Visa fullständig version : Nybörjarfrågor, fairlane.
jonzon87
2010-07-16, 09:46
Hej!
Nykomling på detta forum. Har aldrig tidigare ägt jänkebil, men har nu köpt mig en fairlane 500 -66. Tidigare har jag hållt på med nyare turbobilar och då närmare bestämt audi med 5:a, quattro och turbo. Har kört dragrace med en s2:a några år, men denna är nu såld och jag tänkt bygga lite ford istället.
Min bil är som sagt en fairlane från 66. Den verkar ha, vad jag tycker, en underlig setup nämligen en Cleveland 400 med c6-låda. När jag köpte bilen verkade säljaren inte ha någon som helst koll på vad det satt i bilen, så detta fick jag lov att leta upp på internet.. Hittade en sida där de sa att det enda sättet att identifiera motorn på, var att mäta blocket på höjden. Jag mätte, och fick måttet 26 cm vilket motsvarar 10,3". Detta skulle betyda att jag har en Cleveland 400 och inte en 351m. Rätta mig om jag har fel. Dock när jag börjar titta efter lite på topparna, så står det i hörnen "m".
Vad betyder detta? Att topparna kommer från en 351m? Är dessa något att renovera? Eller ska jag leta upp andra (rimliga priser), för att få fart bilen?
Nu har jag börjat riva lite under huven, och ska lyfta ur paketet i helgen. Dock har jag lite frågor kring hur jag ska få fart på maskinen.
Vad jag sett hittils så sitter det holley "dubbelpump" förgasare, insuget är ett edelbrock (stavning?) 400 performer.. Har inte kollar kammen ännu, men den är säkerligen bytt också.
Vad behöver jag för att få lite kraft i maskinen? Är dessa grejer något att ha, eller ska jag göra mig av med dessa och köpa något annat?
Jag är intresserad av ca 300-400 hk till att börja med. Tanken är att köra gatbil index D, ner till 12 sek med andra ord.
Jag är inte intresserad av att byta ut motorn mot en 351 w eller c, hoppades på att detta kulle vara en 400, så bygget blir lite orginellt. Har bara hittat ett fåtal bilar med denna setup, 4-5 st.
Tack på förhand.
Är även intresserad av all möjlig information om denna motor.
Mvh Jens
Finns 351C och 351M / 400M alla tillhör samma motor familj, varav 351c är high performance varianten med lägre deckhöjd och 351/400M har samma deckhöjd 400:an är tungdragaren med vrid.
Bör inte vara några större proiblem att få 3-400 hästar ur 5,7-6.6 liter slagvolym...
"M" et på topparna betyder att det är toppar från en "M" motor
Här är nån länk som jag hittade:
http://home.comcast.net/~jelerath/mustang/Specs/specs-fr.html#General
http://www.projectbronco.com/Technical_Articles/351m400_performance_build_up.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_335_engine
Hittade även denna:
http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_0702_ford_400m_engine_build/index.html
jonzon87
2010-07-17, 15:50
Okej.. Men visst fanns det väl två versioner av motorn? En 351/400 och en ren cleveland 400. 351/400 gjordes väl från 75 och framåt och cleveland 400 70,71,72,73,och 74?
Vad skulle behövas för saker då, om jag siktar på säg 400 hk?
Jag håller på och kollar lite efter toppar. Vad jag förstår så ska jag ha 70-71 351C CJ 4V topparna för att höja kompet. Hur svåra är dessa att få tag på? Och om jag skulle få tag på ett par 4v-toppar, då måste jag ha ett 4v insug också, men behövs något mer för att få detta att lira? Behöver grenrören också komma från en 4v?
Vad är skillnaden mellan open och closed chamber?
Hehe, 1 till sak. Vad betyder "V":et i 2v och 4v?
Mvh Jens
Hehe, 1 till sak. Vad betyder "V":et i 2v och 4v?
Mvh Jens[/QUOTE]
V = venturi = port, 2 ports eller4 ports förgasare ex
jonzon87
2010-07-19, 19:46
Okej! Då vet jag vad det betyder i alla fall..
Men det här med open och closed chamber.. vad betyder det och hur påverkar det motorn?
Har hittat ett par cobra jet 4v toppar för en billing peng, men dem är open chamber.. Åsikter om detta till min motor?
"Open chamber" betyder att de har stora öppna förbränningsrum...
"Closed chamber" betyder att de har ett mindre ej helt runt förbränningsrum, ofta högre komp...
Vad jag vet "har hört" är att 4v topparna är superba på hårt trimmade motorer men mindre lämpliga på moderat trimmade motorer pga tappat bottendrag, där 2v topparna är att föredra, KOLLA UPP DETTA.
Här har du en länk till ett forum:
http://www.fordmuscle.com/forums/
Använd denna om du tycker det blir tufft med engelskan:
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.fordmuscle.com%2Fforu ms%2F&sl=en&tl=sv&hl=&ie=UTF-8
jonzon87
2010-07-22, 21:15
Tack för infon!
Då är ju bara frågan vad som klassas som en duktigt trimmad motor..
Sen, jag hittar ingen data om effekt på de här motorerna.. 351 c, 351 w, 351/400 samt 400 cleveland, någon som vet?
duster360
2010-07-22, 22:05
ägde en mustang mach 1-69a för 15 år sedan med en 351c 4 v -70 org 300hp inget drag under 3500rpm och slutade dra strax över 5000rpm:
helt kasst
351c 2v : 250 hp
351w 4v : 290hp
351w 2v : 240hp
Lätt trimm:
6000rpm : 2v toppar
Hårdare trimm: 7000 rpm och uppåt : 4v toppar
Mätte port öppningarna på mina 4 v och om jag inte minns helt fel så var dom
44*64 mm och de är inga små mått.
Glöm inte heller : blir man inte rädd när man drar på så har man trimmat för dåligt ! ! !
jonzon87
2010-07-24, 14:25
Tack för infon!
Någon som vet om det satt open chamber toppar på cobra jet motorn?
Håller nämligen på att buda på ett par, men vart lite fundersam över detta. Han kallar dem för; FORD 351C 4-V COBRA JET HEADS D3ZE-AA, men det står nedanför att dem är open chamber?
Mvh Jens
duster360
2010-07-24, 16:46
vad är de för "drömm- priser" på dom ?
Om de rör sej om vettig peng så kan de väl vara värt men annars tycker jag du kan leta efter vanliga 2v och porta dom så du får ett par som är mellan 2v och 4v.
Open chamber är vanligast men de e bara att borra och byta kolvar med högre komp.
Closed chamber : max 550 lyft-kam pga dom små fb-rum som hindrar mer flöde.
Open chamber:600 och upp lyft-kam då de inte är något som hindrar i fb-rummen.
jonzon87
2010-07-24, 17:40
Tack för det snabba svaret!
De kostar mig 2200, exkl. frakt. Så med frakt från USA verkar det bli runt 5200, hehe frakten är dyrare än topparna. ok pris? Verkar vara hela och fina enligt bilderna.. Enligt säljaren inga sprickor eller dyl, men hur det är med det vet man ju inte förns de är hemma..
Jens
duster360
2010-07-24, 19:04
jag skulle inte köpa beg toppar utan att se dom först, spara dom pengarna tills det dyker upp ngt bra i sverige som du kan åka och kika på istället.
de e mitt råd.
Dubblar på ovanstående, du kanske skall undersöka möjligheten/begränsningarna med dina nuvarande toppar, försöka förstå varför du skall byta toppar, inte bara köpa på dig och bulta på..
Finns nog ganska gott om trimdelar beg och nytt till de motorerna i sverige.
men toppar för 5.200 osv, vad kostar en beg "460" he he ...
finns en hel del litteratur till fordmotorer att köpa och har du tur på ditt lokala bibliotek...
t,ex
http://www.amazon.com/Build-Performance-Ford-V-8s-Budget/dp/1884089550/ref=pd_sim_b_6
t.ex här på http://nitroz.se/
http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/viewad.aspx?adid=47638#toppen
.
jonzon87
2010-07-25, 12:31
Ja, när ni säger så där så blir man ju lite osäker..
Andra funderingar är väl annars att kanske göra ett helt motorbyte. Eftersom jag är ute efter lite mer effekt, så tänkte jag på en 429.. Har hittat en, men hur blir det med plats? Tornen borde ju ta i. Har försökt leta efter något liknande i sverige, men har väl inte hittat något användbart. I staterna verkar det dock vara ganska vanligt att byta till 429 i fairlane.
Har hittat en för 15000, inkl. låda. Kanske detta är bättre?
duster360
2010-07-25, 20:13
vad är de för fel på motorn du har ?
går att klämma ur den ganska lätt 400+hp om du vill det.
jonzon87
2010-07-25, 20:45
Ja, så jag tänkte från början också..
En sak som stör mig bara är att jag inte kan reda ut VILKEN av motorerna det sitter i.
Blocket är 26cm högt, vilket då betyder att det är en 351m eller en 400? Det sitter 351m toppar på den vilket då gör att det lutar åt att det sitter en 351m motor i bilen, men enligt säljaren ska det sitta en 400 cleveland från 74..
Vilket är det riktiga sättet för att leta reda på detta? Har läst på hur många sidor som helst, men tycker det står olika överallt.
Skulle vara fint också om du/ni kunda rada upp några sidor som har grejer till min bil..
Mvh Jens
Chevyforlife
2010-07-25, 21:40
Enklaste om du liks ska riva är å mäta borr å slag;)
Du verkar ha mycket funderingar kring vilken motor som är lämpligast för din Fairlane och jag delger dig gärna mina åsikter om ditt projekt.
Först bör du nog glömma att jobba vidare med din 400C. Visserligen finns nog en möjlighet att uppnå den effekt du behöver för att kunna köra låga tolvor. Det kan dock bli krångligt att hitta lämpliga delar, på insugssidan är utbudet riktigt tunt och headers som passar denna motor i din bil tror jag inte finns överhuvudtaget.
De D3ZE-AA toppar du hittat har säkert stora förbränningsrum. När det gäller toppar till 351/400C finns det flera varianter på både förbränningsrum och ventiler. Det gäller att ha hela motorbygget klart för sig för att inte köpa fel delar. 5200 kr för ett par gjutjärnstoppar från Usa som man inte kan vara säker på skicket på eller ens om de är användbara till bygget man tänkt sig tycker jag är mycket. Att säljaren kallar dom Cobra Jet behöver ju inte betyda att de är bra för en trimmad motor.
När det gäller block så har 351M och 400C samma t.ex. D5AZ eller D7TE. Det som skiljer är veven och 400C-veven är märkt 5M, 5MA eller 5MAB medan 351M-veven är märkt 1K. Vill du inte plocka bort tråget kan du försöka mäta slaget genom ett tändstiftshål. Fyra tum = 400c och 3,5 tum = 351M man kan ju aldrig vara säker på om någon tidigare ägare har bytt delar i motorn.
Vad ska du då välja istället om du inte ska jobba med det du har. Jag ser tre alternativ : 351W/C4, 351C/C4 eller 429-460/C6 (om du inte föredrar manuellt) sedan beror ju allt på din budget, tillgång på delar samt hur duktig du är på att meka. Till det första och sista alternativet finns det t.ex. headers att köpa medan för 351C får man nog tillverka själv alt. bygga om några befintliga.
För och nackdelar med respektive alternativ :
351W/C4 - billigare i inköp, lättare i vikthänseende, billigare trimdelar, stor strokningspotensial, större utbud av begagnat / behöver högre timmningsgrad för att uppnå samma tider som en större motor, i grunden ingen performancemotor .
351C/C4 - bättre grundförutsättningar men klarar nog inte bättre än ca 13 sec i din bil i sitt vassaste orginalutförande / dyrare i inköp, svårare att hitta delar, dyrare trimdelar.
460/C6 - billig i inköp, lättare att hitta, lägre trimmningsgrad för att uppnå dina önskade tider, hyfsade möjligheter att hitta delar / tunga grejer du ökar nog vikten på din bil med 100-125 kg, trångt i motorutrymmet om du inte bygger om (finns flera lösningar för det).
Så några ord om växellådor. C4 borde egentligen vara det enda alternativet men blir lite dyr att bygga för en 460. Så i ditt fall med de önskemål du har fungerar nog en renoverad preppad C6 bra och så får du trimma motorn lite mer istället.
Det ultimata och absolut fränaste i din bil vore annars en 427:a och manuell men då får du troligen lägga till en nolla på totalpriset för ditt motor/lådabygge.
