Visa fullständig version : Slicks...
Slicks..,
Slang..eller..slanglöst?
Skruva eller icke?
(plåtfälg,28'.9'x15' slicks)
Nova67ss
2004-03-11, 09:17
Slang ska i om du vill behålla luften i däcket, speciel slicks slang finns..
Skruva fast däcket så slipper du att fälgen gör burnout i slickset sas..
detta är regelkrav dessutom...
Limmat som på MC fälg/däck vore bra intressant oxå, men ej tillåtet.
Hej,
Kollade lite i den svenska regelboken som finns i pdf från SBF hemsida. Detta därför att jag vet att bl.a. många Stock/superstockåkare i USA har valt att åka utan skruv (både med och utan slang...), och jag kan inte hitta något i den svenska regelboken som säger att däcken måste skruvas här i heller.
Det enda som skrivs är att du måste använda luftventil av skruvtyp på slanglösa däck på bilar under 11.00 sek.
Läs mer i regelboken Kap. DRT 5 på sid 35 i det tekniska reglementet.
Rätta mig gärna ifall jag har felaktiga uppgifter om detta, jag vill inte sprida några osanningar!!
För övrigt så finns det både för och nackdelar med att åka med/utan slang. Det beror mycket på till vilket ändamål du kör(racing/gata osv), och vilken däcktyp du använder.
Vissa däck påverkas ju mer eller mindre i rolloutmåttet ifall du har slang eller ej. (t.ex.diagonal/radial)
Som tidigare skrevs så håller däcken sitt tryck bättre ifall du har slang, men du får samtidigt en större massa (ca 1.5kg/hjul har jag för mig, på slangen för 29.5x10.5x15w) att släpa runt på, framför allt i startögonblicket.
Du kan minska luftläckaget från ett slicks genom att pensla på ett rikligt lager av något grönt diskmedel, typ Yes, på insidan av däcket innan montering. Detta är ett gammalt beprövat knep.
Något annat att tänka på är att däcket i startögonblicket påverkas olika ifall du har slang eller ej, något som man får laborera sig fram till för att hitta optimalt däcktryck.
Vissa påstår att körkarakteristiken på slicks i hög fart påverkas beroende på slang/slanglöst, men jag har inte själv något som kan bekräfta detta.
Kommentera gärna, då allas erfarenheter är nyttiga!!
See you at the races!
/jocke
Nova67ss
2004-03-11, 13:44
Regler har ändrats då??
Vi skulle ha skruv i på slicksen på en bracket bil.. klart jag kan minnas fel..
men om man inte behöver det varför har istort alla det??
Du har säkert rätt i att det tidigare var ett krav.
Jag trodde åxå att det var så, men efter en diskussion som jag hade med en Superstockåkare i USA så kollade jag i regelboken här hemma, och där kan jag inte hitta något som kräver skruvar i slicks/fälg.
Anledningen till att de gått ifrån det är väl förmodligen för att spara vikt i den roterande massan, samt att däcken idag har blivit så mycket bättre att de sitter fast trots att man inte skruvar dem.
Här är direktlänken till reglerna på sbf:s hemsida:
http://www.sbf.se/regler.html#DR
mvh
jocke
Nova Jörgen
2004-03-11, 18:02
Anledningen att man skruvar slicksen när man åker med slang är att vrider sig slickset på fälgen så drar det med sig slangen och sliter sönder ventilen. Åker du slanglöst behöver man inte skruva slickset, av den anledningen i allafall.
Läste på någon slicks tillverkares sida om att däcken skrynklar sig olika om dom är skruvade eller inte och hur det påverkade däckets prestanda. Ska se om jag kan hitta var jag läste det.
9x30x15 Radialslicksen som är poppis bland Stock åkarna är gjorda för att köras utan slang.
Det här var intressant...i Jegs och Summits kataloger står det om Mickey Thompson(som det nu blev) att ET Drag rear slicks require tubes,sold separately.
Är detta "bara" för att få sälja mer eller?
