handdator

Visa fullständig version : Hoppande varvräknare!!!

Lyynar
2004-03-17, 11:42
Jag har problem med en varvräknare till min cheva har eftermonterat en mätare som passar för v8:or, men problemet är att den står och hoppar upp och ner hela tiden tomgång eller vid gas spelar ingen roll den hoppar ändå, som att det är nå störningar eller dylikt... Men varvtalet följer den som den ska men alltid det där jävla hoppandet!! :twisted: Nåt förslag på vad sjag ska göra???

ChevyJocke
2004-03-17, 13:41
Går motorn bra i övrigt då?
Tänkte om det kan vara nåt problem med fördelaren så att den inte skickar signaler som den ska.

Annars kan jag inte tänka mig så mycket som kan vara fel i kopplingarna just så det kanske är varvräknaren som är dålig bara. Provat den i nån annan bil?

Pontiac Dude
2004-03-17, 16:36
Ett tips är att kolla hur kabeln till räknarn går.
Den kan på vissa modeller vara känslig att dra nära ex tändkablar mm.
Bäst är om den dras nära jord, tex firewallen så den avskärmas.
Kolla även jordningen och varifrån spänningsmatningen tas.

Lyynar
2004-03-18, 11:23
Motorn går ju bra så fördelaren bör det ju inte vara...

jag ska kika en gång till på hur jag har satt allting, kabeln ligger ju nästan på tändkablarna så he e nog möjligt att den blir störd av det... ska prova dra den annorlunda så får vi se!!! Tack

!

Nova67ss
2004-03-22, 09:38
Har du även en sas MSD multiple spark burk oxå?? den ger ju flera gnistor per gnista sas, så den kan ju reagera på det oxå..

Lyynar
2004-03-23, 13:13
Det är vanlig HEI tändning vad jag vet... Har inte haft tid att bängla med kabeln ännu så jag vet inte alls om det är tändkablarna som stör ännu... Den här MSD boxen, har man inte en speciell fördelare till den också eller är det orginal fördelare man kan ha till den??? Jag har nån lattjo box under förarstolen som jag vínte vet vad den gör..(Och nej den är inte till nå elektriska säten...) Cheva Van förövrigt med holley gasare!!!

Tacksam för svar!

Pontiac Dude
2004-03-25, 17:07
En lattjo box under förarstolen?
Om du haren HEI-fördelare sitter pryttlarna under locket (t-spole, konding, magnet trigger, och tändmodul = alltså allt som behövs) så har då aldrig hört talas om en box som är kopplad till en HEI orginal.
Har däremot för mig att det kan finnas varvräknare som inte "matchar" med HEI-ens TAC koppling, med det gäller bara ett fåtal gamla.
Tror däremot att det är tändkablarna som stör i ditt fall.

En MSD box kan du koppla till nästan vilken fördelare som hellst.
Till en HEI skulle jag tom rekommendera en MSD 6AL om tändmodulen är en 4pin.
Det fina i det hela är att du kastar ut kondingen och den gamla tändmodulen från HEIen och drar kablarna då direkt in i MSD boxen.
Därigenom Får du en bättre tändning och ett bra övervarvsskydd på köpet.
Tändkablarna bör även bytas till kol-ledare om man kör med kopparledare.
Kanske lite overkill på en van..men på en gatbil är det en billig uppgradering =)