handdator

Visa fullständig version : ford bb

galaxie_danne
2004-02-24, 21:02
Hej har en 352 bb på ca 250 kusar orginal. Funderar på att trimma. vilket är bäst att satsa på 352 eller 390? Vad bör göras om man siktar på ca 400hk. kam? kolvar? portning? Hedders? Kostnad på ett ungefär? Aldrig trimmat v8 förrut. Tacksam för svar. galaxie_danne

Tbolt
2004-02-27, 17:49
Eftersom jag förutsätter att du äger en Galaxie tycker jag att du ska utgå från största möjliga kubik. Utgå alltså från en 390 eller ännu hellre en 428 (behöver inte vara en CJ). Förväxla dock inte 428:an med 429:an som är en helt annan motor. Jag förmodar också att du i första hand tänker köra på gatan och inte alls eller bara mycket lite på strippen.
Satsa på att bygga den för mesta möjliga vrid och titta inte så mycket på hästkrafterna. En 390 är naturligtvis billigare i inköp än 428:an men delarna är sedan i stort sett desamma. Bäst blir det att köpa en billig motor i behov av renovering än en dyrare halvbra. Låt din 352:a sitta kvar i bilen och njut av åkandet tillsvidare, motorbygget kan ju ta mer än ett år i anspråk beroende på din ekonomi.
Borrning, vevslipning och balansering lämnar du naturligvis till en maskinfirma - pruta INTE på balanseringen. Kolla med flera för att se var du får bästa pris och lyssna även runt efter vilket rykte firmorna har. Det är heller inte ovanligt att du får vänta längre på grejerna än vad som först utlovas.
Lämpliga grejer är sen Edelbrock performer insug $239.88 och kamkit $131.95. Kolla gärna Edelbrock.com för deras test av denna kombination på en std 390 gav ca 410 lbs/ft i vrid. Förgasare av samma märke 600 cfm $229.95 eller 750 cfm $239.88. 600 cfm kan vara på gränsen till för smått så här beror det på om du vill premiera ekonomi eller power. Vill du lägga dig någonstans emellan så har Holley både 650 och 700 cfm. Gjutna kolvar duger bra med gjutna och försök få kompressionsför-hållandet till ca 10.0:1.
Toppar är en svår bit speciellt om man tänker byta ut de man har, FBB är en djungel. Kolla först upp vad du har och om det är användbart och ge dom en ordentlig renovering. Ett annat lite dyrare alternativ är nya aluminiumtoppar, Edelbrock igen och priset är $1249.00. Detta kan vara ett alternativ om det du har är vädigt dåligt eller utifall du hittat bara en bottendel av en motor. Orginalgrenrören är inte mycket att hurra för i dessa sammanhang så headers är väl inte fel även om det blir mycket värmeutveckling av dessa.
Återkom gärna fler gånger i detta ärende men ha inte förhoppningen att allt ska vara klart till sommaren om du inte har ovanligt mycket $$$ i plånboken. Priserna jag angivit kommer ur Summitkatalogen, du kan också titta på summitracing.com om du vill se på dessa och andra grejer och till sist lycka till!

galaxie_danne
2004-03-08, 00:39
Tackar för svaret. Då är det bara att leta på ett 390block. Antar att det är lättare. Fast det skulle vara fräckt med en 428 under huven. Hade tänkt försökt få i hop en motor tills nästa sommar. Jag kör galaxie -66 a enbart på gatan, men det skulle inte skada med lite mer effect.
Danne