handdator

Visa fullständig version : Fairlanes/Torinos 1962-76

Tbolt
2011-01-18, 11:51
Jag tänkte göra ett försök med att starta upp någon form av verksamhet/klubb för Fords och Mercurys midsizemodeller (muskelbilar). Det handlar alltså om Fairlanes 1962-70, Torinos 1968-76, Rancheros 1967-76, Falcon -70½, Meteor 1962-63, Comet 1966-70, Cyclone 1966-71 samt Montego 1968-76. Fram tills nu så har jag endast haft hand om ett register för dessa bilar, mycket på grund av eget intresse. Nu är det dock dags att se om det går att göra något mer utav det framförallt med tanke på ett möjligt femtioårsjubileumsfirande om ett drygt år.
Till att börja med så inbjuder vi därför till ett möte med intressant filmvisning på Sjögestad Motell mellan Mantorp och Linköping lördagen den 19/3 kl. 15.30 då alla intresserade entusiaster är välkomna.
För mer info ring 0582-150 23 alt. 073-810 64 02 kvällar eller helger

Tbolt
2011-03-21, 16:06
Då är första mötet avklarat, klubben har en styrelse och verksamheten är igång. Medlem blir man genom att sätta in 100 kr på bankgiro 730-8778 och ange : namn adress, telefon och bilinnehav. Verksamheten börjar med att vi kommer att närvara vid Powers marknad 26/3 i Lidköping samt Fordträffen hos PG Larsson bildelar i Tibro 16/4.

Nisse Hult
2011-03-21, 18:04
Och hemsideadressen är...

Tbolt
2011-03-23, 17:00
Det är tyvärr inget men får bara för att man registrerar en förening. Den måste man jobba fram. Jag hör dessvärre till generationen där man stod i mörkerrum och framkallade kort till klubbtidningen själv, skrev ut all text på papper och sedan satt med millimeterrutat papper, klippte och passade in text och bilder för att göra en tryckfärdig produkt. Hemsida kommer vi nog att lösa tids nog.

Tbolt
2011-04-20, 15:35
Då är de två första evenemangen avklarade, Powers marknad i Lidköping och Fordträffen hos PG Larsson Bildelar. Medlemsinströmmningen har börjat och sommarens preliminära kalender ser ut som följer :

14/5 Vårmönstringen, Lindesberg, 4/6 Power, Nossebro
6/6 Nationaldagen, Skänninge, 18/6 Blacksmiths, Kjula Eskilstuna
30/6 Sundsvall, plats meddelas senare, 2/7 Wheels nat’s, Umeå
8-9/7 Power Big Meet, Västerås, 15-16/7 Wheels&Wings, Varberg
23/7 Car&Bikemeet, Askersund, 6/8 Wheels nat’s, Barkarby
27/8 Power, Emmaboda, 3/9 DAK-marken, Falun

Medlemsavgiften är blygsamma 100 kr detta första år, så får vi se hur det blir med den saken till jubileumsåret 2012. Detta sätter du in på bankgiro 730-8778 och glöm inte att ange : namn, adress, bilmärke, modell och år samt även telefonnummer på inbetalningskortet.

Chevyforlife
2011-04-21, 15:11
Får se om vi åker ner flickvännen å jag då till Sundsvall:good: Hon har ju en 65a Fairlane;)

Tbolt
2011-06-02, 21:01
Då närmar vi oss en av försommarens större begivenheter Powers träff i Nossebro. Fjolåret innebar en intressant uppställning av "våra" modeller. Jag hoppas att årets upplaga ska bli minst lika givande. Vi finns på plats från tidig morgon med eget samlingsområde. Ring 073-810 64 02 om du behöver mer info, annars väl mött där.
För er på östra sidan av Vättern som kanske tycker att det är för långt att åka runt. Ni är välkomna till Skänninge på nationaldagen. Ansvarig där är nås på 070-344 18 61.
P.s. Norrlandssessionen och då framförallt Sundsvall ber vi att få återkomma till.

Tbolt
2011-06-26, 07:47
Nossebro blev stort, ja kanske till och med lite för stort. Det stod nog bilar i hela byn frampå dan. Vi lyckades samla knappa 10-talet bilar innan arrangören behövde alla tillgängliga ytor för att ställa upp alla bilar som vällde in.
Skänninge blev en betydligt lugnare tillställning med kanske bara tiondelen så mycket bilar totalt. Det förvånande var att det kom nästan lika många bilar av vår typ dit.
Till kommande helg är det dags för ett besök i norrland med början i Sundsvall redan på torsdagen. Där har Street Rulers öppnat dörrarna för ett möte i vår regi med start kl. 18.00. Alla som är intresserade är välkomna!

Tbolt
2011-07-10, 20:57
Norrlandsresan blev som alltid ett trevligt inslag i sommarens kalender över bilträffar. I Sundsvall så träffades vi några entusiaster i Street Rulers klubblokal. Detta blev en givande kväll och jag tror att alla var mycket nöjda när de åkte därifrån. Hade jag inte så långt (50 mil) så skulle jag upprepa detta redan ytterligare någon gång i år. Jag vill sedan också passa på att tacka Stefan Alm som ordnade med tillgång till lokalen.
I Umeå blev det lite svårt att samla bilarna på ett ställe så jag fick ägna mig åt uppsökande verksamhet istället. Detta fungerar ju även det så jag tror att jag på ett eller annat sätt fick kontakt med alla närvarande bilägare.
Sedan var det så dags för sommarens största träff, Power Big Meet i Västerås. Jag var där torsdag fm och markerade område åt klubben för att sedan ägna mig åt marknaden. Fredagen var det sedan tyvärr lite tunt med besök men de sju bilar som dök upp höll alla en mycket god klass. En del som råkat parkera någon annanstans dök senare upp fotledes. Lördagen blev det sedan en bättre tillströmmning framförallt av nya intresserade. Jag hade nästan fullt upp hela dagen med att värva nya medlemmar och kan nu redan summera totalt 57 medlemmar vilket måste vara mycket bra med tanke på att klubben startades i slutet av mars.

Tbolt
2011-07-10, 22:03
Möjligheten till klubbparkering i Varberg är i nuläget oklart i och med att arrangören har klargjort att de ställer in denna del av träffen. Personligen så ser jag detta som beklagligt då de viktigaste inslagen i ett sådant här arrangemang är : marknaden (så länge som denna nu innehåller delar till de bilar vi hålls med), parkeringen för entusiastbilar samt möjligheten för rikstäckande klubbar att samla sina medlemmar på ett enkelt sätt. Jag hoppas att det går att hitta en lösning på detta för jag ämnar iaf vara på plats båda dagarna. Fredag förmiddag så är det dock tänkt att jag ska hinna över marknaden men jag kan ju nås på min mobil 073-810 64 02.

Tbolt
2011-08-02, 12:30
Jo visst gick det att ordna klubbparkering i Varberg. Det blev bara inte samma bra plats som tidigare. Fredagen var riktigt hanterbar och vädret inte värre än att regnet kom först vid 3-tiden. En ypperlig dag för den som ville kolla marknaden noga. Fast tyvärr så måste jag nog säga att det var lite lite med bildelar.
Farhågorna inför lördagen med dess betydligt bättre väderprognos kom sedan att besannas. Det var visserligen ganska lugnt på morgonen, var själv där vid halvåttatiden men sen fyllde det på rejält och det verkade aldrig sluta strömma in bilar. Tillslut så vet jag inte var arr. gjorde av alla. Vi gav iaf bort de av oss icke upptagna ytorna strax efter lunch. Totalt så fick vi in dryga tiotalet bilar varav den som hade åkt längst kom från Tyskland. När så alla skulle ut blev köerna extrema och vi väntade till åttatiden på kvällen innan vi kom loss. Jag inser att problemet är svårlöst men nu får nog arr. ta sig en funderare. Man kanske rent av får sätta "lapp på luckan" vid två-tretiden.
"Lokalutställningen" i Askersund en vecka senare var betydlig mer hanterbar. Ett regn under fredagen och natten till lördag gjorde vissa ytor obrukbara. Den sista vätan från skyn fick jag på vägen dit men från det jag kom fram så var det uppehåll resten av dagen senare även sol. Bilarna blev totalt inte riktigt lika många som föregående år. Dock så ser jag som klubbrepresentant betydligt större möjligheter att hålla klubbträffar på dessa lite mindre evenemang. Frågan är bara om man kan få medlemmarna att inse fördelen.
Nu blickar vi fram emot Wheels på Barkarby som jag tycker är en av de bättre träffarna under året. Bra fållor, lättillgängligt, intressant mix av bilar och ett delat swapmeet så man slipper gå och räkna alla t-shirtsstånd.

