Visa fullständig version : Trasig 904/727
"Om man inte har kick-staget justerat eller inkopplat så går lådan sönder." Det har man hört många gånger... Vad är det som går sönder? Kompisen har råkat ut för detta och jag tänkte hjälpa honom, vart ska jag börja leta...? Har bytt ventilhus och justerat båda bromsbanden utan någon skillnad. Några tips...?
Gunnar
Hemi Demon
2004-05-21, 18:47
Hej
Kick down ökar trycket i lådan vid gaspådrag annars slirar lådan och bränner lammeller och band.
Det är bara att ta i sär och renovera brukar räcka med masterkit och
ev band.
/ kjell
Kickdown funkar väl bara när plattan trycks i mattan eller? så om man bara glider omkring har kickdown staget nån funktion då? eller om man drar den i växlarna själv då går väl inte kickdown ?
bara undrar för min kickdown funkar inte har inte gjort på ett tag men o andra sidan så glider jag bara omkring o myser så kickdown blir aldrig aktuellt 8)
på vissa lådor justerar kickdownstaget/wire´n även trycket.
på min TH400 har jag en kickdownkontakt som aktiverar en solenoid i lådan + en vakumanslutning som bestämmer trycket i lådan ...
DusterV8
2004-05-22, 15:22
kickstaget är ruskit viktigt på en mopar låda det styr trycket och inte bara kickdown.. jag har själv åkt ett par kilomter med ett kickstag som krånglat och lärde mej att det måste funka sen att låådan inte kickar som den ska är mest en justering.... ett masterkit är vad som behövs om inte alla stållammeller slagit sej och blivigt blå då krävs nya såna oxå...
Bodomite
2004-05-23, 03:02
Men sånnahärna kickstag ska väl inte behövas om man råkar ha manuellt ventilhus?
Men sånnahärna kickstag ska väl inte behövas om man råkar ha manuellt ventilhus?
Helt rätt!! ;)
Dock med vanligt hus är det skitviktigt att ha det inkopplat eftersom det, som tidigare sagts, reglererar trycket i lådan.... att åka utan kan funka ett tag, men är inte speciellt nyttigt i längden!!!
Så det som antagligen har hänt med lådan är att lamellerna eller banden har gett upp...? Symtomen är att det inte finns någon back... Frammåt går det fortfarande bra. Även N-läget kan driva vid vissa tillfällen.
DusterV8
2004-05-24, 21:26
låter lite märkligt.. men om man bränt lameller så kan det ju tänkas att rester av lamelerna hamnat på en massa oönskade platser i lådan och blockerar kolvarna i ventilhuset från att öppna och stänga därav kan det tänkas att de bidrar till att det driver på N min låda vägrade kliva upp på trean när kickstaget låst sej och slirade kopiöst på 1 2 och R.. man kanske skulle ta å skaffa manuelt ventilhus iaf men de verkar jobbigt att sitta å växla :wink:
Även N-läget kan driva vid vissa tillfällen
Min var oxå väldigt spännande första gången efter längre stillastående, den drev framåt på alla lägen, dvs även P :shock:
Rasade strax efteråt pga krängd kolvtätning.....
Nu funkar den dock felfritt :wink:
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.