då slicks är helt mönsterfria ;)..men jag kallar dem så i alla fall)..alá ET-streets vara tillåtna på typ 70 talsbilar och äldre även hos sbp.
Bäst grepp är det i ET-drags..dvs riktiga slicks..oavsett preppat eller inte.
Får du in 275:or så får du lätt in 10,5" dot slicks..eller 9" drags.
Och juh högre däcksida..desto bättre för greppet.

krillecheva
2006-03-28, 18:56
Mailade blackrace och fråga ang. däcken. De sa att om den klarar en poliskontroll så är det tillåtet på blackrace också.
Oavsett....skit i blackrace :)

Men...fråga är bara vilken storlek man ska köra. 10,5 finns ju bara i 27" som max. Och de BF-G jag har nu är 28". Vill ju inte ha bilen mycket lägre p.g.a markfrigången på avgassystemet.

Alternativet är ju 28 x 11,5-15. De har:
Sidewall With 11,1
Tread With 8,6...vad betyder detta?
Overall Diameter 27,6
Sen står det Circ 87...vad betyder detta?

De BF-G jag har nu har:
Sidewall With 11,0
Tread With 8,9
Overall Diameter 28.

Som jag fattar har ju ET Steet däcken 11,1 i Sidewall With mendans mina BF-G har bara 11. Men ändå så är diametern större på mina BF-G???
Kan ju säga att mina däck nu ligger VÄLDIGT nära skärmkanten, så vill abslout inte ha större eller bredare däck.
Ni ser här: http://web.telia.com/~u51025619/Camaro%20bak.JPG

http://web.telia.com/~u51025619/Camaro%20sida1.jpg

Så då kanske enda lösningen är 27X10.50-15LT?

Sidewall with: 10,6
Tread with: 8,9
Diameter: 27

Vad säger ni som kan däck.....vilken storlek ska jag satsa på?

Sorry...nu blev det såhär mycket igen. Ni kan ju posta svar under min projekt tråd "1970 Steet Camaro" så slipper vi använda Formulas tråd. :)

Tacksam för hjälp
Krille

87gt50
2006-03-28, 22:46
Krille, ska försöka hjälpa dig lite om jag kan...

Blackrace kan man ju skita i, verkar vara något Hawaii...

Circ. är en förkortning för circumference, som betyder omkrets. Vissa väljer även att kalla detta för "rollout", alltså hur långt ett däck rullar på ett varv.

Tread width är den uppmätta bredden på slitytan.
Sidewall width är den uppmätta bredden mätt mellan däcksidorna.
Som exempel kan vi använda M/T ET Drag 28x9x15:
Slitytan uppges till 8.6, medan Sidewall width är 10.8.
Overall diameter är diametern på ett monterat däck.

Ett 275x60 motsvarar väl ungefär ett 28x10, medan ett 275x50 är ca 26" högt.

Ett "gatdäck" som fungerat väldigt väl på klistrade banor har varit MT's ET Street Radials. Finns de som åkt snabbare på dem än på slicks. Hyfsat mönster, kan säkert klara en poliskontroll, men varar nog inte så länge vid normal gatkörning. Annars trivs många som kör gatbilar med Nitto's dragradialer, och även MT's traditionella ET Street's. Tror dock att det kan vara lite knepigt att få tag på Nittos här hemma. Har dock haft fel förut...

Hade jag varit i dina skor så hade jag valt M/T ET Street 28x11.5x15.
Ditt problem ser inte ut att vara vid "sidewall width"bredden, utan snarare vid ovankanten av skärmen. Jag vet dock inte hur det ser ut på insidan...
Jag åkte med däcken enligt ovan förra säsongen, och hade då ca 1/2" fritt där det var som tightast. Tänk på att däcken växer något vid fart, kör du med slang så växer de kanske ändå lite mer. Jag körde utan slang...

Sorry Formula att jag svarade i din tråd, men finns frågan där så bör även svaret finnas där..

Krille, hoppas min input kanske ger lite info iaf...

mvh

Jocke, som längtar efter att få sätta mig på planet till Texas, bara drygt 2 veckor kvar...

krillecheva
2006-03-29, 17:10
Hej och tack så mycket för svar.

Problemet är själva bredden på däcket...blir det bredare än jag har nu så slår det i skärmkanten. Men får försöka skaffa ett par fälgar med rätt offset. Måste ju ändå ha ett par fälgar till. Det blir ju dyrt :( ...är nog tyvärr tvungen att vänta ett tag med att köpa däck och fälgar :( Men nu vet jag iallafall vilka jag ska köpa :)
Blir 28x11.5x15 då OM de är godkända på gatan. Läste på VV hemsida att det var speciella regler för bilar äldre än 1980. Så har mailat dem och frågat vad det är för regler som gäller.

