Visa fullständig version : StreetRace
Hej där!
Är det någon här som tänker ställa upp i Birka Cup i sommar?
Nova Jörgen
2004-02-13, 22:49
Hej!
Det där var något jag hade hoppats slippa se på det här forumet.
Organiserad streetracing av Birka cup typ är rent utsagt ett j-vla otyg.
Vad än arrangörerna säger om att dom har koll på säkerheten på det evenemanget, så far publiken runt som yra höns bland bilarna.
Eftersom prestigen är stor och det finns en del vinstpengar så är det många av förarna som inte sätter andras och sin egen säkerhet först. Särskilt som det finns tidsgränser som skall hållas för att man inte ska bli utslagen, så körs många race som borde ha väntats med eller flyttats på av säkerhetsskäl.
Det är bara en tidsfråga innan vi har en riktigt allvarlig olycka på det evenemanget.
Hoppas denna länk funkar fortfarande, det lär inte dröja innan vi kan lägga ut en Svensk variant av denna filmsnutt!
http://speedhawaii.com/localkine/CrazyCamaro.wmv
Mvh.
:shock: ojojoj...inte bra alls... :?
...kan bara hålla med dig!
Jag påstår inte att det är bra på något vis, har endast varit och tittat en sväng i sommras och då såg det inte riktigt lika illa ut som på filmen.
Kanske inte är så dumt att diskutera ämnet i alla fall med tanke på det du skriver?
Garagekungen
2004-02-14, 01:31
Hej !
Filmsnutten är ett mycket bra exempel på hur streetracing INTE skall utövas... :roll:
Nu är det så att det skiljer sig mycket mellan det sätt som den utövas i västra USA och hur den körs här - åtminstånde då jag senast var med. (Det kanske finns fler än jag som har erfarenheter från bägge platserna.) Där (i västra USA) är det flesta ungdomar mellan 16 - 20 år (körkortet tas ju vid 16) som har fått bilen av rika föräldrar. Normalt kör man om 100 - 500 dollar (per race)... :? och i den lite tyngre divisionen handlar det om 1000-tals dollar :shock: (på machine-shoppen där jag hjälpte till byggdes en kompressor matad 498" BBC på metanol, på beställning av en kille som tillhör det tyngre gardet). Ungdomarna är helt tok-hetsade, inte sällan är dom dessutom påverkade av någon form av drog... så det är inte konstigt att det går som på filmen !!! (jag hoppas verkligen att det inte har blivit så här i Sverige...)
Själv hoppas jag få tid över (från husbygget) att åka in och titta på någon av deltävlingarna denna sommar, så att jag får möjlighet att bilda mig en egen uppfattning om hur bra (dåligt?) dom organiserar Birka cup.
Annars tycker jag att streetracing (street-dragracing), om den körs med gatbilar och där man slipper människor längs banan (vägen), definitivt har sin tjusning. Möjligen börjar bilarna gå lite för fort (hur f-n det nu är möjligt... :lol: ) för att köra 1/4-mile, 1/8-mile tycker jag räcker bra.
Ha en trevlig helg !!!
MrGasser
2004-02-14, 13:16
Tänkte bara inflika att när jag var på ett race i sommras såg jag ett supermongo som hade med sig BARNVAGN. Hur i h-vete ska han hinna få undan ungen om nån bil med lite hästar får sladd, av tex en punktering????? :evil: :evil:
DusterV8
2004-02-14, 13:46
jag tycker personligen att det har sin tjusning med race på gatan men inte under dom usla former som jag såg på den länken.. säkerheten ska alltid sättas först..
Vad jag förstår så är "publik-stressen" den störta faran eftersom endast förarna i resp. bil får direktiv (via mobil) om vart och när dom ska köra. Så snart tävlingsbilarna börjar röra på sig blidas snabbt ett "pärlband" med publik-bilar som jagar efter för att få chansen att se... Vi fick själv erfara en Volvo S40 som försökte tränga sig förbi en Cheva VAN på insidan på väg ner i Söderledstunneln - som körde in i VAN:en snett bakifrån och studsade in i trottoarkanten :shock: (totalhaveri på framvagnen)
Racet är som oftast redan klart när publiken väl kommer fram, och dom flesta publik-bilar irrar bara runt och får aldrig se något race eftersom det sprids en del falska rykten om platser och tider. Vad jag hört så är publiken ett dilemma för streetrace arrangörerna eftersom dom lockar till sig Polisen o s v. Men samtidigt så vill man ju ha publik så det är nog ett svårt övervägande?
