Visa fullständig version : Batterier
Jag undrar bara vad ni har för sorts batterier i era bilar? 12 volt har ni såklart men det finns ju en hel massa olika märken.
Tycker min är seg i o veva igång bigblocken så jag är på jakt efter ett bra batteri ej för jävla dyrt. Kollade lite på batterier till dieselbilar behövs ju mycket kraft för o veva igång en sådan.
Så kom med förslag nu.
Patrik 440
2004-01-10, 15:07
Jag kör med ett 70ah som normalt sett sitter i alla nya Saabar(bl.a. 3.0 diesel).
Kostar säkert en massa(jag har köpt det till bra pris genom jobbet) men tycker det passar bra då det bara är att ta loss dekalen på ovansidan så är det helt svart sedan.
Tycker 440'n sprätter igång rätt bra med det, har även satt ditt en bättre jordkabel ifrån batteriet till motorn.
Framåt vårkanten blir det även en tjock kabel mellan + polen och ner till startmotorn.
Här ett litet ljudklipp när startmotorn snurrar:
http://performerz.kod.nu/media/upload/440_uppstart.mp3
Mvh Patrik
Mvh Patrik
Även när den är kall?
Patrik 440
2004-01-10, 20:13
Mvh Patrik
Även när den är kall?
Jo, den snurrar väl på rätt så bra även vid "kalla" kallstarter.
Uppstartningen i fimklippet ovan får väl kallas "varm kallstart" då bilen stått sedan dagen innan, dock med motorvärmare ansluten(inte för att en fesen 500W värmare gör så mycket på 300kg gjutjärn men bättre än inget.).
Kanske blir det ett nytt ljudklipp i morgon då jag tänkt att starta upp bilen, ligger runt 0 grader i garaget så motorvärmaren får förstås steka upp motorn lite grann.
Batteriet borde väl få bekänna färg då jag först kör på starten en stund för att få upp oljetrycket för att sedan springa fram och pilla på förgasaren för att aktivera choken när oljetrycklampan slocknat.
Mvh Patrik
Min är rätt så seg vid kallstarter får hålla på ett tag innan den hostar igång. ingen choke får nog snurra 8-10 gånger innan den hostar till men sen när den är varm så behöver man bara titta på nyckeln så startar den iofs när där är nyladdat batteri så startar den snabbt attan vid kallstart så ett nytt batteri med bra startkapacitet är vad som behövs antagligen
Patrik 440
2004-01-10, 21:17
.....men sen när den är varm så behöver man bara titta på nyckeln så startar den
Jo, det är väl samma här, har man bara haft igång den under dagen så behöver man bara tumma lite på nyckel så smätter motorn igång.
Fast jag gnager gärna lite extra på starten för oljetryckets skull.
Inför nästa säsong planerar jag dock att montera en 6kW bensinvärmare för att kunna göra det varm å mysigt för motorn även när el till motorvärmaren saknas.
(Även om det är +15-20 grader ute så är det ju faktiskt en bit upp till dritfstemperatur)
http://ul.zsh.net/td/868130902tdKey.jpg
Mvh Patrik
Rött Optima från -95..funkar bra.Skulle dock inte köpa ett idag(såå dyra)Jag gör inga riktiga kallstarter så jag behöver aldrig ett Optima.Skulle gå till Micro..de har helt ok batterier för runt 450:- med 2 års garanti..Fiam eller nåt sånt tror jag de hette..köpt flera såna där och e nöjd.Vad kostar ett rött Optima idag hos lokala handlaren i Sverige?..2500:-?
mvh.
Patrik 440.
Tycker det låter som att den snurrar kanske t.om. lite bättre än normalt, så du behöver nog inte bekymra dej...
Hade en del problem med min dock, och det visade sej att det i första hand var för klen matakabel från batteriet, och i 2a hand för klent batteri... kommer inte ihåg just nu vad det hette som jag köpte, men skall kolla i morgon när jag är i garaget.... har dock för mej att det är ett 85Ah och 700 CCA..
Kör nu med 50m2 kabel från skuffen, bra komp i maskin och rejält batteri, inga som helst problem att snurra igång den :-)
Rejäl jordkabel är oxå viktig....