MVH Krille

vigg
2006-03-30, 12:32
Formula..sorry..lånar din tråd lite ;)
Krillecheva..hur skall du använda bilen?..DET är det mest avgörande och det första du måste bestämma dig för..annars blir du besviken.

Däck av slickstyp som ET-streets och ET-drags suger som riktiga gat/cruise däck..dem e vingliga dyra och slits fort i förhållande till vanliga radialer.

Dragradialer av den gamla varianten typ BF´s..suger överhuvudtaget..mediokert grepp överallt och slits relativt fort.Taskig kompromiss helt enkelt.

MT´s (finns andra märken också..som Goodyear) radialslicks är ett utpräglat klassdäck för radialklasser.
Dem har relativt bra grepp på preppad bana (folk som har pejl och riktigt bra chassin för ändamålet åker fort! med dem)..sådär på gata..kan tänka mig att dem slits relativt fort på gata.Dessa däck är också en form av kompromiss.

Dot slicks med ett par spår i typ MT´s ET-streets funkar bra på bana..ok grepp på gata..men suger som sagt som "riktiga" gatdäck..kortare transporter e väl ok..men dem e vingliga.Dessa är också egentligen klassdäck/lite kompromiss där man kräver mönster (mönster och mönster ;) och dot märkning..i sverige är det dock bara typ edps och blackrace som har sådana regler/klasser vad jag vet..du är dock välkommen med dem på alla riktiga dragracetävlingar om du vill.

Riktiga slicks typ MT´s ET-drags är BÄST grepp i ..oavsett gata eller stripp.
Men dem e också vingliga som riktiga gatdäck..dessutom ej gatgodkända.

Satsar du seriöst på att vinna på stripp/få så bra grepp som möjligt även på gata(läs:gatrace)..köp riktiga rena slicks som du har på så kort tid som det går..dem slits fort på gatan.Var dock beredd på eventuella däcksböter..små pengar i det stora hela.
Och så har/skaffar du en uppsättning riktiga vanliga radialer till transport,cruise besiktning osv.

Jag har prövat både streets och drags på både strip och gata.
Kör du runt 40 repor på bra bana..och kanske 50 mil med 4-5 gatrace..så räcker dem 1 säsong.Kör man bara på bra banor så är det inte ovanligt att folk har dem 70-80 repor.

Mvh.

krillecheva
2006-03-30, 16:40
Hej

Ja, nu är det ju så att det kommer inte bli några riktiga dragracingtävlingar för min del. För det finns inga på jättenära håll. Det som finns här är lite 201 m race på ren gata, blackrace (om det kommer hit i år), också 402 m på moholms strippen.....men den är oklistrad, och det är en bit dit också. Så bilen kommer användas på gatan, inga avanserade streetrace, utan ut och gasa lite på stan, samt som sagt några 201m race då och då.
Så då kanske man inte ska satsa på ET Streets om de är vingliga och slits fort?
Vad skulle du satsa på Vigg? Kanske ET Street Radial? (http://www.mickeythompsontires.com/strip_et_street_radial.html)

Perkele vad jag velar fram och tillbaka.

MVH Krille

vigg
2006-03-30, 19:38
Jadu..jag har inte själv prövat ET streets radialer..så jag vet inte riktigt vad jag skall svara på det.
Men..köp du ett par ET street..och försök att få tag i ett par fälgar till..så du har en uppsättning vanliga radialer att åka runt på normalt sett och börna med ut från macken osv ;)..och enkelt kan slänga på racehjulen om du vill/ska rejsa.
Det är nog vad jag tycker du skall göra.

87gt50
2006-03-30, 22:17
ET Street är bara vingliga om du kör med lite luft i dem. Körde dem en hel del på bana (och lite gata runt garaget) med 15psi, utan slangar, och det var inte vingligare än nåt annat. Visst, man kan ju inte jämföra med 40-profil, men jag hade aldrig vattenplaningskänsla eller nåt sånt. Min fars gamla merca är definitivt vingligare, och den är besiktigad...

mvh

jocke

vigg
2006-03-30, 22:38
Hej Jocke :)
Jag kör också med 15 psi och det är betydligt vingligare och spårkänsligt och vill kränga mer i sidled på fälgen än mina radialer..(235.60.14)..det vill jag lova.
Kanske har lite med tyngd på bilen att göra också?(minns att din var tyngre än vad jag trodde men ändå lite lättare)
Jag vill inte gärna låna ut bilen till någon som ej är van vid att åka slicks i alla fall...helst ska den vara lite van vid lite pulver också iofs.
Sen skall man veta att däck av slickstyp är även rätt "självstyrande" uppe i fart..det e ingen hit att försöka svänga i högre hastighet.

