handdator

Visa fullständig version : 1970 Oldsmobile 442 W30 convertible

455
2010-04-03, 19:47
Hej!

Ny medlem och tänkte presentera bilen som min far äger. Det är som sagt en Oldsmobile 442 1970 W30-cab med 455 motorn.
När han var 19 år åkte han till Stockholm för att köpa en bil och när han såg denna bil så blev han helt fast och tog genast kontakt med försäljaren. Mannen som ägde bilen då hade inte tid att visa den så han gav nycklarna till min far som fick fara ut och testa den.
Han blev ännu mer kär i bilen när han fått testa köra den och skulle bara ha bilen.. Sagt och gjort så köpte han den och körde den hem till Umeå. Mannen talade om att det var så många som ville racea mot honom och att han varit med om så många nära döden upplevelser, han var nästan lite lättat få den såld.

Nu 35 år senare ägs den fortfarande av min far och det är inte mycket som har ändrats på bilen, den är helt i original förutom att han efter 2-3 år lackade om den till silver istället för originalet Nugget Gold. Men i år ska vi lacka den till original igen!
Detta var endast en kort presentation och vi hoppas kunna hitta fler som äger en likadan skönhet som denna! Vad vi vet/har hört så vet vi ingen som äger en likadan Olds i Sverige? Men vi hoppas att det gör det och få kontakt med den/dem. Så om du vet var vi kan hitta fler likadana bilar, eller om du känner/äger en så hör jättegärna av er!

Slänger in en bild på bilen =)

/Mattias

Feffe
2010-04-03, 20:14
Välkommen till forumet.
Riktigt frän vagn.
W30:or ser man då och då på träffar, men en cab vete sjutton om jag sett nån gång.
Skulle inte förvåna mig om ni är ensamma om denna "best" i Sverige.

455
2010-04-03, 20:27
Välkommen till forumet.
Riktigt frän vagn.
W30:or ser man då och då på träffar, men en cab vete sjutton om jag sett nån gång.
Skulle inte förvåna mig om ni är ensamma om denna "best" i Sverige.

Tack så mycket!

Här i Umeå ser man inte så många men några. På internet finns ganska många utan cab!

Feffe
2010-04-04, 00:05
Jag bodde i Kungsängen utanför Stockholm på -80 talet, där på parkeringen stod en Hurst W30 Olds ett par år.. Ägaren skulle "fixa iordning" bilen men hade inget garage vid tiden.
Vet att många var på honom o ville köpa bilen. Men icke.
Han sålde den till sist iaf, till en bekant som gjorde en lätt renovering. Den var i skapligt skick redan från start. Den var lackad vit med röda fält vill jag minnas.
Mycket grymma vagnar.

red442
2010-04-04, 08:31
Wow! Det där är en bil..gärna mera bilder och vargför inte här:
http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=3223
Jag kände bara till 2 st rullande W30 cabbar från 1970 i sverige, en i göteborgstrakten ,svart och en i dalarna ,gul ( det har funnits fler)
Det tillverkades endast 264 W30 cabbar 1970 så de är ganska unika , under 70 talet så kom ett flertal till sverige, men har gått okända öden tillmötes, skrotning export osv...
Kanske finns det någon som samlar damm i ett garage..

Den här killen har den svarta ..vill du veta mera om midzizeoldsar speciellt w30 så sök kontakt med honom...

http://i20.photobucket.com/albums/b247/hezzo/Div/P1010308.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b247/hezzo/Div/P1010310.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b247/hezzo/Div/P1010313.jpg

red442
2010-04-04, 08:41
Förresten i Umeå härjade den här mannen i slutet på sjuttiotalet...
Snabbaste bilen i stan piskade självaste Bostic..

http://i20.photobucket.com/albums/b247/hezzo/OldsRace/W30colo79.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b247/hezzo/OldsRace/W30colo79b.jpg

JimpeBoy
2010-04-04, 15:34
Välkommen!
Trevligt med en till 442:a i Umeå!

