handdator

Visa fullständig version : Ampmätare

MoPar66
2004-04-04, 09:17
Hittade en amperemätare tänkte koppla in den ,står bara + och - på baksidan vart kopplar man in den ? ska den kopplas mellan B+ på generatorn och + på batteriet?? För det skulle jag själv kunna tänka mig så den känner av laddströmen till batteriet men vill ha bekräftelse innan jag gör nåt förhastat :?
Ha de boys

baging
2004-04-04, 10:54
Original på Darten sitter den på matarledningen från starten upp till startrelät. Den kabeln förser ju i stort sett hela bilen med kräm....
Sitter då i linje med den matarkabeln, dvs Start > + på Amp > - Amp > Startrelä...

Läste nånstans att om man kör med modern rejäl generator (90-120A) så skulle man sparka ut ampmätaren och använda voltmätare istället.....
Har dock min kvar, trots Volvo 120Ah generator....

MoPar66
2004-04-04, 13:50
Nu är det så att jag har öst iväg originalgeneratorn in i skåpet pga laddstrul . sen drog jag om strömmen från generatorn, för kabeln till original amp mätare hade visst nåt kabelbrott så bilen laddade inte nåt vidare. O då trodde jag det var generatorn som var kass så nu har jag en 70 amp generator istället från en **** .Så nu har jag en kabel från B+ till batteriet ska man skarva på mätaren där ?

baging
2004-04-04, 21:13
Tycker väl att det borde funka.... har dock inte testat....
Som sagt, min ligger på matarkabeln till bilen, och då drar du ju hela belastningen genom mätaren.

Originalgeneratorn är ju inte mycket att hurra för.... min gamla 32A ligger oxå och skräpar nånstans i garaget, och om nån originalrenoverare vill ha den är det bara att tjoa till ;)

MoPar66
2004-04-04, 21:14
Tycker väl att det borde funka.... har dock inte testat....
Som sagt, min ligger på matarkabeln till bilen, och då drar du ju hela belastningen genom mätaren.

Originalgeneratorn är ju inte mycket att hurra för.... min gamla 32A ligger oxå och skräpar nånstans i garaget, och om nån originalrenoverare vill ha den är det bara att tjoa till ;)

Jag har 4 st originalare liggande :D

baging
2004-04-04, 21:19
Jag har 4 st originalare liggande

Kunde du inte seriekoppla dom kanske?? 4 * 32A = 128A :D
Fast å andra sidan kanske det gick åt en 50 pållar för att driva dom?? ;)

MoPar66
2004-04-04, 21:20
Jag har 4 st originalare liggande

Kunde du inte seriekoppla dom kanske?? 4 * 32A = 128A :D
Fast å andra sidan kanske det gick åt en 50 pållar för att driva dom?? ;)
Ja man ska inte slösa hästar på sådant de ska användas till viktigare saker :twisted: