handdator

Visa fullständig version : Frysplugg

baging
2004-02-29, 16:17
Nån som testat expanderande frysplugg av gummi?? Bra eller dåliga??

/Stefan

Nova Jörgen
2004-02-29, 22:58
Håller ett tag, ingen bra permanent lösning. Brukar behöva efterdras med jämna mellanrum.

baging
2004-02-29, 23:16
Misstänkte det.... behöver byta 1 eller 2 av mina blockpluggar, så det är väl lika bra att ta alla 6 på en gång... lite jävligt att komma åt på en del ställen dock....
Nån erfarenhet av expanderande mässingsplugg kanske??

MoPar66
2004-03-01, 16:28
Nån som testat expanderande frysplugg av gummi?? Bra eller dåliga??

/Stefan
Frysplugg?? Behövs väl inga fryspluggar på den motorn du kör ju aldrig vintertid med den ändå, dööööhhh :D

baging
2004-03-01, 16:32
Näh...ja veeet, å inte glykol helle juh :wink:

baging
2004-03-01, 18:33
Fast som det känns nu så hade din mening räckt med:

"Behövs väl inga fryspluggar på den motorn du kör ju aldrig " :cry:

:wink:

MoPar66
2004-03-01, 19:11
Fast som det känns nu så hade din mening räckt med:

"Behövs väl inga fryspluggar på den motorn du kör ju aldrig " :cry:

:wink:
kan du lika bra ge den till mig då ,om du inte använder den ändå jag menar :D så kommer den kanske till nån nytta :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

87gt50
2004-03-01, 21:59
På tal om glykol: Ni som tänker terrorisera runt på landets dragstrips i sommar, tänk på att INTE ha glykol i era kylsystem! Det är ett h-e att sanera ifall ni kör sönder, och ni kommer inte att komma igenom besiktningen på vissa banor. Bara en påminnelse, för detta vet ni förstås redan.. :wink:

See you at the races!

/jocke

baging
2004-03-01, 22:31
tänk på att INTE ha glykol
Va?? Hade jag faktiskt inte en aning om....

kommer inte att komma igenom besiktningen på vissa banor.
Vad gäller här? Är det en regel enl reglementet, eller är det upp till arrangören att bestämma detta?

baging
2004-03-01, 22:32
kan du lika bra ge den till mig då ,om du inte använder den ändå jag menar så kommer den kanske till nån nytta

Eller hur, du skulle må då va ;)
Näru, du får allt behålla din B :)

DusterV8
2004-03-01, 23:19
appropå kylning: är det ok med sån där smörja man kan blanda i kylvattnet som enligt reklamen ska kyla bättre? waterwetter eller nått liknande heter det.

87gt50
2004-03-02, 11:17
Jag vet faktiskt inte ifall det står i nån regelbok, men vi blev tillsagda på skarpen på en besiktning på Alastaro i Finland för nåt år sedan då de upptäckte att vi hade glykol i bilens kylsystem....
Efter detta så har vi kört utan, men faktiskt blivit kontrollerade/tillfrågade om det på flera besiktningar. Man vet ju själv vilket h-e det är att få bort från garagegolvet när man kladdat med bruksbilarna...

mvh

jocke

87gt50
2004-03-02, 11:24
Kollade i SBF:s tekniska regler, och där kan jag inte hitta något som förbjuder användning av glykol i kylsystemet. Min 2004 NHRA Rulebook ligger kvar i USA just nu, så jag kan inte kolla vad som skrivs där.
Ang. Waterwetter så har jag ingen erfarenhet av detta. Förmodar dock att en del använder det...
Har det samma "kladdiga" konsistens som glykol?

Ville bara förmedla mina erfarenheter och kanske bespara er andra samma strul med att behöva dränera kylsystemet på plats på banan.
Där vill man ju göra annat än att meka :)

mvh

jocke

baging
2004-03-02, 16:49
Ville bara förmedla mina erfarenheter och kanske bespara er andra samma strul med att behöva dränera kylsystemet på plats på banan.

Å det tackar vi för :)

Bara undrade om det var reglerat på "riktigt" någonstans....
Funderade väl lite hur man gör med Bracket-klasserna där många är normala gatbilar som körs fram och tillbaks till tävlingarna....
Men håller med helt och fullt.. fanns det nånting annat man kunde använda istället för glykol för att korrosionsskydda och smörja med, så skulle jag tveklöst byta per omgående... finns inget värre kladd än glykol :(

Är det inte så att Waterwetter sänker ytspänningen vilket hjälper vattnet att "flöda" bättre i kylet och därmed kunna växla värme bättre?? Har för mej nåt sånt, men det är bara en gissning :)

87gt50
2004-03-02, 17:35
"Lite" information om Redlines WaterWetter går att få på följande adress:
http://www.redlineoil.com/redlineoil/wwti.htm

Nu kanske jag sticker ut näsan lite, men:
När det gäller gatkörda Bracketbilar så borde egentligen kontrollen vara minst lika hård där, om inte hårdare, då det tyvärr ofta är dessa bilar som "dräller" både vätskor och annat på banorna. Absolut inget ont om de som kör Bracket, som faktiskt är ryggraden inom "sportsman" dragracingen, men i vissa fall så är kanske inte bilarna i det skick som krävs för att köra flat out på klistrad bana. Kardankors, kardaner, och bakaxlar, men även motorer och lådor tar stryk på ett helt annat sätt på klistrad bana än på allmän väg med gatdäck. Förhoppningsvis ökar medvetandegraden om detta bland förarna allt eftersom det arrangeras fler och fler tävlingar i bracketformat, och detta medför också att bilarna blir allt säkrare.

