handdator

Visa fullständig version : Förgasaren felinställd?

Bodomite
2004-05-28, 02:57
Nu har jag gått och irriterat mig ett tag på det, och eftersom att förgasare är ett enda svart hål i min kunskapsbank, i stort sett, så tänkte jag få ändan ur vagnen och kolla med den samlade kunskapen här;

När man från stillastående stampar plattan i mattan, pjäxan i pannrummet och spiken i botten, då sticker hon inte direkt. I värsta fall dör motorn helt så att man måste stega i N (eller P), och sträcka sig efter startknappen, i bästa fall brölar det till som om hon skulle stanna och sen smäller det iväg. Händer även om man smyger omkring på låga varv och stampar till på pedalen.

En annan inte helt lyckad sak är att om man släpper gaspedalen hastigt, alltså bara kliver av den, så kan motorn också stanna. Och det kan vara lite blöjbehovsframkallande om man inte tänker på det, till exempel om man ska svänga av motorvägen, och helt plötsligt så stannar motorn...

Min bästa gissning hittills är att något är knas med förgasarn (som är en fyrports Holley av okänd modell och sort). Men jag ville bara kolla om det kan vara nåt annat innan jag börjar rota med något jag inte förstår.

Kan nämna att jag brukar vänsterbromsa och gasa upp henne i runt 1500 rpm för att få bra starter, då drar det direkt när man smäckar på.

Satellite65
2004-05-31, 17:01
Hmm.. Hur stor är förgasaren?? Och vad har du för motor ?
Har haft prcis samma tendenser på min bil förra sommaren, då åkte jag med en för stor tillskottsventil och för dåligt vakum. Bytte tilskottare och det blev bättre men ej helt bra på grund av dåligt vacum och lite för stor förgasare. Bytte även axpumpskammar eftersom det satt rosa på min demon och vita passade bättre.
Har du mätt vacumet ??

/sune

Fizz
2004-05-31, 17:05
nått som är bra är en lambdamätare .. då ser du om bilen tvekar för att den
får för lite eller för mycket bensin ...

Bodomite
2004-05-31, 20:50
Hur stor är förgasaren?? Och vad har du för motor ?

Jag vet inte hur stor den är, satt på när jag köpte bilen. Nån som vet var det finns någonslags tillverkningsnummer på Holleys? Motorn är en trimmad 340.

Har du mätt vacumet ??

Njet. Mäta med? Var?

nått som är bra är en lambdamätare

Är inte sånna rätt så dyyyra? Om inte, var köps man en sådan?

Satellite65
2004-05-31, 21:51
Vacumet mäter du genom att enkelt ansluta en vacum mätare tilll antingen till vacum uttaget på insuget eller på förgasaren om du har något där. Kolla vad du har för vacum i motorn på tomgång, sedan öppnar du främre flottörhuset på din holley och tittar vad du har för en tillskottare.. (en rund pryl stor som en pet flaske kork ungefär.. ;) )Kanske lite dålig på att förklara sådant hära över internet med text, men fråga om d är nåt du inte förstår. Ha det & lycka till.

Fizz
2004-05-31, 22:39
å justera en förgasare utan vakumklocka är som att fäktas med ögonbindel ...

edit: en smalbandslambda köper du enklast på biltema .... den visar iofs bara
rätt när bränsleblandningen är stochiometrisk, dvs 14.7:1 .. annars visare den
bara för fet, eller för mager blandning ....
kostar några hundralappar + en mätare ..

en bredbandslambda visar alltid rätt, men är dyrare ... kostar runt 5 lappar tex här: http://www.hqtec.se/

baging
2004-05-31, 23:26
Nån som vet var det finns någonslags tillverkningsnummer på Holleys?
Sitter på chokehuset om du har det kvar.... ta numret och jämför sedan på Holleys sajt så ser du var du har....
Här finns länken: http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/Products/FMS/FMSC/FMSC.html

Allt annat instämmer jag bara i, vacuum är ett måste att veta, en klocka kostar inte många kronor på biltema eller liknande.... å lambdan är ett helt underbart verktyg!!!!!

Charger-73
2009-09-15, 10:20
Hej råkade snubbla över den hör tråden häromdan och såg att ni skrev om Lambda sonder.
Har själv haft funderingar på att skaffa en sådan, dock är det lite saker som jag inte riktigt får till,
Om man kör med dubbel-pipigt avgassystem (som jag) var ska man då placera den?
Jag har hört runt på flera ställen och dom säger att man borde ha två stycken
, allra helst ÅTTA!!! Låter ju hekt sjukt!:? och att sedan ta ett slags medelvärde...
jaja, men hur har ni löst det ni som kör med Lambda?
Jag har även letat after nån slags "prov-Lamnda" som man bara sticker in i avgasröret och mäter, med det sa fabrikanten att det blir inte bra, "man ska mäta så nära grenröret som möjligt"
Vore ju hur nice som helst att ha ett värde att gå på när man justerar fuggen!

/Linus

Kent
2009-09-15, 14:35
Inte behöver man lambdasonder för att justera en förgasare!
Visserligen kan de vara ett hjälpmedel för att få reda på om man är i närheten, men innan de fanns gick det utmärkt bra att justera förgasare?

Ställ bland skruvarna för bästa vakuum/högsta varv, om blandskruvarna flyttas ett halvt varv in eller ut så ska motorn gå sämre jämfört med det "bästa" läget.
Om det inte blir nå´n skillnad när skruvarna skruvas ut, så är sannolikt tomgångskretsen för mager.
Detta kan utprovas genom att choka motorn sakta och notera första varvtalsförändringen innan motorn kvävs. Om varvet sjunker är blandningen för rik, om varvet ökar så är blandningen för mager, helst ska ingen varvtalsförändring noteras innan motorn kvävs.

Cruiseblandningen kollas på samma sätt fast vid ca. 2200varv, här vill man se en varvtalsökning om 50-150 varv som indikerar en lagom mager blandning.