Visa fullständig version : ford 460
Hej tänkte iförskaffa en ford 460 big block att pysla litemed på fritiden. men har några små fråger
1. vill nämligen inte ha någon avgasrening eller avgasvärmning genom topp och insug så vilket år kom motorn med det??
2. tänkte borra och ändra slaget i motorn. men vad jag har fåt höra så är 520 som är max och vad gör man för att komma upp iden storleken.
ps är ny på forumet och ny på ford så ha lite översikt på dumma (undliga) frågor och formuleringar/uttryck
tack på förhand /// Björn
Hej tänkte iförskaffa en ford 460 big block att pysla litemed på fritiden. men har några små fråger
1. vill nämligen inte ha någon avgasrening eller avgasvärmning genom topp och insug så vilket år kom motorn med det??
2. tänkte borra och ändra slaget i motorn. men vad jag har fåt höra så är 520 som är max och vad gör man för att komma upp iden storleken.
ps är ny på forumet och ny på ford så ha lite översikt på dumma (undliga) frågor och formuleringar/uttryck
tack på förhand /// Björn
alltså avgasvärmning genom toppen har ju inte enbart med avgasrening att göra.
Är ju även för att få bilen mer körbar vintertid.
Hotspotspjäll fanns ju på femtiotalarna för att skicka en del avgaser genom insuget och ut på andra sidans grenrör..
Så det var ju vanligt att blockara på "sommarbilar"
men pratar vi avgasrening genom smogmotorer så var det 71 som kompen började sjunka på motorerna.
75 kom katmotorerna som tål blyfri bensin..
gränserna för hur stor en motor kan bli flyttas ju upp hela tiden,men vill man inte fodra så brukar ju .060 vara en gräns på borrning,men helfodrar man en motor kan man gå väldigt högt.
vevaxlarna är ju likadant,finns ju strokerkit att köpa,eller också offsetrgrindslipar man för konkurrent vevstakar som ofta har smalare vevtappar än Ford.
men allt beror på pengar egentligen..
men sök här tex..
http://www.460ford.com/forum/index.php?
förlåt om det tog ett tag innan jag svarade men harinte haft tillgång till dator.
jag ska sattsa på en före 70
det var en bra hemsida men moste gnugga lite på min engelska
när det gäller prislappen på att bygga motorn så ligger den väldigt hökt för det här projektet ska bli ett longtids projekt (vi pratar år)
men vart kan man handla trim till 460 hälst här i sverige men går även bra i usa mm
MVH Björn
Prova Engine Kit Racing 070-777 09 98 http://www.enginekitracing.se där finns det bra Fordkunskap.
Normalt brukar man bygga 514-557 cubik på orginal block men beroende på hur mycket man är beredd att investera så skulle det gå att bygga en 588-604 på orginal block. Före 79 var cylindrarna aningen kortare i nedre kant. Borrning kan man väl säga att vissa block kan borras upp till 4,5 tum men allt 0.40 över orginal måste man röntka cylindrarna på för att vara riktigt säker. Finns ingen specifik årsmodell som man kan säga har tjockare cylinderväggar.
Topplock så skall du hålla dig ifrån 72 års modell dom hade riktiga smogg förbrännings rum utan klämspalt. Alla har förvärmnings kanaler men de går att lägga en tunn plåt och blocka den kanalen. Men smartast i längden är ju att köpa ett par alu toppar från Edelbrock-TFS eller Ford racing. Jo sedan finnes även kina alternativ Procomp billiga men du får vad du betalar för.
Metanke på att det blir lång tids projekt finner jag det ekonomiska som ett mindre problem. Det stora problemet är att inte kunskaps åmrådet för det här bygget är tillreklit.
Så får du jätte järna fördjupa dig i hur man når dom högre siffrona som
588-604. Och vad man rekomenderas ha för kolvar, stakar mm allt av inrtese
för hela motorn ska byggas från grunden som jag tänkt så är det bara blocket jag tänkt att använda kanshe nott mer.
mvh björn
Bara att gratulera om du ser det ekonomiska som ett mindre problem för du lär behöva växellåda bakaxel kylare och allt annat som en stor motor drar med sig och på den sidan får du putta in lika mycket till ungefär.
