Visa fullständig version : Dodge Coronet 1969
roadrunner199
2010-10-08, 22:32
Tjena!
I denna tråden tänkte jag berätta om mitt projekt, en Dodge Coronet 1969! Bilen kom med 383 motor, 727 låda och odiffad 8.3/4 bakaxel.
Jag köpte bilen våren 2009 efter ett års letande! Bilen har rullat i Carlifonien och jag är första ägaren i Sverige.
Så här såg den ut när jag hämtade den:
2913 2914
Det första jag fick göra var att lackera framskärmarna, huven och fixa bromsar m.m för besiktningen!
2915 2916 2917
Efter att ha kört med bilen så här nu i två sommrar så är det nu dags att börja renovera den!
Det som ska göras är: lack, inredning, motor, drivlina, bättre väghållning, nytt elsystem m.m
Detta är min första renovering och det ska bli jäkligt kul att bygga drömbilen :D
Jag ska försöka göra så mycket som jag kan själv, men plåt och lackjobb lejer jag bort!
Började med att slipa ner bilen lite lätt utomhus innan jag körde in den i garaget! Det döljde sej visst lite grejor under lacken! :rolleyes:
2918 2919 2920
2921
Det har suttit vinyl tak orginal så det var små rosthål i hela taket, bara till att byta! Ena bakskärmen hade fått sej en lite smäll längst bak så den får också bytas! Bagagegolvet och lite små bitar får också bytas!
Golvet i bilen var mycket fint, även under bilen är allt mycket fräscht så det e gött!:)
fortsättning följer... :)
Mvh Mattias
-69:orna är fräna. Ser inte ut att vara så där hiskeligt med jobb.
Lycka till med projektet.
roadrunner199
2010-10-09, 09:53
Nu har bilen kommit in i garaget och jag har börjat pilla ner den! :)
Den är nästan helt ren nu, bara lite små grejor kvar på karrosen!
Har även fått på 4 små "skottkärrehjul" så jag kan köra runt på karossen.
Här e lite bilder!
Ögonbrynolf
2010-10-10, 20:28
Kul med ett nytt moparprojekt! :)
Lycka till med projektet =)
Ja dom har en förkärlek till att dölja både det ena o de andra med spackel "over there".
I love coronet... vill köpa en rosthög för en spottstyver, stoppa i en toktrimmad 440 och på med kompressor. Sen köra runt på stan och låta illa och värma däck. Humor!
roadrunner199
2010-10-25, 17:14
Lite uppdatering!
Har nu fått lös alla delar i framvagnen och rengjort dom noga, så nu är dom redo för att blästras och sedan pulverlackas!
Det börjar bli dags att köpa hem lite plåt till bilen också. Så jag undrar om det är någon här som handlat av www.jimsautoparts.com som vet om dom är bra? Dom har ju bra priser iaf!:)
Sedan undrar jag om någon har tips på en bra firma som pulverlackar i västra götaland?
Tack!
Mvh Mattias
Har läst om ett varningens ord om Jims Autoparts på FABO (For A Bodies Only).
roadrunner199
2010-10-28, 21:55
Tackar för tipset ang jims autopart! ja sökte lite på det som du sa och det verkar inte vara den bästa firman...
Nu lutar det åt AMD (auto metal direct) istället! :)
haflinger
2010-10-30, 17:00
AMD är den i särklass bästa producenten av repop plâtdelar map passform
och tjocklek, problemet är att du inte kan handla direkt av dom utan mâste gâ via en "försäljare" eller firma. Om du blir medlem pâ nâgot utav Moparforumen i USA kan du där hitta medlemmar som är agenter för AMD och erbjuder upp till 25% rabatt pâ AMD's priser. Har själv gâtt den vägen i mitt
kommande projekt och behöver snart lägga en beställning till om du vill ha hjälp.
Per
roadrunner199
2010-12-05, 17:22
Då har det blivit dags för en lite uppdatering igen!:)
Till att börja med så är all plåt beställd nu! Tackar haflinger för all hjälp! :D Den kommer hem i kompisens kontainer i slutet på januari/början på februari.
Karossen är nu helt färdig för att blästras, skrapat bort kittet inne i bilen och underedsmassan som fanns i hjulhusen m.m
Jag har nu börjat med att blästra och få på färg på delarna under bilen! Nu i helgen har jag och kompisen fått lackat ungefär hälften av delarna och det blev jäkligt bra!
Jag hade först tänkt att ha pulverlack men ångrade mej och valde istället vanlig våtlack!
Som grundfärg använde jag Hagmans epoxy primer, 4 lager
Basfärg Temadur 20 mattsvart, 3 lager
Klarlack, 2 lager
Så sammanlagt 9 lager så jag hoppas på att det ska tåla lite stenskott m.m nu och inte rosta!
Blev riktigt nöjd!:D
roadrunner199
2010-12-05, 17:26
Kan någon förklara för mej hur jag får in texten "mellan bilderna". Alltså att jag skriver några rader med text, sedan en bild. Sedan fortsätta skriva under bilden igen.
Svårt att förklara men i förra inlägget kom ju alla bilder längst ner på sidan och jag vill alltså ha några bilder i mitten av texten. Hur gör jag då?:rolleyes:
Mvh Mattias
roadrunner199
2010-12-05, 17:44
Fick köpt mej en Coronet 69:a cabbe nu för några veckorsedan!:) Måste ha en moparbil att köra i undertiden den andra renoveras!;)
Allt fungerar på den, sitter 318 motor i den.