Tillsist bara en undring varför satsa på en klass kallad Gatbil med ett fast breakout på 12.00 när du kan börja i Bracket och själv välja vilken din lägstatid ska vara? Presterar du vid första försöket t.ex. 12.80 så sätt det som dial in och ha möjlighet att hänga med ända till final. Istället för att riskera att möta en som kör nära 12.00 i första rundan och redan då åka ut.
jonzon87
2010-07-29, 20:07
Hej!
Och tack för ditt inlägg.. Mycket matnyttigt. Dock måste jag säga till de flestas besvikelse att jag tydligen van budet på topparna, och de är redan påväg. Så nu blir det väl att bygga på denna till att börja med. Om det blir aktuellt senare så blir det nog 429 och c6. Självklart ska jag ha automat i en jänk..
Så det går alltså att bara plocka bort tråget och läsa underifrån på veven för att fastställa motorn? Det var ju bra. Ska fixa det så fort jag hinner..
Som det ser ut nu så är det alltså en 351m eller en 400c. Holley 700 förgasare, performer 400 insug, cobra jet-toppar, och så blir det en annan kam (tips?).. sedan blir det väl att byta alla packningar, o-ringar och annat. ska beställa lite sånna servicedelar från hansen. Tyvärr verkar det som att jag inte får plats med headers om jag inte slår in tornen en bit. Väldigt trångt som det är just nu.
Om man nu får detta att lira ihop, hur mycket tror ni att man kan plocka ur motorn? Kanske är jätte svårt, men skulle vara kul att höra lite i alla fall.
Mvh Jens
duster360
2010-07-30, 12:20
kamaxel ska du välja en som har ett varvtal som max 6000rpm, insuget har ett rpm område upp till 5500rpm,
teori o praktik stämmer ibland inte,
jag menar att utvx på vippor som inte är helt 100% och svikt i stötstänger som inte räknas med, så en kam som är listad till 5500rpm drar oftast bara till 5000rpm.
där av valet.
Runt 400 hp med headers,
utan ngt mindre.
köra bra tider på strippen hänger inte bara på motorn,
val av utvx
stall
lådan
vikt på bilen
förar reaktion
däck,
är lika viktigt.
Du är säkert nöjd i sommar.
Men tänk på att hp/tq ger ett VÄLDIGT "sug" efter mer,
Du vet mycket vill ha mer...
he he
Tråkigt att det blev köp på topparna framförallt med tanke på frakten. Jag skulle nog kunna få hem ett par järntoppar med container för under tusenlappen. Hur pass användbara de sedan är får du väl undersöka. Jag Googlade lite på D3ZE-AA och hittade en del uppgifter men har inte hunnit fördjupa mig på området ännu. Det gäller ju att du jämför med de du redan har så att du inte byter till något som är jämbördigt eller t.o.m. sämre (inte troligt) än det som redan sitter på motorn. Vad har dessa förresten för gjutnummer? Sedan kan du ju alltid överväga att sälja dina nyinköpta toppar om de inte ger någon nämnvärd förbättring på din motor.
De mest optimala orginal 351C-topparna är annars de s.k. Aussie-topparna australientillverkade med små ventiler, små kanaler och små förbränningsrum som inte fanns på den amerikanska marknaden. Det är ju nästan alltid bättre med små kanaler som man portar än stora som man måste lägga igen.
De bästa racetopparna för 351C ska tydligen även de vara av australiensisk tillverkning och kallas för 3V. De har tydligen en ultimat konstruktion/kombination av 2V och 4v för effekt/vridmoment i relativt trimmade motorer (vi talar nu inte om de 351C's som användes i Prostock på 70 och 80-talen). Jag träffade vid ett tillfälle en tysk som var och körde på Mantorp och med en bil helt i plåt körde han i klassen Super Gas och hade 9.70 prestanda i sitt ekipage. Så nog går det att få ordentlig snurr på dessa relativt små motorer.
Det vore faktigst intressant att träffas och jag planerar att besöka Rättvik nästa lördag (denna helg är det Mantorp hela helgen). Du fanns visst i Dalarna så då kanske vi kunde sammanstråla där eller på annan plats?
P.s. Ett tips för din framtida utveckling av motorn så passar C6:or från 400C ihop med 429-460. det gör inte C6:or från smallblock eller 390-428. Dessutom vet jag en i din region som duktig på att preppa dessa lådor också.
Här hittade jag en på ett amerikanskt forum som hade lite koll :
Bnickel is correct. They are US Casting '73 heads. They put the smaller valves in these heads.
#D3ZE-AA were found in Pantera's I believe....
"I don't think you want these heads for your pantera. You probably
don't know but the 1973 4v heads with the part number D3ZE-AA, have 2v
valves in them instead of the bigger 4v valves, but still they have the big
ports. These were a odd-ball head. They are great to rebuild and put the 4V
valves into, because they have extra metal in the seat area's for cutting,
but by the time you pay for the heads, shipping and machine work to put the
big valves into them, you'd have to much money in them. But it's up to you,
not many people know about the D3ZE-AA heads."
351 clevland och 400 cleveland 351m är inte samma motorer.
400 cleveland ha samma bultdelning mot lådan som bigblockarna,351cleveland har samma som vindsor 289-302.
tror att topparna från cleveland ska gå att få dit men har för mig att det var något strul..
400 motorn är en truckmotor som är gjord för lågt varvtal med högt vridmoment.
Hade en borrad lätt trimmad för tiotalet år sedan i en F150,en verkligt törstig sak..
cobra jet var en fyrbultad 4V cleveland med openchamber toppar,alltså inget specellt..
Finns på hyllan här i sverige på flera ställen.har själv en omgång som jag skippat för att man måste byta ventilsäten på på flera cylindra på grund av gravrost(idiotförvaring)
Closed chamber däremot är svåra att få tag på i sverige..
Om man bygger strokermotor så funkar de stora kanalerna i 4V hyfsat,men eljest ska man nog satsa på aussie toppar som är ett mellanting mellan 4v och 2v(kanler som 2 v men för fyrportare)
jonzon87
2010-07-31, 12:55
Ingo:
Hej!
Jo, jag vet.. Aussie-topparna ska tydligen vara bäst, men enligt någon tabell jag läste, så skulle cobra jet topparna vara snäppet under. Okej, är det strul att få på? Trodde det vara samma passning på alla de där 351c, 351w, 351/400, du kommer inte ihåg på vilket sätt det strular?
Hehe, jag har letat överallt tycker jag och inte hittat något. Och sen verkar det ju vara hutlösa priser, eller ja.. Betydligt mer än de 5200 jag ger för mina i alla fall.
Ja, det vart ju väldigt rörigt det här. Får hoppas att jag kan använda mig av mina toppar, annars är det väl bara att sälja. Har tänkt nu i alla fall att försöka få ihop något av den här motorn jag har, 400 hk hade varit roligt. Sen när jag tröttnar, tror jag det blir 429.
Tack för era svar! Och hjälp mer än gärna till med att beskriva vad ni tycker jag ska ha i motorn för att komma upp i mitt mål. Har ju som sagt redan:
Insug, toppar, förgasare. Ska köpa kam, men sen då?
Tbolt:
Jaha! du kommer hit? Hehe, jag bor ju för tusan i Rättvik, eller ja, Furudal (rättviks kommun), det kan vi göra! Är hemma på helgerna, så kan ju komma ner. Dock har jag plockat ner motorn, så bilen kommer jag ingen stans med, men kan väl ta någon av mina andra hinkar..
Angående aussietopparna som du skriver, så verkar de vara TOTALT kört att få tag på, varför jag också valde cobra jet. Som jag skrev tidigare, så enligt någon tabell jag såg så skulle dessa vara snäppet sämre, men ändå betydligt bättre än de "m"-toppar jag har på min motor nu.
Ja, jag har ju redan lådan (c6) så var därför jag sneglade lite mot 429. Verkar som att det är rätt vanligt i USA att stoppa i dessa motorer i fairlane, skulle vara roligt. Får bli en sån när jag tröttnat på mitt nuvarande projekt. Skulle vara jäkligt roligt att få igång bilen till nästa vår, och vara med att köra lite på strippen.
Har du namn på han som preppar? Han bör väl då också kanske kunna renovera min låda på samma gång? Går inte alls som den ska.
Mvh Jens
duster360
2010-07-31, 22:16
har du sett en 429a någon gång...de e en rejäl pjäs kan jag säga.
Vikt och storleks mässigt så hade jag valt att åka 351.
Bara ett tips..
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.