Visa fullständig version : Hjälp med Motorolja!!!
Skulle behöva eran samlade kraft för att leta reda på motorolja i först och främst Sverige, som uppfyller "API Service SL/CF"!!
Denna standard uppfylls av både mineral och syntetoljor i USA, men det verkar helt omöjligt att hitta i Europa/Sverige...
Jag letar i förta hand efter en syntetolja.
Trots att de stora oljetillverkarna som t.ex.Castrol, Mobil, Valvoline m.m. finns att köpa i Sverige, så är det europeisktillverkad, ofta rysk olja och de har alla gemensamt att de har en lägre klassnnig än ovan nämnda.
Oljekvaliteten är av yttersta vikt då det i det här fallet handlar om en CCB 427 som varvas till ca 8000rpm i en nästan 1700 kg tung bil.
Kontakterna i USA har rekommenderat att man använder en olja av minst denna klassning...
Visst, det går att skeppa hit olja från staterna, men det är bökigt och tar lång tid, då man inte kan flygfrakta det.
Har tidigare använt "76" men denna är numera tillverkad i Europa och tappad i litersflaskor isf quarts...
Jag är tacksam för alla tips jag kan få!!!
mvh
jocke
Nova67ss
2004-04-17, 01:30
Har en kartong syntet Q-state olja.. vet ej vad det är för API ska kolla upp,
tror den är 5-50 viskositet så den känns tunn för din motor...
har ca 8 liter
Fick reda på att 2 mycket kända motorbyggare i sverige vägrar bromsa maskiner med syntetolja..de har kört sönder tillräckligt e kommentaren...
En V8 ska ha mineral :wink:
Tackar för era svar!
Jimmy,
ifall de 2 kända motorbyggarna kör sönder motorer så har de nog andra problem än syntetolja...
Har hört talas om känd motorbyggare som haft kundmaskin som frusit sönder i bromsbänken...
Mineralolja använder man till inkörningen, sen i med syntetolja.
Den generella bedömningen är att man får ut en högre effekt med syntetolja, tror det ligger nånstans kring 5%.
Ifall man sen vill köra på "Kill" så använder man som regel t.ex Royal Purple "0" olja, en olja som är mycket agressiv och måste tappas ur vid dagens slut för att undvika korrosioner invändigt i motorn. Enligt uppgift används denna typ av olja även i pro stock-maskinerna.
Fick tips om Castrols oljor som faktiskt ska ha SL/CF klassning även här i Sverige.
Typiskt, kör ju bägge bruksbilarna (4.0V6, 4.6V8 Ford) på deras Magnatec... dags att börja läsa på förpackningarna i skåpet... :D
Ha en fortsatt trevlig helg!
mvh
jocke
Njaa,de vet vad de gör..båda två.."det e inte kalle i backen" jag pratar om..Detta är vad de har sagt,inte jag.Läser man på de stora amerikansk forumen och lyssnar på vad de stora motorbyggarna även i staterna säger så var syntetolja en "trend" på 80talet som senare har visat sig ge mer problem än nytta.Utom på riktigt extrema racepuffror i klasser där en tusing eller två är avgörande,detta ska vad jag fått lära mig framförallt även gälla i bakaxlar. mvh.
JavelinSST
2004-04-17, 19:16
Hupp? Vafalls, jag köpte en 4liters dunk till slitbilen (900T16) idag(dags för vårservice) Castrol 0w40 Racing, Med API norm SL. Finns på MekoTramsen. (nomen)
Syntetoljor har längre seviceintervall, därav priset.
Om man byter olja två gånger om året i sin pärla så duger vilken märkesolja som helst.
.........Kent
vad är det för fel på liters flaskor? skiljer ungefär en liten snaps från qts
jam, skillnaden är att ifall den är tappad på qts-flaskor så är den med största sannolikhet amerikansktillverkad.
EU-tillverkad (då oftast rysk...) olja tappas på litersflaskor.
Skillnaden i oljemängd är inte stor, jag vet, men jag är ute efter den amerikanska kvaliteten på oljan.
okej! men importerar inte usa det mesta av sin olja? och dom gillar ju ofta att skryta med sin kvalitet. Jag har fått ett mycket delar till jobbet från usa som har varit defekta och det skall ändå vara av flygkvalitet.
Men jag var på Hansen Racing idag och dom hade 76 olja kvar i US kvantitet , ialla fall ute i butiken så hör med dom!
Tänkte haka på lite här nu...
Jag försöker välja/hitta en BRA mineralolja till min nybyggda maskin som snart blir klar,vad väljer man?..Om jag säger Wolfshead 20w-50..då säger ni?
Finns ingen anledning att hälla sirap i en nyrenoverad maskin om man inte satt "race-toleranser" förståss.
10/30 eller 10/40 rekommenderas av fabrikanten.
Kan heller inte begripa varför vissa är så märkesfixerade?
Alla märkesoljor med samma specifikationer är likvärdiga, tro inget annat!
Ofta kommer dom från samma tank.
Motorn bryr sig inte om vilket märke det är på flaskan.
.............Kent
Men varför gå så "lågt" som 10?...bilen kommer aldrig att köras när det e kallare än maximalt +5C.Jag blir inte klok på detta..läste någonstans att man kör in kammen med en bra "rak" 30 eller 40 olja,att man ska andvända en bra olja även under inkörningen ser jag som självklart..men vad för viskositet ?
Förslag på BRA mineralolja och vart man handlar?
mvh.
wowbagger
2004-05-09, 18:49
Förslag på BRA mineralolja och vart man handlar?
Valvoline Racing 20-50 och detta handlar du på Micro eller något liknande ställe..
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.