Visa fullständig version : Csb 377?
Är det nån som har byggt nån? Sitter och funderar på framtida motor alternativ.
ElCamino
2004-05-24, 19:45
Hej
Fick fundera en stund på vad du menar. Antar att du menar small block chevy. en mer vanlig förkortning är i såfall SBC.
377 vet jag ingen som har byggt, men min blir 362, dvs en ngt borrad 355.
El Camino
377 får man om man sätter i en 350 vev i ett 400 block och på så vis får man en kort slagig varv villig maskin :twisted:
400 blocket har grövre ramlägen än 350 blocket, vilket gör att du får sätta i speciall lager(som brukar rasa så fort man startar,typ)eller spruta på material på veven,mitt tips är att satsa på en 400 rätt och slätt,varför bygga 377 när du bygger 406 billigare.
MrGasser
2004-06-09, 22:33
Summit har nya vevaxlar, gjutna och smidda, antingen med 350:ins lager eller 400:ans. Gjuten: från 319$ Smidd: 589$
De har även kompletta kit (vevslängen, stakar, kolvar, packningar, oljepump, lager, m.m.) för 1099:95$ :D
///Björn
där ser man,utvecklingen går framåt,eller hur man nu ska se på det... :)
MrGasser
2004-06-10, 13:59
ja... funderar på det där kitet till novan jag... fast det kanske är bra om man reg. bes. med 283:an först hehe
Nisse Hult
2004-06-13, 01:00
"Är det nån som har byggt nån? Sitter och funderar på framtida motor alternativ."
Byggt o byggt. Tja, jag köpte en bil med en så´n spis i förra året och eftersom byggaren/säljaren hade slarvat var jag tvungen att riva ut motorn 2 gånger. Så man kan väl säga att jag har byggt den nu.
Här är ingredienserna:
Blocket
330817 400"
2-bult. Linehonat. Stressborrat. Indexdeckat. Betongat.
Vevaxeln
1182 350"
Indexslipad stål GM. 0.010 + 0.010. Balanserad.
Kolvarna
KB 194. Keith Black. Flat top.
Sealedpower enkelmoly ringar. Clevite ram/vev-lager.
Vevstakarna
Eagle I-beam 6,00" stålstakar. Obussade
Kamaxeln
Erson 296/472. Erson highrev lyftare. Clevite kamlager.
Topparna
Indy 3973487X
2.02/1.60 Rostfria ventiler.
Lätt urslipade ventilgrytor. HP-fjädrar + ret + knaster.
Arp flexbult. HP-longslot rullvippor.
Goodwrench toppbultar HP-stötstänger std längd.
Oljepumpen
Sealed power BigBlock Högvolym Preppad.
Fördelaren
H.E.I Elektronisk.
Detta skulle enligt firman som sålde delarna resultera i ca 430 HP och nerstoppat i en 245:a blir det en härlig kombination att köra.
Stakarna kan variera mellan 5.7" or 6.0" beroende på vilka kolvar som används.
Se också till att använda block och vev från samma generation då det kan skilja lite mellan dom.
Bl a är bakre packboxen inte delad i 2 halvor på nyare motorer.
Några "speciella lager" använder man inte utan det blir en spacer som ersätter det tomrum som uppstår när man minskar ramtappdiametern från 2.65" till 2.45".
"spruta på material på veven"... Hmm.. Det blir en ganska kostsam historia det.
Betongat? Ja, dom hade fyllt vattenkanalerna med cement för att få mer stabilitet i cylinderrören som har en viss tendens att vibrera vid lite högre varvtal.
Detta gör att kolvar och cylindrar måste kylas underifrån med oljan vilket medför att oljan blir ganska varm vid landsvägskörning i farter över 70 Km/tim.
Jag har redan en oljekylare på 2X3 Dm men det räcker inte.
Är det ingen av er som har nå´n liggande att sälja till mej? Please!
Det går även att göra tvärtom. En 400"-vev i ett 350"-block = 383".
Men då får man slipa ner ramlagertapparna från 2.65" till 2.45".
Hoppas detta hjälper dej (och andra) i din tvekan/beslutsångest.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.