Visa fullständig version : Maskin under uppbyggnad!
Stumma alubussningar till hela subframen,polurethanmotorfästen och OEM gummi kudde till lådan.
Självklart skulle lätta fina fälgar va smutt :)
Tråkigt det där :( Kör du verkligen med gummikudde till lådan? Du är ju lite klurig ibland därför min fråga ;) Inte bra om lådan kan flexa i bakkant. Hoppas att det går bra att repa lådan!
Mvh, Niclas
Tråkigt det där :( Kör du verkligen med gummikudde till lådan? Du är ju lite klurig ibland därför min fråga ;) Inte bra om lådan kan flexa i bakkant. Hoppas att det går bra att repa lådan!
Mvh, Niclas
Klurig..ja det var ju också ett sätt att uttrycka det =)..jag har åkt med gummikudde ja.
I min värld känns det som att det hade behövts mindre påfrestningar för att detta skulle ske med en stummare/stum växelådskudde?
Om chassit e för vekt så borde det va döden att sätta maskin i t.ex motorplåtar och stumt i lådan..men jag har ju haft fel förrut :)
Vad jag vet så är det ett generalfel ifall man sätter motor OCH låda stumt. Jag åker själv med stumma fästen på motorn, och Energy Suspension polyurethan på lådkudden. Växellådsbalken sitter stumt i ramen. Samma uppsättning på de flesta andra som jag känner till med samma biltyp som din och min.
walle nova
2008-11-13, 22:46
då finns det lite hopp iaf, det mesta går juh att svetsa och bearbeta idag, tänkte på "kylkanalen", frågan är väl om det är värt det, men ett sfi bellhouse är väl aldrig fel att ha heller.
mvh w
då finns det lite hopp iaf, det mesta går juh att svetsa och bearbeta idag, tänkte på "kylkanalen", frågan är väl om det är värt det, men ett sfi bellhouse är väl aldrig fel att ha heller.
mvh w
Kanske missförstår dig nu men...ett SFI Bellhouse blir det hursom:),kan va skönt att ha lite som omgärdar flexplattan OM den separerar vid 6-7000 rpm,extern sprängkåpa/skydd får man ju inte plats med på en bil med original kardantunnel.Inte på min i alla fall.
Frågan e väl om det går att använda mitt hus till lådan.
Bra annars då?
Vad jag vet så är det ett generalfel ifall man sätter motor OCH låda stumt. Jag åker själv med stumma fästen på motorn, och Energy Suspension polyurethan på lådkudden. Växellådsbalken sitter stumt i ramen. Samma uppsättning på de flesta andra som jag känner till med samma biltyp som din och min.
Ok.
Det är ju såklart stor skillnad på en unibodybil typ Nova,Camaro eller en rambil typ chevelle..eller en 12p fullburbil i dragraceutförande.
Min Nova är ju ganska vek i chassit..än så länge..för att köras på strippen mer seriöst(med seriöst menar jag slicks,mycket stall,utväxling osv..mao dragraceinriktat).Jag har som sagt varken stöttor framåt på bågen eller subframeconnectors.
Om man sätter hela främre subframens bakre del i ett jätteskruvstäd..och så låter du en sur ukrainsk släggkasterska ta tag i främre delen och vrida.
1. Motor och låda sitter helt stumt monterade.
2.Motor sitter stumt men lådan i gummi.
3.Bägge i original gummifästen.
Vilken variant går lådans hus sönder först i ? :)
Försöker inte på något vis berätta hur det är..tycker dock att ämnet var intressant och lär mig gärna något på cuppen om jag kan.
Mvh. Jimmy
Nisse Hult
2008-11-14, 02:02
...och så låter du en sur ukrainsk släggkasterska ta tag i främre delen och vrida...
Är hon jättesur får du nog köpa en ny Nova... :redface:
--> Lådan går garanterat sönder.
--> Lådan håller.
--> Lådan håller.
--> Lådan håller.
--> Lådan håller.
Håller helt med JP!!
--> Lådan håller.
--> Lådan håller.Varför gick då Jimmys låda sönder?
Jag vet åtminstone ett tillfälle när en låda sprack på liknande sätt pga vibrationer orsakade av en felbalanserad kardan där felet upptäcktes först i hög fart under full belastning (>200 km/h över mål) . Jag säger inte att det var fallet just här, men det är en erfarenhet jag har.
walle nova
2008-11-16, 12:43
Kanske missförstår dig nu men...ett SFI Bellhouse blir det hursom:),kan va skönt att ha lite som omgärdar flexplattan OM den separerar vid 6-7000 rpm,extern sprängkåpa/skydd får man ju inte plats med på en bil med original kardantunnel.Inte på min i alla fall.
Frågan e väl om det går att använda mitt hus till lådan.
Bra annars då?
lite extra säkerhet är aldrig fel, känns tryggare liksom. finns det någon bil (amerikanare) som inte har det trångt ovan lådan i tunneln? på min nova fick jag modifiera golvet på ett par ställen för att överhuvudtaget få i 350 lådan. på camaron är det också trångt, eventuellt går det in ett sånt där slimmat csr skydd som täcker hela lådans längd, men då är jag rädd för att lådan går ännu varmare, går väl iofs att lösa med större lådkyl.
annars är det bra, tackar som frågar. camaron är ny besiktigad ua nu så allt runt den känns lite lättare.
/W
lite extra säkerhet är aldrig fel, känns tryggare liksom. finns det någon bil (amerikanare) som inte har det trångt ovan lådan i tunneln? på min nova fick jag modifiera golvet på ett par ställen för att överhuvudtaget få i 350 lådan. på camaron är det också trångt, eventuellt går det in ett sånt där slimmat csr skydd som täcker hela lådans längd, men då är jag rädd för att lådan går ännu varmare, går väl iofs att lösa med större lådkyl.
annars är det bra, tackar som frågar. camaron är ny besiktigad ua nu så allt runt den känns lite lättare.
/W
Skulle va en pickis kanske hehe.
Trevligt!
Pianoman
2008-11-20, 17:41
Ok.
Det är ju såklart stor skillnad på en unibodybil typ Nova,Camaro eller en rambil typ chevelle..eller en 12p fullburbil i dragraceutförande.
Min Nova är ju ganska vek i chassit..än så länge..för att köras på strippen mer seriöst(med seriöst menar jag slicks,mycket stall,utväxling osv..mao dragraceinriktat).Jag har som sagt varken stöttor framåt på bågen eller subframeconnectors.
Om man sätter hela främre subframens bakre del i ett jätteskruvstäd..och så låter du en sur ukrainsk släggkasterska ta tag i främre delen och vrida.
Vilken variant går lådans hus sönder först i ? :)
Försöker inte på något vis berätta hur det är..tycker dock att ämnet var intressant och lär mig gärna något på cuppen om jag kan.
Mvh. Jimmy
4. Polyuretanfästen för båda. Stabilare men lådan håller
4. Polyuretanfästen för båda. Stabilare men lådan håller
Så du menar att dem lite stummare polyfästena skulle göra att bellhouset på lådan håller bättre än om maskin/låda satt i oem gummifästen i mitt exempel (som är vad som händer i ett vekt chassi vid dragracing) ?
Nova67ss
2008-11-21, 21:44
Tror nog Henke menar att BÅDE motor och låda är upphängd i poly fästen, (aj såg du hade allt i gummifästen)
Om man vill sen, kan man kompensera med ett momentstag mellan chassie och motor på förarsidan för att minska vridningen samtidigt som ändå motor/låda och chassiet har VISS fri rörelse utrymme sins emellan..
(aj såg du hade allt i gummifästen)
hmm...hur var det nu.. :?
polurethanmotorfästen och OEM gummi kudde till lådan..
maskin/låda satt i oem gummifästen i mitt exempel..;)
Intressant ämne. Det vore trevligt med lite förklaringar till dom påståenden som nämns om vad som håller och inte. Om det är egna erfarenheter, rykten, eller någon teknisk/logisk förklaring som ligger till grund.
Har själv tänkt köra poly farm+bak och har svårt att se några bekymmer i det.
Om man vill sen, kan man kompensera med ett momentstag mellan chassie och motor..Även en kedja lär funka som mothåll om man samtidigt vill minimera vibrationer.. För det är väl i grunden vibrationer som man vill få bort med gummibussningar och fästen?! Även subframe chassit kom väl till för komfortens skull..
Tror nog Henke menar att BÅDE motor och låda är upphängd i poly fästen, (aj såg du hade allt i gummifästen)
Om man vill sen, kan man kompensera med ett momentstag mellan chassie och motor på förarsidan för att minska vridningen samtidigt som ändå motor/låda och chassiet har VISS fri rörelse utrymme sins emellan..
Med ett momentstag har du tagit bort i princip all rörelse för motorn.
Ett momentstag hade inte gjort någon större nytta i mitt fall (att rädda bellhouset) enligt mig.
Polymotorfästena är väldigt hårda och tillåter extremt liten rörelse kontra ett par oem gummifästen,men det tror jag iof att du vet:)
hmm...hur var det nu.. :?
;)
Jag körde med Poly motorfästen och oem gummikudde till lådan.
"Mitt exempel" = att sätta bakre delen av subframen i ett skruvstäd och ta tag i varje "tass"/balkände fram och vrida=det är nämligen det som händer i ett original chassi på en subframebil vid dragracing utan att ha gjort vad sig bör :)
Helst bör man få till chassit så du kan ta domkraften och lyfta bilen i ena framändan av subframen UTAN att den/bilen vrider sig alls.
Om man lyfter en subframebil i tvärgående framvagnsbalken i subframen (som man brukar göra)..sen tar du pallbockarna och sätter dem på varje subframebalk precis innan dem svänger uppåt vid torpedväggen...och så sänker du tills dem tar emot...så fortsätter väl framändan att sjunka sisådär en tum eller nåt!..från att pallbockarna tagit i fullt.
I starten på strippen med fullt grepp så vill bilen lyfta fronten vid tillräckligt med pulver och anpassning av drivlinan.
Av maskins rotationsrörelse..som bromsas av drivlinan i startögonblicket..så kommer vänster fram att lyfta först...om chassit e vekt/(i vissa fall feljusterat/trasigt)=detta varför jag pratade om skruvstäd och sura öststatskvinns ;)
En snubber på en slapper som tar i tidigare än den andra...ett banjorör som släppt i klumpen ger sjuk vridning av chassit i starten..även med fullbur..bara som 2 ex. som kan ge chassivridningar.
