handdator

Visa fullständig version : Byta bakre vevaxeltätning 340.

Bodomite
2004-04-02, 03:42
...och det handlar inte om Volvo 340, tyvärr.

Måste man lyfta ur motorn för att byta kräket, eller kan man ta loss lådan och komma åt den vägen? Det kanske är lika mycket arbete det, och när jag tänker efter så ska jag ju ändå byta motorkuddar (eller rättare sagt montera, sittar inga där nu). Men, kan det göras på plats (eller snarare, utan att riva ner hela botten i atomer)?

/Per

DusterV8
2004-04-02, 13:19
det dära med tätningen vet jag inget om.. men motorkuddarna tror jag inte är nåra större problem men det beror på vilken typ av kuddar du har.. vad är det för årsmodel på bilen?

baging
2004-04-02, 22:57
Å jag ska väl heller inte säga nåt eftersom jag inte vet.... MEN, OM konstruktionen är som på 440n, så byter du lätt tätningen utan att plocka ner mer än tråget.... som sagt, nu har ju inte jag nån aning om 340n, men chansen finns ju att dom gjort på samma sätt... ;)

Bodomite
2004-04-04, 17:48
Det där med att bara ta bort tråget låter klart intressant, tack Mr. Baging. Det som jag skulle behöva är väl att hitta nån bra bild på tätningen. Brukar vara lättare att förstå hur den ska monteras om man slipper fantisera ut hur den ser ut.

Jodå, kuddarna har jag listat ut att det inte ska vara allt för mycket besvär att pula dit, det enda som saknas är väl tid, sitter och åker skytteltrafik till Tallinn hela tiden för tillfället (och försöker lära mig ryska samtidigt), har ju hittat den framtida Mrs. Bodomite (hoppas jag)... :)
Det är en 'Cuda -72, btw.

baging
2004-04-04, 22:17
Hmmm... kikade i verkstadsboken, och vad jag kan se är tätningen av samma typ som på B/RB-motorerna, dock har du ett tråg med högre trågkanter. Kan bli svårt att få ner det tillräckligt för att gå fritt från framvagnsbalken... En grej är ju att passa på när du ändå byter motorkuddar... lyfter eller tiltar du maskin så borde det ju funka på plats tycker man...

Ryska verkar ju spännande..... försökte lära mej det Kyrilliska alfabetet en gång i tiden, men intresset svalnade snart :?

Bodomite
2004-04-05, 01:24
Vad bortskämd jag känner mig, tackar så mycket. :)

Får ta och kika på det där när den kommer tillbaka från lack-gubben. Jag gjorde den glada upptäckten att det under vinyltoppen (som nu är så kallad historia), fanns rätt så saftigt med rost (bla ett par inte allt för små hål). Måste väl ha stått för nära en Opel nångång i tiden... :wink:

Och om man inte hade en bra anledning så skulle jag inte ha tummat på mitt löfte att aldrig mer plugga språk...

baging
2004-04-05, 02:10
Vad bortskämd jag känner mig
Hehe, vi Moparnissar måste ju hålla ihop ;)

Vill inte skrämma upp dej, men kika på den här länken ;)
http://www.moparsweden.com/cuda/rbhell.html
Lite pyssel med den... fast den här verkade som den hade haft intimt umgänge med en hel hög Oplar ;)

Nån bild på bilen som vi kan få se??

Bodomite
2004-04-05, 02:29
Vill inte skrämma upp dej

Huuuuuu :shock:

Jahaja, då kan inte jag sova inatt. :wink:

Nån bild på bilen som vi kan få se??

Smurfa bara in på "Allmänt/Bilder på era ögonstenar" här på forumet och kika på mitt inlägg.

baging
2004-04-05, 02:36
Tjusig!!!

Har alltid gillat Cudan.... :)

Å välkommen förresten!!

Bodomite
2004-04-05, 02:47
Tjusig!!!

Tackar! 8)

Å välkommen förresten!!

Tackar igen, man har ju kännt sig välkommen redan från början! :)