Visa fullständig version : 9" axlar med/utan diff
Jag har planer på att byta ut hela min bakaxel som icke är diffad och har lyckats få en vind drivaxel. Eftersom drivaxlarna kostar en slant och min axel inte är diffad funderar jag på om det är möjligt att sätta på en axel från någon av Fords 4wd fordon (bronco, F-250, mm) som jag förmodar och fått sagt till mig ska vara diffade.
Vet någon vad för sorts diff som sitter på dem och hur pass bra de fungerar? Planerar att sätta det på en mercury cougar -75. Om någon gjort något liknande så vore det underbart med tips eller råd, denna bilen är mitt första "projekt" så jag har inte hunnit lära mig allt om Ford, än...
Det är en djungel med fordaxlar och 9" i synnerhet eftersom den tillverkats så länge.
alltså finns flera olika breddar på axlarna,även olika utförande(vissa är fyrkantiga utanför klumpen andra runda)
Finns flertal olika bromsar,mängder av utväxlingar olika typer av diffbroms/spärrar.
Olika ställen att fylla på olja(de äldre i banjon,de nyare i klumpen.
olika antal splines på drivaxlarna,olika längder på drivaxlar etc..
För race vill man ha de kraftigare med 31 splines,28splines är vanligast.
Favoritdiffbromsen är Detroitlockern,låter som ett spärrskaft när man svänger.
men drivaxlar borde inte vara något större problem att finna,men hur kan en drivaxel bli vind?
Klumparna passar ju sinsemellan,men jobbigt med gammal klump på nyare banjo,eftersom det ingen oljepåfyllning finns då(men det går att fylla genom ventialtionen i och för sig)
men är det bara rätt antal splines klumpen är avsedd för så går det mesta.
men kolla med firmor som säljer delar från usa,finns massor att välja på,men bredden är ju avgörande.
Går ju att svetsa om fjäderfästen och även att korta banjos och drivaxlar,men fordaxlar är så pass vanliga att man bör inte behöva tjafsa så mycket..
Då vart det lite jobbigare än jag hoppades, men det är bättre att veta dessa fakta innan jag köper något, så tackar!
Jo, jag skrev för ca 1 år sedan på forumet att mindrivaxel va sned, fick samma reaktion då, men när jag lyfter upp bilen i bakaxeln, tar av hjulet och lägger i driven så kan man tydligt se varför bilen skakar så över 70km/h. Kan tänka mig att ägaren innan har haft nån form av drifting olycka och sladdat över något av hårdare material. Hur som, sned är den och ny letar jag, då va det bara upp till mig att försöka ta reda på vad jag har sittandes.
Har du möjligen nån koll på vad de kan vara för axel på min bil eller vem som har sådant på lager i Sverige/USA (bor i staterna för tillfället, blir svårt att kolla på bilen där hemma). 460/C6, cougar från 74-75, vet att det är 9" ibak.
Tackar så mycket, har vart stor hjälp!
Då vart det lite jobbigare än jag hoppades, men det är bättre att veta dessa fakta innan jag köper något, så tackar!
Jo, jag skrev för ca 1 år sedan på forumet att mindrivaxel va sned, fick samma reaktion då, men när jag lyfter upp bilen i bakaxeln, tar av hjulet och lägger i driven så kan man tydligt se varför bilen skakar så över 70km/h. Kan tänka mig att ägaren innan har haft nån form av drifting olycka och sladdat över något av hårdare material. Hur som, sned är den och ny letar jag, då va det bara upp till mig att försöka ta reda på vad jag har sittandes.
Har du möjligen nån koll på vad de kan vara för axel på min bil eller vem som har sådant på lager i Sverige/USA (bor i staterna för tillfället, blir svårt att kolla på bilen där hemma). 460/C6, cougar från 74-75, vet att det är 9" ibak.
Tackar så mycket, har vart stor hjälp!
Skulle tro att du har en väldigt hög utväxling(numeriskt låg) kring 2,70:1 kanske ännu lägre,äldre bilar hade oftast kring 3.00:1 ,prestandabilar med automat ca 3.30-3.50:1
manuella värstingar kunde ha uppemot 3.90.1
men att ta ut drivaxeln och mäta den ,dels antal splines och längden.
lager kan också skilja,är enklast..
Hissar du uppden rejält på sidan du ska ut med axeln är det inte ens säkert att du behöver tappa oljan ur klumpen.
men säg vilken bil det är till så ska det ju inte vara något problem egentligen..
Häruppe skulle jag kolla med :
http://www.motormetropolen.se/index1.html
men visst finns granats bildelar kvar etc..
http://www.granathsbildelar.se/
finns även
http://www.yankeeparts.se/
inte min favorit,men bor man i närheten och kan se vad man köper så ok
och så finns väl osbyskroten kvar
http://www.bildelarosby.se/
Du skall ha stort tack! "Nackdelen" med att kika på dessa hemsidor är att tankarna lätt försvinner iväg till kommande motor renovering... kommer nog bli en dyr historia innan bilen rullar som jag vill. 8)
Än en gång, tackar!
med din setup tycker jag inte du behöver göra så mycket egentligen.
Höja kompen lite för att få mer effekt och kanske lite lägre soppaförbrukning.
bilen är ju rätt så tung så det blir ju ingen raket ändå så försök behålla komforten.
Minns när dom där bilarna kom.
tidigare delade ju mustang och cougar på det mesta,sedan 74 så blev ju mussen en liten skitbil och cougarn delade väl kaross med Tbird ,marquise typ.
men skulle tro att det mesta fullsize passar.
men är det bara en drivaxel är det ju en baggis,banjon är ju lite mer bök att byta,men skulle tro att det går att få tag på en tom banjo också så att du återanvänder din din klump om inte diffbroms är livsnödvändigt..
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.