handdator

Visa fullständig version : Vilka är de bästa slicksen för gata??

Steff
2011-08-09, 18:40
Har lite dåligt fäste så tips mottages gärna. Får plats med 28-9-15.
Vad har ni för erfarenheter av de märken som finns, är det skillnad på dom?

vigg
2011-08-09, 19:37
Glöm i alla fall Good Year, dyra och slits fort.
Bara kört M/T (ET-streets och drags). Dem behöver inte mycket värme för att funka bra och det är ju ett +.
Den dimensionen du nämner har jag åkt i åratal och tänk på att gå från typ 17psi och nedåt när du provar. Blir väldigt vingligt framför allt vid avslaget om du försöker åka med däckstryck som man gör i ett par stora slicks i en racebil (7-8 psi).
Minst 50% av greppet sitter i chassit enligt mig, glöm inte det.
Lätt åtgärd som brukar hjälpa en hel del är att vikta upp i bak. Gärna en 75-100kg.

Steff
2011-08-09, 21:52
Nu har jag, nya för i år, MT ET-Street 28-11,5/15 funkar perfekt på bana men spinner duktigt på gatan tyvärr. ca. 14-18 psi i tryck har jag kört med.
Bakvagnen är old school, bladfjädrar + slapper bars och Competition engineering
stötare. Vill nog att det förblir just så.
Ska låna ett par 90-10 dämpare, får se om det gör skillnad.
Har Du märkt någon skillnad mellan ET street och ET Drag?
Det är så att det är ett Jönköping Open på G, vill ju gärna vara med och kriga då.

Steff
2011-08-09, 21:55
Haha, vikta upp bak med 100 kg, det är ju bara att flytta stolen långt bak i så fall :D

vigg
2011-08-10, 18:20
Bana är bana och man kan med ett par fräscha slicks förlåta ett ganska kasst chassi så länge effekterna är hyffsat moderata.
Det är på en dålig bana eller på gatan det börjar krävas "lite" mer.
Bra, då har du pejl på däckstrycket. Jag åker med 1,05 bar kalla som efter värmningen blir 1.10.
Jag hade ett par CE 3-vägs justerbara men tyckte dem var skräp..oprecisa lägen och ena pajjade helt efter bara några månader.
Har numera Koni SPA1 runt om sedan åratal och är nöjd.
Skall du investera i ett par dyrare dragdämpare och väljer mellan fram och bak så lägg stålarna på ett par bra bakdämpare. Fram kan du ha några billigare 80-20 eller t.o.m 90-10. Var beredd på att bilen beteer sig annorlunda och ta några testsvängar innan det gäller så att säga.

Bakvagnen då. VAD är det för slappers?
Det viktiga är...
1. Dem skall sitta stumt i undre bladfjäderpaketsplattan, allt annat är skit och försämrar fästet och orsakar böjda trasiga fjädrar.
2. Gummisnubbern skall träffa mitt på främre öglan på fjädern, allt annat är skit och förstör fjädrarna.
3. Såga av gummisnubbern så den blir ca 20mm hög.
4. Ställ bilen absolut plant och vikta i din vikt på förarplatsen så att bilen är som den är på startlinjen. Då skall du ha ca 25mm frigång mellan snubber och ögla på bägge sidor. Ligger snubbern an eller t.o.m är förspänd mot öglan? = kasst.

Ang viktningen.
Det lilla i prestanda på ET´t du tappar på att vikta upp i bak vinner du lätt tillbaka på att kliva iväg bra. Speciellt på 201m.
Sedan skall vi inte tala om det psykologiska övertaget detta ger genom att motsåndaren blir stressad och kliver på för hårt/trycker igång nödraketen för tidigt och spinner bort sig / missar en växel osv.

Och..slicks ÄR bättre fäste i än dot-slicks alá ET-streets med samma anläggningsyta mot marken och samma höjd på däcksidan.

Edit: Vad har du för pinjongvinkel och VET du hur man kollar det?..dem flesta mäter helt fel.

Mvh.

One`Chevy II´much
2011-08-13, 05:54
Edit: Vad har du för pinjongvinkel och VET du hur man kollar det?..dem flesta mäter helt fel.

