handdator

Visa fullständig version : BracketRacing är stort!

Nova Jörgen
2004-02-11, 22:37
Satt och tittade lite i förra årets resultatlistor (endast bilar, ej MC) och konstaterade att deltagarantalet i Bracketklassen är stort.

SDC serien 4st tävlingar

Bracket 102st
Comp 21st
ProStreet 17st
Street 11st
Super smallblock 14st
TopDoorslammer 21st
Super hitech 7st
Stock/Superstock 17st

Detta gör 102 st i bracket 108 st i övriga 7 klasser

I Nordtrafik bracket cup deltog totalt 67 team på 4 tävlingar.

Deltagare I Sydcupen
Bracket 35 st
Övriga 4 klasser 73 st

Deltagare i North Race Division
Bracket 49 st
Comp 11 st
SuperGas 19 st*
Superstreet 17 st*
SuperComp 17 st*
*(detta är ET klasser med fast Dail in)

Det var ca 100 st deltagare på V-rås hösttävling där ca hälften körde prova på och den andra hälften körde Bracket.

Samma dag kördes också Lazzat strip challange på Björkvik. Inkl. 2 Bracketklasser. (hittade inga resultatlistor?)

Trevlig statistik tycker jag :D :D :D

(med resarvation för mindre felräkningar)

Ha de'

Hugger
2004-06-07, 19:33
Vad skiljer Bracket från dom andra grenarna och vad krävs för att få köra? Krävs t.ex. licens?

DusterV8
2004-06-07, 19:56
låter mycket intresant! mera info om vad som krävs och så vore intresant!! :D

vigg
2004-06-07, 23:54
De flesta tävlingar kräver licens,detta är dock ingen jättegrej att ta och annars brukar det gå att lösa endagslicens på plats.

I övrigt så är det vanliga:Heltäckande klädsel(ej nylon) hjälm,handskar/skor av läder/skinn/bomullstyp(ej nylon)minst trepunktsbälte,kardanring vid körning under 14 sek har jag för mig),ej lösa föremål i bilen,vevhusvent sluten alt slang i kärl,fungerande startspärr på växelspaken,att batteriet sitter ordenligt fast.
Har man sen en bil med mos så blir det störtbåge från 11.99sek och bur vid 9.99sek och har man riktigt frän bil så blir det också bromsskärm vid slutfart 240km/h eller mer.Har garanterat glömt nått men fyll på bara! :wink:

Jörgen,saxa in något nu :wink: (hittade inget riktigt bra)..(Bracketförklaring)..

mvh.

Nova Jörgen
2004-06-08, 17:41
Hej jag lånar en text som Stefan Spång har skrivit på Nordtrafik Bracket Cup's hemsida:

Vad är Bracket-racing ?

Bracket är en utmärkt inkörsport inom dragracing. Många etablerade förare i de snabbare klasserna har börjat sin karriär i bracket eller någon liknande klass.

I bracket kan man se allt från snabba gatbilar till avancerade race-bilar tävla mot varandra på lika villkor. Du behöver inte ha störst plånbok för att kunna vinna, utan det blir förarskickligheten samt kännedom om den egna bilen som blir avgörande. De flesta har ambitionen att sätta nya personliga rekord med en oftast väldigt liten budget.

Tävlingen börjar med att man får köra några testkörningar (kvalrepor). Med hjälp av dessa får förarna sätta sin egen valfria dial-in tid som sedan inte bör underskridas i tävlingen. När själva tävlingen (elimineringen) börjar startar man med handikappstart utifrån förarnas valda dial-in. Detta gör att den långsammare bilen får starta först och båda bilarna teoretiskt ska gå över mållinjen samtidigt. Vinnare blir den som går i mål först utan att köra under sitt dial-in. Kör båda förarna för fort (breakout) vinner den som felar minst mot sitt satta dial-in. Detta kan låta ganska enkelt, men att ha full koll på både motståndare och hundradelar av en sekund över mållinjen i 150-200 blås kräver sin man (eller kvinna).

Men det finns mer att tänka på. Då tidtagningen inte startar direkt på "grönt" i starten utan först när bilen börjar rulla så gäller det även att ha en snabb reaktionstid. Har man fått en långsam reaktionstid är det svårt att köra ifrån motståndaren utan att själv köra breakout. Är man för snabb i starten så tänds dock den röda lampan…

En del förare väljer att sätta sitt dial-in efter snabbaste kvalrepan, satsar på en bra reaktionstid och "håller stumt hela vägen" medan andra förare sätter sitt dial-in några tiondelar långsammare för att "ha lite resevkapacitet utan att köra breakout". Vilken taktik väljer du ?
Som du säkert förstår är det mycket "tjuv & rackarspel" mellan förarna när detta diskuteras.

Alla som någon gång har kört på strippen vet hur svårt det kan vara att köra två repor på identiska tider. Banan får oftast bättre fäste ju längre dagen går, vädret ändras, föraren kör bättre/sämre mm. På en del tävlingar kör man därför med sk. rörligt dial-in vilket betyder att man har möjlighet att byta dial-in tid mellan varje runda om så önskas, medan man på andra tävlingar kör med fast dial-in.

Om du har en solorunda får du oftast både rödlykta och köra under ditt dial-in så länge du inte kör innan första gula lampan tänds. Detta gör att du både kan träna din reaktionstid och hålla "plattan i mattan" hela vägen precis som i kvalkörningarna. Men passa dej, för på en del tävlingar tillåts inte detta !

Allt detta sammantaget resulterar i täta, jämna, spännande race varje gång där ingen kan förutse vinnaren innan mållinjen har passerats.

Se nu till att du har bilen åkbar i sommar, kom ut till en tävling och prova på Bracket !

Tänk på att anmäla dej i god tid till tävlingsarrangören då dom flesta har förhöjd anmälningsavgift sista veckorna.

Nova Jörgen
2004-06-08, 17:44
Jag lade upp en tråd på Lazzats forum om Dragracing teori i höstas, där finns en del goda råd...

http://forum.lazzat.se/showthread.php?s=&threadid=15257

Om ni vill så kan jag städa upp texten i den lite och lägga upp den här också. När jag hinner.

DusterV8
2004-06-08, 23:16
bra föklaringar! blir nog till att åka lite bracket i sommar bara jag inte blir för snabb och blir påtvingad nån båge=)