handdator

Visa fullständig version : Skillnad på 727 & 904?

Bodomite
2004-01-31, 01:30
Eftersom att det här är mitt första inlägg här på forumet så kan jag upplysa om att jag är en pojkspoling som knappt är torr bakom öronen, men som ändå ska köpa en E-body inom tre månaders tid. :D

Så att ni vet. Det här med motorer och manuella växellådor tycker jag att jag har rätt så bra kläm på, men automater, det är magiska grejer det. :wink:

Så därför måste jag börja med att undra vad det är för skillnader på 727 & 904? Vilken är lämpligast när vi börjar prata massor med newtonmeter, och hur många vridmetrar kan man panga på med innan det börjar lukta bränt..?

Mvh/Per

Growlmaster
2004-01-31, 17:51
904 sitter oftast bakom smallblock-motorer och raksexor. 727 sitter oftast bakom Bigblock-motorerna. Varför jag säger "oftast" är för att folk roar sig med att bygga adapters (med varierande resultat) till lådorna och använda dem på "fel" ställen. Det fick jag surt erfara när jag letade låda till min valle utan att ha kollat upp något desto mer (min första bil). Säljaren intygade att han tagit lådan ur sin Valiant med raksexa och jag tyckte att då skall det ju bli "bolt-on" i min bil. När jag fick hem lådan la jag mig glad i hågen under bilen och hissade lådan på plats bara för att upptäcka att inte ett bulthål satt där det skulle... Bara att börja leta adapter.

Skall du åka bigblock och kräma ur heffamassa vrid och hästar så är nog alltså en preppad 727 att rekommendera. 904 ser man inte heller att den ofta används i desto häftigare drivlinor vilket det borde finnas en orsak till...
Mopar har ju även någon fyrstegare men jag vet inget mer om dem än att de är dyra att köpa, även begagnade.
Har inte bilen du skall köpa någon befintlig låda som du kan "utveckla"?

Turbo Uffe
2004-01-31, 19:53
Anledningen att många racers använder sig av bra preppade 904:or är att de är BRA mycket lättdrivnare än 727.

Men, som sagt var.... nånstans går ju gränsen iaf.
Skulle kunna tänka mig en bra preppad 904 håller för en 500? häst. Sen är det ju förstås också vridmomentet som ställer till en hel del här.

Bodomite
2004-01-31, 20:57
Tack för era svar, varje dag man lär sig något är en bra dag.

Growlmaster, bilen jag ska köpa finns inte ännu, så att säga. Jag sitter och smygtittar lite på annonser varje dag, men jag har ju redan bestämt mig för vad jag vill ha, så det blir ett rätt så smalt utbud. Men jag måste ju säga, att jag aldrig sett en Challenger (eller Cuda) med 904, så det blir antagligen en 727-bil.

Turbo Uffe, hur menar du när du säger att en 904 är mer lättdriven? Kan du förklara lite närmare? Jag har ju som sagt ungefär noll kunskap om automater, så dra dig inte för att använda idiotspråk.

Turbo Uffe
2004-01-31, 21:43
Tack för era svar, varje dag man lär sig något är en bra dag.Turbo Uffe, hur menar du när du säger att en 904 är mer lättdriven? Kan du förklara lite närmare? Jag har ju som sagt ungefär noll kunskap om automater, så dra dig inte för att använda idiotspråk.

Den ena idioten till den andra: Kan du dra mitt slagskepp?
Den andra idioten: Nä, men om du drar min kälke så drar jag ditt slagskepp. :oops:

Det som menas är att en 904 kan ta 8% av din effekt medans 727:an tar 13% vilket kan ge en effekt vinst med ca: 10-30 hästar genom att använda 904:an istället för 727:an om man jagar hästar i de lägre effekt regionerna.

En manuell kanske tar 5% av effekten i drivlinan av den ursprungliga vevaxel effekten. Sedan tappar man även effekt ända ut på hjulens grepp sida i asfalten, de "gamla" effekt uppgifterna på -70 talet gjordes på detta vis att man tog bort ALLT som satt runt motorn och bromsade motorns vevaxel hästar.
Dvs: Allt som rör sig tar effekt, mer eller mindre.

Bodomite
2004-01-31, 21:57
Så varför skulle då någon vettig människa vilja åka med 727? Någon förlåtande egenskap måste den ju ha?

Eller är den bara vanligare för att den är billigare?

Turbo Uffe
2004-01-31, 22:07
Så varför skulle då någon vettig människa vilja åka med 727? Någon förlåtande egenskap måste den ju ha?

Eller är den bara vanligare för att den är billigare?

Den tar alltså hand om vridet bättre än 904:an.
904:an är alltså en "sniklåda" men många i dragracing, läs stock-super stock använder sig av den då de har mera effekt att hämta med en sån, läs även small block.

Bodomite
2004-01-31, 23:23
Mkay...tackar för hjälpen. Nu kanske jag börjar förstå något... :)
Ska sova på saken, så får vi se imorgon.

Turbo Uffe
2004-01-31, 23:31
Mkay...tackar för hjälpen. Nu kanske jag börjar förstå något... :)
Ska sova på saken, så får vi se imorgon.

You're welcome! Snurra inte för mycket i bingen bara...... :shock:

*Jag ser skära elefanter nu........ :mrgreen: *

Gunnar
2004-02-02, 18:10
Kan väl bara tillägga att 904:an finns med antingen bultmönster för sexa eller smallblock och 727:an finns med bultmönster för smallblock och bigblock.
Alltså ingen 904:a bakom en bigblock motor och ingen 727:a bakom någon sexa...
Rent fysiskt är 727:an större och har grövre axlar än 904:an.