Visa fullständig version : hus 8 3/4
Är det någon som kan förklara hur man ser skillnad på husen i en 8 3/4 bakaxell??
Nova Jörgen
2003-12-16, 23:22
Tittar du på sidan av själva "diff huset" så står det ett gjutnummer där. Det är dom två sista siffrorna som talar om vilken modell du har.
...41 eller ...42 eller ...89
42 och 89 husen är dom som är användbara till hi perf bruk.
Själv tycker jag att 42 huset är att föredra då man shimsar in pinionlager inspänningen, istället för att använda "krymphylsa" som det är i 89 huset.
Det går förstås att tillverka en solid hylsa som man slipar eller shimsar in till 89 huset också, men det är lite krångligare.
42 huset har 1.750 tums diameter på pinion axeln
89 huset har 1.875 tums diameter på pinion axeln
Skilnaden i hållfasthet är nästan obefintlig trots olika tjocklek på pinion axeln. Det är sällan den som ger upp.
Ha de'
Å så här ser det ut på plats ;)
http://www.chopper.nu/dart/images/egna/DSC00506-01.jpg
/Stefan
Och om du orkar, kan du ju ögna igenom den här sidan ;)
http://www.chopper.nu/dart/tech/rearend.htm
aha!!! Dom svaren tackar ja hjärtligt för :D
Är in på din sida med jämna mellarum MrBaging ....mycket bra 8)
Nu har jag kollat upp vad det var för axel som ja hade fått tag på o det var en med 41 hus, ganska värdelös då med andra ord eller? :cry:
Men det går väl att byta huset till ett 42 på den axelln?
Nu har jag kollat upp vad det var för axel som ja hade fått tag på o det var en med 41 hus, ganska värdelös då med andra ord eller? :cry:
Men det går väl att byta huset till ett 42 på den axelln?
Du behöver inte vara så orolig, ett 41 hus är liksom inte klent i den bemärkelsen, men ett 42 eller 89 är att föredra, dessutom har det varit omöjligt förns för nåt år sen att hitta eftermarknads utväxlingar till 41 husen, men nu har randys ring & pinion i usa börjat sälja utväxlingar till dom husen...inte gratis men det finns.
Sen angående att byta hus så går det alldeles utmärkt att byta hus, alla husen passar i alla 8 3/4 banjos, däremot som du kanske förstod så passar inte utväxlingarna imellan husen!
Tänk också på att om du byter till ett 89 hus så är garanterat knutkorset av modell större också!
Patrik 440
2004-05-02, 20:31
...41 eller ...42 eller ...89
42 och 89 husen är dom som är användbara till hi perf bruk.
Fick tummen ur idag att ta mig under bilen för att konstatera att min bil har ett 42 hus. :)
/ Patrik
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.