Tbolt
2011-08-15, 16:00
I ett avseende så var det likadant här som i Varberg. Vi (tack Stefan för sällskapet)var på plats tidigt och där fick vi sitta själva ett bra tag. Först vid 10-11 tiden hade de som var intresserade av vår klubbparkering vaknat till. Även här blev det ett drygt tiotal bilar varav flera var av intressanta modeller. Ytterligare några nya medlemmar anslöt sig och diskussionerna om modeller, reservdelar och annat var livlig. Den här träffen gillar jag så jag hoppas att vi kan närvara även i fortsättningen och jag hoppas att fler finner anledning att komma dit.
Nu börjar vi närma oss slutspurten på säsongen och där har jag gjort ett tillägg. Vi kommer att närvara även vid Eskilstuna Veterandag söndagen den 28/8 med en klubbparkering så jag hoppas att ni tar chansen att komma dit. I övrigt så kvarstår kalendern med träff i Emmaboda dagen före och i Falun på DAK-marken lördagen helgen därpå. För den senare så är vår parkering inne på området ovanför där Benny Järudd har sina bilar uppställda. Men som vanligt ring 073-810 64 02 om ni är osäkra.
Sedan blev det även ett oannonserat besök i Halden i söndags. Väderprognosen såg på lördagskvällen hoppfull ut tillslut så jag bestämde mig för att åka. Tyvärr så regnade det sedan från det jag åkte från övernattningen i Åmål på morgonen till lunch – tack SMHI! Därmed blev inte heller uppslutningen på träffen lika stor som ifjol. Några intressanta bilar hittade jag i alla fall och nu har vi nog snart norrmän med i klubben också.

Tbolt
2011-08-29, 15:55
Då var ytterligare en intressant helg till ända. Högsommarvärme i Emmaboda gav ett nytt besöksrekord. Tyvärr så är inte området optimalt för klubbträffar. Det är svårt att göra avgränsningar och man hamnar lätt långt ner på fältet även om man som i vårat fall var där före kl. 08.00. Vi fick iaf in de flesta som ville och det är alltid intressant att åka hit eftersom man här möter många som man aldrig ser till någon annanstans. Så en drös nya medlemmar blev det ju även här. Jag måste också tacka Urban, Jan och övriga som var med och packade upp och ihop.
Eskilstuna veterandag söndag morgon kl. 08.00 i lätt duggregn: fri entré, funktionärer som vet var klubbar är placerade, i förväg avgränsade och skyltade områden, en funktionär som kommer och hälsar en välkommen, förklarar dagens program och bjuder på kaffe. Den här funktionärsstaben slår nog allt och skillnaden är enorm i jämförelse med Emmaboda. Genomsnittsåldern är nog en förklaring men hur ser då framtiden ut kan man fråga sig?
Hursom så regnade det sedan ordentligt i en timme innan det otroligt nog klarnade upp och blev en riktigt fin dag. Detta påverkade givetvis tillströmmningen av bilar som blev mindre än vad den vanligtvis är. Några medlemmar dök det i alla fall upp och när väl molnen skingrades så blev det en väldigt trevlig fikastund under det blå.
Nu är det bara att kontrollera den geografiska spridningen på medlemmarna och hoppas att många finns i detta område för detta evenemang har potential. Jag återkommer gärna nästa år med en ny träff för oss och tackar Stisse för hjälpen denna gång.
P.s. Sedan kan jag bara inte motstå att kommentera informationen på arrangörens hemsida. Här fanns en klar och tydlig karta över hela området där varje klubb hade sin plats inritad. Och jag som fått för mig att datorer var en ungdomsgrej och så gör dessa gubbar det bättre än någon annan.

Nu blickar vi fram emot vad som kanske kan kallas säsongsfinal - DAK-marken i Falun. Där har jag genom åren sett många bilar av våra modeller. Vi har fått klubbparkering inne på säljområdet och det är skyltat från södra infarten.