Håller med dig DusterV8, det har sin tjusning bara man prioriterar säkerheten så att det inte blir som Nova Jörgen befarar.
Nu finns det ju fler streetrace än Birka Cup, är det någon här som har erfarenheter av dessa?
DusterV8
2004-02-14, 15:57
har erfarenhet av ett ute i stäket det var mest risbrännare dära och den gången var det iaf ordning på publiken som tur var..
en coswort fick råpisk.... men det var ju inte ett större race som drar ohygligt mycket folk..
Garagekungen
2004-02-14, 18:22
Angående andra street race än Birka.
Jag har hört om några olika platser runt om vårt avlånga land där man kör som man gjorde "på den gamla goda tiden"... med lagom mycket åskådare (som har förstånd att inte stå för nära) och där man kör med sans och vett.
Det bästa är ju när man kan köra på en laglig plats, med tidtagning, modell Tullinge.
Vi får väl hoppas att det kommer fram ett alternativ, till gatkörning i stor skala, där man kan köra flera gånger varje sommar (gärna varje vecka). I USA har man löst det med s.k. High School Drags eller Wednesday Night Drags då banorna ofta är bokade på helgerna. Ett roligt inslag var att Polisen, som var närvarande (Sponsor, bra initiativ!!! Något för den svenska polisen att ta efter.), lät den som ville få rejsa mot den lokala Sheriffen i en ordinarie polisbil !!! :twisted:
Samtidigt skapar man en kontakt vilket tar bort anonymiteten.
Det kördes dessutom en serie, blandat med utbildning, där det korades en vinnare varje år. Det var en tjej som låg tvåa förra året - med en Mustang -66 HT, där pojkvän och pappa var mekaniker...
Ha det bra !!!
Nu finns det ju fler streetrace än Birka Cup, är det någon här som har erfarenheter av dessa?
Jo, har erfarenheter av del andra evenemang. Kommer från Östergötland där intresset av att titta på är oerhört stort, men det är inte lika många som vill köra tyvärr.. Lördagskvällsrace är helt omöjliga att genomföra då det är fullt med bilar o publik. Istället har man löst det genom att köra på veckodagarna och endast släppa ut infon till de seriösa som kör. Om infon missbrukas får man den inte nästa gång. Har funkat mycket bra och det blir mycket åka - helt UTAN publik!
Growlmaster
2004-02-16, 01:48
Min uppfattning i frågan är att race på allmän väg är idioti. Inte bara pga. den uppenbara risken för olyckor med oskyldigt folk inblandade utan också för att det idiotförklarar oss som gillar att köra fort rakt fram inför den stora allmänheten. För att vi skall få legala banor att köra på så gäller det att myndigheterna tar oss på allvar. Så länge de tror att de har att göra med ett lallande gäng Beavis & Buttheads höga på lustgas är möjligheten att få till stånd legala banor lika med noll! I min hemstad finns det ett stort intresse för att rejsa gatbilar (alla vill väl vara snabbast i stan?) och illegala tävlingar anordnas till och från på ett flygfält här vilket jag tycker är någorlunda genomtänkt iallafall. Det får bort många idioter (den typen av förare som skulle köra över sin mormor för att vara först över mållinjen) från centrala stan där många annars prövar sina fordon. Jag har sett allt från race rakt genom centrum en lördagkväll (när det är som mest folk i farten) till förare som har kört på trottoarer med fotgängare på för att komma om motståndaren. Tragiskt nog har det även inträffat olyckor med dödlig utgång under dessa lokala rejs. :cry: Hittills har det dock "bara" varit tävlande som gått åt men jag tror att det bara är en tidsfråga innan någon oskyldig blir påkörd eller prejad av vägen. Den som säger att de har full kontroll över bilen i +200km/h ljuger! Ingen hinner väja i den farten om det svänger ut en bil framför en eller någon går ut i vägen, då smäller det bara! :evil:
Jag tycker att alla gasglada skulle försöka organisera sig istället och se till att vi fick fler lagliga banor där man kan få gasa sig leds. Är man bara nog många som trycker på så kan inga miljöaktivister i detta land förneka oss vår rätt till att sprida skön motorsång. :twisted:
Se bara hur det gick när USA-bilsfantaster gjorde gemensam sak mot vägverket när de skulle få till förbudet mot bilimport från USA. Vägverket fick snällt lägga ner sina dumma idéer. :)
Nova67ss
2004-02-16, 17:16
Sagt det förut... Jörgen sa "min mening" i detta inlägg
MeFirstCharger70
2004-02-18, 05:25
Street racing är ju snart igen på tapeten, våren närmar sig...
