handdator

Visa fullständig version : Besiktningsbara DOT-"slicks"?

87gt50
2004-04-16, 18:01
ÄR det någon här som provat att besiktiga bilen med t.ex. ET Street bak?
DOT-märkta, javisst, men helt utan mönster ändå.
BF Goodrich Drag radial har ju ett bättre mönster, men greppar sämre "när det gäller". Trots detta är det ju helt omönstrat mitt på.
Nittos motsvarande är ju bättre mönstrade, men enligt uppgift inget vidare varken som gatdäck eller racedäck.
M/T nya ET Street Radial är ju mycket intressanta, men frågan är om ens de klarar besiktningen... Nån som vet exakt vad som gäller egentligen?

Anledningen till att jag undrar är att jag har ett "mellanår" i projektet och kommer förmodligen inte att köra så mycket, varken på bana eller gata, och kommer inte att ha möjlighet att köra med dubbla uppsättningar hjul...men man vill ju ändå köra lite... :D

/jocke

vigg
2004-04-17, 01:23
ET streets e väl mönstrade???..inte så mycket mönster men ändå..och DOT märkta..de ska väl gå att besiktia med?..
Dragradials suger vad jag hört och erfarit...dyra och ändå "inget" grepp.

87gt50
2004-04-17, 12:13
Jimmy,
Mönstringen på ET Street är nog inte vad varken polis eller SBP nöjer sig med, tyvärr... möjligen på de nya radialerna.
Kolla gärna på www.mickeythompsontires.com , där finns bilder på de olika modellerna.

mvh

Jocke

vigg
2004-04-17, 12:42
Garagegrannen har åkt på ET streets,så jag vet hur de ser ut :wink:

87gt50
2004-04-17, 13:15
OK, :D
Ville inte verka otrevlig eller otydlig!

Vet du ifall han har gjort nåt försök att besiktiga med dem?

Nova Jörgen
2004-04-17, 18:06
Jag är inte helt hundra på det här, men så vitt jag förstått så är inte DOT det som gäller som godkännande för däck utan dom måste vara E-märkta för att vara godkända hos SBP.

vigg
2004-04-17, 20:23
Vad som står i SBP regelbok är en sak..besiktningen är alltid upp till besiktningsmannen..på gott och ont..dock oftast gott e min erfarenhet...det släpps igenom både det ena och det andra...om man inte har otur och får en grining jänkarhatare(de verkar dock/som skönt är bli färre och färre)..då gäller det att gått efter regelboken.Jörgten,tror du har rätt,ska luska lite..

87gt50..ingen fara.. :wink:
Mvh.

Spång
2004-04-28, 21:37
Regbesiktade en bil med 17,5 tum breda dot-märkta däck för några år sedan. Den blev godkänd utan problem.
Ta kontakt med lokala bilprovningen och prata med killen som sköter reg-besiktningar. Är han vänligt sinnad är det inga problem, annars kontaktar du en annan station...