455
2010-04-04, 23:30
Tackar för alla kommentarer, riktigt intressant och roligt att läsa!

Red442: Riktigt imponerande kille måste sägas. Har läst igenom texten och ska försöka få kontakt med honom. Men såg inte att han ägde någon -70 442 W30, men hans kompis har en -70 442 Sport-Coupé M-kod. Och jag ska fixa fram fler bilder på bilen vid intresse!

Och angående den andra texten. Rätt roligt, min far känner honom och det där är en fin bil, dock ingen cab. Det är synd att en sådan grym bil är nerplockad i delar just nu. Han har inte haft tid och råd att göra den klar.

Jimpeboy: Tack så mycket! Alltid roligt med 442

coolvetteC3
2010-04-05, 08:03
Förresten i Umeå härjade den här mannen i slutet på sjuttiotalet...
Snabbaste bilen i stan piskade självaste Bostic..

Kul story, minns den för jag hade den tidningen en gång.

Det där med att han piskade Bostic kan kanske ha en förklaring i att Whiplash-Camaron hade en 350-motor...?
Camaron var förvisso byggd som en racebil från grunden, Freddes 442´a var en tämligen standardmässig bil.

Bostic gjorde ju senare ett nummer av att han hade världens första 9-sekunders småblocksbil, med en motor byggd av Bagarn, om jag minns rätt.

red442
2010-04-05, 08:42
Till "455" kolla dina privata meddelanden..
Jodå den svarta cabben i förgrunden är en 70'a w30, framgår av artiklen åxå..
Stämmer nog som du säger coolvette.. Men whiplash camaron hade om jag minns rätt gått som en följetång i bilsport innan.. och Fredde piskade honom.. Respekt.
"455" menar du att Fredde fortfarande har kvar Oldsen..
Bifogar en bild på en svensksåld 442 W30 cab, Mörkblå med svarta stripes, som teknikens värld förmodligen gjorde reportage om, har inte sett artiklen, men här är den på framsidan av ett samlaralbum som teknikens värld gav ut 1970...
Vart bilen tog vägen...vem vet..

http://i20.photobucket.com/albums/b247/hezzo/Div/P1010465.jpg

455
2010-04-05, 11:33
Kollat mina private nu, tack för det!
Jo jag såg det nu, måste ha varit trött som missade det där.. Trevligt.

Fredde sålde bilen till en kompis, en kille som min far även känner. Bilen ligger nerplockad i delar i ett garage här i Umeå. Lite synd som sagt, man blir sugen på att köpa den ;)

Intressant.. Ja lite synd att man troligen aldrig får veta vad som hände med den bilen.. Skulle vara roligt att få tag i en gamla tidningar tex från 1970 om W30s.

Förresten så har det nyligen släpps en bok om historien om de amerikanska muskelbilarna som kom till Sverige under 70-talet. Då har en kille sökt upp ägare till de bilar han vill ha med och han tog med pappas Oldsmobile, finns många roliga bilar med där, kan länka vid intresse :)

Till "455" kolla dina privata meddelanden..
Jodå den svarta cabben i förgrunden är en 70'a w30, framgår av artiklen åxå..
Stämmer nog som du säger coolvette.. Men whiplash camaron hade om jag minns rätt gått som en följetång i bilsport innan.. och Fredde piskade honom.. Respekt.
"455" menar du att Fredde fortfarande har kvar Oldsen..
Bifogar en bild på en svensksåld 442 W30 cab, Mörkblå med svarta stripes, som teknikens värld förmodligen gjorde reportage om, har inte sett artiklen, men här är den på framsidan av ett samlaralbum som teknikens värld gav ut 1970...
Vart bilen tog vägen...vem vet..