Personligen vet jag inte var jag ska stå i den här frågan om vara eller icke vara?
Jag anser att man ska ha möjlighet att köra skiten ur sin bil om man har lust, men jag önskar att folk gjorde det under ordnade och säkra former.
Jag har personligen några erfarenheter.
Allt var klart för start, men jag visade "timeout" och slog av motorn och steg ur bilen. Orsak: folk stod för nära. Killen som jag skulle köra emot var smart och gjorde samma sak eftersom han observerade samma som jag. Det blev lite tjafs och busvisslingar från folk som stod och tittade på, men jag tror de fattade efter en stund att stiga mer åt sidan. Killen jag skulle köra emot, vi gjorde upp och "drog" oss ur. Vi körde sedan vårt race en lite längre bit bort var det inte fanns folk. Vi gjorde det som en liten rövare, vi körde sakta förbi människorna som stod och tittade, 30 meter efter ställde vi upp och smällde på. Racet var förbi innan folk hann fatta och flytta sig närmare. Slut resultat enat : To close to call...
Race mot en Mustang i Söderleds tunneln. Natten mellan Måndag Tisdag runt kl. 2 på natten. Inte en själ syntes till förutom oss två. Resultat: Mustangen fick stryk...
De gånger jag gjort mig skyldig, så har det hänt utanför stan, inte några andra i närheten än den jag kört emot.
Jag är oxå rädd att vi kommer förr eller senare att ha meter stora rubriker på Aftonbladet och Expressen ang. illegal racing och någon som kört livet av sig eller någon annan. Sådana rubriker kommer inte att hjälpa oss få en legal bana... Inte heller idiot filmer som Getaway in Stockholm. De snubbaran som körde bilarna borde söka psykisk hjälp.
Men jag har oxå full förståelse för deltagarna i Birka Cup och liknande, det finns inget som får upp adrenalinet så som racing... Och så länge man inte kan tävla laglit på en bana som finns på ett vettigt avstånd så kommer folk att köra olagligt, trots riskerna.
Personligen står jag med ena benet i och andra utanför...
Streetracing på HÖG nivå e jäkligt ballt och adrenalinframkallande,det finns en tjusning som inte finns på bana.Samtidigt som faran angående säkerheten finns..den är inte ball.Tyvärr så finns det alltid ett gäng som mot bättre vetande inte förstår att en vass gatbil håller 100km/h efter väldigt kort sträcka,förövrigt så dör man om man blir överkörd i fem kilometer i timmen också.Jag e väldigt kluven i detta.Det finns alltid rötägg som kör av repan även om det står publik dumt till..tyvärr..dock inte ofta på evenemang på högre nivå.
OCH!..streetracing körs ALDRIG längre än 201m..körs det längre sträcka är det inte seriös streetracing,punkt slut.
OCH..200km/h finns det inga streetracebilar som gör på 201m,de snabbaste (väldigt få) i sverige håller runt 180-190 precis i mål(ca 6 sek)..sen släpps det och bromsas så mycket och fort det går.SNITTET i t.ex Birka ligger snarare på runt 7-8 sek.
GIS,Highway challenge och dyligt e ett jäkla otyg enligt mig..förväxlas ofta av media och svensson med streetracing tyvärr.
Ett "Tullinge" i sthlm öppet för alla igen vore bra,för både streetracers..och dragracers....och övrigt löst folk. :wink:
En som hoppas på en kul,snabb och olycksfri sommar....
Kunde inte sagt det bättre själv Jimmy!!
wowbagger
2004-05-05, 21:44
....och övrigt löst folk. :wink:
Då klassas väll jag in som "Löst folk"...jag saknar mitt träd..
....och övrigt löst folk. :wink:
Då klassas väll jag in som "Löst folk"...jag saknar mitt träd..
Det är inte det ända du saknar... :P :D :wink:
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.