handdator

Visa fullständig version : Köpa MOPAR

andben
2010-06-09, 17:37
Hej på er,

Har fått upp ögonen och intresset för MOPAR bilar. Jag funderar på en Nova, Cuda eller ngt roligt. Prisklass 200-250k. Årsmod 67-72.

Vad ska man tänka på? Jag behöver ju lite tips... har inga tidigare erfarenheter från "60-70 tals-branshen". En del annonser förstår man inte så mycket om när dom förklarar det ena och det andra...

Jag vill kunna köra med bilen på långresor så det bör inte dra 5L/milen Etanol utan gärna 1,5L/milen om man ligger i 90km/h t ex.

Tacksam för hjälp.

Mvh
Andben

Chevyforlife
2010-06-09, 20:05
Ett tipps är ju att du försöker komma över lite literatur i ämnet å läser på å knske har du någon i bekantskapskretsen som gillar "riktigt" bilar..

För märks att du inte har egen erfarenhet Mopar bilar är Cryshler, Dodge, Plymouth å DeSoto..

Till Gm hör Cheva, Buick, Olds, Pontiac å Cadillac..

Sen har du FoMoCo Ford å Mercury..

Novan är en cheva å hör alltså till Gm

Cuda till Mopar concernen.

Å vad du själv vill ha de kommer du nog lätast fram till själv för inom denna genre är man Äckligt Partisk:p

Enda man kan säga är väl att Gm å synerhet Cheva har billigast delar men mer än så vill jag inte säga med risk för å starta en otrolig pajkastning

andben
2010-06-10, 10:35
Ett tipps är ju att du försöker komma över lite literatur i ämnet å läser på å knske har du någon i bekantskapskretsen som gillar "riktigt" bilar..

För märks att du inte har egen erfarenhet Mopar bilar är Cryshler, Dodge, Plymouth å DeSoto..

Till Gm hör Cheva, Buick, Olds, Pontiac å Cadillac..

Sen har du FoMoCo Ford å Mercury..

Novan är en cheva å hör alltså till Gm

Cuda till Mopar concernen.

Å vad du själv vill ha de kommer du nog lätast fram till själv för inom denna genre är man Äckligt Partisk:p

Enda man kan säga är väl att Gm å synerhet Cheva har billigast delar men mer än så vill jag inte säga med risk för å starta en otrolig pajkastning

Är det stora skillnader på en 440 från 1970 och en från 1971 / 1972?

Ragtop
2010-06-10, 14:50
1972 började eländet

Chevyforlife
2010-06-10, 15:31
Ja var väl då dom Börja med Smogg motorerna.. Sen ang Mopar kan jag inte uttala mig om något då jag ej har någon vetskap å intresse då man är genuin Gm fantast;)

Enda jag vet är väl att Mopars Muskel bilar betingar ett snuskigt högt över pris som dom flesta jänkare idag..

Å ni får ursäkta att de missas bokstäver å är stav fel är ordblind:redface:

andben
2010-06-10, 20:41
1972 började eländet

Du får gärna utveckla. Nu vill jag veta mer :)

Ragtop
2010-06-10, 23:11
Kompet sänktes till 8.2 + allt smoggrejs för att minska emmissionerna, men om du ändå ska renovera så har det ingen betydelse för då är det bara att stoppa i de rätta grejorna, finns en fördel om den har en smidd vevaxel gentemot gjuten.

andben
2010-06-11, 07:33
Kompet sänktes till 8.2 + allt smoggrejs för att minska emmissionerna, men om du ändå ska renovera så har det ingen betydelse för då är det bara att stoppa i de rätta grejorna, finns en fördel om den har en smidd vevaxel gentemot gjuten.

Finns en renoverad 440 på nitroz.se. Enl uppgift skall den vara en 72a. Dock tänkte jag isåfall åka i sommar med den och sen vässa under vintern, och ev byta ut de grejjer "man måste" byta. Siktar på 500/550hk.

One`Chevy II´much
2010-06-11, 16:29
Tycker nog att du ska kolla nova först de e skit koola mopar´s
Snygga me.:good:

andben
2010-06-14, 07:52
Tycker nog att du ska kolla nova först de e skit koola mopar´s
Snygga me.:good:

Kollade en Charger i helgen, blev ju lite sugen på den oxå. Vässad 440 så den gick ganska bra...

cuda4speed
2010-06-24, 20:54
Finns en renoverad 440 på nitroz.se. Enl uppgift skall den vara en 72a. Dock tänkte jag isåfall åka i sommar med den och sen vässa under vintern, och ev byta ut de grejjer "man måste" byta. Siktar på 500/550hk.

hur går det med motorn??:D

andben
2010-06-26, 12:34
hur går det med motorn??:D

Köpte en Challenger 70'a med en trimmad 400BB (510hk). Så jo då, det går bra :)