Intressant ämne. Det vore trevligt med lite förklaringar till dom påståenden som nämns om vad som håller och inte. Om det är egna erfarenheter, rykten, eller någon teknisk/logisk förklaring som ligger till grund.
Har själv tänkt köra poly farm+bak och har svårt att se några bekymmer i det.
Även en kedja lär funka som mothåll om man samtidigt vill minimera vibrationer.. För det är väl i grunden vibrationer som man vill få bort med gummibussningar och fästen?! Även subframe chassit kom väl till för komfortens skull..
Bilar med lite pulver,bilar som aldrig kommer se strippen med slicks kan glömma denna diskussion..i dessa fall kan man åka med vilka fästen man känner för.
Subframe var inte bara för komfortens skull.Det var minst lika mycket tillverkningstekniska skäl =enklare/billigare som jag förstår det.
Jocke 87GT50/..har faktiskt misstänkt lite obalans i kardan i ca 3 år..skall låta kolla det i vinter.
Ere ok om jag försöker somna om nu?
Väldigt vad det blev tyst då:)..sitter alla bara å garvar nu åt mina idiot teorier eller? :D
Väldigt vad det blev tyst då:)Ja det lät som att du behövde vila dig lite efter ditt senaste inlägg.. ;)Ere ok om jag försöker somna om nu?"Mitt exempel" = att sätta bakre delen av subframen i ett skruvstäd...Hur mycket påverkas centrum, dvs där drivlinan ligger?Om man lyfter en subframebil i tvärgående framvagnsbalken i subframen (som man brukar göra)..sen tar du pallbockarna och sätter dem på varje subframebalk precis innan dem svänger uppåt vid torpedväggen...och så sänker du tills dem tar emot...så fortsätter väl framändan att sjunka sisådär en tum eller nåt!..från att pallbockarna tagit i fullt.Visst är det så. Du får inhandla lite balk och sytyva upp! ;) Subframe var inte bara för komfortens skull.Det var minst lika mycket tillverkningstekniska skäl =enklare/billigare som jag förstår det.Ja visst är det en tillverkningsteknisk fördel också, en bra lösning kan ge flera fördelar och tyvärr någon nackdel också.
Hur mycket påverkas centrum, dvs där drivlinan ligger?Visst är det så.
Påverkas gör det ju,men hur mycket har ju som vanligt med allt runt å göra..vikt,pulver,vridstyvhet av chassit osv osv men det vet du:p..hur långt e ett snöre? ;)
wowbagger
2008-11-27, 16:18
Påverkas gör det ju,men hur mycket har ju som vanligt med allt runt å göra..vikt,pulver,vridstyvhet av chassit osv osv men det vet du:p..hur långt e ett snöre? ;)
;):p;)
Pianoman
2008-11-27, 19:13
Tack Anders. You know me too well :)
Jag har åkte ett par somrar med polyfästen till motorn. Låt vara att min gamla spis kanske mäktade med endast 360hk, men i alla fall. Motorn ligger blick stilla (kollade utan huv) vid grepp och WOT. Däremot gissar jag att lådan med sitt gummifäste har mer spelrum; ergo kan bryta mot maskin. Så det blir poly för båda. Stummare än gummi, mjukare än metall.
;):p;)
Hur menar du nu..utveckla gärna.
Tack Anders. You know me too well :)
Jag har åkte ett par somrar med polyfästen till motorn. Låt vara att min gamla spis kanske mäktade med endast 360hk, men i alla fall. Motorn ligger blick stilla (kollade utan huv) vid grepp och WOT. Däremot gissar jag att lådan med sitt gummifäste har mer spelrum; ergo kan bryta mot maskin. Så det blir poly för båda. Stummare än gummi, mjukare än metall.
Lådan sitter bultad i maskin right?.. så att sätta polyfäste bak vid struten kommer ej att rädda att bellhouset spricker..tvärtom :)
Varför jag har polyfästen till maskin är för att jag hittade inga andra kraftiga än dem (som fortfarande ej är helt stumma).
Tjena, du får ursäkta mig att jag inte hunnit läsa hela tråden, men...i ditt fall med det chassie du har:
Mjuka motorfästen kräver absolut mjukt växellådsfäste.
Hårdare motorfäste kräver mjukt växellådsfäste
Stumt motorfäste kräver mjuk växellådsfäste
Andra kombinationer brukar bara innebära att det blir mindre pengar kvar till alla andras julklappar...
wowbagger
2008-11-28, 14:59
Hur menar du nu..utveckla gärna.
Bogserbåt är en, i förhållande till storleken, stark båt som används för att dra andra fartyg, pråmar, pontoner, mudderverk etc. och är speciellt förknippad med sjöassistans och sjöentreprenad. Bogserbåtar skall ej förknippas med lotsbåtar.
Bogserbåtar finns i alla storlekar, från 5-6 meter, upp till över 30 meter. Mest karaktäristisk är den låga akterprofilen med hög överbyggnad enbart på den främre delen av däcket.
Ett bogservajerspel eller bogserkrok är monterad strax bakom styrhytten. Detta för att vara så nära bogserbåtens svängningpunkt som möjligt, för att underlätta svängning vid belastning på bogserkroken. Kroken är dessutom ledad för att optimera svängningen ytterligare. Bogserkroken har en utlösningsmekanism, för att kunna släppa bogserlinan från styrhytten vid en akutsituation, och som extra säkerhet är det vanligt att man även har en brandyxa till hands. Vid svängning, löper bogserlinan på bogserbågen i aktern, och på räcket på sidorna. Ett stopp på räcket brukar finnas på varje sida för att linan inte skall passera styrhytten. Vid bogsering i smala passager, kortas linan eller vajern ner och fixeras i aktern för att undvika pendling.
Bogserlinans ände brukar oftast vara kopplad som en hanfot, dvs se ut som ett Y, där de två ändarna ligger om lastens/fartygets främre pollare, och risken för pendling minskar.
Om möjligt så är det oftast mer fördelaktigt att dra lasten på sidan om, eller skjuta lasten framför bogserbåten. Vissa bogserbåtar är byggda för att passa denna typ av bogsering, och har en platt för till pontonbogsering som "puffas" framför. Man har då två spända tampar eller kättingspännare mellan bogserbåten och lastens pollare. Om lasten är högre än bogserbåtens styrhytt så är det enda alternativet att dra lasten efter sig.
krillecheva
2008-11-28, 18:11
Då kanske man ska byta tillbaka till vanligt växellådsfäste då???, har poly i både motorn och låda nu. Enda som är gjort med chassit är bolt on subframe connectors (camaro)
Tjena, du får ursäkta mig att jag inte hunnit läsa hela tråden, men...i ditt fall med det chassie du har:
Mjuka motorfästen kräver absolut mjukt växellådsfäste.
Hårdare motorfäste kräver mjukt växellådsfäste
Stumt motorfäste kräver mjuk växellådsfäste
Andra kombinationer brukar bara innebära att det blir mindre pengar kvar till alla andras julklappar...
Tjena,ingen fara.
Ja det är ju precis det jag tror och tycker hur det bör fungera.
Tack för inputs allihop.
Då kanske man ska byta tillbaka till vanligt växellådsfäste då???, har poly i både motorn och låda nu. Enda som är gjort med chassit är bolt on subframe connectors (camaro)
Ja iom att du bra ryt och testat och gillar att åka lite stripp med slicks och har en unibodybil så byt kudden mot en med gummi du..gör du rätt i.
Och subframe connectors har du ju redan,visserligen bolt on´s..men det är klart bättre än inga.
wowbagger
2009-02-10, 20:15
Nå?
Nova Jörgen
2009-02-10, 22:00
Nå?
Varför inte....
MeFirstCharger70
2009-03-14, 19:06
Va fäsen Viggelin??? Har du gjort dig av med bilen eller??? Du har ju inte skrivit något på länge...
/Tom
Va fäsen Viggelin??? Har du gjort dig av med bilen eller??? Du har ju inte skrivit något på länge...
/Tom
Tjena Tom!
Nej då, än så länge har jag Novan kvar!!
Har hamnat lite emellan denna vinter och vår..bl.a en sån här
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00476.jpg
Tyra heter hon och föddes 17e Maj :)
Skall uppdatera mer inom kort.
MeFirstCharger70
2009-05-27, 21:40
Grattis Jimmy !!!
Håppas hon blir en hårding på grymma reaktions tider..
/Tom
Tackar!:)..Tommen/Ja..fast det får dröjja ett tag tror jag;)
Jag sa till sambon att Tyra skulle få åka Nova snarast..hon var inte lika entusiastisk:rolleyes:
Efter 7 år med en Galant 89:a så var det dags att byta flyttaarsletbil också, blivit lite väl många konstgjorda andningar sista 2 åren.
Galanten RANN olja om..4 l i mån och kamremmen skulle bytts för 5 år sen.
Den sålde jag till en ryss i garaget:D..fick 3 lappar.
Skall det va så skall det va..så det vart en Volvo kombi:D..dock blir det ingen golden:p
Har bara fått 100 mil på henne men verkar ok hittills.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/26eMaj.jpg
Coolt med en "ny" bil..aldrig haft en nyare flyttaarsletbil.
Update om Novan kommer.
MeFirstCharger70
2009-05-28, 02:26
-Kan för fään inte bli mer "Svensson" än detta... IKEA och VOLVO !!!
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/26eMaj.jpg
-Kan för fään inte bli mer "Svensson" än detta... IKEA och VOLVO !!!
Hehe
Nova Jörgen
2009-05-28, 22:13
Hej!
Först och främst Grattis till tillökningen. Hällsa mamman det också!!!
Det suger att du inte står med i anmälninglistan till Kjula racet. Det blir liksom inte samma sak när vi inte får ha våra bataljer på banan och i depån. Kommer du och tittar?
Ha de'
Hej!
Först och främst Grattis till tillökningen. Hällsa mamman det också!!!
Det suger att du inte står med i anmälninglistan till Kjula racet. Det blir liksom inte samma sak när vi inte får ha våra bataljer på banan och i depån. Kommer du och tittar?
Ha de'
Fan,så du lever i alla fall ;) (ringt dig några ggr)
Tack så mycket!,jadå självklart.
Jag vet,beräknat datum var juh i helgen så det blev lite svårt.
Ring mig imorrn på dan eller så ringer jag dig.
DusterV8
2009-05-29, 18:59
Grattis!
walle nova
2009-05-31, 22:50
gratulerar till tillökningen!
