Visa fullständig version : vilket sb är vassast??
chev 305, 327, 350 ford 302, 289 mopar 318
dessa är väl maskinerna man kan ha råd med i sin förstabil...
själv är fordfrälst men vilken är vassast??
Visst räknas väl även Fords 351 in som Smallblock?
Här hemma så är nog prylarna till cheva 350 billigast, men jag hade nog byggt på en 351W...
/jocke
Bodomite
2004-05-01, 15:43
Mopar 340 och 360 (även 273) får väl räknas till smallblock också.
Och som alla vet är det ju 340:n som är kungen av kungsan. :wink:
tack för svaren men inget av dom där blocken är direkt vanliga i dom bilar jag har råd med... därav listan
Nova67ss
2004-05-02, 18:14
Theres no substitute for cubik ins...
oavsett vilket märke du väljer så ta den bilen med störst cyl volym... :D
Theres no substitute for cubik ins...
oavsett vilket märke du väljer så ta den bilen med störst cyl volym... :D
:D :D Kan ju bara hålla med!!! :evil: :evil:
//B-O
GS455-71
JavelinSST
2004-05-02, 23:44
CSB 350 finns väl i var mans källare... Delarna är billigare än till en sketen volvo B20... Döm själv. Finns i storlekar även upp på 383 motsv.
en 318 är ju trevligt,fast, jag tror att fords boss 302 är den motor som är vassast i smallblocks gänget,men det kanske blir lite dyrt :lol:
vilken pontensial har en vanlig 302??
Nova67ss
2004-06-07, 10:39
Inget under 5000 rpm allt över...
DusterV8
2004-06-07, 17:01
318 går att varva 6800rpm med bara vassare kam headers performerinsug och 600 edelbrock förknasare oportade toppar... observera att det var då ventilfjädrarna inte orkade längre så det finns mer att ta av...
VikingPower
2004-09-29, 23:36
skulle tro att ford 302 å 289 är bland dom bästa om man vill trimma...jag skulle välja en av dom....
Nova67ss
2004-09-30, 08:49
Ska man hårddra det hela så spelar CUI inte sådär jättestor roll, utan mera
vad vill jag göra med bilen, körstil,gata,race,bus? osv..
därefter vad/vilken maskin är billigast att införskaffa??
Sedan är det kombinationen kam,insug, fugge/insprut, avgas system.kompretion,toppar, m.m... som avgör om motorn levererar för vald bil tänkt effekt/körglädje...
pengar är den mest avgörande faktorn som, samtidigt som man konstaterar ebb i kassan samtidigt styr intresset till de mera prisvärda modellerna.... chevrolet. :wink:
Det är väl bara Rune som vet vilken budget han har för sitt bilinköp. Därför blir det väldigt svårt att råda. På svaren att döma så verkar vissa tro att han är beredd att plöja ned 40-50000 i någon form av racemotor. Jag tror det handlar om vad man får vid köpet och sedan möjligen kan utveckla lite grann när plånboken tillåter.
Om man går på hur motorerna var från början är det lite lättare. T.ex. flesta 289:or är att föredra framför 302:or som ofta kan vara smogmotorer. Vill man ha kubik kan man använda sig av 351W som inte bör vara dyrare än de små. Vill man ha de bästa förutsättningarna från början väljer man en 351C även om den kan vara dyrare. En 2V duger senare kan man komplettera med: vassare kam, headers, 4p insug och förgasare.
Det viktigaste är att kolla upp vad det är man köper. Många gånger vet inte säljaren heller det utan hänvisar till "men den jag köpte bilen av sa....". Ytterligare en aspekt är vilket man prioiterar en frän motor eller en frän modell. Kan man tänka sig välja en mindre populär bil kan man få en bättre motor.
Nu är vi alla intresserade av hur det har gått så vi ser väl fram emot ett nytt inlägg från Rune.
Om vi tillsist bortser från allt vad ekonomi heter och bara ser till det värsta man kan få så sätter jag en peng på 351 Boss. Med tanke på vilka prestanda den tunga -71:a Mustangen fick med denna motor så undrar man vad det hade blivit med densamma i en lättare kaross.
DusterV8
2004-10-06, 22:32
Tbolt: jag har provkört en musse 72:a med en 4v cleveland som var ihopskruvad precis som en 351boss enda yterligare trimmet var ett par headers och den gick fruktansvärt bra! önskar att jag hade varigt smart nog att köpa den bilen kan med lätthet piska en bigblock bil!!!!
ett annat bra alternativ ær chevy 400sb med 10,5comp + musse toppar.400hk inget problem :)
Vassast var Ford 351C som sagt.......
http://www.mustangsandmore.com/ubb/Forum12/HTML/009252.html
....och så väntar vi fortfarande på svar från Rune om vad han hittat som passade honom.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.