Visa fullständig version : Slappers/Tractionbars
Någon som känner till nån bra sida om sådant? mvh.
Garagekungen
2004-01-28, 08:14
Jag hoppas att de som är väl insatta i ämnet tar tillfället i akt och gör DENNA sida till en av de bästa att titta på när man söker information, hittills tycker jag att det ser mycket bra ut. :D
Jag är säker på att det finns fler än jag som funderat mycket på, kring vilka krafter som påverkar chassi när man åker med slapper bars.
När jag hjälpte till på en röd Camaro (vi åkte i radialdäcks klassen) lade vi mycket möda på hur denna del av hjulupphängningen utformades och skulle fungera... (Då hade man inte tillgång till små videokameror som kunde registrera vad som händer under en repa - det finns ju idag).
Jag tror tiderna vi presterade då, trots det, fortfarande står sig rätt bra, 60 fot = normalt 1.58 - 1.63 sek (OBS radial däck och "original liknande" hjulupphängning), om det gick långsammare än 1.65 justerade vi på upphängningen (förutsatt att de andra åkte lika fort som vanligt).
Det finns säkert fler som har mer erfarenhet än jag, det skall bli intressant och se vad som sägs...
(nu måste jag ut och jobba, i det vita luddet som ramlat ner i natt :x , - bygger nytt hus i fel årstid...)
Finns i princip tre typer av tractionbars av bulta på typ.
Slapperbars(typ Lakewood)
Liftbars(typ SSM)
Linkbars(typ Caltracks)
Syftet med alla typer är att förhindra "spring wrap ups" dvs att bakhjulen studsar samt att överföra vikt till bakhjulen( Instant center flyttas framåt)
Allt givetvis för att förbättra "traction"
Alla typer funkar, vid högre trimmningsgrad är lift eller linkbars att föredra IMO.
Kör själv med Caltracks (www.calvertracing.com/), men som sagt alla typer funkar under förutsättning att man vet hur man ställer in dom.
Har varit på tävlingar där tävlande gnällt på dåligt grepp trots att dom kör på 10,5" sliks och har 4-link, när jag själv haft kanongrepp och problem med höga hjullyft på 9" sliks samt bladfjädrar.
http://upl.mine.nu/uplfolders/upload5/litet_lyft.bmp
Hoppas detta kan tillföra något, vet inte riktigt vad du vill veta.
Här hittar du lite hyfsad info om skillnaden mellan CalTracks och vanliga ladder/slapperbars:
http://www.hotrodsandhemis.com/Traction.html
http://projectautos.com/69-camaro/4-racing_project.html
Kör själv med Caltracks (www.calvertracing.com/),
Car kikat lite på dels CalTracks och CE's Slide-a-link, men blir inte riktigt klok på skillnaden....
Vad jag förstår så, på Slide-a-linken när man förspänner allting, så nyper man ihop uretanbussningen och på så sätt "låser" staget. Då är den identisk med CalTracks fasta stag, men för street-åka rekommenderas att man släpper förspänningen och låser upp bussningen. Ok, men varför??
Vad är det som gör att den teleskopiska rörelsen är bättre än CalTracks fasta?? Rörelsen fungerar ju bara när bakaxeln roterar medurs..... Blir det nån form av binding i Caltracks vid "normal" körning??
Ideér nån??
/Stefan
Finns i princip tre typer av tractionbars av bulta på typ.
Slapperbars(typ Lakewood)
Liftbars(typ SSM)
Linkbars(typ Caltracks)
Syftet med alla typer är att förhindra "spring wrap ups" dvs att bakhjulen studsar samt att överföra vikt till bakhjulen( Instant center flyttas framåt)
Allt givetvis för att förbättra "traction"
Alla typer funkar, vid högre trimmningsgrad är lift eller linkbars att föredra IMO.
Kör själv med Caltracks (www.calvertracing.com/), men som sagt alla typer funkar under förutsättning att man vet hur man ställer in dom.
Har varit på tävlingar där tävlande gnällt på dåligt grepp trots att dom kör på 10,5" sliks och har 4-link, när jag själv haft kanongrepp och problem med höga hjullyft på 9" sliks samt bladfjädrar.
http://upl.mine.nu/uplfolders/upload5/litet_lyft.bmp
Hoppas detta kan tillföra något, vet inte riktigt vad du vill veta.
Jag kommer att andvända traditionella slappers.
Det jag skulle vilja veta är följande...
1.Vart på bladflädern ska gummisnubbern trycka?..mina jag fick med min nya 12b hamnar ca 6 cm ifrån främre öglan på paketet.(når inte riktigt fram till öglan(så har jag hört att de ska vara)
2.hur långt ifrån öglan/fjädern fram på paketet(multileaf) ska snubbern vara när bilen står plant olastad still(i vilket tillstånd mäter man i?..med förare i?)
3.mina slappers är bultade ihop med u-bultarna över axeln i en tjock stålplatta,det är väl bättre än de där universalslappersena som bultas med 2 st fyrkantiga u-bult framför och bakom axeln?
4.Jag har fäste för fyrkantiga u-bult en ca 15 cm framför axeln/fästplattan...vad är de till för?..(förspänning är väl tabu?)
Och...finns det annat att tänka på vid andvändning av slappers?
mvh.
(p.s tack för länkarna,men de behandlade mest cal-tracs.)
Vigg
1. Ska alltid trycka på öglan, förläng dom.
2. Mät alltid med föraren i så som du ska tävla. Inställningen får man prova sig fram med, allt från 1" mellanrum till förspänning.
Ju mer luft man har mellan snubbern och öglan ju våldsammare chassiereaktion.
Om du tar bort gummit(snubbern) och ersätter denna med en grov bult så kan du spänna barsen mot öglan och på så vis få förspänning. Börja med att sätta snubbern så att den precis tar i öglan och exprimentera dig fram vad som är bäst på just din bil. Om du har problem med greppet så ha inte för stort glapp mellan snubber och ögla.
Har man problem med att bilen vrider sig så kan man ha passagerarsidans bar ställd så den har mindre mellanrum eller mer förspänning än förarsidas bar.
Men som sagt var prova dig fram. Vill även passa på att säga att det finns ett antal andra faktorer som har lika stor betydelse för "greppet" såsom converter, start rpm, pinion vinkel, däckstryck osv. allt måste lira med vartannat, stoppa i trimgrejor i en motor kan vilken clown som helst, men få ett chassie att funka maximalt är en konst få förunnat.
3. Ja
4. Antagligen J-bolts, svårt att säga när man inte ser dom.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.