Det här inlägget skriver jag bara för att få ihop 1000 posts först på forumet.
Och bara för att Nisse inte skall lacka ur:p så kan jag berätta att Novan var startklar i helgen..men läckte olja från min nybyggda låda så det var bara att riva igen.
hur går det med bilen? hade hoppats att man skulle fått se den på gatan. är ju 2 deltävlingar kvar, nåt körandes på dom planerat?
Anders W
2009-06-28, 21:32
Såg dig vid vågen vid Hjulsta korset idag. Vart tidig hemresa från Västerås....?
hur går det med bilen? hade hoppats att man skulle fått se den på gatan. är ju 2 deltävlingar kvar, nåt körandes på dom planerat?
Sorry för sent svar, men det funkar..tappade laddningen på Aros Nats så fick manell-ladda så att säga.
Detta tog lite koncentration och så brann det på järnkontoret så resultat därifrån var inget att skriva hem om.
E ju lite sugen på att ut och lufta henne på gatan..det skall erkännas, dock har man ju ingen sportmössa så fort som det går nuförtiden..då måste gasen på och det finns det inga pengar till tyvärr.
Det är 1 Battle royale kvar...VC 5 kvar..samt Norr vs syd samt SO.
E det du som har en polare med röd 940 som kör lite Valhalla?
Mvh.
Såg dig vid vågen vid Hjulsta korset idag. Vart tidig hemresa från Västerås....?
Mjoo..åkte ut i 1:a vändan..killen jag åkte mot fuldialade samma som mig med en bil som är ca 3 tiondelar snabbare.När han släppte före mål så släppte jag kort av också..av någon outgrundlig anledning..när jag dialat för att åka fullt:redface:..när jag kräkts och skällt ut mig själv i 2 timmar så var vi publik en stund så så jättetidigt var vi väl inte hemma?
Jaja..bara att ta nya tag.
Efter nytt laddningsrelä och sedvanlig årlig service med alla oljor,filter ventiljustering osv så fick jag en nya ball låda tillbaka av smulle.
Mitt hus som sprack sprack för långt bakåt så smulle fick byta hela huset också och flytta över godiset i det samt montera JW super bellhouset.
Vart bra!
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00323.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/Nyrenoveradmedtaggatbellhouse.jpg
En depåbild från Aros Nats 2009 också..
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00561.jpg
Och efter 2 månaders leveranstid så har jag fått mina nya framfälgar..bling bling...ett par såna här (MT Pro 5 15.3,5") blev det..
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/MT-PRO5-FRONT-WHEEL.jpg
Nu tänkte jag vara lite äcklig.
Mina framfälgar i plåt med 205.75.14 radialer på väger 17,5kg st.
Dem nya fälgarna väger 3,1kg st:D
Och i detta skick (se bild) 8,5kg st, mao 9kg mindre per hjul!:eek:
För att det inte skulle bli för smidigt och trevligt så kostar muttrarna 600:- samt brickor till dessa 100:-..samt att fälgarna tog i bromsoken samt att hjulbultarna e för korta..men annars så:)
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/Pro5aug2009Mtetfront275-45-15.jpg
MeFirstCharger70
2009-08-18, 02:16
Fäsen, balla ne**r fälgar du köpt :)
Vad gäller fälgar, mät 10 gånger innan du köper, och mät ännu en 11 gång innan du trycker på "BUY knappen", så slipper du sådan där huvudvärk att bromsok o annat fänstyg tar i...
Hur som, de är snygga, liknar mina Weld fälgar, men kör inte på gatan med dem! Kör över en liten jäkla sten och fälgen kommer att bli sned, eller du behöver egentligen bara visa ett foto av en sten, värre ett foto av en grop i vägen, så kommer sådana där fälgar att få hicka!!!
/Tom
krillecheva
2009-09-09, 16:50
Hur upplevde du Hughes GM40 turbinen? Gick det att åka gatåka med den?
Hur upplevde du Hughes GM40 turbinen? Gick det att åka gatåka med den?
Ja för tusan, men är man van vid en standardturbin så tycker man att det slirar en hel del på lågvarv.Är bilen först och främst en gatbil som ser många mil..låt säga mer än 100/sommar så skulle jag gå på en 30 istället.
Men visst går det!..40´n gav mig ca 5 hundradelar bättre 60ft än 30´n.
Körde nytt personbästa förra Kjula med 7.34 på 201 och 11.59 på 402.
Ett pyttehjulyft eller 3 vart det också.
Hade feber och var genomförkyld..tog stop i kvarten.
Hade helt enkelt för dåligt rt (0,1 sek) så Mauri K. lekte bort mig nere vid mål:redface:
Hade lite problem med nya fälgarna.Dem är högre så det blev mer rollout..vilket jag visste.
Ca 1,5" högre hjul gav ca 4-5 hundringar mer rt.
Bumpa djupare i stage..eller nåt ;)
Kommande Kjula den 19-20 sept så skall vi dit och etablera på fre kväll..hoppas på en bra första kvalsväng på lördag morgon..hem igen och ha dop för dottern..och tillbaka till banan och hoppas man kvala in till stegen:D
Man har helt klart inte alla indianer i kanoten.
Besiktiade igen..fan e det 2 år som gått igen..
Blankt papper återigen:)
Gjorde som vanligt, på med radialerna och avgasförlängare ut bakom bilen med lite diskbollar i..annars ingenting ändrat.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00755.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00757.jpg
krillecheva
2009-09-10, 15:50
Du har riktigt bra snurr på 396an nu....fina tider.
Kört 3 gånger i år, varav sista gången var en 2 dagars. Och körde med riktiga slicks för första gången. 28x10,5-15 ET Drag. Har i princip maxfäste på tomgångstart, lite lite hjulspinn när jag stallar runt 1800-2000. Men det finns nog lite att göra på stötdämparna.
Bästa tid blev 60ft 1,705 s - 7,440 s @ 152,0 km/h - 11,640 s @ 187,9 km/h
Med 28" slicksen och 3.90 ibak så har jag 5800 RPM över mål, och ett slip på 5,68%
Och visst, det är väl hyffsat, men skulle nog vilja ha upp lite mer "flash-stall"? i början tror jag.
Men då kanske jag hamnar på en sämre % över mål?
Kör nu med en 10" B&M Holeshot 3000 turbin....
Du har riktigt bra snurr på 396an nu....fina tider.
Kört 3 gånger i år, varav sista gången var en 2 dagars. Och körde med riktiga slicks för första gången. 28x10,5-15 ET Drag. Har i princip maxfäste på tomgångstart, lite lite hjulspinn när jag stallar runt 1800-2000. Men det finns nog lite att göra på stötdämparna.
Bästa tid blev 60ft 1,705 s - 7,440 s @ 152,0 km/h - 11,640 s @ 187,9 km/h
Med 28" slicksen och 3.90 ibak så har jag 5800 RPM över mål, och ett slip på 5,68%
Och visst, det är väl hyffsat, men skulle nog vilja ha upp lite mer "flash-stall"? i början tror jag.
Men då kanske jag hamnar på en sämre % över mål?
Kör nu med en 10" B&M Holeshot 3000 turbin....
Tack!, dock är jag fortfarande inte riktigt nöjd..finns 1 tiondel till i combon vågar jag påstå.
Jadu, turbiner är ett riktigt svart hål där det gäller att ha lite tur att pricka rätt.
Vad väger bilen din på startlinjen med dig i..vet du det? och vad kör du för låda?, gjort med den?
Och vad för kalkylator använder du för att räkna ut slippet?
Grattis till fina tider du med, som du själv säger så finns det 60ft att bättra.
Mvh.
krillecheva
2009-09-16, 18:54
Ja, turbiner..mailade ATI och de verkade riktigt seriösa. De rekommenderade en effektiv och tight 8" turbin....men jag bad att det skulle utvecka det lite mer.
Sen så eftersom jag har en så snäll kam nu (553"/571") så har jag tänkt att byta så småningom till en rulle, och då kanske det är onödigt att lägga massa pengar på en specialtillverkad turbin nu, samtidigt så är jag lite som du....vill få ut så mycket som möjligt med kombinationen jag har....HK i motorn är ju inte allt.
På startlinjen så väger allt ca 1785-1790 kg. Lådan är en TH 400 preppad. Dock så kommer jag bygga en ny TH400 nu i vinter med ultrabell m.m.
Men har tex beställt nya fälgar och däck...mina framdäck väger 21,5 kg/st nu, kommer hamna på runt 4+8kg = 12 kg /st sen. Å andra sidan så åker ju en båge i nu....
Kalkylator...har provat 2 st och fick ett resultat på 5.3% och det andra på 5.68 %
http://norberg-racing.com/html-filer/calc.shtml
Detta var en av sidorna.
Ja, turbiner..mailade ATI och de verkade riktigt seriösa. De rekommenderade en effektiv och tight 8" turbin....men jag bad att det skulle utvecka det lite mer.
Sen så eftersom jag har en så snäll kam nu (553"/571") så har jag tänkt att byta så småningom till en rulle, och då kanske det är onödigt att lägga massa pengar på en specialtillverkad turbin nu, samtidigt så är jag lite som du....vill få ut så mycket som möjligt med kombinationen jag har....HK i motorn är ju inte allt.
På startlinjen så väger allt ca 1785-1790 kg. Lådan är en TH 400 preppad. Dock så kommer jag bygga en ny TH400 nu i vinter med ultrabell m.m.
Men har tex beställt nya fälgar och däck...mina framdäck väger 21,5 kg/st nu, kommer hamna på runt 4+8kg = 12 kg /st sen. Å andra sidan så åker ju en båge i nu....
Kalkylator...har provat 2 st och fick ett resultat på 5.3% och det andra på 5.68 %
http://norberg-racing.com/html-filer/calc.shtml
Detta var en av sidorna.
Det är inte mycket slipp alls det, jag har 18%..fortfarande.
Vad hade du för turbin nu igen?, manuellt ventilhus?
krillecheva
2009-10-10, 08:07
Just nu har jag en B&M holeshot 3000. Och inget manuellt ventilhus. Däremot så har jag beställt en ATI 8" Treemaster. Provkörde en sån nyss, och vilken turbin.....hur "snäll" som hellst när man smyger iväg, och t.o.m 50 RPM mindre i 90 än vad en B&M Holeshot 3600 hade i samma bil. Men när man gasar på regält, då jävlar :) Så hoppas de kommer bygga min "lika bra". För det verkar vara en kanonturbin.
