handdator

Visa fullständig version : 426 Hemi crate engine

Pson
2004-05-25, 17:25
Tjenare...
Jag har lite funderingar på att skaffa en 426 Hemi "crate engine" till min Challenger.....och jag undrar om det finns någon importör/försäljare
av dessa i sverige.

Satellite65
2004-05-25, 18:24
Race parts i vilhelmina säljer dessa, om du inte vill ta hem själv från tex summit eller mancini.

Raceparts
www.mopar.nu

/sune

MeFirstCharger70
2004-05-26, 04:46
Om Mopars crate motorer. I americanska Mopar forum liknande denna så har attityden varit mycket negativ mot Mopars crate motorer. Det har enligt hörsägen varit mycke problem med dem. Man har hittat en massa metall skit i motorerna, kamaxlarna e inte ordentligt inkörda och inställda, stakar som varit fel väg, osv.. Motorerna byggs av Cummins, dessa crate motorer får ingen destomer översyn än vanliga motorer utan spottas ut med jämna mellanrun av rullbandet, så det är en snubbe som med minimi lön plockar ihop crate motorn, var det då en Hemi, en Wedge eller en 360..
Mopar hade ett långt uppehåll angående tillverkningen av crate motorerna, orsaken var just den dåliga tillverkningen. Legenden säger att Mopar nu skulle ha förbättrat tillverkningen på något sätt, men hur???

Tro inte på alla artiklar som skrivs i tidningar om hur bra crate motorerna är, tidningarna får ju betalt av Mopar som vill ha reklam för sina motorer, och troligen så har man kollat noga igenom motorn man skickar in till en tidning som ska göra någon tuning/trim artikel om den.

Köper du en Hemi maskin som kommer att kosta dig runt 105-110.000 att ha hem den till Sverige, du får sedan räkna med att sätta minst 30.000 mer för att få igång den. Du behöver förgasare, headders, luftburk + filter, osv...
Köper du en crate motor så ha någon att kolla igenom motorn att det inte finns något strul med den.

Och slutligen -Varför köpa en crate, det finns ganska många snubbar här i detta avlånga land som kan bygga en sju helvetes motor åt dig för 130.000kr... Den bästa är vad gäller Mopar motorer är Jari Konola. Jag kommer personligen att ha honom att bygga en stroker motor åt mig i vinter.

/Tomme

swede
2004-06-09, 14:08
jo det där med crate motorer är en styggelse, man kan i stort säga att du betalar för att inte se vilken skit du köpt :? köp hellre lösa delar från de tillverkare du vill,en varning, mopar har problem med gjutningen på sina bb block,så akta dej för dom,nä, ett kb eller indy block med med rätt grejer spar många sömnlösa nätter.

Pson
2004-06-09, 15:26
tackar för varningen...men nu undrar jag hur kvaliten är på 392 hemi
motorerna...då dessa finns till skapliga priser.

swede
2004-06-09, 15:58
early hemis är som regel riktigt bra,dock ganska tunga och extremt breda,en 331a är bredare än en 426,enklaste sättet för mej att ge dej info om dom, gå in på sida,hittar du inte vad du sökte så hojta, så ska jag lägga upp det med :wink:
http://www.anderssonracing.com

MeFirstCharger70
2004-06-09, 23:25
Det finns lite problem med de äldre Hemi maskinerna som 392. Man måste fixa egna motorfästen vilket kan leda till huvudvärk, sen är det några andra saker oxå som man bör tänka på, men jag måste kolla upp det lite innan jag säger något mer...

/Tomme