Visa fullständig version : dåligt vakum till fördelaren ....
vad kan det bero på?
har inget vakum på tomgång, men det ökar lite på högre varv ...
tycker fortfarande att det känns alldeles för lite dock ...
förgasaren är en Carter AFB som är nyligen fabriksrenoverad,
och vakumklockan är föv. oxå ny ...
alla tips är välkommna!
tackar på förhand!
Har du mätt med vacummätare? Kass insugspackningar kan ju vara en orsak...
nä, jag har inte mätt ... jag har bra vakum till bromsservot, men den sitter jue på insuget ...
vakumet till fördelaren kommer från en nippel på förgasaren ...
kan det kanske vara en läcka mellan förg. och insug?
"Anslutit till fel uttag på förgasaren låter det som, "ported vacum" istf "direct vacum" eller va f*n det heter.
Så var det felkopplat på min bil (med Carter) när jag köpte den. "
det svaret fick jag på ett annat forum ..
frågan är bara vilket vakumuttag som är vilket?
det finns jue två, ett på framsidan, och ett på baksidan, där lådan redan tar sin vakumsignal ....
dum fråga kanske, men kan man använda samma vakum som till lådan?
vakumuttaget som sitter på insuget minskar jue med ökat varvtal, ska vakumet till lådan minska på högre varv med?
Definition: Engine vacuum that is available above the throttle plates of a throttle body or carburetor. Used to advance ignition timing on older carbureted engines when the throttle is opened above its idle position.
Dock ingen susning om vart på förgasaren dom olika uttagen sitter...
Det där är ju väsentligt, eftersom den inte skall ha speciellt mycket vacuum på tomgång.... och det säger ju att du har din fördelare kopplad till portat vacuum...
Finns lite intressant i ämnet att läsa här:
http://www.chevytalk.com/tech/ignition/Timing_Advance.html
tackar, tackar! ... ska läsa igenom länken när "pocenten" är något mindre ... =)
men nog borde vakumet till lådan minska på högre varv, då lådan "smäller" i växlarna när man ger fullt ... och det gör den jue även om vakumledningen inte är inkopplad ....
Vet inte hur TH-lådorna styrs, men misstänker att den där modulatorn talar om för lådan hur du gasar, dvs sänker eller höjer vacuum...
Så, jo, när vacuumet minskar så fattar lådan att nu j*vlar vill han att jag växlar senare och hårdare ;)
"Ported vacuum showed up when emissions became a factor - before that time, full manifold vacuum was provided to the distributor."
humm .. det där var en intressant artikel ...
"Some big cams in automatic transmission cars have a hard time with ported vacuum - idle quality is not too good (lack of airflow across the throttle blades), so either more idle speed is added or the timing is advanced. Either way the timing gets advanced, since when the idle speed is increased, the timing is now also increased because the engine is running faster (developing more vacuum). A drawback to this can be difficulty in starting or a tendency to run hotter due to the timing change. My suggestion is to try manifold vacuum for performance applications."
man kanske skulle testa "manifold vacum" ... ?!?!
om jag har fattat rätt så är "ported vacum" vakum som tas ovanför spjällen, och "direct vacum" (manifold vacum?) nedanför spjällen?
Patrik 440
2004-03-21, 11:14
vad kan det bero på?
har inget vakum på tomgång, men det ökar lite på högre varv ...
tycker fortfarande att det känns alldeles för lite dock ...
förgasaren är en Carter AFB som är nyligen fabriksrenoverad,
och vakumklockan är föv. oxå ny ...
alla tips är välkommna!
tackar på förhand!
Hej !
Så här är slangen till fördelaren ansluten på min Carter:
http://ul.zsh.net/td/79406383tdCarter.jpg
Iofs så kanske inte min Carter liknar din för 5öre?
Mvh Patrik
min ser precis likadan ut ....
och min vacumanslutning sitter på samma ställe ...
är det för mkt begärt å fråga om du kan ta´dän slangen å känna hur
mkt den "suger" på tomgång å lite varv?
konstigt är att varken min eller din liknar Carter AFB´n som är i boken ...
såhär ser min Carter ut.
http://hem.bredband.net/b153379/cadillac/vakum.jpg
iofs den gamla, men den nya ser likadan ut ...
såhär ser en Carter AFB ut, enl. boken ...
http://hem.bredband.net/b153379/cadillac/afb.jpg
och en AVS;
http://hem.bredband.net/b153379/cadillac/avs.jpg
och en ThermoQuad (vilket det definitivt inte är);
http://hem.bredband.net/b153379/cadillac/thermo.jpg
Vad är vad i Carter-jungeln? Vad har jag för förgasare?
Jag har alltid trott att det var en AFB ...
Hej !
Så här är slangen till fördelaren ansluten på min Carter:
http://ul.zsh.net/td/79406383tdCarter.jpg
Iofs så kanske inte min Carter liknar din för 5öre?
Mvh Patrik
observera att du har en slang på samma ställe som jag har en skruv ...
mysko ...
Patrik 440
2004-03-21, 21:34
min ser precis likadan ut ....
och min vacumanslutning sitter på samma ställe ...
konstigt är att varken min eller din liknar Carter AFB´n som är i boken ...
Jo, skulle väl kunna"bröta" igång bilen någon dag och göra lite efterforskningar, kan ju koppla in den här så blir det lite siffror också:
http://ul.zsh.net/td/687072021tdtryckm_01.jpg
Mvh Patrik
det låter kanon!
måste skaffa en vakummätare jag ....
