handdator

Visa fullständig version : Cheva i Pontiac?

melis
2004-02-18, 15:08
Hitta denna intressanta sida idag o vart genast medlem!

Har köpt mig en LeMans-65 men kan i stort sett inget om amerikanare...
Sas vid köpet att det var en Cheva 350 motor i den...

1.Om detta stämmer,vet nån om de "bara" är att "slänga" i denna motor lr har det byggts om t.e.x. motorfästen m.m...

2.Hur vet man om man har "smoggtoppar"?

M.v.h. Melis

Nova67ss
2004-02-19, 06:50
Jo du har rätt Le Mansen, Gto, malibu, chevellen, skylarken, och någon till modell i A-body serien är byggda så att med 6 skruvar byter du motorfästena i ramen och kan "hänga" in en cheva Sb,Bb eller valfri BOP motor..

melis
2004-02-19, 13:00
Ok...Så om ja vill byta till en Pontiac motor får ja byta tillbaka motorfästen igen alltså??

Om ja då vill byta motor till nå "vassare" så kan ja leta cheva motorer istället för Pontiac för att göra de enklare vid byte då??

Passar "alla" chevamotorer då lr bara några speciella årsmodeller o "storlekar"?

Kolla lite snabbt på motorn ja har nu o fick fram att de ska va ett 273 block (lr om de va 283) o inte en 350 som dom sa...Men en polare sa att blocken ä samma men me olika innehåll...Är de då möjligt att jag har 350 innehåll men i ett block från en 273(lr283) motor???

Nån som kan de där med "smoggtoppar???

M.V.H Melis

Nova67ss
2004-02-19, 13:25
Du har på de flesta modeller av Chevrolet, motorfästen för SmallBlock och andra för Big Block..

Ett av krånglet med att sätta BB i en bil med fästen för Sb är utrymmet för headers på förarsidan och styrsnäcka och bärarm.. specielt i camaro och Nova.. kan även bli trångt med fördelare och så...

melis
2004-02-19, 13:31
Ok...Tackar för de!!! Tror ja håller mig till SB... :?

Detta var verkligen en kanonsida! Mycket bra för en "novis" som jag!!
Snabb hjälp o mycket intressant läsning! Tack alla som hjälper en nybörjare som mig!!! Någon som har nån ide´om mina andra funderingar??? :roll:

M.V.H Melis

Hugger
2004-02-19, 19:57
Kolla lite snabbt på motorn ja har nu o fick fram att de ska va ett 273 block (lr om de va 283) o inte en 350 som dom sa...Men en polare sa att blocken ä samma men me olika innehåll...Är de då möjligt att jag har 350 innehåll men i ett block från en 273(lr283) motor???

Nån som kan de där med "smoggtoppar???

M.V.H Melis

Hej Melis!

Här är en länk till en bra sida om just att tyda topplock » (http://www.geocities.com/meanracing/HeadCastingNumbers.html)

Du måste nog riva isär motorn och kolla gjutnummer på vevaxel, toppar, block mm för exakt kunna säga vad du har för prylar.

Kimmen
2004-03-01, 21:41
Verkar vara populärt att stoppa i cheva motorer i andra bilar.. jag har en cheva snurra i min Firebird Formula 400 -72, och polarn har också en Cheva SB i sin Pontiac Catalina -69:a. :lol:

Ja jag kan ju fortsätta, känner en kille som åker Buick -58:a med en Cheva 350 motor. En annan kompis åker Ford -50:a med en Cheva 283 motor..

"Never fear when the Chevy boys are near" 8)

melis
2004-03-05, 14:02
Ok,börjar klarna ....

Åter till smoggtoppshistorien...
Vad ä det som "gör" en topp till smoggtopp??
Är det storleken på förbränningsrummen lr ventilernas storlek lr vad??

Nova67ss
2004-03-06, 17:21
Stora förbränningsrum...

Sugmotor..
att bygga kompförhållande med dom kräver "popp upp" kolvar och hög dome på kolvar stör flamfronten och blir inte bra med dagens soppa..

Om man inte ska turbo/compressormata motorn... då kan det vara fördel med smoggtoppar...

melis
2004-03-12, 12:34
Ok,tror jag börjar få lite rätsida på detta... :?

Så om jag byter dessa smogtoppar mot en tidigare årsmodells toppar så kommer man runt detta "problem" lr är det mer som skiljer?

Hur mycket "gör" det att byta ett par smogtoppar till "vanliga"?

Vart går #gränsen" när det blir smogtoppar?? Finns det nån årsgräns lr storleksgräns på förbränningsrummen när dom blir smoggisar??

Pontiac Dude
2004-03-17, 17:00
Visst går det att hinka ned en chebby spis i en Pontiac...men varför?
De vanligaste swap-tricket är väll att svetsa fast chevans motorfästen på framen. men om man får tag i rätta fästena är det att föredra att bulta på dom.

Orginal fästena är ett tips att spara...var ett helwete att hitta när jag bytte till Pontiac motor efter att ha åkt omkring med en 350SB som hittat ner under huven av någon orsak på 70talet.

Beroende på vilken lådda man har Poncho eller Cheva kan en adapterplatta behövas. (Cheva motor- Pontiac låda).
Annars blir det tufft att köra omkring med två bultar som håller låddan fast!

Smoggtoppar är lättast att identifiera mha gjutnummer.
Har för mig att man även kan gö en snabb koll på plats för smallblock..
-Raka T-stift med bricka = före 71 eller nått liknande.
-Sneda T-stift utan bricka = smogg.
Sedan finns det en uppsjö med toppar med raka T-stift utan bricka osv.
Så det är bara ett antagande man får göra. :lol:

brillo
2004-10-11, 00:21
Hej! smogtopparna børjade man med 1971 i usa. kolla gjutnr och gå in på www.mortec.com.dær finns data på det mæsta. om dina toppar har 76kubic ær det smog. man kan anvænda 305ans toppar som har 60kubic.funkar bra med moderat kam ex.274extreem,competition cams.