Visa fullständig version : sixpack scoop
DusterV8
2004-03-31, 18:15
vad tror alla kunniga på detta forum om bilprövningens åsikter om ett sixpack scoop på en duster 73:a? har just fått hem det och det är ju jävligt läkert och i värsta fall så får jag skaffa ett ekonomiinsug + en standard huv för bilprövningens skull..men det e ju skoj å veta om det går att köra med det ärligt...
Snackade med min granne i morse , han jobbar på sbp . Han sa det att så länge där är inga vassa kanter och att scoopet inte skymmer sikten så ska det inte vara några problems.
Vart köpte du sixpack scoopet nånstans ?Sugen på att sätta ett sådant på bilen oxå :twisted:
har själv ett sixpackscoop på en duster 72:a och det har bilprovningen inga problem med alls
Ere ok on hela förgasaren och ett 4" K&N filter sticker upp??? :D
Ere ok on hela förgasaren och ett 4" K&N filter sticker upp??? :D
Tror det skymmer sikten lite men skaffa sådana här speglar man ser i skymda vägkorsningar ,så sätt ett par sådana på huven så du kan se runt filtret då går det nog igenom då kan de ej klaga på att scoopet skymmer sikten sen ta o klä in filtret med skumgummi ett par madrasser räcker nog så finns det inga vassa kanter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
DusterV8
2004-04-01, 18:10
tackar för dom bra svaren! scoopet köptes av RP glasfiber ser bra ut=)
Pratade med min granne nu ikväll han hade tittat i lite böcker på jobbet och enligt vägverket stod det så här
Om du ska ha ett "scoop" på Motor huven får det ej vara mer än max 30mm!!! högre än huven om du inte har särskild dispans för "tävlingsbil"!!
Häpp!!!
O andra sidan finns det inga krav på att man ska ha motorhuv bara man skyddar remmar och andra roterande föremål :mrgreen:
Tror det skymmer sikten lite
Näfan, ser inte ens luftfiltret bakom varvräknaren ;) Fast dom där speglarna du pratar om verkar ju kunna funka!!!! :idea:
max 30mm!!! högre än huven
O andra sidan finns det inga krav på att man ska ha motorhuv
Eftersom jag gillar att "jävlas" med bilprovningen med mina gamla motorcyklar som dom inte ens vågar provköra, så såg jag nu möjligheterna att göra det med bilen oxå!!!
VAD gäller då med scoophöjden om man monterar det direkt på förgasaren och kör utan huv??? Då har dom ju ingen referens på sitt angivna höjdmått.... :D
Intressanta regler detta... men bra måste jag ju säga, för betänk om DusterV8 skulle komma farande som en dåre med ett illegalt Hemi-scoop och köra på mej. Då skulle det ju känts bättre om det hade varit ett godkänt Six-Pack scoop istället.... usch, man skulle ju till och med kunna fastna med underarmen i det där illegala scoopet..... om man nu hade nån kvar efter att passerat Dusterns kofångare, grill, lampor och huv först vill säga....
:shock: :shock:
DusterV8
2004-04-02, 13:16
sant... måste nog byta huv nästa år.. skaffar ett hemiscoop istället... :wink: undrar hur mycket dom kan gnälla på huvsprintarna då...
Ja.. ni har ju helt klart intressanta förslag på det där med huvarna :twisted:
huvsprintarna tror ja dom inte gnäller så mycket på, har då alldrig jag varit med om o desutom sitter det ju original monterat på en del bilar.
DusterV8
2004-04-24, 22:32
kanon! men nu sitter min snurra på plats igen och jag behöver bara skaffa en sån dära luftrenare med droppad bas så får det precis plats trotts holley stripp dominator insug!!! så nu ska jag åka omkring å skrämma lite bmw åkare ett tag :) sen ska jag mecka dit scoppet för att få plats med större luftrenare och en sån dära mystiska plata underförgasaren så man kan ge sej på jänkare på strippen oxå :lol:
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.