Krille/ ATI har många nöjda kunder, hoppas dem träffar rätt med din också :)
Själv har man väl legat lågt under hösten.
Var ute en sväng och döda abstinensen lite i okt någon gång, kom tillbaka och starten alt + till solonoiden hade dött..skönt att den gjorde det i garaget.
Starten är en original chevastarter som funkat utmärkt.
Den är det enda maskinellt som ej är nytt/renoverat så det var väl lika bra att ta den också då tydligen.
Fast klart hellre att den dog i garaget än vid en semi eller dyligt på banan 40 mil hemifrån:rolleyes:
Har samlat på mig/handlat lite också.
Skall testa lite nytt 2010,bl.a lite klenare headers, 1 3/4"-3"..vart ett par Hedman.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01045.jpg
Malibu ss 64
2010-02-03, 07:48
Krille/ ATI har många nöjda kunder, hoppas dem träffar rätt med din också :)
Själv har man väl legat lågt under hösten.
Var ute en sväng och döda abstinensen lite i okt någon gång, kom tillbaka och starten alt + till solonoiden hade dött..skönt att den gjorde det i garaget.
Starten är en original chevastarter som funkat utmärkt.
Den är det enda maskinellt som ej är nytt/renoverat så det var väl lika bra att ta den också då tydligen.
Fast klart hellre att den dog i garaget än vid en semi eller dyligt på banan 40 mil hemifrån:rolleyes:
Har samlat på mig/handlat lite också.
Skall testa lite nytt 2010,bl.a lite klenare headers, 1 3/4"-3"..vart ett par Hedman.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01045.jpg
Blir det ministarter nu då? Kör också Hedman gillar deras kollektorer då de har i mina ögon bättre design än de med fläns, de första headersena jag ägt som går att få helt täta mot avgas utan en massa strul.
Tror du de gör stor skillnad mot de grövre?
Marcus
Blir det ministarter nu då? Kör också Hedman gillar deras kollektorer då de har i mina ögon bättre design än de med fläns, de första headersena jag ägt som går att få helt täta mot avgas utan en massa strul.
Tror du de gör stor skillnad mot de grövre?
Marcus
Ska kolla vad som e fel först, då jag ej haft minsta problem trots headers och "stora" startern och gud vet hur gammal denna starter är så känns inte ministarter högprio i alla fall.
Dessa Hedmans ligger i typ samma prisklass som mina nuvarande Hooker (ca $170-180) dvs billiga.
Mina Hookers är 3/8" flänsar på (Hedmans 1/4")..och ger ett allmänt schysstare intryck på böjar å svetsar osv. Får se hur dessa passar..mina Hooker ramlar ju dit nästan.
2" primärer är lite väl fläskigt på en under 7k rpm .060 396".
Hoppas på lite bättre scaveningeffekt som bör resultera i en gnutta prestandahöjning. Men alla maskiner är ju egna små liv..är nyfiken om hon trivs med lite smalare pipor helt enkelt. Allt är ju relativt..men stor skillnad?..nej.
Gör hon inte det så blir dem till salu.
Hallå ja!
Har inte hunnit se bilen din i riktiga livet, men snubblat på lite bilder. Och nu denna tråd. Kul att följa men oj vad lång tid det tog att skumma igenom hela tråden.
Jag har ju en 69:a Nova med BBC, och håller precis på med liknande delar som du gjorde i början, dvs motorn är nere plockad och blocket lämnade jag idag för översyn och ev. borrning. Sen är hela framvagnen nedplockad och ska fräschas upp etc ...
Får väl slänga upp en projekt tråd här kanske :-) Iaf lite teaser bilder.
http://i268.photobucket.com/albums/jj24/ArenaSwe/th_IMG_3876_1_small.jpg (http://s268.photobucket.com/albums/jj24/ArenaSwe/?action=view¤t=IMG_3876_1_small.jpg)
http://i268.photobucket.com/albums/jj24/ArenaSwe/th_IMG_3883_1_small.jpg (http://s268.photobucket.com/albums/jj24/ArenaSwe/?action=view¤t=IMG_3883_1_small.jpg)
Så såg den ut innan iaf...
mvh Mange
Borg/ Trevligt och välkommen till forumet!
En äkta bb 3rd gen är ju aldrig fel :)
Nyintagen till Sverige? (tänker på us bilderna)
Ser fin ut i plåten, vad är det för färg på den..silver, ljust blågrått?
Klart du skall dra igång en egen projektråd.
Mvh.
Äkta och äkta BB vet jag inte. Sitter ett 454:a block i den. Vet ej om det faktiskt varit en BB motor i den ursprungligen. Finns det några giveaways? som inte råkat blivit utbytt under tidens gång.
Bilderna är från en stripp som heter Barona dragway utanför San Diego. Jag bodde i södra Kalifornien tidigare, så jag plockade med mig bilen hem som flyttgods 2009.
Färgen är ej orginal, ljusblå metallic. Dock råkade jag ut för lite transport skador på taket. :-(
Kolla hur och vart värmepaketrören kommer ut i motorrummet :)
Kolla hur och vart värmepaketrören kommer ut i motorrummet :)
http://i268.photobucket.com/albums/jj24/ArenaSwe/In%20the%20garage%20-%202009/P1010769Medium.jpg
Whats the verdict?
Lite halvsvår vinkel..men tror att det faktiskt är en äkta bb bil :)
För att bibehålla trådens smått spridda topic så kommer här en liten update om Britt-Marie II.
Hon hade fått lite skavanker och vanlig plyfa är väl kanske inte direkt optimal i sammanhanget och dessutom hade hon börjat läcka lite. 3 år höll plåtfaten.
Så 2009 fick hon en liten makeover.
Legendaren wowbagger posar
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00622-1.jpg
Sladdbrorsan på 20 med lite attityd, han bär numera på det stolta mellannamnet "stolpen" då han sladda in med 740:in (vad annars ;) ) i en stolpe på någon snöig parkering.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00654.jpg
Dra ballen i gruset va fräsch! =)
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC00662.jpg
Lite halvsvår vinkel..men tror att det faktiskt är en äkta bb bil :)
Men insug/utblås borde sitta mer offset bort från motorn på en BB bil?
Men insug/utblås borde sitta mer offset bort från motorn på en BB bil?
Precis så är det. När maskin sitter på plats så hamnar rören bakom toppen på en 6:a/sb bil och man får vinkla om dem rätt kraftigt.
BB varianten går rören ut mer på passagerarplatsens sida så att säga.
Jag kan ha fel ang din bil/bild..tro det eller ej :rolleyes::D
Ta en bild rakt framifrån så kan vi nog bestämma oss.
Alternativet är väl vinkoden?
http://i268.photobucket.com/albums/jj24/ArenaSwe/In%20the%20garage%20-%202009/P1010769Medium.jpg
Jag är lika ödmjuk som Vigg - jag kan ha fel! ;) Men det ser ut att vara en smallblock bil. Rören till värmepaketet kommer ut mer på mitten av kåpan på bigblock bilarna. Det sitter även andra motorfästen mot subframen på bigblock bilarna, förskjutet mot passagerarsidan för att få mer utrymme mot bromsservot. Andra kännetecken för en bigblock bil är 12 bult bakaxel, skivbromsar fram, kraftigare fjädrar osv. Men man kan ju aldrig helt säkert veta, mycket kan ju vara ombyggt och utbytt.. Cowl taggen verkar ju inte säga mer än om det är en V8 bil eller inte. www.novaresource.org/c69.htm (http://www.novaresource.org/c69.htm)
Men i det stora spelar det kanske inte någon större roll, i grund och botten är det samma bil, eller hur?! Din bil ser ju riktigt fräsch ut på bilderna! :good:
Jag är lika ödmjuk som Vigg - jag kan ha fel! ;) Men det ser ut att vara en smallblock bil. Rören till värmepaketet kommer ut mer på mitten av kåpan på bigblock bilarna. Det sitter även andra motorfästen mot subframen på bigblock bilarna, förskjutet mot passagerarsidan för att få mer utrymme mot bromsservot. Andra kännetecken för en bigblock bil är 12 bult bakaxel, skivbromsar fram, kraftigare fjädrar osv. Men man kan ju aldrig helt säkert veta, mycket kan ju vara ombyggt och utbytt.. Cowl taggen verkar ju inte säga mer än om det är en V8 bil eller inte. www.novaresource.org/c69.htm (http://www.novaresource.org/c69.htm)
Men i det stora spelar det kanske inte någon större roll, i grund och botten är det samma bil, eller hur?! Din bil ser ju riktigt fräsch ut på bilderna! :good:
Det är mest kul att gräva lite och försöka "reverse engineer:a" bilen, precis som du säger så är 69 ett problem år med VIN nummer. Och denna bil har ju varit lite petad i är ju inte "matching numbers" direkt. Ska skaka fram en annan bild så får vi se. Är ju skrivbromsar fram med bromsservo, multileaf bak, 12 bult kan vara kännetecken, men det är inte ett måste.
Är ju skrivbromsar fram med bromsservo, multileaf bak, 12 bult kan vara kännetecken, men det är inte ett måste.
Bigblock bilarna lämnade nog fabriken uteslutande med en 12 bult. Men jag kan ha fel, det gick ju att beställa bilarna med olika options, så det är nog ingen regel utan undantag. Om 12 bult saknas så kan den naturligtvis ha blivit utbytt, så viss, det är inget säkert kännetecken..
Jag hade fel, tur man garderade sig hehe, var ett tag sen jag såg en bild på ett äkta bb motorrum.
Tyvärr är det ej en äkta bb bil.
http://w2ner.net/images/Nova/BBHeatercore.jpg
Och skivbromsar osv är inget att förlita sig på.
Jag har ventilerade skivor med 4-kolvsok på min som såldes ny med 6:a,pg, 10b 8.2a. Det mesta fanns som options.
Jag hade fel, tur man garderade sig hehe, var ett tag sen jag såg en bild på ett äkta bb motorrum.
Tyvärr är det ej en äkta bb bil.
http://w2ner.net/images/Nova/BBHeatercore.jpg
Och skivbromsar osv är inget att förlita sig på.
Jag har ventilerade skivor med 4-kolvsok på min som såldes ny med 6:a,pg, 10b 8.2a. Det mesta fanns som options.
Där ser man :-) Tack för infon!
Har så smått börjat med vinterns små projekt. Ja det är vinter fortfarande :rolleyes:.
Efter 6 år med performer rpm så fick jag någon konstig idé att 2010 testa en sån här.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01127.jpg
Ett manuellt ventilhus skall också i lådan som hittills "bara" haft ett av smulle modifierat standardhus. Så nu ryker driveläget, kickdownwiren och vakumet till lådan.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01138.jpg
Skall även testa en rejsigare main body till min 750 vac.
Tanken är att byta den nu innan säsongen, ställa in den samt köra någon repa på bana och där på plats byta tillbaka till gamla konfigurationen och se om den verkligen ger något mer än - i plånboken.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01128.jpg
walle nova
2010-03-21, 16:31
se där, lite förändringar. alltid roligt! tänker du köra någon cup i år?
/W
se där, lite förändringar. alltid roligt! tänker du köra någon cup i år?
/W
Tjena walle, jo planen är att köra Nordtrafik ET pro series, Marie memorial..och nånting mer;)..dock ingen full cup utanför banan.
Själv då?
walle nova
2010-03-22, 20:34
tjena igen! jag försöker bli klar med nya bakaxeln till första deltävlingen på kjula, tänker köra hela den cupen och kanske några fler tävlingar typ västerås och borlänge. gatan får vänta igen, svårt att sortera ut bilen där nu när det är så mycket nytt på den. /W
wowbagger
2010-03-26, 20:07
Jevflar va snygt. Nu kan du jue svetsa dit grejer så du kan åka med insprutningssystem o grejer som e asbra och ganska snabbt.
Sedan tycker jag det e för lite bilder i denna tråd. Jag tycker även att det e dags att byta frisyr.
Puss.
Tyckte det var rätt illa först..
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01172.jpg
Vart lite bättre med en annan packning..
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01163.jpg
Gjort lite nytta också:rolleyes:
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01167.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01168.jpg
Denna har gått VÄLDIGT lite, är i absolut nyskick och är till salu. Har gjort 1.58 60ft 7.34 / 11.59 sek på 201/402m i min bil 2009.
Vill ha 4000:- för den. Passar th 350/400
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01171.jpg
wowbagger
2010-03-29, 16:20
Fifan va ballt. Nu sitter den låga 11an löst. Va e sista pris på det röda reservhjulet?
Va e sista pris på det röda reservhjulet?
Lövens vill ha 6700:-..du kan få den för 4200.
Blir riviga starter i 360:n..lovar.
wowbagger
2010-04-21, 18:30
Finns hjulet kvar och vad ere för färg på det?
Finns hjulet kvar och vad ere för färg på det?
Den finns kvar, och den är brun..en riktig James Brown-turbin ere.
Och den kostar 4k kr.
Den finns kvar, och den är brun..en riktig James Brown-turbin ere.
Och den kostar 4k kr.
"Reservhjulet" är numera hemmahörande i Borlänge, hoppas nya ägaren blir nöjd.
Lådan min är nu hos smulle och får en genomgång och ett turbo action manuellt ventilhus.
Vidare har jag kollat av ventilgalleriet att allt ser bra ut.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/lyftargallerivren2010.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/valvetrainspring2010.jpg
Victor insuget var lite högre...
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01256.jpg
MeFirstCharger70
2010-04-30, 23:27
Kommer förgasaren/luftfiltret att rymmas under orginal huven med det där insuget?
/Tom
Kommer förgasaren/luftfiltret att rymmas under orginal huven med det där insuget?
/Tom
Jag skulle säga nej. Kommer köra Air Gap på min bbc maskin och det funkar med normalthöjds luftfilter med en låg moroso luftburk med 2 tums cowl huv.
Det är bara att mäta.
Vore ju synd om du måste modda huven, jag ville också ha normal huv men det gick ju inte.
Jag skulle säga nej. Kommer köra Air Gap på min bbc maskin och det funkar med normalthöjds luftfilter med en låg moroso luftburk med 2 tums cowl huv.
Det är bara att mäta.
Vore ju synd om du måste modda huven, jag ville också ha normal huv men det gick ju inte.
Du har så rätt så..det e fetkört.
Med nuvarande perf rpm så var det 20-25 mm distanser i bakkant av huven som gällde trots "dropped base" till luftfiltret (3") samt lätt moddad huv (delvis borttagen förstärkning).
2 alt 4" cowl bolt on står på önskelistan..i verkligheten..jadu...
DusterV8
2010-05-01, 00:35
mekanroller och enplansinsug nu blir det ju riktigt raceigt:) hur man nu stavar till det...
coolt att se att det händer litegranna med novan och ska bli kul att se om det blir några bättre tider:)
mekanroller och enplansinsug nu blir det ju riktigt raceigt:) hur man nu stavar till det...
coolt att se att det händer litegranna med novan och ska bli kul att se om det blir några bättre tider:)
Ja, det blir mindre å mindre gatbil. En Svensson skulle få spelet:D
Men så länge det går att besiktia å köra runt på stan utan trubbel så e det ok i min värld. I den formen skall min Nova få stanna, det bestämde jag för många år sedan och har hållit hårt i. Det är såklart en kostnadsfråga också.
Nu e hon igång igen i alla fall. Satte tillbaka rpm insuget för jag vill se om manuella ventilhuset gör någon skillnad mot det moddade originalventilhuset.
Verkar lira, få se vad tidkorten säger i helgen.
Är anmäld till Kjula kommande helg.
DusterV8
2010-05-25, 17:20
låter inte fel, ska bli kul att se novan igen på kjula då :)
wowbagger
2010-06-17, 11:33
Pinsamt dåligt med uppdateringar. Hörru Lill-Hoffa,skicka på lite news nu.
Okejrå..
Nordtrafik deltävling 1 avklarad.
Gav fan i att byta insug då jag var så nyfniken (ja, stavfelet är med flit) på vad det manuella ventilhuset kunde ställa till med.
Repa 1 vette fan vad som hände. Länge sedan jag körde SÅ långsamt.
7.86 och 12.06 eller nåt. Kändes inte som det spann..men.
Blev lite syr å tog upp startvarv till repa 2.
Då börja det lira igen 11.6 nånting. Har nu Coan´n i igen så lite långsammare fötter var att räkna med.
Det intressanta är att det verkar som jag numera har ca 400rpm mindre över mål.
Diskuterat detta både länge och väl med smulle och vi tror det KAN vara så att ventilhuset matar turbinen något bättre med olja.
Blev bara 2 kvalsvängar pga regn. Var kval 1:a på 0.04 när kvalet var klart.
Körde dock ut mig i 1:a svängen i elimineringen med ett rt på -0.008..piss.
Min bror tog några schyssta bilder under helgen i alla fall...observera den röda lampan...
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC_0134-1.jpg
wowbagger
2010-06-23, 19:59
Okejrå..
Nordtrafik deltävling 1 avklarad.
Gav fan i att byta insug då jag var så nyfiken (ja, stavfelet är rättat med flit) på vad det manuella ventilhuset kunde ställa till med.
Repa 1 vette fan vad som hände. Länge sedan jag körde SÅ långsamt.
7.86 och 12.06 eller nåt. Kändes inte som det spann..men.
Blev lite syr å tog upp startvarv till repa 2.
Då börja det lira igen 11.6 nånting. Har nu Coan´n i igen så lite långsammare fötter var att räkna med.
Det intressanta är att det verkar som jag numera har ca 400rpm mindre över mål.
Diskuterat detta både länge och väl med smulle och vi tror det KAN vara så att ventilhuset matar turbinen något bättre med olja.
Blev bara 2 kvalsvängar pga regn. Var kval 1:a på 0.04 när kvalet var klart.
Körde dock ut mig i 1:a svängen i elimineringen med ett rt på -0.008..piss.
Min bror tog några schyssta bilder under helgen i alla fall...observera den röda lampan...
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC_0134-1.jpg
Hur gick det då?
Hur gick det då?http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC_0134-1.jpg
Måste bara älska folk som quotar bilder.
One`Chevy II´much
2010-06-24, 20:00
11,6 nånting med en gubbbil e ju respekt:good:
11,6 nånting med en gubbbil e ju respekt:good:
Tack :)
Var en sväng till Lissma café i tisdags.
Tog med tjejen och dottern som nu hunnit bli 1 å precis börjat gå.
Barnstol i framsätet och tjejen i baksätet. Det skall börjas i tid.
Fick några stora ögon på oss när vi rullade in på parkeringen :D
Har dekaltrimmat lite också..några tusingar långsammare bör det ju gå..:rolleyes:
Har fått låna en G-tech pro av "Danne iroc" och hans kompis Morgan (stort tack i förskott).
Skall se om man kan få tag i en bredbandslamda med inspelning också och testa lite insug mm..
Var på Aros nats i lördags. Tänkte morsa men du såg rätt upptagen ut, såg att RPM insuget åkt på igen.
Har du fått nån uppfattning om vilket insug som funkar bäst?
Hur som helst så är bilen din jävligt cool o verkar gå av bara h...te!
Hur gick tävlingen för dej? Hade inte tid att åka in på söndan.
//Mvh Tommy
Var på Aros nats i lördags. Tänkte morsa men du såg rätt upptagen ut, såg att RPM insuget åkt på igen.
Har du fått nån uppfattning om vilket insug som funkar bäst?
Hur som helst så är bilen din jävligt cool o verkar gå av bara h...te!
Hur gick tävlingen för dej? Hade inte tid att åka in på söndan.
//Mvh Tommy
Tack, alltid kul med några uppskattande ord, det är det som gör svackorna lite grundare :) Om jag såg väldigt upptagen eller dyligt ut så tackar jag för respekten, men kom jättegärna fram och snacka skit när som helst man inte gör det!! :) (gäller alla utom dem som inte vill :rolleyes:)
Summering av Aros Nats då!
Då asfalten vid gamla startplattan börjar bli så dålig så tog man beslutet redan innan tävlingen att flytta fram starten ca 60m.
Johannisbergs flygfält som SMF Västerås håller Aros Nats på är ett KORT flygfält. Tidigare år har man haft banbreakout på 10.00 sek för 402m.
Jag har alltid fått bromsa rätt hårt för att få stopp..och det med en 11sek-bil, det säger en del.
Endast 94st startande (vissa hävdar 88 ). Rykten om att tävlingen kanske inte ens skulle bli av samt andra samtida tävlingar i landet gjorde väl sitt.
Detta antal är väldigt lågt (200++ normalt sett) och det verkar vara en trend i år på alla banor. Piteås Midnight Sun har tydligen endast 70-80 föranmälda:eek:, gammal fd EM-deltävling som det är och allt.
Ja, jag har fortfarande rpm-insuget på. Brillko hade sålt sin bredbandslambda och Jonas (med fd norrlands-Asconan) är paj.
Pga detta har jag ej bytt.
Har någon en bredbandslamda att låna är det mer än välkommet!
Rullade dit på fredagen och etablerade depå och besiktiade Novan så allt var klart till lördan.
Lör.
Missar första kvalsväng då jag var tvungen att pudra näsan.
Kör följande 2 precis som bilen var på Kjula.
Varmt så in i skogen, 30++ och kasst raceväder, 1580-2040 corrected under helgen resulterade i rätt långsamma 2 förstarepor.
Tänker..what the hell och byter main body till den sportigare utan chokehus osv.
Då går det saktare ändå. Bestyckar upp 4 storlekar runt om och åker nästan tangerat persbästa toppspeed 151, har haft 151,några tior mer förrut i "bra" väder. Missar ytterligare en kvalvända medans vi skruvar.
Holley gör inte race main bodys till vac sec fuggarna..endast Pro form..
Fick fila en hel del på spjällplattan för att få dit det då "fot"packningen mellan spjällplattan och huset var för tunn..eller huset för lågt..hur man nu vill se det.
Det var förövrigt vakumuttaget rakt bakåt på spjällplattan som tog i flottörhuset på sekundärsidan.
Vill hur som tävla lite så vi gav fan i att ändra något mer.
Blev totalt 6 kvalsvängar på lördagen och vi hann med 4.
Iom att man håller på och ändrar hela tiden är det inte så lätt att kvala och tävla så bra.
Fick till en 0.040 i rt och det räckte till en 7:e kvalplats av 18.
Sön.
Dem börjar dagen med 1st testrepa var till alla som ville. Detta för att det var så få team på plats och regnrisk kan man säga var..utesluten.
Testrepa och ej en kvalrepa till då dem helst ville behålla dem vassaste i depån för att minska risken för sanering.
Detta hör inte till vanligheterna kan jag säga.
Elimineringen gick inget vidare denna gång heller.
I första vändan fick jag möta nån dansk tjej i en typ 7.50 Chevelle som var undermotoriserad och gick 7.40 något på 201m.
Dialade 7.52 och körde 7.5175..2,5 tusendelar för fort..och då bromsade jag bort 10km/tim. Hon sov något fruktansvärt på granen..crewchiefen hörde något om 0,4 i rt!..så min taskiga 0,11 räckte för att promenera segern i den repan..trodde jag. Som tur var breakade hon också..och mer än mina 0.0025 sek.
Nice, första repan är alltid jobbig tycker jag.
Andra repan blir det Ronnie..som jag rödlyktade bort mig mot på Kjula senast.
Trevligt tänker jag, nu skall han få igen!
Allt känns finfint och jag tar upp 200rpm mer för att klippa bort 3-4 hundradelar på rt´t.
Klippte bort 1,2 tiondelar och rödlyktade bort mig mot honom igen:mad:
Skrek i hjälmen så det tjöt i öronen i samma ögonblick jag ser lampjäveln skina rött..förba****** skit.
Blev -0,0173.
Där rök nog cupen för en annan.
Var riktigt sur på mig själv en stund..
När det släppt efter nån timma:rolleyes: så bestyckade vi upp ännu mer.
Körde en testrepa (sånt som lallarna som åkt ur stegen får pyssla med medans dem andra tävlar) och det var typ samma slutfart.
Får beskedet av klassvärden att det blir fri åka efter prisuttdelningen (finalerna var färdigkörda). bestyckar upp ännu mer och precis när vi e klara så ser jag hur dem plockar ned anläggningen..tack för det.
Behöver en bredbandslambda så man ihop med g-techen kan testa på gatan.
Funkar dåligt att försöka tävla i bracket (eller ET-pro som många race kallar klassen numera) och test´n tuna samtidigt.
Sammanlagt en ok tävling i alla fall..dock förbenat varmt..hellre det än regn iofs.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01419.jpg
wowbagger
2010-07-07, 19:39
Edit
Tilldelad Varning 1
// Nisse
DusterV8
2010-07-07, 22:44
tack för updaten gillar stuket på novan perfekt gubbig och städad:)
wowbagger
2010-07-08, 17:52
gubbig och ostädad:)
Lite som ägaren.
Lite som ägaren
Uttråkad?
tack för updaten gillar stuket på novan perfekt gubbig och städad:)
Tack så mycket, det tar en stund att skriva dem där inläggen..pekfingervals å lepra kan ställa till det.
wowbagger
2010-07-09, 11:04
Uttråkad?
Finns det ris i Kina? Bajsar björnar i skogen? Åker du kroniska 11 sekunders repor?
Finns det ris i Kina? Bajsar björnar i skogen? Åker du kroniska 11 sekunders repor?
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall kontra med?
wowbagger
2010-07-09, 19:31
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall kontra med?
Förstår det. Kanske skulle anmäla den posten så Nisse kan få utöva lite av den tomma makt han har?
Förstår det. Kanske skulle anmäla den posten så Nisse kan få utöva lite av den tomma makt han har?
Nisse e på min sida och med vår gemensamma styrka kommer vi att krossa dig. Jag rekomenderar dig starkt att rusta samt skaffa dig allierade.
wowbagger
2010-07-10, 16:43
Onej.
Åh du store Härledare av förtappade själar.
wowbagger
2010-08-16, 19:09
Så,det ryktas om att det är byte till storblockare snart?
DusterV8
2010-08-16, 20:40
Så,det ryktas om att det är byte till storblockare snart?
har vigg någonsin varigt tillräckligt säker på sej själv för att åka smallblock?
Var på Linde open på Lindesbergs nybyggda "bana" helgen som var. Aldrig kört där förrut alls.
Ok ställe, hade inga eller väldigt små grepproblem.
Deras akilleshäl är att dem inte (ännu i alla fall) har någon separat återline.
Körde som en sopa (gjort hela 2010) och rödlyktade ut mig för 3:e gången i år. Så där rök cupchanserna helt.
Sista deltävlingen är på Kjula nu kommande helg. Kommer köra där bara för att testa lite nytt.
Har nu efter helgen bytt insug till Victor jr´t jag köpte i vintras.
Fick låna portningsverktyg av Templar, tack för det!
Vissar pallar upp huven i bakkant lite..andra "lite" mer...
Bara provkört på känn ikväll och det har uppkommit en liten bogg i starten samt så känns det som den tappat 150hp.
Tidkorten berättar sanningen i helgen.
Skall köra med lambda imorrn om det inte regnar...
wowbagger
2010-09-01, 06:43
Ryktena på stan gör gällande att enplansinsug e tydligen ett vinnande koncept,lustigt nog.
Måste bara visa lite bilder från Linde open 2010.
Brelleman är en riktigt duktig fotograf!
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/dsc_3185-057.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/dsc_3186-058.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/dsc_3187-059.jpg
Härlig sommarbilder, kommer kontra med lite mullig motoruppstart av min kärra så fort jag hinner få lite tid över.
/M
Tack Borg.
Rätt sen update men..
Efter en rätt kass säsong så fick jag ordning på körandet och det gick så pass bra att jag tog hem sista deltävlingen i Nordtrafik ET-pro series som gick av stapeln 21/22-aug på Kjula raceway.
Fick äran att först slå ut kvalettan och sedan cupvinnaren på vägen till final:)
Finalrepan vart "rätt" ok... 0.028 i rt och 11.949 på ett 11.940 dial = 0,037 i package. Var tydligen helgens bästa enligt speakern.
Kunde man dra såna repor hela dagarna så :rolleyes:
Slutade preecis utanför pallen i totalen och blev således 4:a i cupen.
Och ja, jag körde med enplansinsuget denna helg.
Fan va slö den blev, inga grepproblem i alla fall :D
2-plans ftw.
Har tyvärr inga bilder från denna helg så ni får försöka fantisera om hur fruktansvärt ballt det var. Alternativt kan ni titta på bilderna ovan från Linde..ser ju likadant ut i vilket fall.
Tomten Lars
2010-12-09, 18:36
Good looking!! Good done1:good:
Tack Tomten Lars.
Jo, skaffade en gammal sån här i slutet på sommaren också. Rör på sig rätt bra. Jag, brorsan och fräsarn har sladdat en hel del under hösten.
Dock är den felkonstruerad så den ramlade ned snett när jag hoppade så ett finger gick av. Jävla japaner.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01576.jpg
Lillebror tror att den steker Novan på 200m rakt fram på asfalt.
Vad tror ni?, självklart slicks på Novan vid kommande test i vår och givetvis skall det filmas och youtubas.
Möjligen skulle knarren ha en chans, om det körs på grus. På asfalt, No.
Möjligen skulle knarren ha en chans, om det körs på grus. På asfalt, No.
Kan ju säga att jag tror hojen får det jobbigt i alla fall.
Har försökt att hitta 1/8 mile tider på 250cc cross men inte hittat något.
45-47hp skall det vara och en vikt på ca 195-200kg med förare.
Vs 500 och 1685 så Novan har ju effekt/viktförhållandet för sig i alla fall.
Nisse Hult
2010-12-18, 03:25
500 :?
Det får jag inte att gå ihop med 7.34 och 11.59.
Är det inte 201/402 meter siffrorna gäller...
Eller är det i grundutförandet kanske.
Så när du hör lite skrammel brevid så fäller du upp det röda skyddslocket till vippströmbrytaren. 8)
500 :?
Det får jag inte att gå ihop med 7.34 och 11.59.
Är det inte 201/402 meter siffrorna gäller...
Eller är det i grundutförandet kanske.
Så när du hör lite skrammel brevid så fäller du upp det röda skyddslocket till vippströmbrytaren. 8)
Jo, det är på 201 samt 402m.
Hur fort skall det gå med den effekten och vikten tycker du då?
DusterV8
2010-12-18, 18:56
fan vet om det inte kan vara hyffsat gjämt med duktiga chauförer på 200meter halvtaskigt underlag 400meter däremot så bör novan vara förkrossande mycket snabbare eftersom utväxlingen på crossen med största sannolikhet tagit slut någonstans innan 200m
Nisse Hult
2010-12-18, 20:40
Hmm.. Det är nog jag som tänker lite sakta i vinterkylan. :rolleyes:
One`Chevy II´much
2010-12-18, 21:50
Har en sån ja med å fyfan va de e kul,men min e bara125 å yamaha å novan 66.
ge mej fan på att vi har lika kul?