Sven
Har inte tänkt på den biten än för mina första tankar var att bygga en värsting v8 sen ska jag ha en bil och sätta den i ochså det är inte heller gratis.
// Björn
Ok bygga en 588-604 på orginal block är fuult möjligt med en vevaxel som har 4,75 slag. Om ditt block skulle gå att borra till 4,44 eller 4,5 tum så får du en 588 eller 604 cuin. Vad skall du ha motorn till eller vad skall du använda den till street eller dragracing?? Hur mycket effekt är du ute efter och hur mycket får det kosta?
Jag ska troligen använda den till dragracing.
Men som sakt jag har alldrig varit förtjus i små turbomotorer
min dröm har alltid varit att bygga en stor v8a ev med kompresor. Och metanke på att min ekonomi inte är så jätte stor så ska jag slåut det här bygget på en längre tid villket gör att priset inte har nontopp än.
Effekten bra fråga vad kan toppen ligga med vanlig bensin?
Min dröm är minst gränsen 1600hp men dästohögre destobätre.
// Björn
Ok om du skall använda orginal blocket så kan du nog glömma 1600 hästar.
Du kan bygga en 521-557 motor som ger runt 700-750 hk på vanlig macksoppa med orginal block som är 2 bultat. Men skall du öka effekten ytterligare så bör man montera 4 bultade överfall men då skulle jag personligen köpa ett eftermarknads block (Ford racing eller Eliminator) på kostnaden du har för bearbetning av blocket och i slutändan har man ett kraftigare block som tål mera borr och är betydligt kraftigare där det behövs än orginal blocket.
Galaxie385
2010-02-22, 20:49
Du har möjligtvis inget A-460 block över till mig??? Eller vet någon som har ett ligger och skräpar??:rolleyes:
Fick ditt telefonnummer av Evans förrut men kan inte hitta det:oops:
Tjenare Galaxie 385. Tyvärr har jag börjat bygga på det blocket som låg o skräpade:D hos mig. Däremot skall jag försöka få hem ett eller två här i vår.
Jag Mailar dig mitt nummer så är det bara höra av dig om du är intresserad.
Hur har motorbygget gått hittills?
okej då gick min förhoppningar förlånkt men var köper man eftermarknads blåck nånstans för då är det vad jag ska sickta in mig på
björn
Ok först av allt hur mycke hk och hur stor budget räknar du med?
Vad skall du använda motorn till drag/gata/truckpull?
Ska du ha en sugmotor/lustgas/överladdning?
Det är sådana saker man måste tänka på innan man börjar samla grejjer
det är lätt man köper på sig grejjer som man sedan får byta ut under ett långtids projekt som kanske ändras efter hand då blir det dyrt och man ligger på en massa dyra och konstiga prylar som inte går att använda, tro mig jag har varit där själv.
Kjell
Kul tråd att följa, jag har själv en smoggad 460 som jag länge funderat över vad jag ska göra med, har inte någon ekonomi till att börja bygget än men all denna information sätter ju tankarna på rullning. Efter sommaren 2011 ska nog mitt bygge dra igång, hoppas på att se ditt bygge starta innan dess för lite mer inspiration!
Ber om ursäkt att jag inte har svarat men varutomlans en väcka och glömde helt bort sidan
som svar på din fråga kjebba
1. min pojkdröms mål är 2000 hk om det är möjligt
2. ekonomin fins det ingen gräns för. när det är ett långtids projekt
3. det blir överladd
4. den ska köras drag möjligen lite gata
Tossa mina funderingar ledde till ett eftermarknads block
MVH Björn
Om detta ska vara långtidsprojekt så lägg gärna upp bilder och info om de du köper, blir i så fall kul att följa och kan nog även vara kul att ha när du är klar med det. Frågan är ju bara om du orkar pyssla med det. :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.