Blev mycket nyfiken nu då jag ska till att byta axel på min nova?

Steff
2011-08-13, 09:48
Tack för tipsen.
Ska göra några små justeringar på Slapper barsen enligt dina rekommendationer.
Men kommer att byta till Cal Tracs i vinter och struntar i Old school looken.
Pinion vinkeln har jag på 3°.

Och sen får det bli riktiga slicks också, vilket märke?? Har sett att flera av Stock-åkarna kör med Hossier.........kan de vara nått?

Pianoman
2011-08-15, 21:51
Jag kör med 6 grader i piniongvinkel. Passade på att ställa in när banjorören hade släppt och vi skulle svetsa. Det gjorde ingen större skillnad på bana (som Vigg är inne på) men en hel del på gatan. Dock upplever jag att det blev något sämre med bruksdäck, men då ska man ha i åtanke att vi talar om gamla Cooper däck som i bästa fall greppar aningen bättre än vagnshjul... ´Har inte testat mina M/T drag radialer än men det verkar fungera bra för flertalet här i stan

Steff
2011-08-16, 17:48
Jag trodde att den enda anledningen till att förställa vinkeln X antal grader är för att få noll grader över knutkorset vid belastning och minska påkänningen på korset ???
Det här måste redas ut.

vigg
2011-08-16, 23:03
Palla upp bilen under hjulen så du kommer under den utan probs. Väg av upppallningen med långpass eller dyligt så det är så plant du kan få till.
Lossa kardan. Använd en sån här eller liknande http://www.summitracing.com/parts/CEE-5020/?rtype=10
Mät nu på struten på lådan vad den har för vinkel gentemot horisontalplan.
Gör samma sak på yoken på bakaxeln. Räkna ihop dessa värden och du får fram pinjongvinkeln.
Bladfjäderbilar brukar vilja ha ca -5-6 grader men allt mellan 4-8 kan fungera bäst för just din bladfjäderbil.

Allt mellan riktiga slicks och riktiga bra gatradialer är kompromisser.
Hoosier eller MT slicks kvittar, de är bra bägge två.
Köp inte ett par radialslicks som många av stockåkarna åker på bara..dem "kräver" en bra bana för att funka bra och är inte alls lika förlåtande som ett par vanliga slicks är.

vigg
2011-08-25, 18:15
Steff/Hur gick det, hjälpte tipsen?

Steff
2011-08-26, 09:39
Har gjort några små justeringar på Slapperbarsen men inte lagt på "slicksen" och provat ännu. Ska köra på bana nu i helgen men där är det ju fäste så då får man ju heller inget besked.
Det viktigaste racet är den 3/9 och då måste det funka. Har hittat ca. 60kg skivstångsvikter som ska bultas fast i skuffen + 90-10 dämpare........

Michael karlsson
2011-09-03, 13:05
jag och storputte kan sätta oss i bagaget då får dun 250kg till där bak:D

fö kan du inte höja fästet till bladfjädern fram lite?

Tobbe1
2011-09-05, 20:04
med risk för att blanda begrepp och beroende på vilket pinionvinkelvärde man ska "ha" direkt från mopar biblen

http://www.moparts.org/Tech/Archive/rearsusp/2.html

http://www.moparts.org/Tech/Archive/rearsusp/img/dsa3.JPG

Michael karlsson
2011-12-01, 12:03
varför bygger du inte fyrlänk?
du kan väl göra som c/f killarna när de konverterar sina bilar till fyrlänk

Steff
2011-12-02, 10:16
varför bygger du inte fyrlänk?
du kan väl göra som c/f killarna när de konverterar sina bilar till fyrlänk

Fyrlänk passar bäst racebilar, jag har ju en ragglarbil. Nå vi får så, jag hoppas riktiga slicks kommer att göra stor skillnad mot de jag kört på nu (M/T ET Street)
Får Pontiacen någon ny motor till 2012?

Michael karlsson
2011-12-03, 12:23
jupz i slutet på januari ska jag åka norrut och hämta en 455:a
planen är väl ram air 4kam och edelbrocktoppar edelbrock performer insug

jag har köpt en ny bruksbil(c5:a) som bromsar firebirdprojektet lite