Slangarna e dyra tycker jag..46$ styck= runt 1150:- för båda vid egen beställning..lär väl inte gå att handla billigare hemma.
Stora andledningen till tråden var...säkerhetsmässigt...och pris.
Diskmedel???..hehe..hur f..n e det tänkt att fungera?
Diskmedel är faktiskt inget skämt, det mjukar upp gummit något och täpper tydligen till porerna samt tätar till mot fälgen när det torkar.
Men, för att få hjulen helt täta så krävs det trots allt slangar.
Det finns bl.a. en artikel på www.dragracingonline.com som berör detta ämne. Arikeln kanske kan tyckas vara något riktad(skriven av Jerry Francis, VP på Mickey Thompson...) ifall man jämför med de erfarenheter som jag fått höra av de "gamla s/ss gubbarna" i USA, men det är mycket intressant läsning som jag rekommenderar.
Du hittar arikeln på:
http://www.dragracingonline.com/technical/v8-tiretubes-1.html
Skriv gärna och berätta vad du kommer fram till, och ifall det är någon som kan bringa 100% klarhet i regelfrågan om skruv/inte skruv så meddela gärna det med.
Det enda jag gjort är läst regelboken... :?
Ska se ifall jag hittar utläggningen ang. användning av diskmedel, men det får bli i morgon, dags att sova ett par timmar....
mvh
Jocke
Plöjde igen artikeln och lite vinklat låter det faktiskt..men i det stora hela verkar det ju vara så att
Slanglöst=läcker..=får kolla däckstryck ofta..men funkar.
Slang=ska vara naturgummislang=dyr.Men då behålls däckstryck.Med slang bör man skruva slicksen för att inte riskera slita sönder ventilen om däcket vill röra på sig.
Tycker att det var luddig info om att åka med nån billig slang.
Sen ska man aldrig andvända flytande smörjmedel vid montage..typ olja etc..för det bryter ned slang och däck i förtid..och slangen klibbar fast vid däcket och det är inte bra.Talk/babypuder=torr "smörjning" ska andvändas vid montage.
Verkade också så att en del upplevde en viss skillnad på däckets egenskaper vid slang eller icke.
Och så stod det att om man tänkt åka gata så SKA slang andvändas...varför förstod jag ej.
Och det fanns för headsupåkarna nån tusing eller två att hämta i tid utan slang p.g.a mindre ofjädrad vikt.
Nova67ss
2004-03-12, 15:46
Tog och kollade i min regelbok pappers versionen.. den är visserligen från -98
I de tekniska reglera (gemesamma)
DRT:5,1 Däck.
DRT:5,2 fälgar
och riktigt, det står inget om skruvar där..
DÄREMOT, om man går in på klassregler så är det endast (i denna gamla regelbok) ET klassen som kan köra utan skruv i fälgkanten in i slickset!!!
ET advanced ska ha antingen inliners eller fälgar typ "Bead locks"
Klass SST, SG, SC, STOCK, SUPERSTOCK, MS, DRAGSTER, osv..
ENL klassregel xx:5.1.1 Bakdäck, slicks. skall skruvas fast med minst 8 st minimum 4,5 mm dia skruv på varje sida av fälgen..
PS i de värre klasserna krävs 12 skruv och rekomenderas 16...
Men som sagt min regelbok är från -98...
Ere nån här som åkt slicks med billig "vanlig" slang?
skruvtvånget är bort taget i vissa klasser iaf. slicks slangar är ju betydligt kraftigare än vanliga slangar åtminstonne i dim32-14-15 men om man åker mindre slicks så borde det väl funka med vanliga slangar ett tag iaf risken är väl bara att den nöts sönder mot insidan av däcket beroende poå att vi kör med låga tryck för att däcket skall jobba riktigt
Nova Jörgen
2004-03-13, 21:24
Detta är resultatet av att åka med snikslangar och att inte kolla lufttrycket i slicksen före varje runda.
Ont gjorde det också, även i plånboken.
Av detta lärde jag mig, att inte snåla på säkerheten.
http://medlem.spray.se/jkracing/bilder/oldpics/picture06.html
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.