Fick med helt ny cabbe och ny inredning till den. Det som ska göras innan sommaren är att byta cabben, kanske inredningen om jag hinner, bygga ljud, fixa bättre
V8 ljud :D
plommonet
2010-12-05, 18:30
snyggt jobbat,och sant måste åka ståndsmässigt medans
haflinger
2010-12-13, 19:11
Ser ju riktigt fint ut Mattias.:good: Om du skulle tröttna pâ Coroneten
nâgon gâng är jag intresserad.:D
Per
Nisse Hult
2010-12-14, 02:09
Kan någon förklara för mej hur jag får in texten "mellan bilderna". Alltså att jag skriver några rader med text, sedan en bild. Sedan fortsätta skriva under bilden igen.
Svårt att förklara men i förra inlägget kom ju alla bilder längst ner på sidan och jag vill alltså ha några bilder i mitten av texten. Hur gör jag då?:rolleyes: Mvh MattiasDet låter sej inte göras (tror jag) sålänge du lägger dom som "Bifogade miniatyrer".
Om du istället länkar in dom från nå´t annat ställe så går det bra.
Bild 1
http://forum.musclecars.nu/attachment.php?attachmentid=308&stc=1&d=1292292386
Bild 2. Blablabla...
http://forum.musclecars.nu/attachment.php?attachmentid=309&stc=1&d=1292292386
Ungefär så
roadrunner199
2010-12-14, 22:23
Tackar för svaret! Jag får testa nästa gång jag uppdaterar med lite bilder!:)
Haha det ska jag komma ihåg Haflinger!;) Men den kommer nog aldrig bli tillsalu! Den ska jag ha resten av livet och rensa ur och rita svarta sträck med!:D
Hur går det med dina bilar? Grejar du nått?:)
Mvh Mattias
roadrunner199
2011-02-13, 20:52
Nu har det hänt grejor i garaget så nu är det dags för en liten uppdatering :)
Till att börja med så har jag fått hem all plåt nu, allt var rätt så det var riktigt bra! Har börjat med att slipa delarna plåtrena, har hitils hunnit med bägge bakskärmarna.
Jag har lackat dom på insidan med temadur, sedan Wurth body 5000 stenskotsskydd, blev riktigt bra!:)
Nu i helgen så har plåtslagaren varit här en sväng så vi har fått loss ena bakskärmen och halva bagagegolvet! Vi fick även slått ut bakstammen för den har nog blivit påkörd där en gång i tiden. Det gick riktigt fint! :D
Jag har även varit en tripp till Rättvik och hämtat hem lite väghållningsdelar. Hotchkis krängningshämmare fram/bak, styvare bussningar m.m, styvare torisionstavar och styvare bladfjädrar, nya dämpare, subframe connectors och en pinion snubber :)
Nu till veckan ska jag blästra lite på plåten som döljer sej bakom bakskärmen och få lackat där, för på lördag så ska vi försöka få på den nya skärmen och i med golvet! :)
Här e lite bilder!;)
ser riktigt roligt ut när de är nya fräsha grejjer... skulle igentligen behövt bytt ena bakskärmen på min men fick inte hem den från amd..
roadrunner199
2011-02-26, 20:33
Nu har jag fått blästrat bakom bakskärmen och lackat några lager med Hagmans epoxy primer, det blev riktigt bra! :)
Det kändes riktigt gött att få på första färgen på bilen!!! :D
Idag har vi även fått i halva bagage golvet och även fått passat in bakskärmen! Passformen var mycket bra! (AMD plåt)
Men vi kunde inte sätta fast skärmen eftersom att jag kom på att jag glömt beställa den "vinkel plåten" som sitter under bakskärmen nere i vardera hörn av bakrutan! (Inside deck filler)
Får bli att beställa ett par sådana snarast så skärmen kan komma på plats!
Har även fått loss plåten som sitter mellan bakrutan och bagageluckan nu ikväll!:)
Coronet70
2011-02-28, 19:31
Kul projekt, det driver på bra! Blir kanon när det är klart!
Sånt här är jävla skoj o läsa om! Jobba på :)
roadrunner199
2011-11-21, 17:48
Det var ett bra tagsedan jag skrev här så jag tänkte att det kanske kan vara dags för en liten uppdatering! :)
Det har inte hänt alls mycket med den gröna bilen som är under renovering, har haft ett uppehåll med den sedan i våras ända tills nu, har haft massa annat och grejat med, bl.a så har jag grejat lite med den gula coroneten! :)
Tänkte lägga upp lite bilder på den så länge!
I våras fick jag lackat cabbställningen, sedan fick jag hjälp med att montera den nya cabben! Sedan fick jag blästrat stolsramarna och lackat det med svart temadur! Sedan har jag och farsan klätt dom med både ny stoppning och skin, blev riktigt fint! Fått lagt i ny golvmatta och lackat dörrsidorna så den blev riktigt fin inne i! :)
Nu har jag startat upp efter uppehållet med den gröna coroneten, fick ringt till plåtslagaren så han ska komma nu under december och börja igen! Planen är att få i andra halvan utav golvet och på med andra skärmen och passa in... Har fått köpt mej en kaross snurra från verktygsboden också som bilen ska hängas upp i senare (vågar inte hänga upp den nu utan golv/bakskärmar).
Jag uppdaterar snart igen! Här e lite bilder! :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.