Kika er inte blinda på Ah-talet, dom flesta nya batterier anger även CCA, vilket är det intressanta värdet... det anger hur mycket kräm som kommer inte hur länge man kan mala..... grovt förenklat :)
Testade ett Nytt Bosch Dieselbatteri på 120Ah men bara 200CCA, maskin gick knappt runt, men kunde mala på hur länge som helst... kanske inte vad som var önskvärt ;)
När jag höll på och trasslade med startproblemen tidigare, mätte jag upp 250A i matarkabeln när starten gick.... så det behövs en hygglig initial kick....
Har oxå en ljudsnutt på hur den lät förra året... dock utan startmotor ;)
http://www.chopper.nu/dart/440mufflers.mp3
/Stefan
Stefan N
2004-01-11, 02:11
MrBaging vad är ett bra CCA värde då :?:
Patrik 440
2004-01-11, 09:30
Patrik 440.
Tycker det låter som att den snurrar kanske t.om. lite bättre än normalt, så du behöver nog inte bekymra dej...
Nädå, är inte så värst bekymmrad, men en tjockare + kabel ner till starten är ju inte fel då kabeln till bilens övriga el utgår därifrån.
Mitt batteri är på 700CCA.
Skall strax åka bort till garaget och "veva igång" bilen då det precis slutat snöa. :)
Mvh Patrik
Patrik 440.
Nädå, är inte så värst bekymmrad, men en tjockare + kabel ner till starten är ju inte fel då kabeln till bilens övriga el utgår därifrån.
Mitt batteri är på 700CCA.
Skall strax åka bort till garaget och "veva igång" bilen då det precis slutat snöa. :)
Mvh Patrik
Tror att mitt bara är på 450CCA( får kolla sen), sen har bara jag den lilla startmotorn (chrysler original)på min 400 sitter headers i vägen så jag får inte plats med den stora startern
det kan väl oxå ha sin inverkan när det ska pumpa igång en bigblock med hög komp?
cca är väl bara intressant vid kyla?
Patrik 440
2004-01-11, 22:01
..på min 400 sitter headers i vägen så jag får inte plats med den stora startern
det kan väl oxå ha sin inverkan när det ska pumpa igång en bigblock med hög komp?
Jo, det är klart att har man en startmotor som inte är på så mycket effekt så gör ju det sitt till.
Så här håll jag på och gnagde med min en stund idag:
http://www.zsh.net/upload/members/td/1222656006tdcrank.wav
(Så fort hade den dock knappast snurrat om jag haft kvar original jordkabel mellan batteri och motor)
Sedan så lät det så här:
http://www.zsh.net/upload/members/td/2075076233tdstart1.wav
:)
Temeraturen låg runt 0 grader i garaget och motorn var lite lätt ljummen efter det att motorvärmaren fått steka på ett tag.
Mvh Patrik
Så som det första klippet låter min oxå fast slöare liksom segar igång men sen är det precis som han inte får soppa men där är soppa i förgasaren det hör man när man pumpar på pedalen antagligen så behävs ett piggare batteri och lite kablar som ska bytas.
Vad kör ni för fördelare?? Jag använder en Mopar brytarlös, och kom efter ett tag på att gapet (luftspalten) mellan rotor och givare är kritiskt.... kommer inte ihåg nu, men har för mej att det skall vara .020 mellan... liiite mer än det, så blir det svårstartat..... hade .040 till att börja med och då behövdes bra varv på startmotorn för att överhuvudtaget få gnista på stiften.... Men nedjusterad till rätt mått var det inga problem..
Har heller ingen choke på förgasaren, och trots 50cc-pumpar får jag pumpa säkert 10 ggr innan den reagerar på soppan.... och då låter den så här glad... inget man åker till jobbet med kanske ;)
Pumpa pumpa, gnag gnag (http://landlordracing.com/images/upload/dart_startmotorgnag.mp3)
CCA-värdet är ett mått på hur mycket startström batteriet klarar vid -18, och det blir ju liksom bara bättre ju varmare det blir.... vet väl inte vad ett "bra" CCA-värde är, kan bara konstatera att med 200CCA gick min maskin knappt runt, men med 700 snurrar den på helt ok....
