Visa fullständig version : Vilken olja?
Chevelle 67
2011-04-19, 11:44
Okej en väldigt urvattnad fråga kanske men tar den en sista gång.... Vilken olja skulle ni rekomendera till en cheva bb 396 från 69? Körde alltid Quaker State 10-40 mineral förut i smalblockarn och det funka bra, ska jag fortsätta med den oljan eller byta till helsyntet? Blir aldrig klok på detta för alla verkar tycka olika? Senaste jag hörde var att Bosse bildoktor körde alltid helsyntet i sina veteranare:p
Helsyntet är onödigt lyxigt och dyrt om man bara kör ett fåtal hundra mil med två oljebyten per år?
All olja som säljs i förseglade förpackningar idag är bättre än oljan som såldes när din bil var ny, så det är bara att välja den billigaste mineraloljan som du hittar.
10w30 rekommenderas av fabrikanten för normal körning, vid konstant höghastighetskörning och/eller körning i alperna med husvagn så rekommenderas 10w40.
Gillar man högklassoljor så varför inte den högsta dieselklassen?
vad som skiljer är zinkhalten,och det är bra för gamla gjutjärnsspisar med traditionella kammar etc..
Är motorn nybyggd?
Typ av kam?
Chevelle 67
2011-04-26, 18:36
Nja inte jag själv som satt ihop den men det ja vet är att det är hög komp kolvar, järntoppar, och ingen rullkam men den är något vassare än orginal.
Chevelle 67
2011-04-28, 10:59
Jodå det skulle ja kalla den. Bör ha gått ett antal hundra mil nu, om inte mer...
Då tycker JAG att du kör på en mineralolja av valfritt trevligt (känt) fabrikat.
T.ex Quaker, Pennzoil, 76 eller liknande.
Viskositet beror ju på om du kör på vintern eller ej samt lagerspel/pump i maskin.
15-20 psi vid tomgång och sedan 10 psi/1000rpm upp till max 70(60 är helt ok det med), mer är totalt onödigt då det bara sliter och belastar helt i onödan.
10-40 alternativt 20-50.
Jag kör själv 20-50 mineral. Var varsam på gasen tills du har ca 160 F i maskin. Det går att blåsa oljefilter med kall maskin. (nej inte jag men min kusin ;)
Mvh.
Chevelle 67
2011-04-28, 22:06
Ok tack för alla svar å synpunkter! Då känns det som jag tryggt kan fortsätta med samma olja eftersom jag har bra pris på den och några liter över:)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.