handdator

Visa fullständig version : Chrysler startmotor.... suck...

baging
2004-02-28, 00:31
Ok, nu är det 2a starten på 2 veckor och 4 uppstarter senare som gett sej... denna gång startmotordervet som släpper så fort han antyder att han tänder... suck.. Kan ju meddela att det inte är skitenkelt att byta start på en A-body med underbody headers.... :(

Nån som har en aning om hur mycket man kan belasta en dylik tingest??
Kör med 12.5 i statiskt komp, så det motar väl en aning...
Har inte riktigt ekonomin för en mega-super-mini-starter, så tips om hur man bäst håller liv i en original mottages tacksamt...
Van'arna har väl en ministart oxå?? Bra? Bättre?

DusterV8
2004-02-29, 20:20
ska ärligt säga att jag inte har en aning om hur mycket dom tål.. men min start i dustern blev betydligt pålitligare efter att jag lindat headersen med headersbandage som du vet så blir headers förbannat varma och det kan inte vara riktigt bra för startmotorer.. specielt på en mopar där det blir så förbannat trångt just runt starten..har nu bytt till en sån dära nyare start som jag naturligtvis inte vet var den kommer ifrån men jag kan kolla upp det ,den är betydligt starkare och tar mindre plats utan att vara en minirace start=) kan det vara intresant att lösa problemet på det sättet?

baging
2004-02-29, 20:42
Självklart är det intressant!! Om du orkar och har lust kan du väl kika??

Har lindat mina headers, och eftersom jag "moddat" dom en "aning", så är det hyfsat med utrymme mellan pipor och startmotor, så värmen borde inte utgöra ett större problem...
Problemet är snarare att startmotordrevet ger sig..... suck :cry:

MoPar66
2004-02-29, 20:55
Cranking Power For up to 12:1 Compression
Räcker det Mr Baging????
http://www.powermastermotorsports.com/180_ft-lb_starters.html
Fanns på summit för $149,95

MoPar66
2004-02-29, 20:59
Hittade en grym till dig
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=PWM%2D9513
Powermaster's XS Torque features a powerful 200 ft.-lbs. torque rating and a 4.4:1 gear reduction ratio. That adds up to reliable cranking power for engines up to 18:1 compression. It'll clear all headers and all oil pans where your OE starter will work. $199

baging
2004-02-29, 21:48
Dom där verkar ju räcka till.... 200ft/lb.... det är ju en del ;)
Nån som har erfarenhet av Powermaster??

$149 är ju inte mycket heller för den mindre modellen... fast, priskillnaden till den större är ju inte heller stor..... hmmm.... tål att tänkas på ;)

baging
2004-03-28, 23:00
Javafan, kan ju passa på och uppdatera tråden lite då...

Sista "kul" grejen som hände var att startkransen hade fått såpass med pisk av kass drev att den tappade 2 tänder :evil:
MEN, nu är den bytt mot en "ny".... gick bättre än jag trott att slipa bort den gamla och knacka dit den nya. Svetsar ihop grejerna imorron!!!!