Pumpa pumpa, gnag gnag (http://landlordracing.com/images/upload/dart_startmotorgnag.mp3)
Exakt så låter min oxå
jag har original fördelare
wowbagger
2004-01-12, 17:53
Kommer att införskaffa ett Exide Maxxima.Samma teknik som Optima batterierna men billigare och mer CCA,runt 900 CCA tror jag det va.. 8)
Nova Jörgen
2004-01-12, 20:07
Jag har ett rött Optima som är minst tio år gammalt. Funkar hur bra som helst, även när det är kallt ute. Jag har för mig att det var märkt April -93 men lappen har åkt bort vid någon motortvätt.
Nu mera sitter det i racebilen, men det känns som att det är dags för ett nytt.
Ok, efter 2 dagar kom jag på att jag ju skulle kolla vad jag hade för batteri... :oops:
Har tydligen ett Delphi. 90Ah och 630CCA.... Trodde det var mer CCA, men som sagt, 630 var det :). Billigt var det, har för mej att det kostade nånstans runt 800:- och underhållsfritt är det oxå..
Vet inte vad man kan vänta sej, men än så länge har det funkat utan anmärkning....
Mopar66
Hur har du det med choken?? Min har ingen choke alls, så det blir till att mata in rejäla mängder med soppa för att han ska hålla sej vid liv...
Om du funderar på att byta fördelare nångång, tveka inte att köpa en Mopar brytarlös, funkar klockrent..... Annars har jag en gammal Mallory YL dubbelbrytare du kan få alldeles gratis ;) Nejförresten, vill inte bli ovän med folk över en gammal fördelare :)
Ok, efter 2 dagar kom jag på att jag ju skulle kolla vad jag hade för batteri... :oops:
Har tydligen ett Delphi. 90Ah och 630CCA.... Trodde det var mer CCA, men som sagt, 630 var det :). Billigt var det, har för mej att det kostade nånstans runt 800:- och underhållsfritt är det oxå..
Vet inte vad man kan vänta sej, men än så länge har det funkat utan anmärkning....
Mopar66
Hur har du det med choken?? Min har ingen choke alls, så det blir till att mata in rejäla mängder med soppa för att han ska hålla sej vid liv...
Om du funderar på att byta fördelare nångång, tveka inte att köpa en Mopar brytarlös, funkar klockrent..... Annars har jag en gammal Mallory YL dubbelbrytare du kan få alldeles gratis ;) Nejförresten, vill inte bli ovän med folk över en gammal fördelare :)
Ja det är lätt att bli senil vid din ålder så det är lätt att glömma bort grejor som man ska göra :D (vet av egen erfarenhet :D )
Var o kollade Exide Maxxima igår 1700 spänn skulle de ha för det.Var som sagt på 900 cca
tror det räcker väl med ett batteri liknande ditt då ,jag har ju nästan lika liten motor som du ju :twisted: .
Choke?? Vad är det för nåt riktiga bilar kör utan eller hur? det enda i choke är när man smäller upp garageportarna mitt i vintern o ska ha igång den då blir han bara chockad o inget annat!!
Jo man får pumpa duktigt sen ska den stanna ett par gånger sen när man lägger i drive så ska den stanna oxå ett par gånger till sen jävlar sen går han som ett skållat ollon!!!
Mallory dubbelbrytare har jag oxå en slängd i nån låda nånstans
Senil?? Vem?? Jag?? Vad pratar vi om?? Vad heter jag?? Var bor jag?? :lol:
Tanten påstår att jag har "Alzheimer light".... det värsta är väl att hon antagligen har rätt :)
Har ju mitt batteri i skuffen, och antar att det inte får plats på en original batterihylla... men eftersom du oxå kör utan choke (nerfilat chokehus kanske?? ;) ), misstänker jag att du också använder batteriet som barlast i bak :) Annars kan jag ju mäta det om du vill??
Liten motor?? Jo, det känns lite mesigt med 446a (+030, men det låter liiite ballare) idag när alla andra klappar om sina 496or på kvällen :(
Jo man får pumpa duktigt sen ska den stanna ett par gånger sen när man lägger i drive så ska den stanna oxå ett par gånger till sen jävlar sen går han som ett skållat ollon!!!