87gt50
2006-03-31, 10:46
Tjena Jimmy!

Eftersom jag kör med frontrunners på 3.5" framfälg huvudsakligen på en bana omgiven av amco-räcken, så är det ingen hit att svänga, det håller jag med om... :o)
För övrigt ingen hit att bromsa i heller, så det får man låta bli tills dess att man håller på att breaka ut sig... :o) Har hört om folk som flatspotat sina frontrunners :o)
Bilen min väger 1550 ungefär, jag håller f.n. på att montera viktlådor för att kunna finjustera vid behov.

Man ska inte låna ut sin bil alls när det handlar om bilar som våra. Vilket helvete det skulle bli om nån polare råkar sätta bilen i en rondell eller nåt....

Jag tror nog att ET Street Radialerna är mindre vingliga, och definitivt borde dina gatdäck vara det...

Blir det nån tur söderöver för dig i sommar?

mvh

Jocke

krillecheva
2006-03-31, 18:11
Oki...tack för era svar....får tänka lite på det :)
Men då behöver man inte slang till ET Street fast de rekomenderar det?

MVH Krille

vigg
2006-03-31, 19:45
Oki...tack för era svar....får tänka lite på det :)
Men då behöver man inte slang till ET Street fast de rekomenderar det?

MVH Krille

Nej..du behöver inte slang..men kan du ta dig råd med det..köp det.
Annars kolla däckstrycket varje gång PRECIS innan du gasar en repa..det ska man göra även med slang..men är ännu viktigare utan.

Formula
2006-04-03, 00:05
Intressant diskussion!
Jag anv min bil till allt. Jag har den på semester, cruising, nattrace, blackrace, stripp etc.
Jag har dubbla uppsättningar med fälgar och däck. När det är race så anv jag MT ET Street och när jag kör vanligt så har jag lika dana fälgar men med vanliga däck. I år så kommer jag antagligen ha helt olika däck och fälgar beroende på vad jag skall göra. Förra året bytte jag bara bakdäcken, men i år skall jag troligtvis även skaffa frontrunners...

Mitt råd är att ha både delarna...

vigg
2006-04-03, 09:15
Jocke/Nej,det ser inte ut så..det kostar för mycket att få ned bilen.
Formula/Att ha 2 uppsättningar tycker jag att du gör rätt i..det bästa alternativet av 2 olika världar.

krillecheva
2006-04-03, 17:44
Jag kanske har varit lite otydlig också? Jag ska också givetvis ha 2 uppsättningar, iallafall av bakdäck. Men jag kommer köra till och från "tävlingar" (lite små 201m race m.m), och då vill jag ju ha ett däck som går att köra med på vägen. Ska ju gå lite streetrace på vårgårda flygplats i sommar, och dit är det ju några mil...ska du dit Formula...du bor väl i Borås om jag fattat rätt?
Kollade lite med folk i usa, och nästan alla rekomenderade ET Street Radial när man skulle köra lite på väg.

Formula
2006-04-04, 09:53
Har inte planerat något, men jag skulle tro att jag åker till Vårgårda i sommar. Var kommer du ifrån?

Jag kan ju bara svara för vad jag valt. Och jag har ET Street på när jag kör race. Tycker att de har fungerat bra. När jag tävlade på SDC Säve så körde jag från Borås med ET Street. Och det är ju motorväg etc dit men det tyckte inte jag var några problem. Men pumpa i lite mer luft i däcken!

krillecheva
2006-04-04, 17:58
Kommer från Lidköping, så det är rätt så nära vårgårda.
Skulle va kul att se din bil nån gång i sommar.

Får se vilka däck det blir, men troligtvis blir det till nästa sommar...måste ju ha fälg också. Å kan ju inte köpa allt första året man har bilen.

vigg
2006-04-06, 00:15
Krillecheva/..gör som jag gjorde..köp ett par plåtfälgar från skroten..från t.ex en Caprice eller dyligt..kostar inte många hundringar..visserligen kostade jag på dem en breddning 1" till 8" och då inåt för att få den för mig bra backspacen ca 5 1/4"..Skullman gjorde detta för 1500:-

Formula
2006-07-10, 23:40
Oj oj oj! Ser att det var längesedan jag postade här...

Det har hänt mycket med bilen och motorn.
Ny motor är byggd och sitter i bilen. Växellådan är renoverad. Ny turbin. Plastnosen är utbytt. Cromemolly båge är monterad. Det nya lustgassystemet är i stort sett färdigt. Nya däck och fälgar både för gatan och strippen...

Det är så mycket så jag kan inte komma ihåg allt...

