handdator

Visa fullständig version : Chevrolet post-Blue Flame raksexa-kunskaper någon?

Growlmaster
2004-02-04, 19:25
Har fått i uppdrag av en bekant att bygga en "optimal" (så potent som det nu går utan att den blir dyr i drift) cheva-sexa till hans -54 sedan.
Utgångsmaterialet jag har fått av honom är en 66-67 Kanadabyggd 230". Att pilla ihop motorn är ju en baggis men jag undrar om någon här kan tänkas veta vart man får förslag på vevaxlar, kammar, tillvägagångssätt vid portning osv. för att trimma en dylik motor för det har jag aldrig gjort (eller hört talas om någon som har gjort det).
Det första steget när man trimmar en cheva-sexa är väl normalt att man släpper ner en V8 och använder sexan som bojsänke? :wink:

Growlmaster
2004-02-11, 21:16
Hmm... Problemet löste sig. Vi kom överens om att jag bygger en 350" åt honom istället så använder vi sexan till att förankra vattenfarkoster med... Väldigt enkelt! :lol:

baging
2004-02-11, 22:48
Skitsamma, men jag hittade den här sajten iallafall :)

http://www.stoveboltengineco.com/index1.htm

Dom hade lite spännande prylar att sälja ;)

Growlmaster
2004-02-12, 09:59
Man tackar! En mycket bra sida. Motorn skall väl säkert användas till något nån gång. Då kan man ju dra på sig ännu mer "bra att ha nån gång"-prylar tills dess... :wink:

MrGasser
2004-02-13, 18:42
Tjo!

Jag köpte mig en bok från www.surf.to/vintage.farm om dessa sexor. Stog mycket läsvärt! Ett litet tips för framtida vansinne :wink:

Growlmaster
2004-02-14, 19:05
Den boken (gissar på Chevrolet Inline six-cylinder power manual) hade en bekant i bokhyllan. Den innehåller mycket kul som man kan göra med chevasexan! :twisted: