handdator

Visa fullständig version : genratorfel .. ?!?!

Fizz
2004-01-29, 21:40
Hej alla!

Jag har en liten frågeställning som ni kanske kan ge ett svar på?

Jag har en Cad. -64 som uppenbarligen börjat ladda lite dåligt ...
Om man har all el avslagen så går bilen, men slår man på lyse eller dylikt så lägger bilen av efter en liten stund.

Batteriet är bara nått år gammalt och tar emot laddning ...

I vilken ände ska jag börja? Dålig jord? Laddningsrelä? Generatorn?

Tackar på förhand!

//danne

Satellite65
2004-01-30, 01:19
hej !
Börja med att kolla så att du har ordentlig jord, dålig jord kan skapa dom skummaste problemen, Sen kan du prova mäta hur mycket generatorn laddar(innan laddrelät) denna spänning skall ligga ganska högt, vet ej för en gm men ligger i min mopar bil på ca 18volt, Laddar generatorn som den ska och du har bra jord så måste det ju vara laddrelät. Annars så kan det vara nån av lindningarna i generatorn som farit men då borde den inte ladda alls, så förmodligen är det nån av dioderna på diodplattan i generatorn. Ta den till en bilelfirma och be dom byta de som är trasigfa isåfall.

Lycka till

Fizz
2004-01-30, 17:47
ska väl börja med jorden .... jordflätan ser lite mör ut ...
frågan är om det är orig.generator överhuvudtaget, jag hittar
inget laddrelä ...

men, men .. tackar för svaret!

Fizz
2004-02-08, 17:23
har rotat vidare ..

generatorn är knappast original, men den laddar 12,5v på tomgång, för
att snabbt gå upp till 13,2v på hög tomgång, typ 1000 rpm ...
på högre varv laddar den 14.4v så den måste jue fungera ..

Min tanke är att det är nått som ligger å drar ström, för det gnistrade
lite grann när jag kopplade på batteripolen ...

men vart ska man börja mäta? antar att det bara är att utgå från batteriet, och sen följa tåtarna ...

alla tips är mkt välkommna!

MoPar66
2004-02-08, 18:06
men vart ska man börja mäta? antar att det bara är att utgå från batteriet, och sen följa tåtarna ...

alla tips är mkt välkommna!

En sak man kan göra är att mäta ampere i säkringshållaren.
Tar multimetern ställer in på amp sen loss med säkringen och stick i pinnarna så multimetern funkar som en säkring då ska den inte ge utslag gör den det så drar just den säkring/användare ström.
Du kan ta o mäta mellen kabelsko och pluspolen oxå då ser du hur mycket den drar i amp. Skulle nästan kunna sätta en hundring på att det är klockan som spökar om du inte hittar några andra fel :D

Growlmaster
2004-02-08, 21:51
Jag hade exakt ditt problem på en Duster. Utan andra strömförbrukare än just tändspolen så gick bilen att köra men slog man på annat så dog den efter en stund. I mitt fall visade det sig att ägarern före mig (som vid köpet nämnde att han bytt generator) hade kopplat allt åt h-vete fel (plussen som borde gå till startmotorn satt på tändspolen bla.). Jag luskade fram ett elschema till generatorn, kopplade generatorn korrekt och vips gick bilen att köra.! :D Vill även minnas att generatorn laddade 12,5volt på tomgång vilket är lite av gränsfall, 13-14volt (direkt på generatorn, inte på batteriet alltså) skadar inte eftersom laddreläet kompenserar så att batteriet inte överladdas.

Fizz
2004-02-14, 18:49
humm ... jag har en rätt bra elprovare, men frågan är hur mkt ampere man kan mäta med den .... ska nog testa tipset med säkringshållaren först ...

pluspolen på generatorn går dock både till batteriet och in till tändningslåset ... problemet är juh att generatorn inte är original, så kopplingsschemat i verkstadshandboken är värdelöst ....

jag tycker också att 12.5 är lite lågt på tomgång ... det är juh en glidarbil ...

http://hem.bredband.net/b153379/generator/index.htm[/url]
här finns lite bilder på generatorn, om nån känner igen den ..
man kanske kan justera hur mkt den ska ladda .... bilderna är rätt stora, så ha tålamod, eller bredband! =)

Growlmaster
2004-02-14, 23:43
Den är konstruktionsmässigt rätt lik de boschgeneratorer som brukar finnas i bla. Volvo 240. Notera att de finns både med och utan laddrelä! Kontrollera att du verkligen har den som inte behöver relä. Jag har sett folk slänga bort fullt fungerande generatorer i tron att de varit förbrukade för att de inte laddat som de skulle. Senare har det visat sig vara så att de bara skulle lagt ett laddrelä efter generatorn ett dyrt misstag... Sen tillverkar även mitsubishi dåliga kopior på boscharna. Mitsuskräpet går föv. nästan inte att göra något åt själv då de är permanent förseglade från fabrik. Simplex och Lukas har också en liknande konstruktion och de går att renovera relativt enkelt. Jag tror att det var Simplex som hade ett v-format ventilationshål på baksidan om du tar lös generatorn. Sen såg jag nåt jag missat när jag läst tidigare. Det hade slagit gnistor när du kopplade in den? Då kan du ha en kortslutning i generatorn. I slutändan kan det ge en brand om du har otur! Prova några gånger och se, får du en stor gnista varje gång bör du nog ta generatorn till någon som kan mäta igenom och testa den ordentligt.

Fizz
2004-02-16, 06:43
jag är så gott som 100 på att de är en delco-generator, men kolla gärna på bilderna... =)

Fizz
2004-02-16, 16:13
Sen såg jag nåt jag missat när jag läst tidigare. Det hade slagit gnistor när du kopplade in den? Då kan du ha en kortslutning i generatorn. .

Det gnistrade mellan batteripolen och batteriskon, ja. Inte generatorn .. =)

Fizz
2004-03-06, 16:56
nu har jag rotat vidare ...

generatorn laddar ibland, ibland inte ...

jag tror på ett byte av generator, men vad ska man byta till?
orginalgeneratorn ligger på 42 A och det tycker jag känns lite klent med tanke på elsoffa och -fönster ...

samtidigt känns det dumt att lägga pengar på något som man iaf får byta senare, då jag försöker hålla bilen i originalskick så långt det går ..

vad göra?

Fizz
2004-03-07, 10:26
Har lagt upp lite fler bilder på;
http://hem.bredband.net/b153379/generator/index.htm

Ber om ursäkt för de stora bilderna, hade inte tid att göra thumbnails.

Vore väldigt tacksam om nån kunde idetifiera generatorn.

Jag såg att det var stämplat "75 A" på undersidan, det kanske kan vara ytterligare en ledtråd...

MVH - Danne