Tomten Lars
2011-01-28, 22:00
Håller på Novan jag:good:
Har en sån ja med å fyfan va de e kul,men min e bara125 å yamaha å novan 66.
ge mej fan på att vi har lika kul?
Vet du, det tror jag med.
Tomten Lars/ jag hoppas och tror du har rätt.
DusterV8
2011-03-09, 16:58
crosshojar är självmord på hjul,är mycket sugen på en KX500 när det blir lite tid och pengar över:D
Jodå, någonting har jag gjort i vinter. Och ja, jag får gå offtopic i min tråd om jag vill. Try to stop me:rolleyes:
Snickrade lite i vintras, ni får gissa vad det är:D
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01605.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01713.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01823.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01835.jpg
Gurragas
2011-07-07, 15:40
Ett Kompresionsfasergevär från star trek?? :?
Belysning som ska ligga i botten på dammen??
Hehe..njaa undervattenskamera ffs:p
"Armarna" innehåller 12v 50w halogenspotar. Hittills endast testad ned till 2m djup och då är det tätt. Har 18m kabel så vi får väl se vad den pallar med:rolleyes:
Sitter en övervakningskamera med IR i lådan jag byggde. 8mm glasruta i fram, vinklad får att undvika reflexer från IR´n. Kamerahuset är i 3mm´s stål och arbetar extra som stridsvagnshinder på fridtiden.
Min dotter har precis köpt ett undervattenshus till sin kamera ska lägga in en bild på det när hon har hämtat det, som jämförelse.
Min dotter har precis köpt ett undervattenshus till sin kamera ska lägga in en bild på det när hon har hämtat det, som jämförelse.
Fast hon kan inte få en livebild på en 24" skärm från 18m´s djup samt så väger den inte 10kg och är smidig att ta med sig som en b20:D
Nä tyvärr inte för hennes är kopplad till en 42" skärm och maxdjup 60m.
Var köper man vattentäta TV-apparater? :D
Man har en vattentät sladd upp till ytan!!!
Nä tyvärr inte för hennes är kopplad till en 42" skärm och maxdjup 60m.
Coolt, vad är det för kamera?
Och vad kostar grejjerna? ;)
Minolta superpixel, pris strax över 2 smålandsmiljoner.
Minolta superpixel, pris strax över 2 smålandsmiljoner.
Ledsen, men vet faktiskt inte hur mycket en "smålandsmiljon" är, än mindre vad en Minolta superpixel är för kamera. Google visste inte heller.
Länk till en dylik apparatur?
Har testat kameran lite till och 4,5 meter ned är det fortfarande tätt.
Men Mälaren är inget under av sjö med bra sikt i. Ja ja det var en kul grej som funkar ok för dem hundralappar det kostade.
Har premiärkört i år också.
Jag gillar ju Aros Nats så i Västerås var vi för några helger sedan.
Tog med mina nya headers jag köpte förra vintern och som aldrig blev testade 2010. Körde 2 repor med Gamla och sedan böt vi på plats.
Ett par Hedman 1 3/4"- 3" mot mina trotjänare Hooker 2"-3,5".
Tror det gav en smula..typ 5 hundringar.
Hade nya höga slicksen också 29,5" höga istället för 28".
Gick utmärkt för första gången på Johannisberg (brukar åka ut tidigt där). Kvaletta och 2:a-plats :)
Rödlykta ut mig i finalen med 0,004 sek. Fick Mauri Kamppinen där och han vet vad han gör så jag la mig på gränsen och det vart lite på fel sida men va fan gör väl det om 100 år.
Nu väntar jag på att min gode vän Nova Jörgen skall få en stund över och slänga i min nya 4.56 utväxling..åker 3.90 idag och tror det kan sätta lite sprätt på bilen av linjen. Alternativt lägga lite delar på startplattan, hoppas dock på det förstnämnda.
Fortsättning följer...
Ingen som behöver ett Vicktor jr ovalport ch bb insug?..som nytt i kartong! 1600:- SÅLT
Edit: Hittade en bild från Aros när vi byter headers. Tack "Lonewolf-holm" som fotat.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/10774-660d52136e2e5c22b8e0b370058215e5_large.jpg
Nu är axeln hos Jörgen igen. Han monterade/shimsade i förra utväxlingen -04 och jag har varit så nöjd så nu får han förtroendet igen såklart:)
Köpte ett par CE subframe connectors också. De passade ..inte.
Aldrig på detta viset behövt notcha och ha mig för att få något att passa bra.
Dessutom hade svetsaren bråttom hem eller något då en svetsfog var obefintlig. Kul att börja med att slipa bort ny lack och svetsa:rolleyes:
Jaja, det blev bra och de är på plats nu.
Ena pinjongen är cheva 12b...och den andra är till Brillkos 11" MW-axel till sin Top Doorslammer.
Ni får gissa vilken som är vilken:p
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC01832.jpg
Glömde svetsa...men den skall ju ändå till Sverige.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC02030.jpg
Baka baka liten...bromstrumma?
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/DSC02037.jpg
Kjula blir nästa. 17-18 sept om jag minns rätt.
malibu ss 1964
2011-08-27, 12:26
Ang piniongerna..
Brillans är den som e trasig och 12bultarn är den som är hel ;)
Ang piniongerna..
Brillans är den som e trasig och 12bultarn är den som är hel ;)
Än så länge i alla fall:)
Har fått tillbaka axeln av "Nova" Jörgen K. här på forumet för några dagar sedan. Monterat ihop den igen (han fick den tom med endast carriern i).
Allt är tillbaka och luftat bromsarna. Idag fredag bär det av till bilprovningen igen, jösses vad tiden går. Så ur med bågen och dit med gatdäck och lite extra ljuddämpning. Fick höja ljusbilden lite då jag höjde rumpan på Novan något för att få plats med dem högre slicksen.
Även passat på att göra en rundsmörjning av framvagnen (tror det är 67 nipplar)
Bakdäcken var något fel på också (tokslut) så jag har lånat ett par sulor på fälg av firman, 215.75.15 och det står 235.60.14 i regpapperna. Tror och hoppas det slinker igenom.
Edit/Update..och det gjorde den..rent papper igen =)
Bara tagit en liten testtur och av det märkte jag ingen skillnad på 3.90-4.56´n..hoppas jag gör det i positiv anda på Kjula.
Nu har vi lastat och drar mot Kjula:)
Wish me luck...
Tomten Lars
2011-09-16, 20:50
Nu har vi lastat och drar mot Kjula:)
Wish me luck...
Finger,s crossed:good:
Tomten Lars
2011-09-21, 22:05
Rapport kjula!
Den där getingen ,250,crossen, har den lämnat walkower ?
Rapport Kjula, lite sent jag vet ;)
Den svarade på mer utväxling genom att kännas klart rappare i värmningen samt sänkt 60ft. Det konstiga är att det inte resulterade i sänkt ET.
Slutfarter var ungefär som vanligt också. Något sänkt varv över mål vart det också (turbinen låste upp något bättre).
Lyckades peta ut en tjej i en rosa Chevelle och Daniel Aggelid i sin rappa Chevelle men sen var det stopp, rödlyktade ut mig (som vanligt) mot Gerd Eklund med 0.03 sek.
Är besviken på att det inte gick fortare med nya utväxlingen.
Så vi tunar vidare..anmäld till Tierp och "Night of fire" kommande helg :)
"Getingen"(yz 250´n jag köpte på mig i höstas gick helt plötsligt som en påse skit i våras. Vart ståendes ett tag men sen beställde jag en ny smidd wössnerkolv samt böt alla packboxar i maskin. Körde in kolven i helgen som var och nu funkar den som den ska igen:)
Tror det var läckage till vevhuset som spökade men såg inga uppenbara fel när jag hade maskin isär, hade vart "kul" att veta vad det var som var fel...men man får vara glad för det lilla som flickan sa.
Tomten Lars
2011-09-28, 07:51
Gott att den funkar igen.
Nu kanske det stundar ett udda race?
Vore trevligt få vitt på svart;)
One`Chevy II´much
2011-09-30, 22:23
Rapport Kjula, lite sent jag vet ;)
Den svarade på mer utväxling genom att kännas klart rappare i värmningen samt sänkt 60ft. Det konstiga är att det inte resulterade i sänkt ET.
Slutfarter var ungefär som vanligt också. Något sänkt varv över mål vart det också (turbinen låste upp något bättre).
Lyckades peta ut en tjej i en rosa Chevelle och Daniel Aggelid i sin rappa Chevelle men sen var det stopp, rödlyktade ut mig (som vanligt) mot Gerd Eklund med 0.03 sek.
Är besviken på att det inte gick fortare med nya utväxlingen.
Så vi tunar vidare..anmäld till Tierp och "Night of fire" kommande helg :)
Du vet att Gerd Rules!
Å att jag e avundsjuk!
Du vet att Gerd Rules!
Å att jag e avundsjuk!
Gerd rules vet jag ju inte, hon var faktiskt vassare förr då hon körde oftare (konstigt va). Både hon och Uffe är trevliga, har "känt" dem i många år nu.
Är du Västeråsare själv?
Night of fire gick väl sådär...
Ut i första vändan mot Carl eric Näslund. Det är en duktig man, han vann förövrigt hela klabbet.
Åkte 11.83, 11.81, 11.77 i kvalet på fredagen.
Satte 11.79 i dial och åkte 11.71 med 4 låsta hjul (ja näst intill i alla fall) över mål och 10 blås bort och var först i mål.
Måste skaffa väderstation, det där var droppen.
Ballt ställe att köra på, och så kostar det runt 3 ggr så mycket som på andra ställen. Men nu har man vart där i alla fall.
Jättetack till sponsorn och farsgubben som gjorde detta möjligt!
Kusinen Micke filmade en testrepa på lördag eftermiddag.
Startern ger inget tecken till mig att värma, därav står jag kvar tills tecken ges. Bara för att den andra värmer så skall tecken ges innan du får sätta igång.
http://www.youtube.com/watch?v=bUx1u8rCb88
malibu ss 1964
2011-12-01, 01:58
Varför kör du så sakta?
Varför kör du så sakta?
Lite som jag gör nu...väntar in dig:D
Ari vatanen ringde och ville ha tillbaka sin Skoda förresten;)
malibu ss 1964
2012-01-08, 02:59
det där med ari vatanen får du förklara närmre..
det där med ari vatanen får du förklara närmre..
Hörde att du lekt rallyförare med familjekombin. Var det någon TAMD 41:a som behövde akuthjälp?
malibu ss 1964
2012-01-09, 00:09
Jaaa just det kolla...
http://i77.photobucket.com/albums/j43/proThomas/IMG_11501.jpg
En helkväll med riktbänk, portopower och en rejäl klick plastic padding toppat av rätt kulör på spray från feltema så är saken biff.
Fan va den såg ut, ensam i bilen?, blåmärken?
malibu ss 1964
2012-01-13, 23:07
Det vart en 5 varv ca i 130, baklänges in i wireräcket som hjälpe till att få upp bilen i luften, sen vart landningen lite hård, hade en hel del flyt. Hade precis hämtat jättestora pallbockar till båten 4st, 3 låg utanför 1 kvar i skuffen, en handöverfräs hade jag i knät, landade i mittremsan träffade inget hårt, greppade ratten nertill och höll mig så långt ner jag kunde för att inte slå i huvudet, Klättrade ur utan ett blåmärke på hela kroppen, fick brev från läkaren igår att det inte finns några skelett-skador i ryggen så värken sitter i musklerna och den kommer försvinna vad det lider.. Tappade ena skon iof det va inte skönt..
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150351954539589&set=a.275388594588.139969.590414588&type=3
Ja jävlar, då kan du skita i att köpa lotter på ett tag.
Såna där länkar till böcker om ansikten har jag fortfarande inte förstått vad de är bra för.
Ny sponsor och samarbetspartner för 2012 är Kungens däck / DÄCKTEAM i Kungens kurva i Stockholm:good:. Med deras samt Rimeks hjälp ska vi köra hela cupen
på Kjula dragway:)
Klass blir ET-pro då jag gillar att göra det svårt:D
Novan har vilat ganska orörd under hösten och vintern fram tills för någon månad sedan.
Upptäckte i slutet av förra säsongen en oljepöl under transporterns bakaxel när vi var på Tierp och gasade.
Visade sig vara Novan som stod ovanpå och läckte från struten på lådan som sedan droppade ned rakt på klumpen på LT´n. Oljan var lite väl röd för att komma från axeln upptäcktes snabbt.
Vi har uppmärksammat att det funnits en del obalans i kardan.
Så nu äntligen kommer vi till skott med det också och en
Strange chrom moly 3" med 1350 kors tillverkas just nu borta i staterna.
Byter båda yokarna självklart och den bakre fick jag byta först för att kunna få fram rätt mått till Strange.
Den blev en Moser billet i stål.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/msr-py100.jpg
Kommer inte hinna få nya kardanen till första tävlingen så det får bli gamla kardanen med 1310 kors som peppar peppar hållit så bra i många år och förhoppningsvis 1 tävling till... nu med ett blandkors där bak.
Söker ett blandkors 1310-1350 om någon har ett fräscht ligger och skräpar att låna eller köpa!.
Har gjort service med ny olja från bakaxel hela vägen till och med maskin inklusive alla filter.
Lådan fick även ny bussning/lager i struten samt nya packboxar hastighetsmätardrev mm.
Fortsättning följer...
One`Chevy II´much
2012-04-28, 21:54
Lycka till,kommer och tittar.
Lycka till,kommer och tittar.
Tackar! Det tycker jag låter som en bra idé.
Och, nu är kardanen i Sverige (betydligt tidigare än vad Strange och A-tech sa), hoppas tullen inte bråkar nu bara, annars bör jag få den rätt snart.
Hann få nya kardanen! Den är klart tyngre än originalkardanen..tyvärr, trots chrome moly. Men den är ju klart bitigare också.
Framför allt betydligt rakare :D
Etablerat depå på Kjula och dags å sova en stund.
Vädret ser sådär ut för imorgon lördag, men söndag ser fint ut..peppar peppar.
Jo! och välkommen Kjell & Company som ny samarbetspartner!
Nova Jörgen
2012-05-13, 19:20
GRATTIS till vinsten!!!!!!!!!!!
Snyggt jobbat, nu vill jag se...förresten jag KRÄVER att få alla tidkortssiffror runda för runda. Måste kolla snitt r.t. hur mycket över och package statistiken.
Ha de'
GRATTIS till vinsten!!!!!!!!!!!
Snyggt jobbat, nu vill jag se...förresten jag KRÄVER att få alla tidkortssiffror runda för runda. Måste kolla snitt r.t. hur mycket över och package statistiken.
Ha de'
Tackar!:)
Återkommer...
Nova Jörgen
2012-05-15, 20:17
Tackar!:)
Återkommer...
Jaja... rappa på nu jag är nyfiken ;)
Jaja... rappa på nu jag är nyfiken ;)
Hehe, oj vad du ville stå mot mig i finalen:D
Först en bild på kardanerna. Den nya kom olackad av någon anledning.
2 3/4" vs 3" med spicer weld ends och HD-kors.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/IMG_0229.jpg
Inför denna säsong så gick jag igenom tidkort och konstaterade att nya mainbodyn till förgasaren inte gav ett smack. Så tillbaka med originalet.
Bestyckade upp ett snäpp på sekundären så nu kör jag 74-80.
Numera så kvalar vi i bracket, et-pro, pro-et (kärt barn har många namn)
på dial-in /et istället för rt (reaction time).
Dvs vi sätter dial-in redan i kvalet och kvalar på att åka det..inte fortare..men så jävla prick på det går.
När det hade vart så där jättejätte hög luftfuktighet fram till runt 15.00 så fick vi info om att göra oss klara.
Satte fingret i luften...insöp lite avgaser från närmsta varmkörande depågranne och slet åt mig dial-in-pennan.
11.72 satte vi.
Jag ska vara helt ärlig och hoppades att den minskade obalansen skulle ge lite effekt tillbaka och att det kanske skulle gå en 11.65. Men det var tur att jag inte skrev det...
Åkte 11.73 rakt ut och blev kvaletta på det och det höll sig även när vi kvalat klart (2 vändor totalt). Härlig öppning :)
Till Jörgen;)
Kvalvända 1 (16.57 / kväll)=
Rt: 0.0906
60ft: 1.60
Et 201m: 7.476
Speed 201m: 149.05
Dial: 11.72
ET: 11.7310
Speed 402m: 185.5
Kvalvända 2 (dagen efter / sön vid 10.14) =
Rt: 0.0552
Et 201m: 7.436
Speed 201m: 149.83
Dial: 11.70 (anade att det skulle gå fortare..dock inte så mycket)
Et: 11.6593
Speed 402m: 187.3
När väl rätt stegar kommit ut (även om jag inte gillar haltande stegar) så får vi Lina Braathen i första. Fd juniordragstertjej som är uppväxt på och med dragracing. Första vändan är så jävla jobbig oavsett motståndare.
Det suger så hårt att åka ut i första.
Kändes dock väldigt bra och så gick det ju också.
Tyvärr så kördes en fotcell vid 402m sönder och de hade ingen i reserv och de lyckades inte laga den som smulades sönder så alla fick gå över och köra 201m.
Tack Jörgen för att du hjälpte till med att rodda denna omställning så färskingarna förstod:D;).
Eliminering 1=
Rt: 0.0155 (ups..lite väl nära)
60ft: 1.61
Dial: 7.42
Et: 7.45
Speed 201m: 140.77 (ja..jag släppte lite:p)
I andra sväng blev det solo så jag lät dialin:et stå då man kan köra breakout om man vill och jag anade faktiskt igen att det skulle gå fortare.
Eliminering 2=
Rt:0.1184 (somnade lite)
Dial: 7.42
Et: 7.385
Speed 201m: 150.29
Och i semi / 3:e vändan blev det Uffe Axelsson i knallgul Chevelle 65:a.
Han vet också vad han pysslar med och åker även en del i klassen super street emellanåt.
Jag dialade för att åka fullt då det greppat fint hittills.
Eliminering 3=
Rt: 0.1554 ( kollade på en pudding som stod i publiken)
60ft: 1.61
Dial: 7.37
Et: 7.393
Speed 201m: 142.03 (nudda till på hejdarna så han måste ha sovit han med)
Final då. Benny Wallenbro i sin fina röda Chevelle -68. Benny har vart med i svängen ett bra tag men inte kört så mycket på senare år.
Men de vet vad man ska och inte ska göra.
Eliminering 4 / final=
Rt: 0.0632
Dial: 7.37
Et: 7.47
Speed 201m: 142.86 ( släppte sista 30m)
Benny hade otur och spann bort sig. Han hade dock en fin rt på 0.056.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/IMG_0246.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/NovaKjula2012.jpg
Tack "Ziken" Sikhammar för bilden!
Bättre start på Piston head cup (fd Mälardalen open cup) är svårt att få.
Andra gången i karriären som både kvaletta och vinst i samma tävling.
Hänt 1 gång på Tullinge också för många år sedan.
God natt.
Nova Jörgen
2012-05-16, 21:30
r.t. snitt på alla 0.0823
r.t. snitt eliminering 0.0871 (sluta kolla på brudarna i publiken :p )
bra koll på Dial in och ET.
bästa package 0.045 med släpp helt ok.
A good day at the office!
Som jag sa...passa på å njut nu, jag får väl ut bilen till slut. ;) ( dryg...jag????? )
malibu ss 1964
2012-05-18, 19:45
Vaddå vad har hänt?? Har du lyckats köra ifrån nån??
Vaddå vad har hänt?? Har du lyckats köra ifrån nån??
Om du jobbade med en bil hälften så mycket som du snackar så skulle du ha fått bli ifrånåkt av mig hur många ggr du vill:D
Du utmanade mig för en sådär 7 år sen..hur tycker du att det går då?;)
Kram Jimmy.
malibu ss 1964
2012-05-19, 00:26
Det är ju ingen mach än så länge så jag har ingen brådska ;)
Det är ju ingen mach än så länge så jag har ingen brådska ;)
Som Kent Redmo sa..-"snacka kan alla göra"
För att tråden inte ska bli för ontopic så halkade jag på kicken några ggr idag.
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/IMG_0282.jpg
Och en sån här har jag varit och handlat på Kjell & Company.
Nu återstår bara att lista ut om jag ska logga absolut eller relativt lufttryck:?
http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/IMG_0286.jpg
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.