http://i20.photobucket.com/albums/b247/hezzo/Div/P1010465.jpg

Galaxie385
2010-04-10, 00:02
Coolt att ta över "farsans" unika bil:good: Det var ett reportage i Wheels om en W-30 coupe, det var troligtvis på slutet av 70 talet där man också påpekade om vridmomentet som var högre än en Scania V8. Efter det har jag alltid tyckt att W-30 är en väldigt trevlig bil8)

ulf
2010-05-24, 21:27
Hej har varit hemma hos din pappa i Umeå och hälsat på . Han frågade mig om jag ville testa den jag sa att det räckte för mig att bara titta på den fina bilen själv hadde han 40 graders feber . Han kanske kommer ihåg mig fråga honom det var tretton år sedan . Fräna bilar och ovanliga också dom där w30 cabarna .

ulf
2010-05-24, 21:54
Bilen krockades för 25 år sen . Men resterna av den finns kvar och kanske den åter en dag får komma ut på dom svenska vägarna igen vem vet ?

Coronet70
2010-05-26, 07:52
Coolt att ta över "farsans" unika bil:good: Det var ett reportage i Wheels om en W-30 coupe, det var troligtvis på slutet av 70 talet där man också påpekade om vridmomentet som var högre än en Scania V8. Efter det har jag alltid tyckt att W-30 är en väldigt trevlig bil8)

Ha ha ,den kommer jag ihåg, men var det inte i en Colorod tidning?

455
2010-05-26, 18:36
Hej har varit hemma hos din pappa i Umeå och hälsat på . Han frågade mig om jag ville testa den jag sa att det räckte för mig att bara titta på den fina bilen själv hadde han 40 graders feber . Han kanske kommer ihåg mig fråga honom det var tretton år sedan . Fräna bilar och ovanliga också dom där w30 cabarna .

Hej Ulf, intressant läsning!

Jag frågade honom idag på jobbet om han hade något minne utav det du sa och det hade han tyvärr inte, han var dock stressad när jag pratade med honom! Tråkigt att höra att din är krockad, du får se till att fixa den ;)

455
2010-05-26, 18:38
Har förresten tagit ut bilen på några turer, senast nu ihelgen då det var kulturnatta i Umeå och massor med fina bilar ute :) ska försöka få in lite bilder snart också!

ulf
2010-05-26, 22:36
Hej Ulf, intressant läsning!

Jag frågade honom idag på jobbet om han hade något minne utav det du sa och det hade han tyvärr inte, han var dock stressad när jag pratade med honom! Tråkigt att höra att din är krockad, du får se till att fixa den ;)

Han kommer nog inte ihåg mig det var så länge sedan . Bilen stod ensamen i dubbelgaraget . Det var inte min w30 cab som var krockad den är hel och ska snart tas ut . Det var den svensksålda w30 cabben som var krockad . Teknikens värld testade den 1970 och nån undrade vart den tog vägen . Resterna av den finns kvar så den kommer säkert att få rulla på dom svenska vägarna om några år igen vem vet ? Hoppas eran bil kommer ut på bilträffarna så jag kan hålla utsikt efter er . Det skulle vara roligt att pratats vid på riktigt .

455
2010-05-27, 18:48
Han kommer nog inte ihåg mig det var så länge sedan . Bilen stod ensamen i dubbelgaraget . Det var inte min w30 cab som var krockad den är hel och ska snart tas ut . Det var den svensksålda w30 cabben som var krockad . Teknikens värld testade den 1970 och nån undrade vart den tog vägen . Resterna av den finns kvar så den kommer säkert att få rulla på dom svenska vägarna om några år igen vem vet ? Hoppas eran bil kommer ut på bilträffarna så jag kan hålla utsikt efter er . Det skulle vara roligt att pratats vid på riktigt .

Ja man hinner träffa och prata med så otroligt mycket folk! Roligt att höra, har du en likadan olds eller? Vi brukar tyvärr inte hinna med så mycket bilträffar, utan det blir mest att man kör runt här i Umeå. Men ska du på någon speciell träff och vilken isåfall? Absolut skulle det vara roligt om man kunde träffas och se varandras bilar osv