LOL, precis så är det.... å med en hånflinande sambo som skriker "käringstopp" i molnen av oförbränd soppa!!!
har batteriet på original platsen har inte orkat flyttat på det :)
nerfilat chokehus?? hur ser det ut? har en vanlig standard TQ där är nog inte kopplad nån wire bara , ser ut som de bara har spärrat den i öppet läge bara
446 ja det duger jag har bara en liten 411 men det är tajt med plats iallafall har du lika trångt i din ? Man får ha styva motorkuddar så inte skärmen buktar ut när trycker plattan i mattan :lol:
nerfilat chokehus?? hur ser det ut?
Ungefär såhär :)
http://www.chopper.nu/musclecars/dsc04583.jpg
Trångt? Jotack, har hållit på 2 veckor snart med headersmonteringen.... finns inte för mycket plats att dra rören på, men nu ser det ut som att det börjar närma sej klart......
Funderar på nåt typ av stag som begränsar maskins rörelse...
Funderar på nåt typ av stag som begränsar maskins rörelse...
Det har jag det kallas för innerskärm :lol:
Skickade ett mail till dig på staget :D
Jo, det kan man väl kalla ganska trångt ;)
Hur låter det i bilen?? Antar att du får en del resonansljud? :)
Mysko, men på Darten är det gott om plats för headersarna på höger (passagerar) sidan, men toktrångt på vänster.... har fåt flytta på 2 rör på headerserna, och knacka lite för att få plats med torsionsstav, rattstång och styrväxel... Kan kanske ha med RB-blockets +1" höjd att göra....
Mina headers jag köpte till Novan "ramlade" dit om man jämför hur en del haft det vid montage..(Hooker competition..2" primär och BB.)
Ang. batterier.. CCA=cold cranking ampere.. 30 sek vid -18C
CA=cranking ampere..30 sek vid +-0C
Jo, det kan man väl kalla ganska trångt ;)
Hur låter det i bilen?? Antar att du får en del resonansljud? :)
Mysko, men på Darten är det gott om plats för headersarna på höger (passagerar) sidan, men toktrångt på vänster.... har fåt flytta på 2 rör på headerserna, och knacka lite för att få plats med torsionsstav, rattstång och styrväxel... Kan kanske ha med RB-blockets +1" höjd att göra....
Har rätt så styva motorkuddar så den rör sig inte så jävla mycket ändå
på vänster sida har jag gott om plats , nu sitter inte motorn centrerad den sitter ca 7 cm mer till höger din sitter väl mitt i eller?
Nu har jag köpt batteri det blev ett Tudor 60ah 610cca och en grov jordkabel. Vilket klipp där blev i startern nu går den igång på direkten :D
Så där var stor skillnad i kräm på batteriet gav 900 spänn för det och det är värt varenda krona var faktiskt ute o körde en timme idag o la lite lakritsstreck :twisted:
900 för ett Tudor lät som ett bra pris.... bra batteri är ju ett måste....
Kul att äntligen få testa bilen va?? ;)
900 för ett Tudor lät som ett bra pris.... bra batteri är ju ett måste....
Kul att äntligen få testa bilen va?? ;)
Fan va gott det var o bara glida omkring lite synd att soppan kostar 10,13 litern
Ett trix är ju att skita i soppamätare å köra med reservdunk... då har man ju inte en susning om hur mycket han tar, å det man inte vet, har man inte ont av :D :D
Ett trix är ju att skita i soppamätare å köra med reservdunk... då har man ju inte en susning om hur mycket han tar, å det man inte vet, har man inte ont av :D :D
soppamätaren funkar bara när den själv vill ändå :D
DusterV8
2004-04-04, 22:35
vafan soppamätare?? det är den dära träpinnen man har i skuffluckan va??
det är den dära träpinnen man har i skuffluckan va
Hehe... ungefär...
Fan, jag har inte ens det, brukar bara skaka bilen lite i sidled å lyssna i tankhålet ;)
Born free taxed to death
2004-04-05, 13:29
har ok-q8 batteri av nått slag...
JET "96 98 RÖD UTGÅR" MEN FÖR I H******** S******** K**
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.