Gurragas
2011-08-29, 17:40
Var på g till E-tuna men struntade i det då jag vaknade av ett ihållande regn på fönstret, men nya tag och friska takter till nästa sommars träffar..

Tbolt// brukar det inte vara en träff i Hallsberg på hösten, har jag missat denna eller har den inte varit än??

Tbolt
2011-09-02, 07:56
Jodå det körs ett traditionsenligt höstrally (25:te året i rad) med samling vid Brändåsens bygdegård i The club of american Fords regi. Första start är kl. 13.00 och alla Fordentusiaster är välkomna.
Eller var det kanske Nerikes Fordonshistorikers rally i centrala Hallsberg du syftade på. I så fall gick det den 20/8 i år.

Måste också bara säga att det ser mycket lovande ut inför Falun imorgon.

Tbolt
2011-09-22, 23:18
Jo nog blev det fint här, för de som kom in. Tyvärr så hade arrangören missat att förankra att det var en klubbträff inne på säljområdet i hela funktionärsledet. Det gjorde att några helt enkelt inte blev insläppta på grund av att den allmänna entusiastfordonsparkeringen var full. Samtidigt så stod vi med plats över trots att det kom ett dryga tiotal bilar.
Det hela är nu uträtt med arrangören som hälsar och ber om ursäkt för fadäsen. Till nästa år kommer de att bättra sig och välkomnar oss tillbaka. Potential för en klubbträff fanns som jag trodde i detta område. Kalendern för nästa år är dock fortfarande en bra bit bort så vi får se vilka evenemang vi väljer att besöka då.

Nu avslutar vi sommarsäsongen på lördag med ett traditionellt höstrally dit alla Fordentusiaster är välkomna!

Tbolt
2011-11-01, 14:30
Avslutningen av utomhussäsongen kunde inte bli mycket bättre med strålande sol och nära 20 grader varmt. Åtta medlemmar slöt upp för att åka en rallyrunda och sedan njuta av mat och annan förtäring efteråt.
Sedan så var det dags för Powers marknad i Kristinehamn i lördags. Ett evenemang som jag tycker ligger helt rätt framförallt i tid. Det borde ju vara nu som suget efter delar till bilarna borde vara som allra störst när det är dags för garagesäsongen. Tyvärr så upplevde jag det som lite avslaget iaf till en början. Det var också oroväckande mycket icke bildelar så jag börjar bli lite orolig över var marknaden är på väg. Men är det så att det bara är de som säljer T-shirts, skivor och annat krimskrams som säljer för några nämnvärda belopp så blir det ju snart nog bara sådana säljare kvar. De mer seriösa som verkligen tar med sig bildelar till marknaden tröttnar ju tillslut och detta oavsett hur låga avgifter arrangören tar ut för platserna. För 250 kr för en plats tycker jag borde vara helt ok för var och en som vill rensa garaget lite inför vintern.
Kvar innan årsskiftet är nu bara medlemsmötet på café skogen i Örebro lördagen den 12/11 kl. 15.00. Jag hoppas på en god uppslutning då det kommer att bli mycket resonemang om nästa sommars jubileumsträff.

Tbolt
2012-02-01, 15:54
Vi startar upp året med närvaro på dragracingmarknaden i Norrköping den 18/2. Alla intresserade är välkomna förbi på kaffe och en diskussion om de bilar vi gillar mest. Har du lite passande Forddelar du vill avyttra kan det finnas plats över i vår ruta men då får du ringa först, 073-810 64 02 kvällar och helger.

Tbolt
2012-03-15, 11:55
Du som är intresserad av dessa bilar är välkommen på vårat årsmöte den 24/3 kl.14.30 på Rasta utefter E4:an sydväst om Nyköping.
Alternativt så finns vi även representerade på Powermarknaden i Lidköping en vecka senare för den som tycker att det passar bättre.
Till sist vill jag också tacka Åby MK som arrangerar dragracingmarknaden för en alltid lika bra tillställning. Seriöst med en marknad som i stort sett bara innehåller det den utger sig för att innehålla.

Tbolt
2012-05-11, 11:59
...har vi redan smygstartat men imorgon blir det mer definitivt då vi deltar på klassiska Vårmönstringen i Lindesberg med start kl 09.00.
Helgen därpå och även då på lördagen så står Kristinehamnsträffen på programmet och där startar aktiviteterna kl 11.00.