Hoppas att jag inte trampade någon på tårna genom detta, jag vill bara att vi får se och genomföra många säkra tävlingar utan olyckor och saneringsavbrott, orsakade av brister som lätt kunnat förebyggas innan start.

Bara ett par månader till det är dags för lineup!!! :?

See you at the races!

/jocke

DusterV8
2004-03-02, 22:25
tack för länken den var mycket innformativ!!

Nova Jörgen
2004-03-02, 22:44

Å det tackar vi för :)

Bara undrade om det var reglerat på "riktigt" någonstans....
Funderade väl lite hur man gör med Bracket-klasserna där många är normala gatbilar som körs fram och tillbaks till tävlingarna....
Men håller med helt och fullt.. fanns det nånting annat man kunde använda istället för glykol för att korrosionsskydda och smörja med, så skulle jag tveklöst byta per omgående... finns inget värre kladd än glykol :(

Är det inte så att Waterwetter sänker ytspänningen vilket hjälper vattnet att "flöda" bättre i kylet och därmed kunna växla värme bättre?? Har för mej nåt sånt, men det är bara en gissning :)Jag hittade faktiskt nå'n smörja på lokala OK macken som heter, vattenpumpssmörjning. Den innehåller även korrisionsskydd för kylsystemet. Jag har använt den ibland och det verkar funka.

baging
2004-03-03, 00:36
Tack för tipset!! Åker förbi macken imorron och ser om dom har nåt....

Å länken var bra och intressant.... var ju ganska nära i mina gissningar där ;)

87gt50
2004-03-04, 09:37
Hej igen!
tänkte bara citera ett inlägg som jag läste i ett mustangforum ang. användning av WaterWetter:
"I discovered that with alum heads, it is really beneficial to run Water Wetter with your coolant. Makes the coolant "adhere" to the surfaces, and the motor runs a lot cooler."

Hur gick det med smörjan från lokala macken?

mvh

jocke

baging
2004-03-06, 00:41

Jorå, hittade nåt som heter "Black Arrow Vattenpumpsmörjning"....
Skall ha smörjande och antikorrosiva egenskaper... en liten burk som räcker till 10l kostar 26:- å om inte annat så är det ju lite billigare än glykol ;)

Får väl se hur den funkar, å Waterwetter skall jag nog kika lite mer på...

Slick Mo Fo
2004-03-06, 10:12

Jorå, hittade nåt som heter "Black Arrow Vattenpumpsmörjning"....
Skall ha smörjande och antikorrosiva egenskaper... en liten burk som räcker till 10l kostar 26:- å om inte annat så är det ju lite billigare än glykol ;)

Får väl se hur den funkar, å Waterwetter skall jag nog kika lite mer på...

WW finns på Mekonomen !

wowbagger
2004-03-06, 15:11
Det borde väll funka lika bra med några droppar Yes,det tar ju ochså bort ytspänningen som Waterwetter gör.. :wink:

87gt50
2004-03-07, 00:10
Wowbagger, skicka gärna in ett foto på resultatet av Yes-testen, har läst på nåt amerikanskt forum att du bör använda minst 50/50 för att det ska funka!! :D

Ha det gott!

mvh
jocke

baging
2004-03-07, 12:21
Ujujuj, wowbagger bör nog akta sej för att sänka ytspänningen för mycket. Det kan inte vara bra när man åker båt... den lär ju sjunka ;)

Nova67ss
2004-03-08, 19:48
Njaeä... kommer nog att fortsätta ha glykol i min maskin, den ska ju kunna rulla fina dagar på vintern oxå....

har för många bekanta som spräckt block i bilar som stått varmt till men en dag när det var extra kallt så försvann värmen och därmed även blocket för glykolnivån var för dålig/obefintlig....

Och är det så det är förbjudet att ha i bil på bana TROTTS catchtank m.m.. så då kör jag annorstädes...

wowbagger
2004-03-09, 19:12
Ujujuj, wowbagger bör nog akta sej för att sänka ytspänningen för mycket. Det kan inte vara bra när man åker båt... den lär ju sjunka ;)

Nja,risken finns ju alltid att den sjunker,men jag har en boj fastknuten på bakre kofångaren och 30m lina,så det ska väll räcka till om den sjunker..

Hehe...Yes Citron kanske..Då känner man på doften om den börjar att koka samt lödderhögen man lämnar bakom sig vid ett ev rödljus..

baging
2004-03-09, 19:50
men jag har en boj fastknuten på bakre kofångaren

Hehe, en sån där blinkande ubåtsboj?? :lol:

wowbagger
2004-03-09, 19:54
men jag har en boj fastknuten på bakre kofångaren

Hehe, en sån där blinkande ubåtsboj?? :lol:

Jepp..Så ser du en gul vette med en stor,vit frigolitboj med en blinkade lampa på samt ett spår av lödder och en doft av Citron,då e det jag som e ute o glider lite.. :lol: :lol: