Visa fullständig version : kylarproblem!
DusterV8
2004-03-08, 19:18
som alla vet är det jävligt snålt om plats för kylare på en a-body!
vad tror ni som vet om att köra en volvokylare ? passar perfekt i hålet i min frontplåt!! eller är jag helt ute å cyklar :? kör med en 16" elfläckt och har en jävligt stressad 340 i dustern.. det är ju bra om det funkar när det ska cruisas oxå..
Vet inte om jag törs svara ännu, men hittills har Volvokylet jag har funkat.... har ett från en 740/940 som tydligen benämndes "tropikkyl". Misstänker att det kanske är i minsta laget, men en hyggligt varm sommardag och stillastående, så stannade temperaturen när jag startade fläkten. Sjönk dock inte.....
Har pratat med en Dartägare som körde en 440 med ett kyl från en 850, vilket var något större, och enligt honom var det inga som helst problem med det...
Tilläggas kan oxå att rör/slang-dragningen på det lilla 740-kylet blir lite omständigt eftersom anslutningarna sitter på fel sida på kylaren...
Inga problem dock med rätt slangstumpar. En BMW 6a och en Omega 4a fick donera passande bitar...
Har bilder om du vill se det monterat.....
DusterV8
2004-03-08, 20:49
låter kanon det hära jag kommer köra med termostatstyrd elfläkt oxå.
kommer ju inte på nån annan kylare som passar så bra i hålet som volvons och framförallt inte till den pengen och det verkar ju inte helt dödsdömt att prova! i värsta fall slutar det med en griffin alukylare men jag tänkte prova att rodda ihop nått billigt å bra först! körde ju fläktkåpa från 740 förra året med mekfläckt fan att man inte tänkte på att sno med sej kylet samtidigt när man ändå höll på å plockade delar :?
Priset gör ju att det inte spelar nån roll heller.... gav 400:- för mitt på skroten. Skitfint och alukyl är det ju oxå ;)
Allbildelar i Huddinge har en bunt med 850-kyl på lager...
http://www.fbt.se/bilar/delar.asp?grnr=177&ugrnr=113&dnr=121&dgrnr=121&dugrnr=103&ddnr=116&sort=&far=&tar=&fmil=&tmil=&lan=1&kund=&modkod=&fritext=
DusterV8
2004-03-08, 21:30
kanon! tackar! då får jag åka dit imorron, de e ju bara å ta lite ledigt! :wink:
Om ni bara visste hur bortskämda ni är som har alla handlare i stan... Tommy brukar gnälla om hur långt det är till Hansen ifrån Huddinge... då brukar jag be honom hålla käften ;)
Iallafall.... här är en bild på undre slangen....
http://www.landlordracing.com/images/bbd/kyl-01.jpg
DusterV8
2004-03-09, 17:46
aha! tackar så mycket! jo men jag tror att smalblockens vattenpump "pekar" åt rätt håll :D
DusterV8
2004-04-05, 21:29
nu blev det ingen vovlokylare ändå.... mätte en massa på närmsta skrot å hittade en kylare i en ford scorpio med automat och den har sugpassning mellan rambenen!!! kunnde dock vart en halvtum´högre men det är sånt man får leva med för 300:- :lol:
tackar för dom bra svaren!!
Usch va dyyyrt :lol:
Tack för tipset, måste ha tag på nåt bättre nu, han klarar att hålla tempen, men bara tills man benar ur maskin.... då klättrar den blixtsnabbt till 100 å lite till.... Inte skitkul när han skjuter av slangarna å dränker motorrummet i lite lagom rostigt kylarvatten :(
DusterV8
2004-04-06, 21:02
vet inte om scorpio kylaren är efektivare, men den är 70cm bred totalt, och kylpaketet är ca 60cm brett... om du hittar än så kan du ju iaf kolla på den å se om det verkar vettigt... :D
DusterV8
2004-05-25, 21:51
nu är scorpiokylaren testad i garaget medans jag jobbade med tändning och förgasare och den tålde iaf en längre tid i varm garaget!
Ok, verkar ju bra :)
Har monterat ett kyl från en 850, å hittills har den inte varit över 85 grader vilket känns tryggt ;)
DusterV8
2004-05-31, 21:11
aha låter ju underbart! tror mitt kyl räcker just nu det verkar iaf så=) rullade lite istan i helgen utan nåra större problem=)
Duster70
2005-01-16, 16:01
Lånar tråden lite.. Någon som vet vad ett alukyl till en duster kan kosta??
DusterV8
2005-01-24, 21:14
kostade 300kr + fläkten, lite färg och arbete :D
Duster70
2005-01-29, 11:33
ohh =) funkar det något bra då ??
DusterV8
2005-01-30, 10:42
jodå funkar över förvänntan har crusiat och rejasat en del och inte haft några problem alls... lite knöligt att hitta en kylare med in och utgång på rätt ställe bara
hittade iaf en scorpio kylare som passade =) precis i fronten som det syns på bilden så är det skittajt men den passar och kyler kanon kollar inte ens på tempmätaren längre vet lixom att det håller tempen nere :D
V8_Matte
2005-01-30, 19:16
Man kanske skulle ta och montera en 850 kylare på valllen ..är nämligen osäker på om gamla sexa kylarn har kapacitet att kyla ner 273an.
Ska byta tilll 4ports förgasare och insug samt en vassare kamaxel från CompCams 1500-5500rpm och en bättre kamdrivning och då kanske sexa kylarn blir otänkbar som kylare ..
-Någon som vet ?
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.