Patrik 440
2004-03-21, 21:39
observera att du har en slang på samma ställe som jag har en skruv ...
mysko ...
Den slangen på min går till vevhusventilationen i ena ventilkåpan.
Mvh Patrik
jag har jue en slang som går från plattan mellan förg. och insuget till locket över lyftarna och stötstängerna ...
men vad har skruven som sitter där för funktion? (ist. för din vevhusventilation)
vilket mörker ... man får vara glad att det funkar halvbra .. =)
kan ju koppla in den här
Hehe... den där ser dyyr ut ;) Åsså kan man ju gissa var du jobbar :)
Hmm, när jag tänker efter, det står nog SAAB på mina lambdasonder 8)
Vad är vad i Carter-jungeln? Vad har jag för förgasare?
Jag har alltid trott att det var en AFB ...
Det är ju solklart, står ju t.o.m. på kartongen, en Holley II
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
om det ändå vore så väl .. =)
Patrik 440
2004-03-22, 06:07
Hehe... den där ser dyyr ut ;) Åsså kan man ju gissa var du jobbar :)
:roll: http://www.zsh.net/upload/members/td/499617472tdcoolpenta.gif :roll:
Hmm, när jag tänker efter, det står nog SAAB på mina lambdasonder 8)
He he... Tänkte förresten själv pilla i några lambdasoner så småningom.
Mvh Patrik
Tjena!
Vacumet till fördelaren ska vara noll tills du gasar lite... det ger en signal till fördelaren att höja tändningen snabbare än vad vikterna gör.
Har du vacum till fördelaren på tomfång redan så är tändningen redan höjd, och kommer därför att sjunka när vacumet minskar för att sedan höjas igen när vikterna tar över.
Till lådan skall det vara "full vacum" från förgasaren eller direkt från insuget.
Lycka till!
// B-O
GS455-71
men då stämmer det ...
fast det verkar vara så lite vakum ...
Hej igen!
Det behövs inte så mycket vacum där heller, om du kopplar in en tändinställningslampa och kollar hur tändingen reagerar när du rör gasen lite så ser du om det funkar... den ska reagera direkt! :D
//B-O
GS455-71
ok .. ska testa det .. man vill jue veta att grejorna fungerar liksom! ..
Patrik 440
2004-04-18, 21:54
Bättre sent än aldrig....
Stod å kika lite under huven idag och kom plötsligt på att jag ju skulle ha mätt vakuumet.
På tomgång gav det ett pyttelitet utslag på mätarn, gick ej dock att känna något sug i slangen då.
Gasade jag lite så blev det runt -0.3-0.5bar direkt och la jag upp varvet några hundra varv över tomgång så hamnade vakuumet på -0.7bar.
Mvh Patrik
tackar så mkt!!! ....
nu hoppas jag bara att min holley vakummätare kommer från hansen
snart, så ska jag kolla mitt vakum!
Jag har fått lära mig att snäll/lätt elak motor med automat=oportat till fördelaren.
Elak och/eller manuell =portat.
alltså, från förgasaren = portat (ökar med varvet?)
från insuget = oportat, (sjunker med ökat varv?)
vakumet från insuget sjunker jue dock med högre varvtal (öppnare spjäll)... då borde man jue få full tändförställning på tomgång,
och ingen tändförställning på högre varv?
samtidigt så finns det jue även mekanisk tändförställning (vikter under locket) som ändrar tändningen på högre varv, vilket borde betyda
att man får full tändförställning på alla varv?!?!!?
Min bil funkar bäst med oportat vaccum direkt från insuget. Märker skillnad på motortemp och allt. Tycker man att tändningen blir för hör på tomgång, så är det bara att begränsa vaccumklockan med en liten låsskruv.
Min bil funkar bäst med oportat vaccum direkt från insuget. Märker skillnad på motortemp och allt. Tycker man att tändningen blir för hör på tomgång, så är det bara att begränsa vaccumklockan med en liten låsskruv.
tempen blir itne så hög, enl. mätaren ....
dock känns det varmt under huven ....
kolla gärna min andra tråd .. =)
Vacuumet i insuget sjunker inte med varvet på maskin utan broende på belastning på motorn.
Detta används för att reglera tändningen genom vacuumförställningen.
Den mekaniska förtändningen regleras beroende på varvtal på maskin genom vikter och fjädrar i fördelaren.
Dessa två system samverkar för att ge rätt förtändning vid varje givet tillfälle för motorn.
Vid låg belastning t.ex. vid tomgång och flytgas är vacuumet högt och bränsleblandningen mager och svårantändlig och kräver därigenom mer förtändning. Denna förtändning uppnås genom att koppla slangen från vacuumklockan till ett uttag under förgasarspjällen (direktvacuum).
Vid hög belastning t.ex. vid acceleration är vacuumet i insuget lågt och bränsleblandningen rikare och mer lättantändlig och kräver därigenom mindre förtändning. Detta uppnås genom att fjädern i vacuumklockan övervinner den svagare vacuumsignalen i insuget beroende på dom öppnade spjällen och ställer därmed tillbaka tändningen.
På ett portat uttag märks ingen skillnad på tomgång om du kopplar bort slangen till fördelaren, det gör det om du har den kopplad till ett direktuttag.
Använd direktvacuumuttag till vacuumförställningen när du kan.
Bilar med väldigt vass kamaxel (lågt vacuum), kan ha portat uttag eftersom vacuumklockan inte aktiveras under ett visst, i klockan, förinställt vacuum.
...........Kent
fast den ska jue ha portat vakum original ....
jag ska nog prova direkt vakum nån dag, se hur det påverkar ...
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.