Visa fullständig version : Th 350 trubbel
Då jag var på väg hem från jobbet häromdan så började lådan att "slira" kopiöst.
Den går okey på backen men alla växlar frammåt slirar, är det helrenovering som gäller?
Har kollat att vakumanslutningen sitter kvar och att oljenivån är ok, vet inte vad jag ska kolla mer.
Då jag bytte olja och filter förra sommaren så var det mycket skit i tråget såg ut att vara från lammellerna, det var inte metallspån.
Har även turbinen tagit stryk? Eller går det att spola den ren på nått sätt?
Om turbin bör bytas kan man sätta på en med högre stallspeed på en för övrigt standarmotor så att det bättre passar till kommande maskin?
Eller blir det en dålig kombination?
Det är en Camaro -76 med 350 motor.
Ingen kul början på sommaren direkt!
Mvh.
Per
Nova67ss
2004-05-17, 14:31
låter helrenovering på G..
Jo det ska gå tömma konvertern men beroende på stallvarv och tighthet i nya converetrn ska den kunna fungera, sätt absolut i ett extrakyl till lådan i detta skede och ett bra shiftkit...
Vad gör egentligen ett shiftkit för skillnad?
Per
Nova67ss
2004-05-18, 11:02
Grovt sagt förkortar "kärringvxlingen" i automatlådan
överlapet då systemet släpper en vxl och bromsar upp nästa vxl..
kort sagt minskar slirtiden på bromsband och lameller.. spar då sagda delar i lådan. kan dessutom kännas i ryggslutet som kraftigare vxlingar
Ok då förstår jag men det blir ju lidande komfortmässigt, finns det möjligen olika steg på kittena eller är det samma hårdhet i växlingarna?
Per
Nova67ss
2004-05-18, 14:23
Brukar knappt märkas vid cruzer farter och mera normal körning, men lite olika beroende på låda osv, samt att man kanske inte ska montera in manuellt ventilhus eller värsta race shiftkittet direkt..
de flesta kit brukar vara i olika nivåer sas...
om du ändå har isär lådan be den som renoverar den att maximera antalet lameller/stålskivor i packeten. det går t.o.m. svarva ner kolvarna för att montera ett eller 2 lamell/stålskiva par extra... gör underverk för slitage och hållbarhet..
extra lameller att fördela effekten på
Ok
Tack för svaren får se om jag får lös lådan i morgon.
Per
hänger på tråden här:vad brukar ni använda när ni tvättar/sköljer ur turbiner?
Nova67ss
2004-06-17, 18:37
Har alldrig "tvättat en turbin invändigt, brukar tömma dem enligt följande .. i med en slang typ ½" ner i botten på en liggande turbin, sen tätar jag allt vad jag kan runt öppningen /ingången iturbinen sen sticker jag in en tryckluftnippel och dränerar turbinen denna väg, samt jag kan se om oljan är mycket skitig på vägen ut i hinken, då kan jag fylla convertern med ren olja och tömma igen..
Nova 67ss
Du menar alltså att man med tryckluftens hjälp trycker ut oljan i 1/2" slangen.
Och turbinen ligger med "öppningen" uppåt.
Förstog jag rätt?
Finns det nått knep att fylla turbinen eller är det bara att hinka i så mycket man får i?
Per
Nova67ss
2004-06-17, 19:17
Jepp du fattade rätt, dock inte helt lätt å få tätt. tryck försiktigt med luften.
Beroende på om du ska återmontera turbinen eller sköljaden??
Vid återmontering så är det svårt att få i mycket mer än en liter utan att det börjar rinna ut igen när man vickar den vertikalt för montage i lådan, det tar desutom lite tid för oljan att rinna ner i turbinen så det är inte bara å hinka i oljan..
Jo det var det som jag har erfarit att det är svårt att få i olja i turbinen, tänkte att det kanske gick att fylla den med något "knep".
Tack för hjälpen!
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.