Visa fullständig version : Dynobänk på internet?
coolvetteC3
2010-08-28, 23:02
Har för mig att det finns ett kalkylverktyg på internet där man kan mata in så många tekniska uppgifter som möjligt och få ut en kalkylerad effekt ur en motor.
Någon som kan tipsa mig om var det finns en sådan kalkylator som är rimligt korrekt? Vill se vad den kalkylerar min CBB 402´a till...
Nisse Hult
2010-08-29, 03:02
Jag har ett dynoprogram hemma i svedala dit jag kommer nästa vecka om du inte får tag på något.
BTW. Denna förfrågan passar väl bättre här under Köpråd än undet Mektips tycker jag. ;)
coolvetteC3
2010-08-29, 07:29
Jag har ett dynoprogram hemma i svedala dit jag kommer nästa vecka om du inte får tag på något.
BTW. Denna förfrågan passar väl bättre här under Köpråd än undet Mektips tycker jag. ;)
OK, vi får se vad som dyker upp.
Tacksam om jag får ta det av det om inget annat tips öppnar sig.
Kanske tråden är felplacerad, kan moderatorn råda och flytta om nödvändigt?
duster360
2010-08-29, 11:32
finns på compcams sida, bara att ladda ner och mata på.
One`Chevy II´much
2010-08-29, 17:47
Finns en som heter desktop dyno också.
Med compcams kan man bara köra deras egna kammar.
Desktop dyno är ett annat, troligen baserat på samma grund. Med båda gäller att vara 100% ärlig och veta 100% alla värden man matar in.
Även om man gör detta så finns det en felmarginal. vet inte hur stor eller åt vilket håll, men troligtvis så visar den mer än verkligheten :D
duster360
2010-08-29, 21:24
teori och praktik är inte alltid kompisar, även om man får bra siffror på ett "papper" så är man bara halv vägs till bra bil och tider på strip eller vanlig gatåka,
Men jag vet jag med att man är jäkligt nyfiken på hp/tq när man ska plocka ihop något nytt..hehe
Blir man inte rädd när man drar på har man trimmat för dåligt..hehe
DusterV8
2010-08-29, 21:47
japp man måste veta och fylla i allt i dessa program för att få vettiga svar, att bara välja portade hp toppar i programet säger inte så mycket som exempel,samma med kam värden och kompresion,allt måste vara korrekt,i övrigt har jag inte någon större tilltro till siffrorna dock är dessa program ganska bra för att få en ide om hur stor skilnad det kan bli mellan olika kombinationer av delar gällande deras effektregister..
Nisse Hult
2010-08-30, 02:13
Annars kanske man kan få lite tips från denna sidan med bänkade tester på.
http://www.v8volvo.se/mekartips/tabeller/dyno/horsepower.html
Desktop dyno har en del mer valmöjligheter och inte lika mycket glädjesiffror som comp cams. Engine analyzer är bra. Ifall någon har det så vore jag tacksam för en kopia...
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.