handdator

Visa fullständig version : edel-rpm toppar mopar 360

duster360
2009-12-06, 08:41
hej , undrar om det är någon här som har erfarenhet av dom topparna typ kvalitet o vassare kammar till dom än vad edel rpm är ?
Mvh duster 360

DusterV8
2009-12-07, 09:54
har dom topparna fast den varianten som är maskinerad för tidig högkomps340 men det är samma grejer förutom att förbränningsrummen är något annorlunda.
som allt annat man köper måste allting kontroleras, har hört en del om för tighta styrningar och lite halvdant slipade ventilsäten men inget från det stora landet på andra sidan atlanten är perfekt rakt ur kartong..
inga problem alls med att köra större kam gäller bara att stoppa i rätt ventilfjädrar och se till att dom har rätt diameter och rätt instalerad höjd.
kör själv en comp mekanroller i min 340 och det tycks fungera utmärkt.

Moopar
2009-12-10, 14:17
har dom topparna fast den varianten som är maskinerad för tidig högkomps340 men det är samma grejer förutom att förbränningsrummen är något annorlunda.
som allt annat man köper måste allting kontroleras, har hört en del om för tighta styrningar och lite halvdant slipade ventilsäten men inget från det stora landet på andra sidan atlanten är perfekt rakt ur kartong..
inga problem alls med att köra större kam gäller bara att stoppa i rätt ventilfjädrar och se till att dom har rätt diameter och rätt instalerad höjd.
kör själv en comp mekanroller i min 340 och det tycks fungera utmärkt.

vad har du för värden på kammen.. jag har samma ede 340 toppar som du och ska väl ha rullkam nu när de byggs om:P..

DusterV8
2009-12-11, 07:28
vad har du för värden på kammen.. jag har samma ede 340 toppar som du och ska väl ha rullkam nu när de byggs om:P..

den är en liten mysig ur serien extreme energy xr280r vill jag minnas att den heter 242/248grader vid .050 och lyfter .570"/.576 (iaf i teorin, är rätt övertygad om att ingentingjörerna på compcams glömde räkna bort den förlust av lyft som uppstårpå grund av mopars värdelösa lyftarvinklar) 110grader LSA om minnet inte sviker helt. tomgången är väll lite småstökig och studsar omkring mellan 8-950rpm går rätt fint på låga varv och vaknar till liv på riktigt vid 3500 och drar sedan hårt till nånstans över 7000rpm med portade toppar, rekomenderar minst 3500stall i konvertern och nånstans runt 4:1 i bakaxeln som minimum om den skall komma helt till sin rätt, har själv åkt med en minst sagt ooptimal bakaxelutväxling men det har funkat rätt ok ändå, standardconverter är dock bara att glömma:)