MEN jag hoppas bli klar till SDC Säve för då skall jag prova bilen för första gången på stippen i år.
Har kört bilen på gatan (ej race) ett tag och den känns riktigt trevlig! Hoppas att den går så bra som jag vill bara...

Var på Power Meet i Nossebro och här är bildbeviset:
http://www.tacs.nu/forum/files/nossebro_198.jpg

Mvh

krillecheva
2006-07-15, 12:36
Både såg och hörde den i Nossebro....grymmt rå bil!

krillecheva
2006-07-16, 19:51
Såg bilder på att du körde på Säve.....vad blev det för tider?

Formula
2006-07-17, 23:26
Fästet var inte det bästa, men gick iaf att göra hyfsade starter. Tur att man har ett progressivt lustgassystem. Gjorde bara två fulla lustgasrepor, så det går säkert att slipa till tiden lite.
En läckande soppapump och lustgasslang höll på att sätta stopp för lustgaskörningarna, men tack vare Nos1900 och Pierre H så löste det sig.
Jag pumpade bara på 150hk gas så det finns defenetivt mer att ge! Iom att jag har en lustgasslipad kam så svarade den grymt bra på lustgasen! Var lite sugen på att pumpa på 250hk, men iom att jag låg kvaletta i Bracket så ville jag inte förstöra mina chanser.
Slutligen hamnade jag på en 4:e plats (pga en rödlykta) i Bracket och är mycket nöjd. Att dessuom få göra en Holeshot är inte många förunnat här i livet!

Pure Pontiac Power!
Team Formula Racing

Klass: Bracket

Bästa ET 402m 10,41s
Bästa Hastighet 402m 213,5km/h

Klass: Bracket

Bästa ET 402m 10,41s
Bästa Hastighet 402m 213,5km/h

Bästa ET 201m 6,72s
Bästa Hastighet 201m 172km/h

Bästa 60ft 1.61s
Bästa reaktionstid: 0.000s (Holeshot!)

Bästa resultat: 4:a i Bracket SDC Säve

Körde som vanligt med bilen till och från strippen...

Satte snabbt ihop en liten film från helgen...

10.41s (http://media.putfile.com/StreetStripp-Firebird--71)

krillecheva
2006-07-18, 16:24
Shit! Det var ingen dålig tid. Vad fick du för tid utan lustgas?

Formula
2006-07-18, 21:47
Utan gas blev det 11.11sek 199km/h.

DusterV8
2006-07-20, 23:20
inte illa det inte!

krillecheva
2006-10-08, 00:09
Vadan detta? http://www.blocket.se/vi/9634160.htm?ca=16_s

Sälja alltså?

vigg
2006-12-16, 00:58
Såld å börjat med moderatbandy?..eller köpt en Type R =) ?

Formula
2006-12-23, 23:35
Haha!
Nej det gick inte känslomässigt att sälja den...

Har inte bestämt mig vad jag skall göra med bilen under vintern......börjar bli ont om tid. :)

vigg
2006-12-24, 01:18
Haha!
Nej det gick inte känslomässigt att sälja den...

Har inte bestämt mig vad jag skall göra med bilen under vintern......börjar bli ont om tid. :)
Lite som mig då..för sent att börja med kaross å lack...skall sätta igång snart..med det som hinns.
Jävligt sugen på BE kort.

87gt50
2006-12-24, 17:06
Jimmy, det har snackats en del om ändringar gällande BE-kortet som om det stämmer skulle göra det kortet i princip överflödigt. En del av dessa ändringar skulle tydligen träda i kraft redan 2007... Jag vet tyvärr inga detaljer om det här ännu...

mvh

Jocke, som har BE

vigg
2006-12-25, 00:03
Jimmy, det har snackats en del om ändringar gällande BE-kortet som om det stämmer skulle göra det kortet i princip överflödigt. En del av dessa ändringar skulle tydligen träda i kraft redan 2007... Jag vet tyvärr inga detaljer om det här ännu...

mvh

Jocke, som har BE

Jo..jag har hört en del om det där med..men jag fick uppfattningen att det skulle dröjja ett bra tag innan det trädde i kraft..om det ens trädde i kraft?
Får forska lite...nu utan bana i sthlm så kan det ju vara bra att ha möjligheten att kunna ta bilen och åka iväg längre sträckor om man ville.
Mvh.

Formula
2007-01-13, 00:16
Lite som mig då..för sent att börja med kaross å lack...skall sätta igång snart..med det som hinns.
Jävligt sugen på BE kort.

Samma här. Har också hört att det är ny regler på G. Får väl se vad som händer.

Jag skaffar nog en överväxel så jag kan köra bilen istället... :)

Tråkigt att ni inte har någon bana i Sthlm. Jag var på väg upp i somras men fick punktering! :(